We’re one in HundrED! – Benne vagyunk a 100-ban!
- Írta: Boldogságóra,
- Megtekintve: 267
Nemzetközi elismerésben részesült a Boldogságóra Integrált Program
A HundrED minden évben kiválasztja a világ 100 leghatásosabb és legjobban mérhető oktatási innovációját. Nagy örömünkre a 2025-ös gyűjteménybe a Boldogságóra Integrált Program is bekerült.
Az elismerést odaítélő HundrED Alapítvány a világ vezető kurátora a hatásos és mérhető oktatási innovációk terén. A szervezet 2016 óta dolgozik azon, hogy felhívja a figyelmet az innováció fontosságára az oktatásban. A világ ugyanis tele van szorgalmas pedagógusokkal és olyan szakemberekkel, akik a gyakorlatban is bizonyított, működő, innovatív megközelítéseket vezetnek be az oktatásban. Ezek a programok azonban mégsem kapnak elég hírnevet. A szervezet küldetése, hogy támogassa az oktatási innovációkat és megismertesse azokat a világgal. A HundrED egy, az oktatás területén dolgozó szakemberekből és tanárokból álló szakértői testület segítségével minden évben kiválasztja globális gyűjteményébe a világ 100 legkiválóbb oktatási innovációját.
„Az innovátorok szembemennek a célokkal, és valódi, érdemi lépéseket tesznek az oktatási gyakorlatok javításáért. Kritikus fontosságú, hogy ma előre lássuk diákjaink jövőbeli igényeit. A cél, hogy valóban jövőbe mutató oktatást biztosítsunk, felvértezve a fiatalokat azzal a képességgel, hogy olyan világot alakítsanak ki, ahol a jólét és a fenntarthatóság valóban a mindennapi élet részévé válik. Hatalmas öröm és megtiszteltetés számunkra, hogy a Boldogságóra Integrált Program is bekerült az a 100 legjobb program közé idén. Korábban magyar innovációnak ez még nem sikerült” – emelte ki Bagdi Bella, a Boldogságóra Integrált Program alapítója, vezető fejlesztője.
A gyűjtemény tükrözi a globális oktatási trendeket, és reményt kelt a magasabb színvonalú oktatási hozzáférésre minden gyermek számára.
Idén több mint 750 program közül választotta ki a 247 szakemberből álló bizottság a legjobb innovációkat. Végül 47 ország 100 programja került be a gyűjteménybe, köztük a Boldogságóra Integrált Program. Az idén benyújtott innovációk kategorizálhatóak a fenntarthatóság, a jóllét, a 21. századi készségek, az együttműködésen alapuló tanulás és a digitális eszközök témái mentén. A kiválasztott programok több mint 300 millió gyermek életére vannak hatással világszerte.
A 2025-ös Globális Gyűjtemény segít abban, hogy a COVID-alagút végén egyre világosabb fényt lássunk, habár jól látható, hogy a feltöltött innovációk egy része a jóllétet emeli ki a fejlesztés fő céljaként, amely a járvány tartós hatásának enyhítésére tett erőfeszítésként is értelmezhető. Vannak olyan megoldások is, amelyek a tanulók kreativitását és rugalmasságát maximalizálják különböző eszközökkel, az edtech-től* a makerspace** tevékenységekig. És természetesen vannak olyan innovációk is, amelyek célja az alapfokú oktatás előtt álló akadályok felszámolása, valamint az oktatás inkluzívabbá és mindenki számára méltányosabbá tétele. A gyűjtemény ezen a linken letölthető.
A rangos elismerést egy 3 napos rendezvény keretében vehettük át Helsinkiben, ahol lehetőségünk adódott betekinteni egy átlagos finn iskola egy napjába is.
A finn oktatás a világ élvonalában van az OECD és a PISA mérések szerint is, amelyre nagyon büszkék, és amely szerintük a tanárok autonómiáján, és a gyerekek szubjektív pszichológiai jóllétének magas mutatóin, illetve a jól mérhető egyéni motiváción is múlik.
A finn oktatáspolitika egyik sokat emlegetett vívmánya a térítésmentes, és mindenki számára egyenlően hozzáférhető iskolai ebéd, amely bőséges és egészséges, csomagolásmentes meleg ételekből, salátákból áll. A tanárok együtt étkeznek a gyerekekkel, és törekszenek arra, hogy az ebéd során érdekes kérdéseket vitassanak meg, ezzel is kultiválva az asztali beszélgetések kultúráját. Abban az iskolában, ahol mi jártunk, a szerdai napon ‘néma ebédet’ tartanak, vagyis arra hívják a diákokat, hogy ezen a napon lecsendesedve fogyasszák el az ebédet. Az étkezőből kifelé menet pedig a gyerekek értékelhetik az ebéd során szerzett élményeiket egy 5 fokú, érzelmeket kifejező ikonokból álló skálán, így a pedagógusoknak lehetőségük van megszólítani azokat, akik esetleg valamiért éppen nehezebben élték meg a közös étkezést az adott napon.
Az iskolában megismert tanároktól megtudhattuk, hogy nincs kötelezően előírt tananyag, és sem helyi, sem központi ellenőrzés, csupán néhány kimeneti útmutatást tartalmaznak a tantervek. Az első standardizált mérés pedig az egyetemi felvételi, tehát a pedagógusok mind a 12 évfolyamon maguk választják meg a mérés és számonkérés módszereit. Ezt ők “bizalom-alapú” megközelítésnek nevezik, vagyis a rendszer megbízik a magasan képzett tanárok kompetenciájában és döntéseiben. Nagyon fontos azonban az iskolák számára, hogy sok beszélgetésre biztosítsanak lehetőséget a tanárok és a szülők között, amikor azok közösen reflektálhatnak a gyermek érdeklődési területeire, erősségeire és fejlesztési lehetőségeire. További fontos elv még az egyenlőség és méltányosság; arra törekszenek, hogy a “a legjobb iskola a legközelebbi iskola” legyen, vagyis a helyi beiskolázás ne befolyásolja az oktatás színvonalát. Ezzel összefüggésben minden területi egységben szociális lakáshálózat is van, tehát a társadalmi helyzet különbségeitől függetlenül sokféle diák jár ugyanazon iskolába.
A konferencián továbbá a jövőbe mutató oktatási modellekről is hallhattunk előadásokat, és azzal is mélyebben foglalkoztunk, hogy a kutatás és hatásmérés, illetve a programok hatékonyságának bizonyítékai miért fontosak az oktatási fejlesztések vonatkozásában. Felemelő érzés volt több száz szakértővel együtt gondolkodni, akik a világ minden tájáról érkeztek a rendezvényre Kanadától Kenyáig.
További figyelemre méltó eleme volt a szervezésnek, hogy hasonlóan a Boldogságóra Diáknagykövet programjához, a HundrEd is felkért Youth Embassador, vagyis fiatal résztvevőket arra, hogy vegyenek részt a kerekasztal beszélgetésekben, és az innovációk kiválasztásában illetve bemutatásában, ezáltal kifejezetten a jövő generációjának nézőpontját hangsúlyozva.
Reméljük, hogy a következő években számos lehetőségünk adódik majd együttműködni a gálán megismert kollégákkal, és ez sok olyan helyzetet hoz majd magával, amely a Boldog Óvodák és Iskolák közössége számára is kinyitja a nemzetközi oktatási innovációk világát, illetve a mobilitási programok, tanulmányutak, közös táborok és képzések határtalan tárházát! Nagyon köszönjük a meghívást a HundrED szervezőinek, a közösségünknek pedig a szurkolást és támogatást a kiválasztási folyamat során. Kiitos! *** We’re one in HundrEd!
*Korábban oktatástechnológiának hívták, aztán e-learningnek, most éppen edtech az oktatást megújító, új technológiával ellátó irányzat neve, amelyhez pl. at anulást segítő mobilalkalmazások is hozzá tartoznak.
**A digitális kézművességnek és a modellezésnek otthont adó közösségi tér, ami az előállítás élményén túl fontos terepe lehet a gyakorlatias tanulásnak, a tudásmegosztásnak és az innovációnak is.
***Köszönöm finnül.