Pedagógusok, intézményvezetők saját élményei a boldogságórákról
„Eredményeink például: a tanulmányi eredmény növekedett, a bukások száma csökkent 15 főről 2-re a boldogságóráknak köszönhetően”
Strasszerné Farkas Márta
Székesfehérvári Kossuth Lajos Ált. Iskola intézményvezetője
„A tanév végén az igazgatónő bejött egy boldogságórára és azt tapasztalta, milyen látványos változás történt az osztályban.”
Tabajdi Éva
a debreceni Árpád Vezér Ált. Iskola iskolapszichológusa
„Mindenképpen a tanulóink személyiségfejlesztésében egy kiváló eszköz a kezünkben. Önismeretüket segíti, illetve egymás jobb megismerését is segíti, és ez tulajdonképpen a társadalomba való beilleszkedést nagymértékben elősegíti, és az elégedett boldog életre tud irányítani minden szempontból.”
Udvardyné dr. Mühlenkampf Erika
Komáromi, Jókai Mór Gimnázium intézményvezető
Az intézmény összes osztályában tartanak boldogságórákat, pedagógusaik nem egyszer elnyerték már a hónap pedagógusa címet is. Ehhez a lelkes munkához pedig elengedhetetlen a vezető támogatása. Erről és az iskolában eddig eredményekről beszél az igazgatónő a videóban a 2018-as Boldog Óvoda és Iskola Címátadó ünnepségen.
Budáné Tóth Gabriella
Diósgyőri Szent Ferenc Római Katolikus Általános Iskola és Óvoda igazgatója
„Ha szeretné jobban megismerni magát, ha szeretné jobban megismerni a tanulókat, ha szeretné, hogy a tanulók is jobban megismerjék saját magukat és egymást akkor ehhez sok-sok segítséget tud nyújtani ez a program.”
Bakonyi Borbála
Várpalota, Túri György Gimnázium, tanár
A tanítónő iskolájában 2015 óta tartanak boldogságórákat, Gabriella előadásában a csoportjával átélt boldogságórás élményeiből ad ízelítőt és gyakorlati oldalról mutatja be a Boldogságóra program lényegét a 2018-as Boldog Óvoda és Iskola Címátadó ünnepségen.
Barta Gabriella
Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanítója
„A gyerekek nagyon nyitottak voltak rá, mindig várják. sokat segített nekik az új közösség megformálásában, a saját hangjuk megtalálásban, mernek őszinték lenni, föl merik vállalni saját magukat, egy megtartó közösség van, ahol sokkal szorosabban és jobban figyelünk egymásra.”
Nagy Tünde
Neumann János Gimnázium, Technikum és Kollégium, tanár
„Kiválóan feldolgozott az elméleti háttere a könyveknek, és nagyon változatos és színes feladatokat tartalmaz, amiket a gyerekek nagyon szeretnek megoldani. És amellett, hogy önállóan dolgozhatnak csoportokban is, a kreatív oldalukat is felhasználva tudnak feladatokat megoldani.”
Fábiánné Morvai Dóra
tanár, Veszprém
„Megkockáztatom azt a mondatot tanár létemre, hogy lehet, hogy több segítséget kapnak ezeken az órákon a felnőtt életükhöz, mint a diszciplináris tárgyak tételeinek a megtanulásával.”
Karikó-Tóthné Puskás Gabriella
Szentes, Kiss Bálint Református Általános Iskola, tanár
„A boldogságórák által a gyermekeknek lehetőségük nyílik a figyelemre, az odafigyelésre, a megértésre, az érzelmeknek a kifejtésére, megbeszélésére, a boldogság összetevőinek a megtapasztalására és ez azért lenne jó, ha minél hamarabb akár már óvodás korban, is megtörténne, mert minél hamarabb szerzik meg ezeket a tapasztalatokat, annál hamarabb, tudják ezt a saját életükre, a mindennapjaikra rávetíteni.”
Hényelné Pásztor Zita
óvodavezető, Csécse
„Én azt gondolom, hogy a gyerekeknek az önbizalmát az önbecsülését nagy mértékben növeli az, hogyha tisztába vannak a saját erősségeikkel. A gyerekek érzelmi életének a gazdagítása óvodapedagógusként szerintem az egyik legfontosabb feladatom.”
Torda Ágnes
Orosháza, Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond utcai telephelye, óvodapedagógus
„A mi iskolánkban most már minden csoportban működik boldogságóra, nagyon jó közösség megtartó, illetve összetartó ereje van. Nagyon jó lenne, ha a szülők is tudnák otthon folytatni a gyerekekkel, amit az iskolában elkezdtünk. Nagyon hatásos lenne a szülőknél a család összetartására is akár, illetve megtudnák, azt is tapasztalni, hogy mennyivel könnyebb a családban is boldogulni, illetve problémákat megoldani ugyanúgy, mint ahogy az iskolában is a program hatására.”
Horváth Gáborné Mák Erzsi
tanítónő, Keréktelek
„Egy idő után azt vettem észre, hogy napi 5-6 digitális megtartott óra után, fáradtan még egy hetedik órát tartottam sokszor ugyannak a csoportnak, és három percen belül eltűnt mindenféle feszültség, a gyerekekből is, belőlem is, átadtuk magunkat egyfajta ilyen nagyon szeretetteljes hangulatnak, ahol a gyerekek megnyíltak.”
Radnai István
Várpalota, Túri György Gimnázium, tanár
„Én magam sokadik éve tartok boldogságórákat. Nagyon szeretem a hozzá kapcsolódó tankönyveket és munkafüzeteket, hiszen rengeteg ötletet és jó feladatot adnak. Nagyon tudom ajánlani a szülőknek is megvásárlásra a könyvet, hiszen otthon is lehet folytatni a program gyakorlását, és amit az iskolában elsajátítunk azt otthon is meg lehet valósítani.”
Harsányi Beáta
tanítónő, Cegléd
„Egy olyan módszert kaptunk a kezünkbe, amivel segítséget kapunk a derűs életre való nevelésben. Hittanárként, összhangban van a program mindazokkal az értékekkel, amiket mi is szeretnénk átadni. A szeretet, a hála és az öröm érzését.”
Sipos-Tűr Klára
Horvátország, Baranya, Vörösmarty Általános Iskola, hittanár
„Mi innentől kezdve nem a negatív dolgokat, hanem a pozitív, a jó dolgokat fogjuk inkább kiemelni. Örülnek, hogy ebben a programban ők is velem együtt részt vesznek, és együtt fejlődik az egész osztály.”
Földiné Barna Andrea
Jászberény, Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium, tanító
„Óvodánkban az erősségeket komplex tevékenységek során dolgozzuk fel, ahol a drámajáték, a szituációs játékok, a mese, a vers jelen van. A gyakorlatok, az elméleti anyag nagy hatással volt az én teljes személyiségem fejlődésére is.”
Kaposiné Kundermann Lívia
Ajka, Városi Óvoda Patakparti Tagóvodája, óvodapedagógus
Kedves Boldogságóra csapat! Most van csak igazán nagy szükség rátok, ránk. Köszönöm, hogy eddig is ennyi támogatást és ötletet kaptam a munkámhoz, a hétköznapokhoz, az élethez. Bevallom, én ebben a nehéz időszakban nem online feladatokkal bombáztam a gyerekeket és rajtuk keresztül a szülőket. Persze adtam tanulni valót is, de inkább a közös élményeket, a foglalkozásokon elsajátított technikákat próbáltam előtérbe helyezni. Megérte! Ennyi pozitív visszajelzést rég kaptam már. Az üzenetekből azt éreztem, erre van most igazán igény. Hiszem, hogy a gyerekek által sok felnőtt is átértékeli majd a dolgokat és rájön arra, mi az igazi érték. Minden rendben, rendben minden…. Vigyázzatok magatokra és szeretteitekre!
Zsinkay Barbara
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Kedves Boldogságóra Csapata! Nagyon örültem, hogy kis 2. osztályosaimmal elnyertük a „Hónap csoportja” címet! Nagy boldogság ez, amire ezekben a hetekben különösen szüksége van mindenkinek! Minden hónapban 2 boldogságórát tartok az osztályomban, mert a gyerekek annyira megszerették, hogy egy óra sohasem elég a téma feldolgozására, nagyon belejöttek a boldogságfokozó technikák alkalmazásába. Boldogságórákon kívül is gyakran alkalmazzuk az ott megtanult relaxációs gyakorlatokat, énekeljük a dalokat, és osztálytermünk díszei az elkészült boldogságórás rajzok, tablók. Ezentúl még nagyobb lelkesedéssel készülök az órákra, és a gyerekek is biztosan új lendületet kapnak ettől az örömhírtől! Köszönjük, köszönöm!
Meklerné Balogh Erika és a Kiskalózok csapata
Fazekas József Általános Iskola, Sümegcsehi
Köszönjük az elismerést. Nagy örömünkre szolgál , hogy részesei lehetünk ezeknek a foglalkozásoknak. A gyerekek megnyílnak, erősebb közösséggé kovácsolódnak, izgatottan várják a soron következő órákat. Látható és érezhető az életöröm, ami ennek a programnak köszönhető. Jobb Veletek a Világ!
Tótok Ilona
Základná škola s VJM, Biel, Szlovákia
Nagy öröm és boldogság számomra, hogy a szülők milyen aktív résztvevői ennek a programnak. Lelkesen küldték vissza nekem a kért rajzokat, hogy elkészülhessen csoportunk e havi plakátja, két szülő kis videót is küldött. Nagyon sokat jelent számomra, hogy a „programmal dolgozhatok”, elkötelezett vagyok iránta.
Pappné Vántus Mária
Békéscsabai Tündérkert Óvoda Csibe csoport
Kedves Boldogságóra program csapata! Köszönjük szépen az „Online feladatbankot”! Ez a bank tömve van gazdagsággal! Köszönjük, hogy a megváltozott, nehéz időkben is itt vagytok, és gondolatban – szívben együtt lehetünk. Ez nagyon nagy szó a mai világban! Szeretettel:
Bálizs Jutka
Dečji vrtić „Snežana-Hófehérke” Óvoda Zenta, Szerbia
Kedves Boldogságóra Csapata! Ebben a nehéz krízishelyzetben, TI valóban nem hagytok magunkra Bennünket, amiért nagyon hálásak vagyunk. Az összeállított „Online feladatbank” profi ÉS NAGYON HASZNOS. Küldöm is kolléganőim részére!
Kaposiné Kundermann Lívia
Ajka Városi Óvoda
Kedves Boldogságóra Szervezők! Azt mondják semmi sem véletlen. Lehet hogy ez mégis csak az, de pontosan abban az élethelyzetben talált meg a „A hónap csoportja” okleveletek, amikor nagy szükségem volt valamiféle léleksimogatásra. Bevallom, a feladataitok igencsak nagy fejtörést okoznak minden hónapban, míg megtalálom a stratégiát, hogy a sérült gyerekeim is megértsék. Míg a feladatok megoldásának kitalálásán járt az eszem, közben értettem meg magam is, hogy a pozitív pszichológia hatása nem csak az amit ezzel a módszerrel a gyerekbe tehetünk, hanem ami ránk visszahat. A hálás én vagyok a gyerekeim nevében is!
Vásárhelyiné Vígh Edit
Egri Szalaparti EGYMI
Kedves Boldogságóra Program, tényleg Jobb veled a világ! Elismerésem és nagyrabecsülésem fejezem ki a programban részt vevő minden embernek, s köszönetemet azzal szeretném alátámasztani, hogy elküldöm az osztályom számára készített boldogságóra forgatókönyvét. Nagyon élvezték a gyerekek, és sok örömöt adott nekem is, a körülményekre való tekintettel talán még jobban átéreztük, mint akkor, mikor a tanteremben együtt dolgoztunk. Köszönöm az ötleteket, köszönöm a dalaidat, Bella! Szeretettel és hálával:
Blatniczki Cecília, tanítónő
Popp Aurél Művészeti Líceum, Szatmárnémeti , Románia
Minden boldogságóránál rájövök, hogy olyan jó ezzel a korosztállyal beszélgetni, kapcsolódni, olyan szépen meg tudják fogalmazni gondolataikat. Mindig rácsodálkozom, milyen máshogyan látják a világot, és ha megpróbálom egy kicsit én is ilyen gyerekszemmel figyelni, akkor sokkal gondtalanabbak lehetnének a mindennapok. Jobb velük a világ!
Farkas-Gutyán Dóra
Csécsei Gézengúz Óvoda
Boldogságóránk most is,
mint mindig jó hangulatban zajlott. A gyermekek rendkívül motiváltak,
együttműködők. Öröm velük minden perc.
Hálás
vagyok az együtt töltött időért, a közös élményekért.
Fenyves Angelika
Sípos utcai Óvoda, Debrecen
Minden boldogságóránál rájövök, hogy olyan jó ezzel a korosztállyal beszélgetni, kapcsolódni, olyan szépen meg tudják fogalmazni gondolataikat. Mindig rácsodálkozom, milyen máshogyan látják a világot, és ha megpróbálom egy kicsit én is ilyen gyerekszemmel figyelni, akkor sokkal gondtalanabbak lehetnének a mindennapok. Jobb velük a világ!
Herczeg Erika
Tokaji Gyermekkert Óvoda
Újra jó kis hetünk volt, amit egész hónapban végig
vittünk, újra és újra. A gyerekeknél pozitív változás az, hogy kedvesebbek
egymással, elfogadóbbak és ha hibáznak is a viselkedés terén, próbálják azt
kijavítani. Többször kérnek bocsánatot egymástól és megölelik egymást, barátok
lesznek. Ez nagy előrelépés a viselkedés terén.
Balázsné Barta Anikó
Zsadányi Tündérkert Óvoda
Ami igazán nagy öröm volt számomra ebben a hónapban,
az az volt, hogy az ünnepek után visszatérve az oviba, az egyik kisfiú, hétfő
reggel, mikor megérkezett édesanyjával, az első kérdése az volt, hogy mikor
fogunk boldogságórázni. Hírtelen nagyon megörültem, de gyorsan pörögtek a
gondolataim, és azon tűnődtem, hogy vajon mi oka lehet, hogy egy hosszú,
családdal töltött idő után egyből pozitív töltekezésre van szüksége. Fel is
raktam számára a kérdést, hogy miért szeretne boldogságórázni, amire azt a
választ kaptam, hogy idegesnek érzi magát. Nem volt konkrét ok, amit el tudjon
mondani, de belül ezt érezte. Mondtam is neki, hogy ha szeretné, akkor aznap
már boldogságórázhatunk is egyet.
Csoba-Kósa Nikoletta
Nyírgyulaji Gesztenye Óvoda
A mindfulness
„Szivárványlégzés gyakorlatát” nemcsak a Boldogságórán, hanem minden tanulás
előtt alkalmaztuk. …
Sikeres, eredményes
hónapot zártunk. A gyerekek imádják a Boldogságórákat! Mesélnek másoknak az
élményeikről, így egyre többen érdeklődnek a különböző osztályokból is. Úgy
döntöttem, hogy Boldogságklubot indítok délután az alsó tagozatos
napköziseknek. Már jó néhány foglalkozást megtartottam.
A felső
tagozat sem maradhat ki, így ettől a hónaptól osztályfőnöki óra keretében havi
egy Boldogságórát tartok az 5. a osztályban.
Gonda Irén
Algyői Fehér Ignác ÁI
Az önszeretetet és az önelfogadást segítő
gyakorlatként körben ülve a szőnyegen elvégeztük a gyerekekkel a „Ringasd el
magad!” című relaxációt. A végére érvén a legtöbb gyermek lelkesen mesélte a
gyakorlat közbeni érzéseit, megosztotta gondolatait és pozitív élményekről
számolt be. Az egyik kislány a foglalkozás legvégén odajött hozzám, és azt
mondta, hogy ő gyakran fél és vannak rossz álmai, de most teljesen
megnyugodott, el tudott lazulni és nagyon jól esett neki ez a játék. Javasoltam
neki (természetesen a többieknek is), hogy otthon is elképzelheti a saját
szeretet-hajóját, végezhet légzőgyakorlatokat és ellazíthatja, elringathatja,
megnyugtathatja magát gondolatban.
Wiederschitzné Kovács Katalin
Lesencevölgye ÁI
Mindenki készített egy
kívánság kártyát, amit az osztálytársainak adtott oda.
Nagyon boldog voltam, mert
én is kaptam kettő tanulótól. Nagyon jó, hasznos dolgokat írtak egymásnak. Hihetetlen,
hogy mennyire ismerik egymást. Csak pozitív dolgokat írtak.
Befejezésként
meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalt és közösen énekeltük.
A
kérdés, amivel befejezték az órát! Mikor lesz megint boldogságóra? Ismét
csodálatos dologgal gazdagodhattak a gyermekeim. Nem tudok elég hálás lenni a
Boldogságórás csapatnak, hogy részesei lehetek ennek a programnak!:
Tőzsér Jánosné
Kövy Sándor ÁI
A gyerekek a nagyon
őszinte, nyitott beszélgetéssel eltöltött, tartalmas óra végén megjegyezték:
„De kár, hogy már kicsöngettek!”
Vrbovszki Beáta
Mezőberényi ÁI
Napjainkban az eddigieknél is fontosabb a
Boldogságórák alkalmazása. A sok beszélgetés, pozitív gondolatok előhívása
nagyon jó hatással van a gyerekekre, nagyon hatékonyan hat a stressz
levezetésre.
Kondorné Danilla Ilona
Ajka Városi Óvoda Patakparti Telephelye
Büszkeséggel tölt el, hogy a 18 osztályból 13 osztály
megírta az ‘osztályimát’, mely az iskola faliújságát fogja díszíteni. Bónusz
boldogságtallér üti azoknak az osztályoknak a markát, ahol valaki vállalta,
hogy áhítaton fel is olvassa az imádságot. Hála Istennek a nagy számú imádságra
és kiosztandó boldogságtallérra való tekintettel egy ún. BÓ-s csapatot
szerveztem magam köré, akik segítettek a munkálatokban: az imákból való plakát
készítésben és a boldogságtallérok ‘gyártásában’. Jó volt együtt lenni, elkélt
a segítség.
Lovász-Balogh Edit
Kőrösi Csoma Sándor Református Gimnázium, Hajdúnánás
A mai órát is vidám hangulatban zártuk le, a gyermekek
már kérdezgették: Mikor lesz már a következő Boldogóra? A szülőknek fényképes
dokumentációt készítek az Boldogságórákról, melyet szülői megbeszélésen
megtekintenek. Örömmel tölt el, hogy pozitívan nyilatkoznak, szívesen veszik,
ha kapnak információt, hogyan zajlik egy ilyen óra, mi történik ott. Igyekszem
őket minden alkalommal tájékoztatni. Számomra a legfontosabb mégis az, hogy az
én kis Harangosaim élményekkel gazdagodjanak, érzelmileg töltődjenek fel minden
Boldogságórán!
Bolló Tiborné
Tokaji Gyermekkert Óvoda
A faliújságra a szülőknek
néhány pozitív töltetű mondatot függesztettem ki. Szükség esetén bárki
letéphetett magának egy-egy ösztönző gondolatot. Örömmel láttam, hogy a szülők
bátran választottak a kitett motiváló mondatokból. A témakör befejeztével igencsak
megfogyatkoztak a megküzdéshez kapcsolódó gondolatok.
A
Boldogságórák hatodik témája megint nagy segítség volt számunkra. Óvodásaim
nagyon élvezték ezt a témát, nagyon érdeklődőek és aktívak voltak. A
„Megküzdési stratégiák” témakört remekül beillesztettem az óvodai projektembe.
Kolozsvári Rita
Komáromi Szivárvány Óvoda
Komoly ébresztő jellege
van a számomra ezeknek a tapasztalatoknak. Még egy ilyen kicsi tiszta gyermek
is lehet elveszett egy teljesnek tűnő családban vagy vélt jómódban. Segítség a
gyermekek integrációs folyamatában.
Ugyanilyen
komoly tapasztalat az érzések testben való berajzolása is. Igazán hálás vagyok
ezekért a tapasztalatokért pedagógusként.
Jágerné Andruscz Adrienn
Nagyrécsei Tündérkert Óvoda és Bölcsőde
A hónap tanulsága számomra: rengeteg dologgal kell a
tanítványaimnak megküzdenie (a felsoroltaknál sokkal többel és komolyabbal),
melyek leküzdéséhez nem rendelkeznek megfelelő módszerekkel, stratégiákkal.
Nagy a felelősségünk nekünk felnőtteknek, pedagógusoknak. A rohanó világunkban
nagy igényük van rá, hogy mesélhessenek, meghallgassák Őket. Ennek a hónapnak a
témája olyan sokrétű, hogy folyamatosan kell róla beszélgetni, többféle
megküzdési stratégiával megismertetni őket, melyek tudatos alkalmazásával
boldogabbak lehetnek!
Vrbovszki Beáta
Mezőberényi ÁI
A boldogságóra hihetetlenül jó hangulatban telt, a
gyermekek megfogalmazták, hogy milyen nehézségekkel kellett megbirkózniuk a
feladatok elvégzése közben, milyen érzéseket váltott ki belőlük az, hogy nem
láthattak semmit.
Ágó Dóra
Kiskunmajsai Móra Ferenc Óvoda, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
A másik nagy boldogság, hogy a Süni csoport nyílt
napján a szülők is részt vehettek egy boldogságórán, amelynek témája az apró
örömök volt. Együtt táncoltunk, három kis körben áradt szabadon a képzelet
varázsa egy golyóval, ami nem golyó. Az Örömöt jelent számomra, hogy… mondatot
pedig a szülő-gyermek párok egymással szembeülve osztották meg bensőségesen, olyan
dolgokra figyelve, amelyeket talán sosem mondtak még egymásnak, pedig a
hétköznapok része. Szívmelengető volt látni a kapcsolatot, ahogy egymással
szemben ülve tapsolnak, beszélgetnek, mondókáznak a szülők a szemük fényével,
az ő kicsi kincsükkel, mintha csak ők léteznének ott és akkor.
Nagy-Gulyka Brigitta
Pacsai Napsugár Óvoda
Szerdán, 20-án, a boldogság nemzetközi napján nyílt
napot tartottunk, meghívtuk a szülőket, hogy együtt éljük át ezt a napot! …
átkeltünk a hála-hídon: a híd lábánál szülő és gyermek elmondta, miért hálás,
majd elindultak a hídon át. Középen találkoztak, megölelték egymást, majd
helyet cseréltek, hogy a túlsó oldalon lemehessenek. Volt néhány megható
pillanatunk. … A szülők, mielőtt hazamentek volna, azt mondták, sűrűbben kéne
ilyen napot tartani!
Gász Gábor Jánosné
Faddi Kismanók Óvoda
Minden nap tanultunk valami újat, melyből haza is
vittek a gyerekek. A szülők nagyon együttműködőek voltak, folyamatosan
visszajeleztek nekünk, hogy gyermekük mivel lepte meg őket. Voltak szülők, akik
a csoportunkba képet, videót küldtek be arról, milyen figyelmes, szorgalmas
lett gyermeke.
Széll Henriett
Makói Óvoda
Aznap elégedettséget, boldogságot éreztem a szívemben
visszagondolva a napunkra, hogy apró kis örömökkel milyen nagyszerű napot
tudunk varázsolni gyermekeink számára.
Csíkné Holb Ildikó
Levendula Óvoda