Boldogságóra: Életkészségek a kihívásokkal való megküzdéshez és a boldogsághoz vezető utak felfedezéséhez

A Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogságóra programja a pozitív pszichológia kutatási eredményeire épített élménypedagógiai módszertan, melynek hatékonyságát az ELTE PPK empirikus kutatásokkal igazolta. A program mind a tanárok, mind a gyermekek lelki jóllétével foglalkozik, sőt a szülők bevonására is lehetőséget nyújt! Jó kiegészítője lehet az óvodai vagy iskolai munkának, hiszen segítségével lehetőség nyílik arra, hogy a hagyományos tudásmegosztást és az életben szükséges személyes és szociális kompetenciák fejlesztését összhangba hozzuk.

Boldogságóra Integrált Program

A Boldogságóra Integrált Program az elmúlt 10 évben Magyarország legnagyobb óvodai és iskolai, a jóllétstratégiák oktatását támogató szakmai közösségévé nőtte ki magát: a 2024/25-ös tanévre 1500 intézmény tagja a szakmai hálózatunknak, programjaink hatékonyságát pedig az ELTE PPK empirikus kutatásokkal igazolta.

Letölthető oktatási segédanyagaink is életkor-specifikus bontásban készülnek, amelyet még kiegészítettünk a tanulásban akadályozott csoportoknak szóló segédanyagokkal. Ezeket minden hónap elején az aktuális hónap témáira szabva, ingyenesen érhetik el a Boldogságóra hálózathoz csatlakozott intézmények pedagógusai a felületünkre való belépés után (boldogsagora.hu).

A Boldogságóra Integrált Program a pozitív pszichológia legújabb kutatási eredményeit dolgozza fel korosztály specifikusan azzal a céllal, hogy elősegítse a gyerekek és fiatalok mentális egészségének és jóllétének fejlesztését, támogatva őket abban, hogy boldogabb és kiegyensúlyozottabb életet élhessenek, ugyanakkor egészséges megküzdési stratégiákkal reagálhassanak az élet elkerülhetetlen kihívásaira.

A program alapítója és vezetője:

Bagdi Bella

Pszichológus
Mindfulness tanár (MBSR, MBCT)
Tudatos Önegyüttérzés tanár (MSC)

A program fővédnőke:

prof. Dr. Bagdy Emőke

Arra törekszünk, hogy a boldogságórák kibontakoztassák az életszeretetet, hogy a gyermekeink a jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat és boldogságra képes emberré válhassanak.

Tudományos szaktanácsadónk:

prof. Oláh Attila

A boldogságórákon részt vett tanulók optimistábbak, magabiztosabbak és kitartóbbak, mint a korosztálybeli társaik, javulnak a tanulmányi eredményeik és a szociális érzékenységük.

Boldogságórák óvodákban és iskolákban

Tanéves programjaink módszertani segédletet nyújtanak a pedagógusok számára: tanári kézikönyvekkel és a gyerekek/diákok számára készült munkafüzetekkel támogatjuk a csoportok munkáját, amelyeket négy különböző korcsoportra igazítva biztosítunk: specifikusan az óvodás, általános iskola alsó tagozatos, felső tagozatos, illetve középiskolás korosztály számára fejlesztettünk módszertani segédeszközöket.

Kinek szól?

Négy különböző korcsoportra igazítva (plusz a tanulásban akadályozott gyermekek részére is) biztosítjuk a módszertani segédeszközöket:

3-6

évesek

6-10

évesek

10-14

évesek

14-18

évesek

TÉMAKÖRÖK

A Boldogságóra Integrált Programban négy útvonalat kínálunk a jóllét fejlesztéséhez:

1. Boldogságnövelő stratégiák – Boldogságóra Alapprogram

Boldogságóra Alapprogram (2014-től): Boldogságfokozó stratégiák, technikák és gyakorlatok játékos formában Sonja Lyubomirsky és Barbara Fredrickson kutatási eredményei alapján. A programban a témákhoz tartozó elméleti háttér, mesék, történetek, feladatlapok, csapajátékok, gyerekdalok, Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai találhatóak. Témái a tanév 10 hónapja során, sorrendben: A hála gyakorlása, Az optimizmus gyakorlása, Társas kapcsolatok ápolása, Boldogító jó cselekedetek, Célok kitűzése és elérés, A megküzdés gyakorlása, Az apró örömök gyakorlása, A megbocsátás gyakorlása, Testmozgás, Fenntartható boldogság.

10 témakör tudományos megalapozottsággal

1. A hála gyakorlása

2. Az optimizmus gyakorlása
3. Társas kapcsolatok ápolása
4. Boldogító jócselekedetek
5. Célok kitűzése és elérése
6. Megküzdési stratégiák
7. Apró örömök élvezete
8. A megbocsátás gyakorlása
9. Testmozgás
10. Fenntartható boldogság

Milyen elemekből épül fel az alapprogram?

Elméleti háttér
Óravázlat
Mesék – történetek minden témához
Szabadon választható feladatok
Relaxációs program
Személyiségfejlesztő gyerekdalok

2. Megküzdés a nehézségekkel: Boldogságóra Önbizalom Program

Boldogságóra Önbizalom Program (2023-tól): A Boldogságórát tartó pedagógusok igényeit, szükségleteit mértük fel a koronavírus járványt követő időszakban, és eszerint fejlesztettünk egy kortárs pszichológiai kutatásokra építő új programot, amely a gyerekek és fiatalok önbizalmának fejlesztését segíti a tanév 10 hónapja során, az alábbi témák segítségével: Motiváló jövőkép, Pozitív énkép, Egészséges önbecsülés, Kiteljesítő erősségek, Feltétel nélküli önszeretet, Önmagunkkal való együttérzés, Fejlődési szemléletmód, Pozitív kapcsolatok, Inspiráló magabiztosság, Életre szóló önbizalom. A programban interaktív mesék és történetek, a rutinok kiépítését segítő gyakorlatok, sikerélményhez vezető játékok, a nehézségekkel való megküzdést segítő relaxációk és meditációs hanganyagok is kifejlesztésre kerültek.

10 egymásra épülő témakör

1. Motiváló jövőkép

2. Pozitív énkép

3. Egészséges önbecsülés

4. Kiteljesítő erősségek

5. Feltétel nélküli önszeretet

6. Önmagunkkal való együttérzés

7. Fejlődési szemléletmód

8. Pozitív kapcsolatok

9. Inspiráló magabiztosság

10. Életre szóló önbizalom

3. Önismeret és kiteljesedés: Boldogságóra Erősség Program

Boldogságóra Erősség Program (2020-tól): A Martin Seligman és Christopher Peterson kutatásain alapuló karaktererősségek rendszere 24 személyes erősséget azonosít, amelyeket megtanulhatunk felfedezni magunkban és másokban. A programban az erősségfókuszú gondolkodással ismerkedhetnek meg a gyerekek és diákok, és a játékos feladatokon keresztül megtanulhatják hogyan hozzák ki magukból a legjobbat.

A program során az alábbi erősségek megismerésére és fejlesztésére koncentrálunk különböző játékok, gyakorlatok, foglalkozástervek egyéni és csoportos projektmunkák és feladatok segítségével.

Milyen témakörökkel foglalkozik a program?

Könnyen megvalósítható gyakorlatok az alábbi területeken:

Karaktererősség alapú nyelvezet és gondolkodásmód kialakítása

Mások erősségeinek a felismerése és az azokról való gondolkodás

Saját erősségek azonosítása és az erről való gondolkodás fejlesztése

Az erősségek alkalmazása és gyakorlása

Közösség (csoport, osztály, intézmény) erősségeinek azonosítása, fejlesztése

4. Figyelem és érzelemszabályozás: Boldogságóra Mindfulness Program

Mindfulness Program: A 2024/25-ös tanévben induló új programunk, amelyhez a pedagógusok számára egy alapozó továbbképzés már elérhető és akkreditált. Gyerekeknek és fiataloknak szóló programjaink ősztől lesznek elérhetők.

Mindfulness meditációkat teszünk elérhetővé hanganyag formájában minden korosztály számára.

Akkreditált tanári továbbképzéseink

Boldogságóra Alapprogram: „A boldogságórák elmélete és módszertana, a pedagógusok és a gyermekek érzelmi intelligenciájának, valamint pozitív gondolkodásának fejlesztése”
(Alapítási engedély száma: 504/10/2020)

Boldogságóra Erősség Program: „Fedezd fel az erősségeid pedagógusként – Az erősségközpontú szemlélet alapjai és pedagógiai alkalmazása a köznevelési intézményekben”
(Alapítási engedély száma: A/13029/2023)

Boldogságóra Önbizalom Program: „A Boldogságóra Önbizalom Program elmélete és módszertana – A pedagógusok, a gyermekek és a fiatalok önértékelésének, szociális készségeinek és stresszkezelésének fejlesztése”
(Alapítási engedély száma: A/13003/2023)

Mindfulness Program: „Mindfulness tanfolyam pedagógusoknak”
(Alapítási engedély száma: A/13020/2023)

Képzéseink bármely pedagógus szakképzettséggel és felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkező a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottak számára elérhető (pl.: dajka, pedagógiai felügyelő, gyermek és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai asszisztens).

Elért eredményeink

Az elmúlt évek sikerei és elismerései azt igazolják, hogy a pedagógusok és szülők egyik legfőbb szándéka, hogy boldog generációt neveljünk.

1500+

óvoda és iskola a programban

7500+

Boldogságóra Program
csoport az országban

100 000+

boldogabb gyerek a programnak köszönhetően

A program szakmai háttere

A program módszertana az első évben szakmai összefogás eredményeként, a pozitív pszichológia tudományos eredményeire építve került kidolgozásra pszichológusok, pedagógusok, kutatóprofesszorok önkéntes munkájának segítségével. A módszertant az első három év tapasztalatai alapján, szintén gyakorló pedagógusok és pszichológusok segítségével átdolgoztuk és azóta is folyamatosan fejlesztjük. Nagyon sok szakember hozzáadott munkájának köszönhető tehát, hogy a program ilyen szépen fejlődik és növekszik.

Arra törekszünk, hogy a boldogságórák derűs és élménygazdag feladatai, játékai, valamint gyakorlatai fokról fokra kibontakoztassák a derűt és életszeretetet. Gyermekeink így a jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat, majd boldogságra képes emberré válhatnak.

Prof. Dr. Bagdy Emőke, a Jobb Veled a Világ Boldogságóra program fővédnöke, a Boldogságóra könyvek társszerzője, klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, a Személyiség- és Klinikai Pszichológiai Tanszék professor emeritusa

A program pozitív hatása

Célunk olyan optimista, magabiztos és kitartó óvodások és iskolások nevelése, akik megoldandó feladatként kezelik a mindennapi kihívásokat, észreveszik az élet szépségeit, az örömteli pillanatokat, és boldog, határozott, pozitív énképpel rendelkező iskolássá, majd felnőtté válnak.

A programunkban alkalmazott, pozitív pedagógiai szemlélet terveink szerint nem csak a boldogságórákra lesz hatással. Célunk, hogy a már bevált módszertant a kötelező tantárgyak tanítása során is eredményesen alkalmazhassák a pedagógusok.

Tudományosan bizonyított program

Magyarországon a 2015/2016-os tanévben az ELTE Pozitív Pszichológia Kutatócsoportja tudományosan vizsgálta a Boldogságóra program hatékonyságát:

A boldogságórákon részt vett tanulók optimistábbak, magabiztosabbak és kitartóbbak, mint a korosztálybeli társaik, javulnak a tanulmányi eredményeik és a szociális érzékenységük.

Prof. Oláh Attila, az ELTE Pozitív Pszichológia Kutatócsoportjának vezetője

Hogyan csatlakozhatsz a Boldogságóra programhoz?

A Boldogságóra képzés elvégzésével

Ha pedagógusként egyénileg szeretnél csatlakozni a Boldogságóra programhoz, végezd el a 30 órás akkreditált képzésünket, amely megfelelő alapot biztosít a boldogságórák módszertanának elsajátításához.

A Boldog Óvoda és Iskola pályázat beadásával

Ha intézményileg csatlakoztok a Boldogságóra Programhoz, különleges lehetőségek és programok részesei lehettek. A Boldog Óvodák és Iskolák hálózatához egy pályázat beadásával tudtok csatlakozni.

A Boldogságóra program szakmai eszközei

Ingyenesen letölthető oktatási segédanyagok a Boldog Óvoda és Iskola hálózat pedagógusai számára

Boldogságóra könyvek és munkafüzetek

Boldogságóra Önbizalom könyvek és munkafüzetek

Fejlesztő kártyajátékok

Fejlesztő társasjátékok

Énképet, önbizalmat és pozitív gondolkodást fejlesztő dalok

Mit mondanak azok, akik már tartottak boldogságórát?

A tanév végén az igazgatónő bejött egy boldogságórára és azt tapasztalta, milyen látványos változás történt az osztályban.

Tabajdi Éva, a debreceni Árpád Vezér Ált. Iskola iskolapszichológusa

Eredményeink például: a tanulmányi eredmény növekedett, a bukások száma csökkent 15 főről 2-re a boldogságóráknak köszönhetően

Strasszerné Farkas Márta, Székesfehérvári Kossuth Lajos Ált. Iskola intézményvezetője

Mindenképpen a tanulóink személyiségfejlesztésében egy kiváló eszköz a kezünkben. Önismeretüket segíti, illetve egymás jobb megismerését is segíti, és ez tulajdonképpen a társadalomba való beilleszkedést nagymértékben elősegíti, és az elégedett boldog életre tud irányítani minden szempontból.

Udvardyné dr. Mühlenkampf Erika, Komáromi Jókai Mór Gimnázium intézményvezetője

Mit mondanak a gyerekek a boldogságórákról?

Azt szeretem a boldogságórában, hogy olyan sok mindent megtanulhatok a szeretetről. Szeretem, hogy megnyílunk mindannyian egymás felé, utána sokkal könnyebb minden, reményt ad nehézségen és minden szomorúságom után is. Olykor minden nehéz és alig várom, hogy boldogságórán megkönnyebbüljek.

Szabó Sára, tanuló

A boldogságóra azért jó, mert megtanulunk egymáshoz szeretettel és tisztelettel fordulni. A segítséget, a megbocsátást egymásban erősítjük, és ez az egyik kedvencem.

Horváth Beáta, tanuló

Az tetszik a boldogságórákban, hogy megmondhatom a rossz érzéseimet. Azért jó, mert az osztályban nem lesz annyi veszekedés, bántás, és én is fejlődök.

Nagy Péter, tanuló