Hálafa
A hála gyakorlása
Hála témakör 6-7-8.o
-Egy pohár tej –története, olvasása, feldolgozása
-Azért szeretünk, mert…játék….
-Köszönöm, hogy….tanáraimnak,családomnak,barátaimnak…stb…
Miért vagyok hálás , kinek mit köszönök meg….rajzok készítése…
Szeptember a hála hónapja: Érzéseink közül a hála az egyik legfontosabb, és nem is olyan nehéz kifejezni. Ha tudatosítjuk magunkban, mennyi mindenért lehetünk hálásak, sokkal boldogabbak, elégedettebbek lehetünk. Nagyon hálásak voltunk év elején ,hogy újra együtt lehettünk az osztályunk kis közösségében.
HÁLAKŐ VARÁZSLATOS EREJE: A boldogságórák egyikén mindenki elkészítette a saját kis hálakővét. A hálakőnek valóban varázslatos ereje van. Csak ki kell próbálni. Nálunk mindenki örömmel készítette el a sajátját. Ahhoz, hogy ne felejtsenek el hálásnak lenni, használják, ez a kis hála követ. Ezt a követ magaknál hordhatják egész nap. A hála adás egyik forrása ez is. Az emlékeztető kő segítséget nyújt abban, hogy soha ne felejtsenek el hálásnak lenni. Ez megnyugtató számukra, és, hogy valóban varázsereje van-e neki, mi kipróbljuk.
HÁLA-SÁLA: Ez egy olyan feladat volt, melyben az osztály feltöltődik a hála és a csodálatos „köszönöm” érzésével. Egy emlékeztető, a boldogság falon, hogy legyenek hálásak mindazért amilyük van, amit kaptak, amit a szeretetükkel magukhoz vonzottak, vagy amit majd a jövőben magukhoz szeretnének vonzani. Minközben készültek a sálak aközben összpontosítaniuk kellett (őszintén) a hála érzésére. Megbeszéltük : a hála kifejezése kérésed, kívánságod erejét megsokszorozza! Nem hozhatnak új dolgokat az életükbe ,ha közben nem éreznek hálát mindezért, amijük már van. Hogy miért? Mert a hálátlansághoz negatív gondolatok és érzések tapadnak. Időt kell szánni (csendet a fejedben) magukra, érezni újra mik azok a csodálatos dolgok az életükben , amiért hálásak lehetnek! A vonzás törvénye azt mondja, hogy vonzani fogod azokat a dolgokat, amelyeket most (ilyenkor érintés) kérsz! Ekkor legfontosabb elsősorban az energia és a figyelem a kérésre és a hálára.
HÁLA BEFŐTT: Osztályunk boldogságbefőttjét is elkészítettük. Mi is az a boldogságbefőtt? Mindannyian pozitív dolgokkal és megerősítő gondolatokkal töltjük meg a kis üvegünket. A nyári örömteli élményekből, gondolatokból, érzésekből is „eltehetünk télire” egy-egy emléket, hogy majd beragyogják azokat az időszakokat, amelyekben több fényre, melegségre lesz szükségünk. A befőttet naponta, hetente, havonta is megtölthetjük.
Megbeszéltük /A befőttbe kerülhetnek:
• szavak, amelyeket nekünk mondtak és sokat jelentettek
• egy-egy mondat vagy idézet, ami különösen sok erőt adott
• fényképek vagy leírt „pillanatképek” szép élményeinkről
• leírhatunk egy-egy fontos helyzetet vagy szép történetet, ami velünk esett meg
• tetszőleges szimbólumok, amelyekkel rögzíteni tudunk egy érzést
• akár le is rajzolhatunk egy emléket
• vagy beletehetünk egy tényleges megfogható tárgyat (pl. egy követ, amire ráírjuk, honnan hoztuk)
A boldogságbefőtt tulajdonképpen a hálanapló egyik formájaként is értelmezhető, amely a mindfulness (jelenlét-tudatosság) fejlesztése mellett kellemes kreatív kikapcsolódást is jelent a közösségben .
Az olvasás szeretetére is neveljük kis tanulóinkat. Az olvasott meséhez a bábokat elkészítettük, és el is játszottuk. A mindennapokban is gyakoroltuk a Hála adást, hiszen: „ A hála lehetetlenné teszi a boldogtalanságot. Ez az egyik legfontosabb titok, amit meg kell tanulni !”
A bevezető reggeli beszélgetésekben nagyon sokat beszélgettünk a háláról. Vegyes csoport vagyunk, így a gyerekek többsége emlékezett tavalyról sok mindenre. Sokan említették, hogy akkor voltunk az időseknél és mennyire örültek nekünk.
Boldog Dóra segítségével elmeséltem a Hálafa történetét, amit rajzokkal illusztráltam. Mese után beszélgettünk, majd több alkalommal felelevenítettük a történetet. Szerencsések vagyunk, mert a településünkön van egy gyönyörű liget közel az óvodánkhoz, mely a Wenckheim család birtoka volt. Jó idő esetén mindig elsétálunk oda és a gyerekek ott élvezhetik a friss levegőt, szabadon játszhatnak a csodás környezetben. Közben megfigyeltük, hogyan változnak a fák, terméseket gyűjtöttünk, amiből később állatokat készítettünk. A gesztenyéből gyurmával csigát készítettek a gyerekek. Egy kislány azt mondta alkotás közben, ő hálás azért, hogy szedtünk gesztenyét, mert így legalább tudtunk csigát készíteni.
Ezekért a pillanatokért pedig mi vagyunk hálásak.
A bevezető reggeli beszélgetésekben nagyon sokat beszélgettünk a háláról. Vegyes csoport vagyunk, így a gyerekek többsége emlékezett tavalyról sok mindenre. Sokan említették, hogy akkor voltunk az időseknél és mennyire örültek nekünk.
Boldog Dóra segítségével elmeséltem a Hálafa történetét, amit rajzokkal illusztráltam. Mese után beszélgettünk, majd több alkalommal felelevenítettük a történetet. Szerencsések vagyunk, mert a településünkön van egy gyönyörű liget közel az óvodánkhoz, mely a Wenckheim család birtoka volt. Jó idő esetén mindig elsétálunk oda és a gyerekek ott élvezhetik a friss levegőt, szabadon játszhatnak a csodás környezetben. Közben megfigyeltük, hogyan változnak a fák, terméseket gyűjtöttünk, amiből később állatokat készítettünk. A gesztenyéből gyurmával csigát készítettek a gyerekek. Egy kislány azt mondta alkotás közben, ő hálás azért, hogy szedtünk gesztenyét, mert így legalább tudtunk csigát készíteni.
Ezekért a pillanatokért pedig mi vagyunk hálásak.
Szandaszőlősi Általános Iskola és AMI
A 2020/2021.tanévet 31 első osztályos tanulóval kezdtem meg. Nemcsak nekik, nekem is új volt minden, hisz első tanévem ebben az intézményben. Mégis lelkesen vállaltam a boldogságórák tartását. A szülői értekezleten rövid tájékoztatót tartottam a programról, és örömmel nyugtáztam, hogy érdeklődőek, és nyitottak a program felé.
Első projektünk a hálavirág elkészítése volt.
A virág elkészítése közben Bartos Erika Őrangyal c. kötetéből olvastam fel nekik mesét. Utána beszélgettünk arról, hogy mit jelent hálásnak lenni, hol érezzük, és kik iránt érezhetjük.
A hónap dala nagyon tetszett nekik, több alkalommal is meghallgattuk aznap és azóta is.
Beszéltem nekik a program vezetőiről, képeket mutattam Bella néniről, Emőke néniről, és Attila bácsiról. Elmondtam, hogy én ezeknek az embereknek végtelenül hálás vagyok, mert ezzel a programmal sokat tettek értem, és a munkámért.
A virágot mindenki nagyon lelkesen hazavitte, és még aznap jött a legkedvesebb üzenet egy apukától.
Hálás voltam minden pillanatért.:)
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Ebben a tanévben is az irodalom óra tananyag tartalmához illasztettem a Boldogságórákat. Móra: Szeptemberi emlék című elbeszélésének feldolgozása után foglalkoztunk a hála témájával. A relaxációs gyakorlatok, az olvasmány felidézése, szituációs játékok segítették a tanulókat abban, hogy a hála érzését átéljék. Páros majd csoportmunkában foglakoztunk a saját személyes hála területeinkkel. A Hála érdemrend feladatot választottam. Csoportokban összegyűjtöttük, hogy ki miéer adna Hála érdemrendet. A környezetvédelem, adományozás, gyermekotthonok létesítése, a szülők, tanárok, jó tanulók, ingyenes koncertek egyaránt előkerültek. Sőt! Hála érdemrendet adományoznak annak, aki a boldogságórát kitalálta! 🙂
Végül az osztály közössége annak ítélte a díjat, aki életét kockáztatva mások életét menti. A gyerekek valamennyien el akarták készíteni saját érdemrendüket, amit meg is tettünk.
Sánta Erzsébet Általános Iskola
Miért is vagyunk, lehetünk hálásak? Erre a kérdésre kerestük a hónapban a választ.
Sánta Erzsébet Általános Iskola
Miért is vagyunk, lehetünk hálásak? Erre a kérdésre kerestük a hónapban a választ.
Sánta Erzsébet Általános Iskola
Miért is vagyunk, lehetünk hálásak? Erre a kérdésre kerestük a hónapban a választ.