A szülőkkel való közös programok kíváló alkalmak a közösségépítésre. Így alakult ez az adventi készülődés során is. Az egész hetünket átmelegítette, az egymás fontosságának érzékeltetése. A közös percek átélése megerősített minket abban, hogy mennyire fontosak vagyunk egymásnak. A baráti kapcsolatok kifejezésére egy „Szeretetkosarat” készítettem, melyben szívek voltak, és átadhatták a gyermekek egy kedves barátjuknak öleléssel, és kedves szavakkal. Úgyanígy a szülőknek is. Barátságfonalat készítettünk, mely nagyon tetszett a gyermekeknek, szülőknek egyaránt.
Társas kapcsolatok ápolása
Óvodánkaban immár hagyománnyá vált a Márton napi lámpás felvonulás. A felvonulás a közös készülődés erősíti az összetartozás érzését. A Boldogságóra foglalkozások a témája szorosan kapcsolódott a jóság, a segítőkészség, a nagylelkűség értékeihez. A családok bevonásával célunk a csalad-óvoda kapcsolatának erősítése. Fontosnak tartjuk, hogy bent a csoportunkban, a gyermek-gyermek, felnőtt-gyermek kapcsolatát, pozitív érzelmi töltet jellemezze.
Novemberi boldogságóránkon egy vidám,ám tanulságos mese meghallgatása után a csapatunk játékos csoportmunka során mélyült el társas kapcsolataiban.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A társas kapcsolatok hónapjában a közvetlen érzésekre, a játékos cselekvésekre és a rövid, konkrét üzenetekre helyeztük a hangsúlyt Ebben az életkorban ismerkednek a segítségkérés, segítségadás, a hála, köszönöm és az együtt játszás, osztozás témáival. Ezek gyakorlására nagyon jó játékok voltak a „Ki húz ki a sárból?”, az „Ölelös kör”, a „Páros építés”, a ” Szeretet Hídja”a „Ciróka, maróka” és a „Csipp, csipp csóka” ,melyek a társak iránti érdeklődés felkeltését , fenntartását, és a csoporthoz tartozást is elősegítette a kicsikben. Mi pedagógusok is példamutatáson keresztül igyekszünk minden helyzeteben bemutatni, hogyan kell szépen kérni, megköszönni és segíteni. A pozitív interakciókat (segítés, osztozás, köszönetnyilvánítás) azonnal kiemeljük szóbeli dicséret, vagy egy ölelés formájában. Ez erősíti a helyes viselkedést. A témához kapcsolódó mesék pl: „Süni irigy lesz” , ” A gomba alatt” vagy a „Szent Márton története”, segítette a gyerekeket érzelmileg ráhangolni a barátság, a szeretet és a segítségnyújtás fontosságára és a belőlük fakadó örömre. A libanapi lámpás felvonulás mélyítette a szülő-gyermek kapcsolatot a közös élményen keresztül, de erősítette az óvoda és a család közötti partneri viszonyt és a közösség összetartó erejét is.
Társas kapcsolatok – kiáltottunk egy jó nagyot, mert boldogok voltunk!
A hónap dalát most is szívesen hallgatták, énekelték a gyerekek. Az ismerős dallam és szöveg magabiztossá tette őket, így olykor tőlük visszhangzott az épület… Boldogok voltak! Kiáltottak!
Varázsszavakat gyűjtöttünk. Voltak gyakran használt kifejezések, és volt, amit csak néhányan alkalmaznak, ezért a többiek érdekesnek találtak pl.: szívből örülök.
Tolerancia, szívpuzzle szín, erősség.
Színes pálcikák húzásával csoportokat alakítottak a gyerekek – a létszámnak megfelelően tettem a varázstasakunkba 5 féle színű pálcikát. Jó volt látni, ahogy örülnek egymásnak a csoporttagok.
Ezután színezés, majd az erősségek felírása következett. Végül minden darab a helyére került. Az eredmény: színes, különleges, az osztályt is tökéletesen tükröző szívek születtek.
A Mekkora szíve van egy babszemnek? című mese elgondolkodtatta őket! Nagyon tetszett nekik a történet, mert éppen a mi osztályunkban is van Bori és Barni, akik nagyon jó barátok. A testvéri szeretet értékét többen is megfogalmazták. Olyanok is, akiknek nincs testvérük. Ők elmondták, miért hiányzik nekik egy tesó. Meseillusztrációk is születtek.
A babkísérlet lázba hozta és azóta is lázban tartja őket. Egy jó szónak, egy kedves gondolatnak ereje van, melyet a kísérlet megfigyelése során meg is tapasztalhattak.
Már csíráznak a Szeretet Babok.
Ez a hónap is boldogságban telt. Izgatottan várjuk a decembert!
Társas kapcsolatok – kiáltottunk egy jó nagyot, mert boldogok voltunk!
A hónap dalát most is szívesen hallgatták, énekelték a gyerekek. Az ismerős dallam és szöveg magabiztossá tette őket, így olykor tőlük visszhangzott az épület… Boldogok voltak! Kiáltottak!
Varázsszavakat gyűjtöttünk. Voltak gyakran használt kifejezések, és volt, amit csak néhányan alkalmaznak, ezért a többiek érdekesnek találtak pl.: szívből örülök.
Tolerancia, szívpuzzle szín, erősség.
Színes pálcikák húzásával csoportokat alakítottak a gyerekek – a létszámnak megfelelően tettem a varázstasakunkba 5 féle színű pálcikát. Jó volt látni, ahogy örülnek egymásnak a csoporttagok.
Ezután színezés, majd az erősségek felírása következett. Végül minden darab a helyére került. Az eredmény: színes, különleges, az osztályt is tökéletesen tükröző szívek születtek.
A Mekkora szíve van egy babszemnek? című mese elgondolkodtatta őket! Nagyon tetszett nekik a történet, mert éppen a mi osztályunkban is van Bori és Barni, akik nagyon jó barátok. A testvéri szeretet értékét többen is megfogalmazták. Olyanok is, akiknek nincs testvérük. Ők elmondták, miért hiányzik nekik egy tesó. Meseillusztrációk is születtek.
A babkísérlet lázba hozta és azóta is lázban tartja őket. Egy jó szónak, egy kedves gondolatnak ereje van, melyet a kísérlet megfigyelése során meg is tapasztalhattak.
Már csíráznak a Szeretet Babok.
Ez a hónap is boldogságban telt. Izgatottan várjuk a decembert!
A novemberi Boldogságórán a Társas kapcsolatok ápolásával foglalkoztunk. Relaxáltunk, majd meghallgattuk Bagdi Bella „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalát.
A „Kis barátom, hogy vagy?” című játékkal hangolódtunk a témára, mely egy kis vidámságot csempészett már a foglalkozás elejére. Beszélgettünk a barátságról, kiemeltük, mennyire fontos, hogy ezeket a barátságokat ápoljuk. Kihangsúlyoztuk az egymásra való odafigyelést, a megértést, a segítségnyújtást, melyek nélkül nem működik egy kapcsolat. Megnéztük, ki milyen közösségnek a tagja, és elmesélték, hogyan érzik benne magukat. Beszélgettünk a családról, a családon belüli kapcsolatokról, az iskoláról, majd az osztályközösségről, és mindenki elmesélte, miért szeret itt lenni közöttünk.
Ezután feldolgoztuk A róka és a farkas a lakodalomban című mesét, és megbeszéltük, hogy a farkas és a róka kapcsolata miért nem mondható igaz barátságnak. Elmondták, ők hogyan viselkedtek volna a róka helyében, hogy megmaradjon a farkassal való barátságuk. Végül kiszíneztük azokat a képeket, amelyek jellemzőek egy jó kapcsolatra.
A foglalkozást, mely nagyon jó hangulatban telt, meditációval zártuk.
Társas kapcsolatok ápolása
Az órát a „Közös légzés” gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella Jobb veled a világ című dalt. Bevezetéseként beszélgettünk arról, hogy mitől olyan fontosak a kapcsolatok a boldogságunk szempontjából.
A téma feldolgozásaként először elemeztük a tankönyvben található képet, majd kifejeztük egymásnak a nagyrabecsülésünket. Megismerkedtünk a Görög mese a barátságról, című történettel, majd kérdések segítségével beszélgettünk róla. Készítettünk montázst, könyvekből gyűjtött képekből. Megfogalmaztuk a számunkra 5 legfontosabb dolgot, amitől jó barátok lehetünk. Játszottunk bizalom játékot. Közösen készítettünk plakátot az óra összefoglalására és végül zenével zártuk az órát, együtt énekeltük a hónap dalát.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Novemberben a hetedikesekkel a közöttünk lévő kapcsolódásokra fókuszáltunk. Az osztály három lelkes csapatra oszlott, és mindegyikük más szemszögből közelítette meg a barátság és a kapcsolódás kérdését.
Az első csoport a „Személyesen jobb” vagy. „Online jobb” témában készített színes plakátot. Ötleteiket a lap két oldalára gyűjtötték, és egyszerű, mégis kifejező szimbólumokkal mutatták be a különbségeket.
A második csapat egy kreatív kapcsolat-töltő állomást álmodott meg. Plakátjuk közepére egy „kapcsolati akkumulátort” rajzoltak, köré pedig felkerültek mindazok a dolgok, amelyek feltöltik vagy épp lemerítik a barátságokat – közös élmények, figyelem, időtöltés, de akár a negatív hatások is.
A harmadik csoport a „Hogyan mutatom ki, hogy fontos vagy?” kérdés köré gyűjtött kifejezéseket és rajzokat. Ők azt dolgozták fel, hogyan jelezhetjük egymásnak törődésünket a mindennapokban.
Az óra végére a falakat megtöltötték a színes plakátok, a teret pedig egy jóleső, közös gondolkodás hangulata.
A tevékenységet azért valósítottam meg, hogy a gyermekekkel közösen átéljük, mennyire fontosak a kedves szavak és a pozitív kommunikáció a mindennapi életünkben. Célom volt, hogy a gyerekek:
tudatosabban használják az udvarias és szeretetteljes kifejezéseket,
fejlődjön a szókincsük és mondatalkotási készségük,
megtapasztalják, hogyan lehet szavakkal örömet szerezni egymásnak,
erősödjön a csoport közösségi kohéziója.
A foglalkozást a Kedvesség Világnapjához és a Magyar Nyelv Napjához kapcsoltam, így egyszerre szolgálta az érzelmi és az anyanyelvi nevelés céljait. A mellékletben található piktogramok alapján összeállítottam a szókártyákat. Olyan kedves, hétköznapokban is használható kifejezéseket választottam, mint:
„köszönöm”,
„kérem”,
„segíthetek?”,
„szeretlek”,
„ügyes vagy”,
„szívesen”,
„gyere játszani”,
„bocsánat”.
A foglalkozást délelőtt tartottam, a beszélgetőkör részeként, amikor a gyerekek figyelme a leginkább összpontosítható.
A gyerekekkel először közösen beszélgettem arról, mit jelent kedvesnek lenni, és hogy miért fontosak a szép, udvarias szavak. Ezután minden gyermek sorban húzott egy kártyát. Megnéztük a piktogramot, felolvastam a szót, és segítettem nekik mondatot alkotni, ha szükség volt rá.
Néhány példa a gyerekek mondataiból:
„Köszönöm, hogy segítettél nekem elpakolni.”
„Segíthetek neked felvenni a cipőt?”
„Szeretlek, mert jó barát vagy.”
„Ügyes vagy, hogy ilyen magas tornyot építettél!”
A gyermekek lelkesedése végig érezhető volt. Sokszor még a saját mondatuk után is mondtak valami kedveset a társuknak, teljesen spontán módon.
Úgy érzem, a tevékenység nagyon sikeres volt. A gyerekek élvezték a játékot, és valódi tartalommal töltötték meg a kihúzott kedves szavakat.
A jövőben szeretném a „Kedves szavak kosarát” rendszeresen visszahozni a csoport mindennapjaiba, akár heti rendszerességgel, mert úgy látom, hatékonyan segíti a pozitív csoportlégkör fenntartását és építését.