Áprilisban egy tanmesével ismerkedtünk meg a Boldogságórák kapcsán. A mese egy szigetről szólt, ahol nem történt semmilyen rossz dolog, az ott élők nem ismerték a rossz érzéseket. Nem tapasztalták meg életük során a szomorúságot, a gyászt, a boldogtalanságot, kudarcot, sikertelenséget, félelmet és még sorolhatnám a negatív érzelmeket, ahogy azt a gyerekek is ügyesen összegyűjtötték. Két csoportot alakítottunk, az egyik csoport a jó érzéseket gyűjtötte össze és példákat soroltak fel rájuk. (pl. öröm-egy kisbaba születése a családban, siker-legtöbb gólszerző kitüntetés egy focimeccsen stb.), a másik csoport pedig negatív érzéseket sorolt fel és társított hozzá akár saját történeteiket, akár kitaláltakat. (pl.: félelem-a magasságtól egy családi kiránduláson, harag-egy osztálytársra, mert elárulta őt, stb.)
Ezután kék és piros lapokat osztottam ki. Olvastam nekik rövid kis történeteket, szituációkat és fel kellett tartaniuk a piros lapot, ha szerintük ez jó érzést váltott ki a szereplőkből, kék lapot, ha rossz érzést élhetett át.
Végül illusztrációt készítettek. Elképzelték a szigetet, amelyről a mesében hallottak. Eljátszottak a gondolattal, hogy hogyan közelítenék meg ezt a mesebeli szigetet és ha elhozhatnának útravalónak magukkal jó érzéseket, pozitív tapasztalásokat, akkor mik lehetnének azok. Sok gyerek illusztrációján szerepelt, hogy egy repülőgép húz maga mögött egy szalagot, melyen ilyen szavak találhatóak: figyelem, törődés, szeretet, béke.
Más hajóval közelítette meg a szigetet és útravalóul a hajó rakománya között lehetett felismerni a szavakat: öröm, boldogság, odafigyelés.
A rajzok az osztályterem falát díszítik és mi is eltettük magunknak „útravalóul” ezt a kis mesét.
Társas kapcsolatok ápolása
Gyorsan elszalad ez a tanév is. 4 éve ismerik egymást, együtt örülnek, együtt szomorkásak.
Körben ültünk. Megfogtuk egymás kezét és énekeltünk. Ezután mindenki a tőle balra (a szíve felőli) kis társáról mondott egy kedves gondolatot.
Úgy kezdtük: „Én azt kedvelem/szeretem benned, mert…..”
Nagyon kedves, szép és megható gondolatok gondolatok születtek.
Beszélgetőkör: Miért van szükségünk egymásra? „Társas kapcsolatok”– kulcsszavak megfogalmazása – Mennyire ismerjük, tiszteljük, értékeljük egymást? Egymás iránti bizalom kérdése. –Ki vagy te? – bemutatkozások. – Bingó. Cyberbullying fajtáinak megbeszélése és kivédései.
Társas kapcsolatok alakulása:
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: ( kb. 3 perc)
” Rongybabává válok, csak pihenni vágyok” :
2. A foglalkozást kezdő éneklés: ( kb. 5 perc)
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg…
Eszköz: zenelejátszó
3. A téma bevezetése: ( kb. 5 perc)
” Kis barátom, hogy vagy?”
4. A téma feldolgozása mesével: ( kb. 5 perc)
Boldog Dórával mesehallgatásra invitáljuk a gyerekeket.
Mese: Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő
5. Barátságkarkötő készítése dekorgumiból és strasszkövekből ( kb. 5 perc)
Eszközök: Dekorgumi, öntapadós strasszkövek, ollók, gem kapcsok
6. A foglalkozás lezárása: ( kb. 2 perc)
A barátság jelének kiszínezése ( Mf. 23.old.)
Eszközök: nyomtatott feladatlapok,színesceruzák
7.A foglalkozást záró éneklés: ( kb. 3 perc)
Bagdi Bella: Pozitív mondóka
8. A téma továbbadása:
A gyerekek, szüleik segítségével készítsék el otthon a saját családfájukat, az alkotásokból kiállítás készülhet.
9. Óvodánk bevonása:
Közös diafilm vetítés a többi csoporttal együtt, teázás, keksz eszegetés.
November hónapban a kiscsoportos gyermekekkel a színes faleveleket gyűjtögettük, majd a falevelekhez kapcsolódóan egy kedves kis mesét mondta el a gyermekek számára egy sündisznóról, akit meg lehetett simogatni, na de hogyan? Hát a falevelek segítségével. A mese végén megbeszéltük a gyerekekkel hogy mindenkinek szüksége van a közelségre, az ölelésre, hiszen ez jó érzéssel tölt el bennünket. Nem szabad a másikat megbántani, kicsúfolni, ellökni, hanem mindenkit úgy kell szeretni és elfogadni ahogy van. A mese lezárásaként minden gyermeket arra kértem, hogy a mellette ülő társát, mindegy az hogy melyik oldalt ölelje meg, majd a másik oldalt is ismételje meg, így mind a két oldalán lévő tárát ölelje meg egyszer, ezzel is erősítve a gyermekekben a bizalmat, szeretetet és az elfogadást. Továbbá a mese végén felajánlottam a gyerekeknek, hogy mi is készítsük el egy sündisznót, akit színesebbnél színesebb falevelekkel borítottunk be.
Boldogság órán Érintős játékot játszottunk. Bekötött szemmel kellett kitapogatnunk, hogy melyik társunk állt velünk szemben.
A héten a társas kapcsolatok ápolása volt a témánk, amit Péter Szilvia: Fülöpke az óvodában című meséjével vezettünk be. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy ki, kit, és miért szeret a csoportban. Baráti kört alakítottunk, majd barátságkarkötőket készítettünk egymásnak.
A kapcsolatok témájának megbeszélése nagyon fontos a 7 éves gyerekekkel, mert ebben a korban kezdik igazán megtapasztalni a barátságok és közösségek erejét. A jó kapcsolatok biztonságot adnak, és segítik a gyerekeket abban, hogy bátran kifejezhessék érzéseiket. Ha a gyerekek megtanulják, hogyan oldják meg a konfliktusokat békésen, jobban boldogulnak az iskolai közösségben. A kapcsolatok témája megtanítja őket az együttműködésre és az empátiára is. Ez segít abban, hogy elfogadóbbak és türelmesebbek legyenek egymással.
A barátságsálat megfogva mindenki mondott egy kedves gondolatot a tőle jobbra álló osztálytársáról. Sokat beszélgettünk a segítségnyújtásról, az udvariasságról, hogy milyen fontos az, hogy odafigyeljünk egymásra. Igyekeztünk az egész hónapot ennek jegyében tölteni. Végül megalkottuk az osztályközösségünket papírból.
Az áprilisi Boldogságórán a 7. osztály a „Társas kapcsolatok” témakört dolgozta fel. A diákok aktívan részt vettek a beszélgetésekben és a feladatokban, melyek segítették őket abban, hogy mélyebben megértsék a barátság, a család és az emberi kapcsolatok fontosságát.
A foglalkozás elején közösen felidéztük, milyen sokféle kapcsolat vesz körül minket a mindennapokban, és mennyire hatnak ránk ezek a kötelékek. A beszélgetés során a gyerekek megosztották gondolataikat arról, mit jelent számukra egy jó barát, milyen tulajdonságokat értékelnek másokban, és hogyan tudnak hozzájárulni ők maguk is egy-egy kapcsolat építéséhez. Kiemeltük a kommunikáció, az empátia és a kölcsönös tisztelet szerepét a harmonikus viszonyok kialakításában.
Ezután egy csoportos feladat következett, ahol a diákok kisebb csoportokban dolgoztak. Különböző szituációkat kaptak, melyekben a társas kapcsolatokhoz kapcsolódó problémákat kellett megoldaniuk, például hogyan kezeljék a konfliktusokat, hogyan kérjenek vagy nyújtsanak segítséget, vagy éppen hogyan bocsássanak meg. A csoportok kreatív megoldásokat találtak, és a feladatok során megmutatkozott, hogy mennyire éretten gondolkodnak erről a témáról.
A Boldogságóra zárásaként mindenki megfogalmazhatott egy rövid üzenetet, egyfajta „jótanácsot” önmagának vagy másoknak arról, hogyan ápoljuk a kapcsolatainkat, és mit tehetünk azért, hogy boldogabbak legyünk mások társaságában. A foglalkozás nem csak elméleti tudást nyújtott, hanem gyakorlati eszközöket is adott a diákok kezébe ahhoz, hogy tudatosabban építsék és ápolják emberi kapcsolataikat, ezzel hozzájárulva saját és mások boldogságához. A visszajelzések alapján a gyerekek nagyon élvezték az órát, és sok hasznos gondolattal gazdagodtak.