A gyerekekkel a barátaikról, társas kapcsolatairól beszélgettünk. Több olyan eseményről beszéltünk, amikor egymásra számíthattak, segítettek, támaszt nyújtottak egymásnak. A hónap során több csapatépítő játékot is játszottunk, melyek során összedolgozhattak. Barátságlánc is készült.
Társas kapcsolatok ápolása
Pestszenlőrinci Kerekerdő Óvoda Zöldike tagóvoda
A gyerekekkel a barátaikról, társas kapcsolatairól beszélgettünk. Több olyan eseményről beszéltünk, amikor egymásra számíthattak, segítettek, támaszt nyújtottak egymásnak. A hónap során több csapatépítő játékot is játszottunk, melyek során összedolgozhattak. Barátságlánc is készült.
Az 1.c osztályban a társas kapcsolatokkal foglalkoztak.
A gyerekek megosztották gondolataikat arról, milyen tulajdonságokat értékelnek magukban és a társaikban, majd a foglalkozáson tablót is készítettek az osztályközösségről.
Boldogság óra: Társas kapcsolatok ápolása
(2024.11.17.)
Pedagógus: Nyerges Attila
Osztály, csoport: 4. Napközis csoport
Cél:
A társas kapcsolatok fontosságának megértése, a barátság, együttműködés és empátia fejlesztése. A tanulók gyakorolják a kapcsolatok ápolásának egyszerű módszereit.
________________________________________
1. Bevezető beszélgetés: Miért fontosak a barátok?
• Kérdés: Kik a barátaid, és miért szeretsz velük lenni?
• Beszéljünk arról, hogy a barátok segítenek boldognak lenni, megosztani az örömöket és támogatást nyújtanak a nehéz időkben.
________________________________________
2. Játékos feladat: „Baráti kör”
• Üljünk körbe, és adjunk körbe egy kis labdát.
• Aki megkapja a labdát, mondjon valami kedveset a mellette ülő társáról. Példa: „Nagyon szeretek veled játszani.”
• Ha szükséges, a pedagógus segíthet példákkal.
________________________________________
3. Kreatív tevékenység: Barátságfa készítése
• Rajzoljunk egy nagy fát közösen.
• Minden tanuló kap egy színes levelet (papírdarabot), és írja vagy rajzolja rá, hogyan lehet valaki jó barát (pl.: „Segítek, ha valaki szomorú” vagy „Megosztom a játékomat”).
• Ragasztjuk fel a leveleket a fára, és tegyük ki a tanteremben.
________________________________________
4. Záró beszélgetés: Mit tanultunk ma?
• Kérdezzük meg a tanulókat: Mit tehetsz azért, hogy jó barát legyél?
• Röviden foglaljuk össze, hogy a figyelmesség, kedvesség és együttműködés segíti a társas kapcsolatok erősítését.
________________________________________
SNI tanulók támogatása:
• Rövid és egyszerű instrukciók.
• További idő biztosítása a válaszok megfogalmazásához.
• Segítség a barátságfa leveleinek kitöltéséhez (pl. előre megírt példák).
• Sikerek kiemelése dicsérettel vagy apró jutalmakkal (pl. matricák).
Eredmény:
A tanulók megértik, hogy a társas kapcsolatok boldogabbá és erősebbé tehetik őket, és megtapasztalják, hogyan lehetnek jó barátok.
A köszönés egy rendkívül egyszerű, de hatékony módja annak, hogy támogassuk és ápoljuk társas kapcsolatainkat. Bár a köszönés gyakran automatikusan történik, amikor találkozunk valakivel, annak valódi jelentősége és hatása túlmutat a szokásos udvariasságon. A köszönés hozzájárul a pozitív társas kapcsolatok kialakításához és fenntartásához több szempontból is.
Mi mindent tanultunk meg a köszönésről?
A köszönés egyfajta kapcsolatteremtés, amely lehetőséget ad arra, hogy további beszélgetés vagy közönséges interakciók alakuljanak.
A köszönés a társadalmi normák része, amely segít a másokkal való kapcsolattartásban. Még ha nem is szándékozunk hosszabb beszélgetést folytatni, egy egyszerű köszönés kifejezi a tiszteletet és az érdeklődést a másik iránt.
A köszönés hatékony eszköz a kapcsolatok erősítésére is.
A köszönés mindkét fél számára pozitív hatással lehet a mentális és érzelmi állapotra.
A megfelelő köszönés például az adott közösség elvárásai szerint erősíti az összetartozás érzését és hozzájárul a helyi kultúra fenntartásához.
A társas kapcsolatok ápolása a gyermekek fejlődésének egyik legfontosabb része. Ezek a kapcsolatok nemcsak érzelmi támogatást nyújtanak, hanem segítenek a gyermekek szociális, kognitív és érzelmi fejlődésében is. Az ilyen kapcsolatok tanítják meg őket az empátiára, a kommunikációra, a problémamegoldásra és a konfliktuskezelésre. A társas kapcsolatok ápolása tehát nem csupán a barátságok kialakítását jelenti, hanem az egészséges érzelmi fejlődés alapjait is lefekteti.
A gyerekeknek fontos, hogy ne csak mennyiségileg, hanem minőségileg is időt töltsenek egymással. Ezt közös játékkal és beszélgetéssel próbáltuk ápolni. Kedvencük volt a sötétben, „discofényben” való gyakorlat.
Igyekeztünk megtanulni, hogyan kell aktívan figyelni és kifejezni magukat. Bátorítsként először köszönő csokiszíveket készítettünk egymásnak, majd felnőtteknek az iskolában, akiknek hálásak vagyunk. Ezzel buzdítottam őket beszélgetésekre, tiszteletteljes és őszinte kommunikációra.
A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása fontos feladatunk egész évben, de most különösen nagy hangsúlyt fektettük rá. A család és az iskolai élmények összehangolásában.
Február 4. – Nemzetközi Pulóver Nap
„Tekerd le a fűtést és öltözz rétegesen!”
A gyerekek ma aláírást gyűjtöttek egymástól az alapján, hogy mennyire ismerik egymást. Szerintük mi az az állítás, ami a másikra igaz. Nagyon érdekes volt látni a csoport munkáját, hogy ki kitől tudott és kihez nem jutott el aláírást gyűjteni.