A foglalkozás témája: Társas kapcsolatok (november)
Korcsoport: 3-7 éves korosztály
A Boldogságóra harmadik témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Beszélgető körrel kezdtük a reggelt. Beszélgettünk az emberi kapcsolatokròl, a barátság fontossàgáròl. meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy című dalát. Barátságfüzért is színeztünk, mindenki oda rakhatta a kiszínezett formát, ahová a szerette volna. A hónap során feldolgoztuk a Süni irigy lesz című mesét. Elmondtuk a Boldogságmondókát. Kis barátom, hogy vagy? játékot játszottunk.
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok ápolásának egyik lehetséges formája a főzés. Ennek érdekében a gyerekekkel közösen főztünk és fogyasztottuk el a készített levest. Mindenki jól érezte magát, új oldalunkat ismertük meg egymásnak a program ideje alatt.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A Csiga csoport most kezdte a nevelési évet. A befogadás ideje alatt és utána is törekedtünk a könnyed átmenetre. Tettük ezt sok mesével, játékokkal, beszélgetéssel, ölbeli játékokkal, szeretet ölelesekkel. Minden percben érzik hogy segítsük a másikat, vigyázzunk egymásra. Ha valaki sír hoznak neki zsebkendőt, vagy megsimogatják.
A foglalkozás címe: Ugye, mi jó barátok vagyunk?
Ajánlott életkor: 3-6 éves
Csoport: Méhecske
Ismeretkör: Társas kapcsolatok ápolása
Fő didaktikai feladatok: Ráhangolás, Motiválás, Szemléletesség, Új ismeret közlése, Visszacsatolás, Erkölcsi nevelés
Foglalkozási átjárhatóság: Mesélés, ének-zene, tánc, kézi munka
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.): Bagdi-Bagdy-Tabajdi: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek 3-6 éveseknek (2017)
Relaxációs gyakorlat: Totyog a liba, nagy a galiba (19.o)
Bevezető éneklés: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek (86.o)
Módszerek és munkaformák: séta/futás – mozgás
bemutatás és gyakoroltatás
A téma bevezetése: Barátságlánc készítése (87.o)
A téma feldolgozása: Süni irigy lesz (Ferenczei Éva) bábjáték előadása
Módszerek és munkaformák: szemléltetés, gyakoroltatás, igény szerinti segítségadás, egyéni színezés. szemléltetés, mese. A mese feldolgozása beszélgetéssel.
Eszközök: színes ceruzák, gyerekfigurák, ragasztó, bábok: maci, nyuszi, süni
kicsi labda, mesekönyv
A foglalkozás zárása: Mindenkinek van barátja (95.o) „Azt szeretem benned, hogy…”
A Boldogság várához vezető út harmadik szakaszának közös festése.
Boldog vagyok című dal meghallgatása és éneklése. Közben tánc
Jutalom matricák kiosztása.
Módszerek és munkaformák: csoportos, beszélgetés, bemutatás, gyakoroltatás
csoportos, cselekedtetés
éneklés, mozgás, tánc, zenehallgatás
egyéni, visszajelzés
Eszközök: fonal, festék, ecset, hangszóró, laptop, matricák
TÁRSAS KAPCSOLATOK
1. A foglalkozást kezdő relaxáció: Tüdőtakarítás
2. A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek…
3. A téma bevezetése: Kis barátom hogy vagy? játék
Barátság lánc készítése: kislány, kisfiú figura kiszínezése majd lánc
fűzése a kiszínezett figurákból
4. A téma feldolgozása mesével: Kerek erdő kalandra hív téged…
Mese: Vissza jött a répa
Mesével kapcsolatos feladatlap kitöltése: a zöldségek közül ki kell válogatni és kiszínezni azokat amik a mesében szerepeltek.
5. A foglalkozás lezárása: A barátság jelének kiszínezése, majd felragasztása a boldogságvár 3. lépcsőfokára.
6. A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Repülj velem
7. A téma továbbadása: Családfa készítése otthon a szülőkkel
Reflexió: most is nagyon várták már a gyerekek a foglalkozást, örömmel jöttek. Miután megbeszéltük ki hogy van és szerencsére mindenki jól érezte magát, boldog volt beszélgettünk a barátságról, és mindenki kiszínezte magát, majd létrehoztunk egy barátságláncot. Ezután következett a mese ami kicsit rendhagyó módon papírszínház segítségével került bemutatásra. Ez nagyon tetszett a gyerekeknek, és ezután lelkesen oldották meg az ehhez tartozó feladatot. Végezetül a zenére mint egy kis repülő röpködtünk. Ismét csodaszép, boldog órát töltöttünk együtt.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A Boldogságóra foglalkozáson elkezdtük a Barátság témakörét. Elmeséltem a témakörhöz tartozó mesét. Beszélgettünk a barátságról, a konfliktus helyzetek helyes megoldásáról, a családi kapcsolatokról. Ügyesen megfogalmazták, hogy miért fontosak a társak, miért nem jó egyedül lenni, miért is jó, ha van barátunk, akivel együtt játszhatunk.
Mondókára párokat alkottunk a Keresem, keresem ki fog játszani velem játékra, táncoltunk, páros gyakorlatokat végeztünk. A nap végén a Boldogságmondókára megkeresték a gyerekek a barátaikat és boldogan megölelték egymást.
A Boldogságóra harmadik témája a társas kapcsolatok ápolása volt. A foglalkozások célja az volt, hogy a gyermekek felismerjék a barátság, a kedvesség, az együttműködés és a másokra való odafigyelés fontosságát. A közös játékok és beszélgetések során sok élmény segítette őket abban, hogy közelebb kerüljenek egymáshoz, és még erősebbé váljon közöttük a csoportkohézió.
A téma feldolgozását mesével alapoztuk meg: egy olyan kis állat történetét hallgattuk meg, aki új közösségbe került, és meg kellett tanulnia, hogyan lehet barátkozni, bocsánatot kérni és segítséget kérni. A mese után közösen beszélgettünk arról, mit jelent barátnak lenni, hogyan lehetünk kedvesek másokkal, és mit tehetünk, ha összeveszünk valakivel. A gyerekek aktívan bekapcsolódtak, saját élményeket is megosztottak, és nagyon őszintén tudták megfogalmazni a társas kapcsolatok fontosságát.
A hét egyik legkedvesebb játéka a „Barátság-gombolyag” volt. Egy fonalat adtunk kézről kézre: aki megkapta, mondott valami kedveset vagy pozitívumot egy társáról, majd továbbadta. Így egy hatalmas barátsághálót szőttünk együtt, amely látványosan is megmutatta, mennyire össze vagyunk kötve. Ez a játék segítette az önkifejezést, a pozitív visszajelzések adását és a közös öröm megélését is.
A másik nagy kedvenc a „Segítő manók küldetése” volt. Ebben a játékban minden gyermeknek adtam egy titkos feladatot, amelyben aznap egy társának kellett segítenie – például: „Segíts valakinek elpakolni a játékokat!”, „Mondj kedveset egy társadnak!”, „Játsz együtt valakivel, akivel ritkábban szoktál!”. A gyerekek izgatottan és örömmel teljesítették a feladatokat.
A gyerekekkel eltáncoltuk körben állva ” A pozsonyi sétatéren megy a villamos..” c dalt,majd az „Ördög útja” c. népzenére szintén körben állva ,együtt mozogva táncoltunk. Voltak kezdetleges egymásra lépések,lökdösések,de a dal végére szinte együtt és egyszerre sikerült mozogni. Végül a „Mély kútba tekintek” népi játékot játszottuk,ami nem csak az egymásra figyelést,de számolási készséget is fejleszti. Zárásként a „Bújj, bújj zöldágat” játszottuk el.
A gyermekekkel a barátaikról, társas kapcsolataikról beszélgettünk. Barátság láncot készítettük, a gyermekek sablonokat kaptak és barátjukat, társukat ábrázolhatták rajta. Megfigyelték egymást és a külső jegyek alapján színezték ki a kapott sablonokat.
Végül minden gyermek felkerült a barátságláncukra és közösen felragasztottuk az elkészült rajzokat egy szívformára és elhelyeztük a csoportszobában, ahol a gyermekek minden nap megtekinthetik.
A mindennapokban is több csapatjátékot játszunk a gyermekekkel, ezen a napon pedig a gyermekek összedolgozva csapatként építhettek egy várat, tornyot.
Megfigyeltük, hogy könnyebb a munka, ha összedolgozunk, segítjük egymást, fontos hogy odafigyeljenek egymásra, legyenek egymással türelmesek, hallgassák meg társaikat.
A tornyok, várak megépítése után a gyermekekkel beszélgettünk arról, miért jó csapatban dolgozni, miért jók a barátok, megbeszéltük a foglalkozás tapasztalatait, s meghallgattuk Bagdi Bella „Ha Boldog vagy” című dalát.
Bevezetésként beszélgettünk a barátság fontosságáról, hogy számukra ki a barát, mit jelent a barátság. Kipróbáltuk a Mennyire ismeritek egymást? játékot a kézikönyv sablonját használva. Néhányan még kiegészítették a jellemrajzukat olyan vonásokkal, melyeket nem nagyon tudhattak eddig a többiek. Felolvastam a Görög mese a barátságról c. történetet. Szót ejtettünk a pletyka természetéről. Elhatároztuk, hogy a következő napon mindenkiről csakis jót mondunk.