Barátságfüzért csináltunk a gyerekekkel, amit felraktunk az osztályba, hogy mindenki láthassa. A feladat az volt, hogy ki kellett vágni egy kör alakú formát, majd felírni minél több olyan dolgot, amik fontosak egy baráti, emberi kapcsolatban (milyen egy jó kapcsolat). Aki szerette volna, ki is díszíthette. Előtte beszélgettünk erről a témáról.
Társas kapcsolatok ápolása
Az óránkon megbeszéltük, hogy milyen társas kapcsolatokkal rendelkezünk, milyen fontos közösségek tagjai vagyunk. A közös megbeszélésből a baráti, az osztálytársi és a családi kapcsolatok voltak a leghangsúlyosabbak. Ehhez kapcsolódott a csoportfeladat, WordArt segítségével szófelhőt kellett készíteniük. A baráti kapcsolatok témakörében egy páros munka is született, a szófelhőben ők azokat a szavakat gyűjtötték össze, ami az ő barátságukat összeköti.
November hónapunkban a társas kapcsolatokkal foglalkoztunk. Igaz kicsik vagyunk, de próbáljuk támogatni egymást, tanuljuk egymás felé az egymás elfogadását. Ehhez csiszolódnunk kell, de nagyon ügyesen megoldjuk. Bevezetésként felolvastam nekik a Mekkora szíve van egy babszemnek? című mesét, amit nagyon élveztek, szeretik a meséket hallgatni és színezni. Ebből fakadt hogy a mellékletben a meséhez kapott színezőt élvezettel színezték ki. Majd próbáltuk kirakni a szívecske kirakót amit mi fehéren hagytunk, hiszen tiszta szeretettel vagyunk egymás felé. A kirakása nehézkesen indult de toleránsak voltunk egymással és segítettük egymást. A végeredménynek örültek nagyon, hogy egy szívecskét raktak ki és milyen szép dolgokra képesek együtt.
A Szivecskék 7.a csoport 2025. novemberében a Boldogságóra program TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA témáját dolgozta fel.
Bevezetőként beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról, a gyerekekre gyakorolt (pozitív vagy negatív hatásairól), a jó kapcsolatok boldogságfokozó szerepéről. A személyes kapcsolatok fontossága, a felelőtlen online kapcsolatok veszélyei, a ChatGPT-vel való kapcsolatuk izgalmas, tanulságos és tartalmas része volt az órának.
Második alkalommal egyénileg megvizsgálták a saját kapcsolataikat: kikkel és miért állnak bizalmas, bensőséges kapcsolatban vagy a környezetükben kikkel lazább a kapcsolatuk (családtagok, barátok, osztálytársak, tanárok, online ismerősök közül). Ezt követően lerajzolták a jelenlegi kapcsolati hálójukat.
A kapcsolati hálóról való beszélgetés már kényes témának bizonyult. Érezhető volt, hogy komolyan vették a feladatot és Ők maguk is meglepődtek az eredményen. Talán ez volt az első alkalom, ahol szembesültek azzal, kivel és milyen szoros kapcsolatban állnak. Hány olyan ember van a környezetükben, akiben igazán megbíznak és megosztják az örömüket, bánatukat, gondjaikat. Felhívtam a figyelmüket arra, hogy probléma esetén hozzám bizalommal fordulhatnak és vannak szakemberek is, akik tudnak nekik segíteni pl. iskolapszichológus, iskolai szociális segítő, stb.. Többen megkérdezték, hogy ugye ezt nem fogják látni a szüleink? Figyelve az érzéseikre, elmondtam Nekik, hogy nincs rossz kapcsolati háló! Ez a jelenlegi, ami változtatható! A kapcsolataik minősége rajtuk is múlik, a kapcsolatokat ápolni kell! De hogyan?
Mit tehetnek a jó kapcsolatukért? Hogyan válhatnak a kapcsolatépítés mesterévé? Ehhez kaptak egy kis segítséget egy feladatlapon, melyen ki kellett pipálniuk azokat a módszereket, melyeket már alkalmaznak és színezéssel megjelölni azokat, amelyeket szeretnének beépíteni a mindennapjaikba. Nagy örömömmel hallottam, hogy a legtöbben a 9 módszer közül sokat, és csak páran 4 vagy 5 módszert alkalmaznak. Javasoltak egymásnak is módszereket pl. a varázsszavak használatának gyakorlását „kérem”, „köszönöm”, „hálás vagyok érte”. Kíváncsian várom, hogy egy hónap múlva – ha visszatérünk rá – a fogadalmakat ki tartotta be, hányan gyakorolták a módszertárukból hiányzók gyakorlását!
Az órákat azzal zártuk, hogy beszélgettünk a szeretetnyelvről… mennyire fontos a kapcsolat ápolásakor az, hogy mindenkivel a saját szeretetnyelvén beszéljünk! Figyeljük meg, beszélgessünk róla, hogy kinek mi a szeretetnyelve és Karácsony ünnepéhez közeledve e szerint ajándékozzuk meg a szeretteinket, osztálytársainkat… ami nem csak tárgy lehet, hanem közös program, Vele töltött minőségi idő is.
A mi kis csoportunk úgy döntött, hogy a Télapó érkezését finom pizza, forró csoki és egymás társaságában várja, így ápolva a kapcsolatunkat.
Társas kapcsolatok
Beszélgetőkör: Ki a barát? Ki a jó barát?
Meghallgattuk, majd meg is tanultuk. https://boldogsagora.hu/ae-content/uploads/2016/11/02-Ha-boldog-vagy-mutasd-meg.mp3
Mondóka: Barátságpizza készítése
Meggyúrjuk a barátságpizza tésztáját. (Mintha gyúrnánk az előttünk álló gyerek hátát, masszírozzuk.)
Kinyújtjuk a tésztát. (Mintha nyújtanánk, sima, egyenes, erőteljes fel-le mozdulatok végig a háton lassan nyitott tenyérrel.)
Megkenjük szósszal. (Lesimító, simogató mozdulatok fel és le, oldalra és körkörösen is nyitott tenyérrel a szósz elegyengetését imitálva.
Rátesszük a feltétet. (Tenyérrel megnyomkodjuk a hátat azokon a helyeken, ahová a szalámi kerül egy kézzel, lehet a kéz ökölben is.)
Megszórjuk sajttal (megcsipkedjük).
Beteszem a sütőbe. Ráolvad a sajt, le is csorog róla. ( A vállánál és a hátán is hosszan lesimítjuk a két kezünkkel.)
3. Boldogság karácsonyi képeslap készítése, kedves üzenettel egy barátnak.
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: Támogató kapcsolatok volt.
Kincseimmel ezt a foglalkozást az iskolai versmondó versenyhez kapcsoltuk, mivel ennek a hónapnak a 13. napján van a Magyar nyelv napja, no és a kedvességé is.
Lelkesen készültek verstanulással csemetéim, segítették egymást, készültek a nagy napra, amikor kiválasztottuk, ki legyen az a három tanuló, aki képviseli osztályunkat az iskolai versmondó versenyen. Türelmesen, lelkesen és örömmel hallgatták meg egymást, délután pedig közös építkezésbe fogtak, igazán szép nap volt.
A társas kapcsolatok minden korosztály számára nagyon fontos. Szeretnek együtt lenni, együtt játszani a társaikkal.
„Gyere ülj le, csendesedj,
nyisd ki most a szívedet!
Együtt vagyunk, meghallgatunk,
minden érzést elfogadunk!” (Balla Piroska)
Beszélgettünk a társas kapcsolat jelentéséről, annak fontosságáról. Elmondták, kik állnak közel hozzájuk, kik a barátaik, akik boldoggá teszik a napjaikat.
Ellátogattunk az Erősségek kertjébe, majd mondatokat fejeztek be. Annak örülök…; Attól félek…; Arra vágyom…; Az bosszant…;
Játszottunk Szoborparkot, ahol érzelmekkel kapcsolatos szobrokat készítettek a gyerekek, valamint Sziámi ikreset. Élmény volt látni, ahogy figyeltek egymásra az összekapcsolódás után.
Az Erősségzuhany nagyon tetszett a gyerekeknek. Mosolyogva álltak fel a székről azok, akikről dicséreteket, pozitív gondolatokat mondtak. A gyerekek figyeltek egymásra, és igyekeztek megerősíteni a másikat a jó tulajdonságaik felsorolásával.
Végül mindenki neve felkerült egy virágsziromra. Mindenki választott egy-két tanulót, és annak a virágjára írta a gyerekre vonatkozó erősségeket. Elkészült az erősségek felhője, amelyre biztató mondatok is kerültek. Felhőt választottunk, mert van gond probléma, de mindig kitisztul az idő, süt a napocska, minden jóra változik.
Lelkesek és kezdeményezőek voltak a gyerekek.
„Az arcomon mosoly ragyog, amit neked tovább adok!
Kérlek, te is add majd tovább, hadd mosolyogjon a világ!”
A osztállyal egy olyan közös játékkal indítottunk, hogy mindenkinek választania kellet egy embert akire felnéz/úgy gondolja, hogy tanulhat tőle valamit. Azonban meg kellett indokolniuk, hogy miért gondolják ezt a másikról.
Ezután babzsákok segítségével párokat alkottak. A páros tagjainak egymásról kellett jó tulajdonságokat gyűjtenie.
Ezt követően megbeszéltük, hogy miért fontosak a barátok és miket kell tenni a barátság fenntartásához és a baráti kapcsolatok jól működéséért, hogy mindenki jól érezze benne magát.
A mai boldogságórán a társas kapcsolatokat Bee-Bottal és LEGO-val kapcsoltuk össze. A gyerekek közösen tervezték meg az útvonalakat, majd LEGO elemekből akadálypályát és állomásokat építettek a robot számára. A feladat együttműködésre, egymás meghallgatására és a közös problémamegoldásra ösztönzött. A csapatok örömmel dolgoztak együtt, és közben megtapasztalták, hogy a jó társas kapcsolatokhoz türelemre, támogatásra és közös élményekre van szükség. A foglalkozás végén mindenki büszkén mutatta be közös alkotását és a robot sikeres útját.
Hosszantartó jólléti szintünk elérésének és fenntartásának legfontosabb tényezője nem más, mint a kapcsolatrendszerünk. Egyesek jól érzik magukat a baráti társaság széles körű hálózatában, míg mások az érzelmi támogatást nyújtó, szorosabb kapcsolatokból álló kisebb hálózatot részesítik előnyben. A harmadikosokkal a beszélgetések, játékos feladatok során rávilágítottunk, hogy ők a társas kapcsolataik felelős szereplői. Tudatosítottuk, hogy a társas kapcsolatok folyamatos törődéssel, ápolással tarthatók karban. Hogy a jó kapcsolat nem magától értetődik, és hogy a konfliktusok, problémák is megoldhatók közös akarattal, kedvességgel. A közelebbi- távolabbi társas viszonyokat többféleképpen ábrázolták, mindenki talált kedvére valót. Gondolattérképet, kördiagramot is készítettünk a kapcsolatok fontosságáról.