A „Kicsi vagyok én”, ölelőperc, Boldogságmondóka kezdőrituálé után az „Arcizomlazítás játékosan” és a ”Totyog a liba, nagy a galiba” relaxációs gyakorlatokat végeztük el. Meghallgattuk a hónap dalát („Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek”), körben ülve mindenki megkérdezte a mellette ülő pajtásától, hogy „Kis barátom, hogy vagy?” és Boldog Dóra mesekezdő mondókája után meghallgatták a „Süni irigy lesz” című történetet, ami a „Maci bajban van”-hoz hasonlóan azért is áll közel hozzánk, mert a gyerekeknek is feltűnt, hogy a mi ovinkban pont erről a három állatról (Maci, Süni, Nyuszi) vannak elnevezve a csoportok. A mesét követő beszélgetés után (több-kevesebb sikerrel) megpróbáltunk fonalból pókhálót csinálni a „Mindenkinek van barátja” játék alapján, majd a „Szervusz, kedves barátom” párválasztós játékkal zártuk a közös részt. Ezután egyéni vagy mikrocsoportos formában barátságmandalát színezhettek/vághattak a gyerekek, miközben többször elhangzott a Barátságmondóka és dúdolgatták egyik másik boldogságórás dalocskát is („Szép nap…” és „Pozitív gyerek”).
Társas kapcsolatok ápolása
Kőbányai Komplex Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Novemberben a társas kapcsolatokról beszélgettünk tanulóimmal. Arról, hogy miért fontos és jó dolog kapcsolódni másokkal és azután arról is, hogy konkrétan kikkel vagyunk kapcsolatban (család, barátok, osztálytársak, stb.). Szót ejtettünk arról is, hogy nem mindenkiben bízhatunk meg, ezért fontos óvatosnak lennünk és hallgatnunk a hozzánk legközelebb állókra, ha tanácsot adnak. Beszélgettünk még a közös eseményekről, ahol jól esik társaságban lenni, ilyenek például az iskolában megrendezett közös születésnapi bulik. Abban mindenki egyetértett, hogy ezek alkalmával nagyon szuperül érzi magát a csapat és a jókedv utána napokig is kitart. 🙂
Kép forrása: google
Egy osztályközösség életében nagyon fontosak a társas kapcsolatok. A gyerekeknek meg kell érteniük, hogy ők az alakítói és felelősei a saját kapcsolataiknak. Beszélgettünk a barátság fontosságáról, illetve azokról a viselkedési formákról, amelyek építhetik, vagy éppen rombolhatják egy közösség életét. Mindannyian egyetértettek abban, hogy ahhoz, hogy boldogok legyünk, szükség van a jól működő társas kapcsolatokra. Ezután csoportokban gyűjtöttek olyan pozitív tulajdonságokat, amelyek egy jó barátot jellemeznek. Az összegyűjtött tulajdonságokból, értékekből készült el az osztály barátság füzére.
Az alkalomnyitó gyakorlatok után meghallgattuk a hónap dalát, majd beszélgettünk a gyerekekről arról, hogy ki áll hozzájuk a legközelebb. Az Erősségek kertjéből megnéztük a Társas intelligencia videóját. Majd a gyerekek elmondták egymásnak, hogy miért kedvelik a társukat. Ezután Barátságfüzért készítettek a gyerekek.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A barátság nagyon fontos, ezért sokat beszélgettünk a gyermekekkel erről a témáról.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A legjobb barátjának a nevét mondták el a gyerekek a csoportban. Megbeszéltük, hogy mit jelent a barátság. Majd készített minden gyermek barátságkarkötőt, természetesen a barátoké ugyanolyan volt.
Az óvodai nevelés egyik alapvető feladata a gyermekek társas kapcsolatainak alakítása, fejlesztése és ápolása. Ebben az életkorban a gyermekek szociális készségei intenzíven fejlődnek: megtanulják felismerni és kifejezni érzéseiket, másokra figyelni, együttműködni, konfliktusokat kezelni, valamint szabályokat követni.
Sokat beszélgettünk a barátságról, az egymásra figyelés fontosságáról. A gyerekek társasjátékokkal, szerepjátékokkal tanulták az együttműködést. Feldolgoztuk azt, hogy milyen vagyok én, milyen a barátom és mi a közös bennünk. Nagyon jól érezték a gyerekek magukat az órán.
A gyermekek többsége az óvodai közösségben tapasztalja meg a másik gyermek felől érkező érdeklődést, a pozitív és a negatív hatásokat. A mindennapjaink egésze áthatja a barátok keresését, a baráti kapcsolatok ápolását. Naponta megbeszéljük a gyermekekkel, hogy az adott napon ki hiányzik az óvodából, megbeszéljük a közös élményeket és fontosnak tartjuk, hogy a gyermekek meséljenek egyéni, családi élményeikről is beszélgetőkör keretén belül. Márton – napi hagyományőrző programunk során a társakkal való együttműködés, együtt tevékenykedés folyamatosan jelen volt. A gyerekekkel kis műsorral, tánccal kedveskedtünk a szüleiknek. Együttműködésünket a családokkal erősítette a Márton – napi lámpás felvonulás. Naponta hallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalát; a gyerekek kiszínezték a munkafüzetben található színezős feladatot; szituációs játékot játszottunk, amit nagyon élveztek. A nagy csoportos gyermekek nagyon frappáns, ötletes megoldásokkal álltak elő a a szituációs játék során. Úgy gondolom , hogy a társaskapcsolatok a mi csoportunkban nagyon jól működnek, mivel nagyon sok kölcsönös baráti kapcsolat van jelen.