A pedagógus változatos módszereket alkalmazott: ráhangoló beszélgetés, ahol a gyerekek szívesen fejezték ki, hogy hogyan érkezett az óvodába. Élménymesélés, mozgásos játék, érzelmi levezetés a „boldog dal” hallgatás során. A foglalkozás során megjelentek a segítőkészség, összebújás, egymásra figyelés mozzanatai. A gyerekek pozitív érzelmi élményekkel gazdagodtak, megélték a segítés és ajándékozás örömét, valamint fejlődtek anyanyelvi készségeik.
Társas kapcsolatok ápolása
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
A novemberi boldogságórákon a társas kapcsolatok ápolása témával foglalkoztunk. Az óra elején felolvastam az osztálynak a vadlibákról szóló „tanmesét”. Minden részletet értelmeztünk átformáltuk a mi életünkre. Alakuló osztályközösségként ennek különös jelentősége volt. Ezután megbeszéltük a novemberben induló angyalkázást, amely során hétről-hétre mindig új neveket húzunk.
A csoportban folyamatosan elhangzik, hogy ” Játszatok együtt, vigyázzatok egymásra, szeretjük egymást nem bántjuk”Ebben a hónapban különösen figyeltünk arra, hogy a gyerekek találják meg egymás társaságát, játszanak együtt, figyeljenek egymásra. Kezdeményezett tevékenységekben a szőnyegen ” baráti kupacokba” ültettem őket. Megkérdezték egymástól, hogy Kis barátom hogy vagy? Nagyon vidám hangulat alakult ki, mindenki mosolyogva mondta, hogy jól! De vajon mit jelent számukra az hogy jól? Megbeszéltük példákon keresztül, mikor érezzük magunkat jól. Érdeklő tekinteteket láttam. A Süni irigy című mesét is elbáboztam, ami nagy sikert aratott. Énekeltünk, játszottunk a Húzz húzz engemet című dalos játékot. Társasoztunk, Pillanatkapitánnyal indultunk útra. Boldogságvirágokat készítettünk. Nagyon tartalmas hónap volt.
Novemberben a támogató kapcsolatok témájával foglalkoztunk a boldogságórákon. A hónap elején meghallgattuk a választott „hónap dalát”, amely segített ráhangolódni arra, milyen fontos szerepet játszanak a barátaink és a társaink a mindennapjainkban.
Sokat beszélgettünk a barátságról, arról, hogyan tudjuk ápolni a társas kapcsolatainkat, és mi mindennel tudjuk támogatni egymást. Megfogalmaztuk, hogy a bizalom, az odafigyelés, a kedvesség és az elfogadás mind hozzájárulnak ahhoz, hogy jó közösséget alkossunk.
Ebben a hónapban megemlékeztünk két fontos napról is: november 13-án, a Kedvesség Világnapján átbeszéltük, milyen apró tettekkel tehetjük szebbé egymás napját. November 16-a pedig a Tolerancia Napja. Ennek kapcsán arról beszélgettünk, hogy milyen fontos elfogadni egymást, akkor is, ha különbözünk.
A hónap végére közösen megállapítottuk, hogy a támogató kapcsolatok erőt adnak, a barátainkra számíthatunk, és mi is sokat tehetünk azért, hogy szeretetteljes, elfogadó légkör vegyen körül bennünket az iskolában.
Novemberben a felelősségvállalás témájával foglalkoztunk a társas kapcsolatokban. A hónap elején közösen meghallgattuk a Ha boldog vagy… című dalt, ami segített ráhangolódni arra, milyen jó érzés megosztani egymással az örömünket. A foglalkozások során sokat beszélgettünk arról, hogyan tudjuk ápolni a baráti kapcsolatainkat – jóban és rosszban is egymás mellett állva.
Átgondoltuk, mit jelent számunkra a bizalom, az elfogadás és a támogatás, és hogy ezek milyen fontosak a mindennapi együttlétben. Felismertük, hogy felelősséggel tartozunk egymásért: figyelünk társainkra, segítjük őket, és vállaljuk a tetteink következményeit. November végére közösen megfogalmaztuk, hogy akkor érezzük jól magunkat a közösségben, ha mindenki számíthat a másikra, és igyekszünk jó barátai lenni egymásnak.
A hónap központi témája a társas kapcsolatok világa volt. A gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, mit jelent számukra a barátság és milyen érzéseket kötnek hozzá. Válaszaikban gyakran megjelent a kedvesség, a törődés, a figyelem, az őszinteség, a megértés, az elfogadás és az egymás támogatása. Többen kiemelték, milyen jó érzés, ha meghallgatják őket, vagy ha ők segíthetnek másoknak. A legtöbb feladat ezt a kapcsolódást erősítette és hangsúlyozta.
• Az „Igazi barátság” feladat abban segítette a gyerekeket, hogy felismerjék a hasonlóságokat saját maguk és barátjuk között.
• Meghallgattuk Bagdi Bella „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!” című dalát, és kártyák segítségével az érzelmek azonosítását is gyakoroltuk.
• Feldolgoztuk A róka és a farkas a lakodalomban című mesét, amely egy nem éppen mintaszerű barátságról szól.
• Puzzle darabkák színezése és összeillesztése során rámutattunk, milyen sokfélék vagyunk – akárcsak a színes puzzle-elemek –, mégis milyen egységet alkotunk együtt. A gyerekek megtapasztalták, hogy különbözőségeink nem elválasztanak, hanem gazdagítják a közösségünket.
• Mindenki összegyűjtötte, hogy kik a legfontosabb személyek az életükben, kikkel együtt jobb a világ.
A gyerekek megtapasztalhatták, hogy a barátság olyan, mint egy fa: apró gesztusokkal – egy mosollyal, közös játékkal vagy bocsánatkéréssel – napról napra erősödik. Megértették, hogy a barátság fejleszti az együttérzést, az együttműködést, és abban is segít, hogy különbözőségeink ellenére is kapcsolódni tudjunk egymáshoz.
Óvodánkban fontos szerepe van néphagyományaink őrzésének.
A Márton-napi lúd fontos szereplője a hónapnak. A kukoricafosztás, disznóvágás mind-mind igazi őszi társas munka volt, melyben a barátok, rokonok, ismerősök együtt vettek részt. A jól végzett munka befejezését pedig rendszerint áldomás, mulatozás követte.
Ezekről sokat beszélgettünk, s megvalósítottuk őket, kiemelve a barátság, szeretet, segítőkészség fontosságát.
Megismertük Szent Márton legendáját, szülőknek libás versekkel, dalosjátékokkal kedveskedtünk, majd együtt a falun végig vonulva lámpás felvonulást tartottunk, utána „libavacsora” (libazsíros kenyér, szülők által készített sütemények, forró tea) várt bennünket az óvoda udvarán, ahol mindenkit szeretettel vártunk, s kínáltunk.
Kukoricát morzsoltunk, András napjához közeledve sok-sok malacos mondókával, népi játékkal disznóvágás hagyományát játszottuk el, majd hurkát, kolbászt sütöttünk, s jót mulatva fogyasztottuk el.
Úgy gondolom sikerült megélni, elmélyíteni a múlt- jelen, gyermek-szülő, óvoda-család közötti kapcsolatokat is.
Megtapasztalhattuk, mennyire fontos a közösség összetartó ereje.
A hónap végén Boldogságvárunk 3. lépcsőfokára felragasztottuk a barátság jelét, s közben hallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.
A hónap a társas kapcsolatok ápolásának témáját dolgoztuk fel. A foglalkozások célja az volt, hogy a gyermekek megismerjék az egymásra figyelés, a segítségnyújtás és a kedvesség jelentőségét.
A tevékenységek között szerepelt beszélgetőkör, bábozás és közös játékok, amelyek segítségével a gyerekek könnyebben megfogalmazták érzéseiket, és megtapasztalták a társakhoz való pozitív kapcsolódást. A „Barátság-híd” játék különösen jó lehetőséget adott az együttműködésre, a barkácsolás során pedig barátság-szíveket készítettek, amelyeket egy általuk választott társuknak ajándékoztak.
A témahónapot egy szülőkkel közös lámpás felvonulás zárta, amely meghitt és közösségformáló élmény volt. A gyerekek büszkén vitték saját készítésű lámpásaikat, és örömmel élhették át, hogy szüleikkel, társaikkal együtt lehetnek részesei egy közös programnak.
A feldolgozott téma hozzájárult ahhoz, hogy a gyermekek erősítsék szociális készségeiket, és pozitív élményeken keresztül tapasztalják meg a közösséghez tartozás örömét.
Advent időszaka a szeretetteljes várakozásról, egymás segítéséről, az együttlét öröméről szól.
A foglalkozás célja, hogy a gyermekekben erősödjenek az egymás felé irányuló pozitív
érzések és szociális készségek – mindezek kapcsolódnak az adventi „jócselekedetek”, „kis
angyalok”, „fényhozás” üzenetéhez.Ráhangolódásként „Fényküldő” játékot játszottunk. Miközben számos kérdés fogalmazódott meg bennünk: „Mit jelképez a fény?” ; „Kinek szoktál segíteni itthon vagy az óvodában?”; „Mitől lesz valaki jó barát?”; „Hogyan tudunk szeretettel várakozni karácsonyig?”…Elkészítettük Adventi naptárunkat, napi jó cselekedetek gondolatokkal. Valamennyi tevékenységünk háttereként halk ünnepi dalok szóltak, melyek még jobban segítették az ünnepre való ráhangolódást, az érzéseink felszínre hozatalát. A gyermekek egymásnak és vendégségben jövő látogatóinkat is jó kívánsággal telített rajzokkal ajándékozták meg, ahogy a születésnapját ünneplő gyermekeket is. a hideg időszak beköszöntével nem feledkezhetünk meg udvarunk madárodúit látogató kis barátainkról sem a madarakról, így került feltöltésre madárodúink is.
Nyolcadikos osztályomnál a társas kapcsolatok az életkori sajátosságokból adódóan nagyon felértékelődtek. Beszéltünk az új iskolába, új osztályba való beilleszkedés fontosságáról és arról, hogy a középiskolába való átmenet hogyan lehet minél zökkenőmentesebb. Lelkesen beszélgettek az új osztállyal kapcsolatos elvárásaikról, reményeikről és arról, hogy mennyire fog nekik hiányozni a mostani osztályuk jövőre.