A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1. osztályos tanulói a barátságról beszélgettek. A következő kérdések merültek fel:
Miért kellenek a társak, barátok? Miért van szükségünk szeretetre? Ki az igazi barát? Ki a példaképed? Miért?
Meghallgatták a témához kapcsolódó dalt és mesét, körjátékot játszottak. Az udvarias viselkedést gyakorolták szituációs játékokban.
Társas kapcsolatok ápolása
Szikszai György Református Általános Iskola
Sokat beszélgettünk a gyerekekkel a baráti kapcsolatokról. Így nyolcadik osztályra komolyabb értelmet kaptak ezek a dolgok számukra. Számomra is meglepő volt, hogy szívesen írtak mindezekről. A következő foglalkozáson, aki vállalta, felolvasta és megbeszéltük a gondolatokat. Jó volt látni, hogy mennyire komolyan veszik mindezeket. Fontos számukra.
A novemberi hónap témájához kapcsolódóan elolvastam a gyerekeknek A róka és a farkas lakodalomban című mesét, majd erről beszélgetve jutottunk el a barátság témájához, kinek mit jelent a barátság, milyen is az igazi barát. Nagyon ügyesen el tudták mondani, milyennek kell lennie a barátnak és hogy ők mitől lesznek valakinek jó barátai. A legtöbbet elhagzott szó az EGYÜTT volt és tulajdonképpen tényleg ez a barátság lényege, hogy jóban-rosszban együtt legyünk.
„A megosztott öröm dupla öröm, a megosztott bánat fél bánat.”
Társas kapcsolataink folyamatosan változnak, bővülnek a közösségben. Ezeket a viszonyokat, a barátságok kialakítását is elősegítette novemberi témánk. Szociometriát készítettünk a jelenről, a meglévő kapcsolatokról, hogy a tanév második felében visszamérhessük azok alakulását, fejlődését, az esetleg peremhelyzetben lévő gyermekeket segítve. A „Süni irigy lesz” történet elmesélése után beszélgetést kezdeményeztem a cselekményről, a gyermekek elmondhatták véleményüket, ötleteiket a mese befejezéséhez. Elkészült a Barátság füzér, a karkötők, a Barát-sál összekapcsolta a Nyuszi csoport tagjait. Erősség fánk, önbizalomnövelő, pozitív hatással bírt az egész tanév során. A Fészekfogó játék rendszeresen előkerült a szabad játéktevékenység során.
A tanulás mellett folyamatos törekszünk a közösségünk építésére, erősítésére. Sokat beszélgetünk a konfliktusok kezeléséről, megelőzéséről, a baráti kapcsolatok megőrzéséről. A mi közösségünket jelképezi ez a kis alkotás.
Novemberben a Társas kapcsolatok fontossága került előtérbe, ezt a témát jártuk körül játékos formában. Érdemes a gyerekek figyelmét felhívni arra, hogy a barátságaikat, kapcsolataikat ők maguk alakítják és a konfliktusok feloldhatóak közös akarattal, kedvességgel, megbocsájtással. Barátságfüzér került fel az osztályterem falára, ami mindig emlékezteti az osztály tagjait arra, hogy egy közösség vagyunk, egymást segítve, támogatva tudjuk elérni közös céljainkat. A karácsony közeledtével mézeskalácsfigurákat vágtak ki és színeztek a diákok, saját ízlésüknek megfelelően, majd megbeszéltük, hogy ki kihez szeretne kapcsolódni a barátságfüzéren. A következő alkalommal lerajzolták a padtársukat és a rajz hátuljára tulajdonságokat is írtak, ami alapján fel kellett a többieknek ismerni az adott gyermeket. Továbbá játszottuk a Ki enged ki? játékot, ami a kifejező tekinteten alapult, ezáltal a mély, türelmes figyelem megtanulását sajátíthatták el.
Csoportunk szokás-, szabályrendszerének alkalmazása a témához kiemelt szerepet kapott: kézfogás sorakozásoknál, kör alakítás és kézfogás körjátékoknál, segítségnyújtás egymásnak munkavégzés jellegű tevékenységek során.
Foglalkozásaink alkalmával örömmel vettek részt a gyermekek a felkínált feladatokban, szívesen tevékenykedtek közösen kis társaikkal.
November a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. A gyermekekkel boldogság fűzért készítettünk. A mellékletben található sablon alapján minden kisgyermek kapott egy figurát, amelyet saját ízlése szerint díszíthetett filctollal, ceruzával. Az elkészült figurákat egy szalagra rögzítettük, amiből egy barátságfüzér készült.A füzért megtekintve megbeszéltük, hogy a csoportban minden kisgyermek más és más tulajdonsággal rendelkezik, viszont így együtt egy nagy csoportot, közösséget alkotnak együtt. Minden gyermeket úgy kell elfogadni, ahogy van, s a csoportban közösen jó tevékenykedni, játszani.
A mai Boldogságóra során a társas kapcsolatok fontosságával ismerkedtek meg a gyerekek. Beszélgettünk arról, miért jó, ha vannak barátaink, és hogyan tudjuk egymást segíteni, támogatni a mindennapokban.
Kiemeltük az együttműködés, a barátság, az összetartás és az egymásra való odafigyelés jelentőségét – hiszen az óvodában nap mint nap közösen játszunk, tanulunk és élünk át élményeket.
Ezen a napon kezünkkel elkészítettük a „Kapcsolatok Körét”, amely szimbolikusan megjelenítette, hogyan kapcsolódunk egymáshoz – minden gyermek kezére rajzoltunk egy mosolygós arcot és így tette kezét a körbe, ezzel jelezve saját helyét a közösségben, valamint a barátaihoz fűződő kapcsolatát.
A gyerekek nagy lelkesedéssel vettek részt a beszélgetésekben és az alkotásban is, és örömmel meséltek barátságaikról, közös játékaikról, valamint arról, mikor segítettek egymásnak.
A társas kapcsolatok ápolása az óvodában kiemelten fontos, hiszen ebben az életszakaszban tanulják meg a gyerekek az együttműködés, a megosztás, a másikra való odafigyelés alapjait. A közös játékok, csoportos feladatok és beszélgetések segítik őket abban, hogy elfogadják a különbözőségeket, megértsék mások érzéseit, és megtanulják a konfliktusokat békésen rendezni. A pedagógus támogató jelenléte és példamutatása kulcsszerepet játszik abban, hogy a gyerekek biztonságban érezzék magukat, és pozitív kapcsolatok alakuljanak ki közöttük.
Kedvenc játékunk a témában: Kis barátom, hogy vagy?
Közös tevékenység: ügyességi játékok