A novemberi hónap témájához kapcsolódóan elolvastam a gyerekeknek A róka és a farkas lakodalomban című mesét, majd erről beszélgetve jutottunk el a barátság témájához, kinek mit jelent a barátság, milyen is az igazi barát. Nagyon ügyesen el tudták mondani, milyennek kell lennie a barátnak és hogy ők mitől lesznek valakinek jó barátai. A legtöbbet elhagzott szó az EGYÜTT volt és tulajdonképpen tényleg ez a barátság lényege, hogy jóban-rosszban együtt legyünk.
Társas kapcsolatok ápolása
„A megosztott öröm dupla öröm, a megosztott bánat fél bánat.”
Társas kapcsolataink folyamatosan változnak, bővülnek a közösségben. Ezeket a viszonyokat, a barátságok kialakítását is elősegítette novemberi témánk. Szociometriát készítettünk a jelenről, a meglévő kapcsolatokról, hogy a tanév második felében visszamérhessük azok alakulását, fejlődését, az esetleg peremhelyzetben lévő gyermekeket segítve. A „Süni irigy lesz” történet elmesélése után beszélgetést kezdeményeztem a cselekményről, a gyermekek elmondhatták véleményüket, ötleteiket a mese befejezéséhez. Elkészült a Barátság füzér, a karkötők, a Barát-sál összekapcsolta a Nyuszi csoport tagjait. Erősség fánk, önbizalomnövelő, pozitív hatással bírt az egész tanév során. A Fészekfogó játék rendszeresen előkerült a szabad játéktevékenység során.
A tanulás mellett folyamatos törekszünk a közösségünk építésére, erősítésére. Sokat beszélgetünk a konfliktusok kezeléséről, megelőzéséről, a baráti kapcsolatok megőrzéséről. A mi közösségünket jelképezi ez a kis alkotás.
Novemberben a Társas kapcsolatok fontossága került előtérbe, ezt a témát jártuk körül játékos formában. Érdemes a gyerekek figyelmét felhívni arra, hogy a barátságaikat, kapcsolataikat ők maguk alakítják és a konfliktusok feloldhatóak közös akarattal, kedvességgel, megbocsájtással. Barátságfüzér került fel az osztályterem falára, ami mindig emlékezteti az osztály tagjait arra, hogy egy közösség vagyunk, egymást segítve, támogatva tudjuk elérni közös céljainkat. A karácsony közeledtével mézeskalácsfigurákat vágtak ki és színeztek a diákok, saját ízlésüknek megfelelően, majd megbeszéltük, hogy ki kihez szeretne kapcsolódni a barátságfüzéren. A következő alkalommal lerajzolták a padtársukat és a rajz hátuljára tulajdonságokat is írtak, ami alapján fel kellett a többieknek ismerni az adott gyermeket. Továbbá játszottuk a Ki enged ki? játékot, ami a kifejező tekinteten alapult, ezáltal a mély, türelmes figyelem megtanulását sajátíthatták el.
Csoportunk szokás-, szabályrendszerének alkalmazása a témához kiemelt szerepet kapott: kézfogás sorakozásoknál, kör alakítás és kézfogás körjátékoknál, segítségnyújtás egymásnak munkavégzés jellegű tevékenységek során.
Foglalkozásaink alkalmával örömmel vettek részt a gyermekek a felkínált feladatokban, szívesen tevékenykedtek közösen kis társaikkal.
November a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. A gyermekekkel boldogság fűzért készítettünk. A mellékletben található sablon alapján minden kisgyermek kapott egy figurát, amelyet saját ízlése szerint díszíthetett filctollal, ceruzával. Az elkészült figurákat egy szalagra rögzítettük, amiből egy barátságfüzér készült.A füzért megtekintve megbeszéltük, hogy a csoportban minden kisgyermek más és más tulajdonsággal rendelkezik, viszont így együtt egy nagy csoportot, közösséget alkotnak együtt. Minden gyermeket úgy kell elfogadni, ahogy van, s a csoportban közösen jó tevékenykedni, játszani.
A mai Boldogságóra során a társas kapcsolatok fontosságával ismerkedtek meg a gyerekek. Beszélgettünk arról, miért jó, ha vannak barátaink, és hogyan tudjuk egymást segíteni, támogatni a mindennapokban.
Kiemeltük az együttműködés, a barátság, az összetartás és az egymásra való odafigyelés jelentőségét – hiszen az óvodában nap mint nap közösen játszunk, tanulunk és élünk át élményeket.
Ezen a napon kezünkkel elkészítettük a „Kapcsolatok Körét”, amely szimbolikusan megjelenítette, hogyan kapcsolódunk egymáshoz – minden gyermek kezére rajzoltunk egy mosolygós arcot és így tette kezét a körbe, ezzel jelezve saját helyét a közösségben, valamint a barátaihoz fűződő kapcsolatát.
A gyerekek nagy lelkesedéssel vettek részt a beszélgetésekben és az alkotásban is, és örömmel meséltek barátságaikról, közös játékaikról, valamint arról, mikor segítettek egymásnak.
A társas kapcsolatok ápolása az óvodában kiemelten fontos, hiszen ebben az életszakaszban tanulják meg a gyerekek az együttműködés, a megosztás, a másikra való odafigyelés alapjait. A közös játékok, csoportos feladatok és beszélgetések segítik őket abban, hogy elfogadják a különbözőségeket, megértsék mások érzéseit, és megtanulják a konfliktusokat békésen rendezni. A pedagógus támogató jelenléte és példamutatása kulcsszerepet játszik abban, hogy a gyerekek biztonságban érezzék magukat, és pozitív kapcsolatok alakuljanak ki közöttük.
Kedvenc játékunk a témában: Kis barátom, hogy vagy?
Közös tevékenység: ügyességi játékok
TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA – Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Kmety György Evangélikus Általános Iskola és Óvoda, Marcaltő
A foglalkoztatott korcsoport: vegyes
A foglalkozást vezeti: Pus Tiborné Kalmár Katalin- óvodapedagógus
A foglalkozás témája: Az optimizmus, mint boldogságfokozó technika gyakorlása
A foglalkozás célja: Kitartóvá válni a kihívások során, legyőzni az akadályokat. Lelkileg immunizálni a gyerekeket, hogy megtanuljanak ellenállni a tehetetlenségnek, a megoldhatatlan problémákkal szembenézzenek és ne adják fel.
A foglalkozás feladatai: A gyerekek találkozzanak az optimizmus lényegével: mindig mindenben megtalálni a jót és a cselekvőképesség érzésével.
0. (MOTIVÁCIÓ):
Párválasztó körjáték- „Kinek nincsen párja, válasszon magának,
mert, ha nem jut néki, seprű marad néki!”
1. MOZGÁSALAPÚ RELAXÁCIÓS GYAKORLAT:
Légzésgyakorlat 1-2-3 tapsoljunk! -Mindfulness gyerekeknek (youtube)
2. ZENEHALLGATÁS- KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek- www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
3. A TÉMA BEVEZETÉSE:
„Hogy vagy kisbarátom?” válaszoljon rá a mellettem ülő gyermek, majd tegye fel ő is ezt a kérdést a mellette ülőnek. Így haladunk körbe, míg visszaér a kérdés hozzám.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA:
Hallgasd csak megszólalt a csengettyű!
Kerekerdő kalandra hív téged,
hallgasd mit súgnak a tündérek,
…
Süni irigy lesz- bábjáték a Boldogságóra 3-6 éveseknek könyv alapján 93.o.
Kik szerettek volna sünivel játszani? Miért utasította el őket süni? Mit tettek a pajtások? Te mit tennél, ha a barátod nem mutatja meg a könyvét?
Megharagudtak sünire? Mért lett mégis rossz kedve süninek? Mit tettek a barátok?
Neked van barátod? A te barátod mi jót tett veled?
5. A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
Színezzük ki a barátság szimbólumát- mindenki tetszése szerint használjon hozzá színeket!
Meghallgatjuk újra Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek- www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
Mozogjatok úgy, ahogy a dal vezet benneteket!
6. A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
„A következő napon a barátodat megajándékozhatod egy színes szalaggal: barátság-karkötővel”
A társas kapcsolatok ápolása egy olyan téma, amely hónaptól függetlenül előkerül a csoportban.
A gyermekek számára különösen fontos annak megtámogatása, hogy hogyan tudnak egymáshoz jól kapcsolódni, kifejezni a saját igényeiket és tiszteletben tartani mások szükségleteit is.
A hónap során a gyermekeknek lehetőségük volt párokat, illetve kiscsoportokat formálni, ahol egy felnőtt segítette őket modulálással a kedvező közös játék kialakítása céljából.
Hatalmas sikert aratott, hogy barátság gombolyagot készítettünk. Minden gyermek annak a társának dobta a gombolyagot, akivel szeretett valamit közösen játszani. Így vált egyre nagyobbá és komplexebbé a közös gombolyagunk. A csoport nagy része a játék végeztével még hosszú időn keresztül játszott a gombolyag alatt. Egy ponton túl teszteltük is a barátság gombolyag erejét. Különböző tárgyakat akasztottunk rá, amikkel együtt szoktak játszani, és azt néztük van-e olyan súly, amit már nem bír el.
Vizuális foglalkozás során elkészítettük a gyermekek kötelékét. Mindenki önmagát színezte és dekorálta, majd saját igényeik szerint fűztük sorba őket. Így is ki tudták fejezni, hogy kivel állnak szorosabb kapcsolatban.