Marcinak kevés az önbizalma, társai próbálnak segíteni neki.
Társas kapcsolatok ápolása

Lippói Gárdonyi Géza általános Iskola
7-8.os diákjaim ismét a rajzos feladatot választották. A lányok nagyon szépen összeszedték, hogyan tudnak segíteni batárjuknak, ha bajban van.

Gelsei Weöres Sándor Általános Iskola
Osztályommal, a Gelsei Weöres Sándor Általános Iskola 2. osztályával sokat beszélgettünk a barátokról, a barátságról,, lerajzolták barátaikat, meghallgattuk a dalt, s megbeszéltük, hogy még tudatosabban figyelünk egymásra.
Ajka Városi Óvoda Szivárvány Óvoda
Az óvodánkra és csoportunkra jellemző, hogy az év folyamán a családok költözködése miatt gyermekek búcsúznak tőlünk és érkeznek hozzánk. A baráti kapcsolatok ezért folyamatosan alakulnak, változnak. Vannak már erős baráti viszonyok, de az új gyermekeket is szívesen fogadják és segítik. Előfordul azonban, hogy konfliktus helyzet alakul ki, használják a barát-nem barát kifejezést, ha valaki mással szeretne játszani. A beszélgetések alkalmával nagy hangsúlyt fektettem arra, hogy a barátság nem múlik el attól, ha másokkal is játszik társunk, és mondjuk el kéréseinket: A barátod vagyok, de most mással is szeretnék játszani, örülnék ha te is velem tartanál!”
A barátság-háló megjelenítette a csoport kapcsolatrendszerét. A barátok egymást választották, de volt aki arra is figyelt, hogy ki nem kapott még fonalat. A papíron való megjelenítésnél még jobban kiemelte, hogy a baráti kapcsolatok, hogyan adják ki a csoport szociometriáját. Örömmel tapasztaltam, hogy nincs peremre került gyermek, mindenkit választott valaki.
A társas kapcsolatok feldplgozása során arra jutottunk a gyerekekkel,hogy a világban mindenki felelős a másikért, a másik boldogságáért.
A plakátunk ezt az összefogást mutatja.:)
Ebben a hónapban az \”Irkafirka\” és az \”Összehangoló\”I. relaxációs gyakorlatokat végeztük a csoportban. A témához ajánlott zenét- \”Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek\”- mozgással kísértük. Örömet, felszabadultságot láttam a gyerekek arcán. A sün irigy lesz c. bábjáték lekötötte a gyermekek figyelmét. A mese utáni beszélgetésen a kisebbeknek is volt véleménye az irigységről, a barátságról. Eredménynek tartom, hogy néhányan már beszédükben alkalmazzák a \”barátom\” kifejezést.
Oroszlányi Hunyadi Mátyás Általános Iskola
Torda az iskolában, a művészeti csoportban és a judo közösségben.
A hónap témáját, a „társas kapcsolatok ápolását” népi játékok alapján dolgoztuk fel. Kiemelt feladatnak tekintettem a csoporton belüli kapcsolatok alakítását. Ezenkívül fontos szempontnak tartom, hogy a gyerekek elfogadják egymást eltérő tulajdonságaikkal együtt, mindezt közös élményekre épülő tevékenységek szervezésével igyekszünk megvalósítani, például a népi hagyományok, népi játékok felelevenítésével. A népi játékokat évszakokhoz, ünnepkörökhöz, életkorukhoz választjuk, nem csak a néphagyományok ápolását tekintjük fontos feladatnak, hanem az óvodás gyermekek világához is közel álló témák választását, ezzel is lehetőséget szeretnénk adni játékos ismerkedésre, táncra, mozgásra. A kutatási eredmények is alátámasztják, hogy a gyengébb képességgel rendelkező, kevésbé jó – a társadalom által elfogadott tevékenység-mintával rendelkező gyerekek fejlődésére is nagy hatással vannak a népi játékok. Lehetőséget adnak a gyerekeknek a hátrányaik ledolgozására, esetenként kortársaik túlszárnyalására is. Úgy gondolom, hogy a magyar népi játékok, táncok, a játék és a közösségi élmény útján eljuttatják a gyermekeket, kapcsolataik erősítéséhez a csoporton belül. A Maci csoportban kiemelt feladatunknak tartjuk, hogy a népi játékok is helyet kapjanak a mindennapi tevékenységekben. Óvodánkban hangsúlyt helyezünk rá, hogy a gyerekek egymással kedvesen, türelmesen beszéljenek. Ehhez igyekszünk mi az óvoda dolgozói pozitív mintát adni, valamint arra neveljük őket, hogy mindent beszéljenek meg egymással.
Folyamatosan fejlesztjük empátiás képességeiket, erre különösen figyelünk. Szeretnénk, ha elfogadnák egymást, valamint segítenének a bajban lévő társaiknak. Mindezt nem csak a novemberi hónapban tartjuk feladatunknak, hanem a teljes nevelési év során is. Ezek megvalósításához igen sok ötletet tudunk a Boldogságóra Programból meríteni.