Cél: A társas támogatás, együttműködés értékeinek tudatosítása
Tevékenységek:
• Jégtörő: „Négy ember, egy ceruza” – egy egyszerű rajzot négyen együtt rajzolnak egy ceruzával.
• Csapathelyzet elemzés: Rövid történetek (pl. vitás helyzetek), amelyeket meg kell oldani csapatként, majd közösen kiértékelni.
• Saját szerep a csoportban: Ki hogyan működik csapatban? Készítenek egy „csapatstílus profilt” (pl. szervező, békítő, ötletadó stb.).
• Zárás: Képzeletbeli expedíció – ki mit vinne magával, és mit adna a csapatnak?
Kérdések:
• Hogyan viselkedsz, ha valaki hibázik a csapatban?
• Mitől lesz jó egy csapat?
Reflexió: Milyen volt együtt dolgozni, és mit tanultál magadról közben?
Társas kapcsolatok ápolása
,, A hagyományt nem ápolni kell, hisz nem beteg. Nem őrizni kell, mert nem rab. Hagyományaink csak akkor maradhatnak meg, ha megéljük őket!” (Sebő Ferenc)
Tollat fosztottunk a nagyszüleinkkel…
Meséltünk, kóstoltunk palóc kukorica görhét, muzsikáltunk, énekeltünk.💗
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A novemberi hónap témája a Társas kapcsolatok ápolása, ezért a Bogyó és Babóca csoportba járó nagycsoportos óvodások barátság karkötőt készítettek egymásnak, hogy ha már iskolások is lesznek és az élet úgy hozza, hogy nem fognak egy osztályba kerülni, akkor is legyen egy emlék, melyről társaik jutnak eszükbe.
Zárásként meghallgattuk Bagdi Bella „Ha boldog vagyok …” című dalát.
A korosztályban a családi kapcsolatokról a baráti kapcsolatokra helyeződik a fókusz. Mindkét témát feldolgoztuk a gyerekekkel, a barátságot a könyvben ajánlott mesén keresztül. A családi kapcsolatokat pedig családi címerpajzs szimbolikus készítése nyomán. Végül barátságfüzért készítettünk, melyben gyakran a családtagok is helyet kaptak.
A törekvéseik empatikus érvényesítésének tanulása volt a célja a boldogságóra feladatának, amely során két tanulónak közösen kellett fognia egy filctollat, és előre megadott témát lerajzolni úgy, hogy közben nem beszélnek egymással. A tanulók párosításánál különböző szakmacsoportos tanulók dolgoztak együtt. A feladat megoldása során a tanulók hajlandóak voltak együttműködni, elmondásuk szerint érdekes, jó élményt jelentett számukra.
A társas kapcsolatok havában a téma feldolgozását a “Jobb Veled a Világ” című dallal kezdtük Bagdi Bella előadásában, majd megbeszéltük, hogy mit jelentenek életünkben a társas kapcsolatok.
Ezután kivetítettem a 24 erősséget összefoglaló táblázatot a gyakorlatokhoz, a gyerekek egy páros játékban mutatták meg, hogy mennyire ismerik egymást.
Megnéztük a One Human Family, Food for All című animációs kisfilmet, majd elemeztük, hogy mi a probléma a történetben, hogyan oldották meg a konfliktust a szereplők. A történet üzenete, hogy miért fontos egy családnak, csoportnak, csapatnak, hogy együtt oldják meg a nehéz helyzeteket. Ezután a barátságról beszélgettünk, és otthoni feladatként kapták a gyerekek, hogy számítógépen szófelhőt készítsenek a barátságról.
Boldogságóránkat bizalomjátékkal, majd egy jó hangulatú közös dallal zártuk.
A társas kapcsolatok témát a napi hangulat megbeszélésével kezdtük, melyet a szokásos táblánkra a jelük mellé, mosolygós és szomorkás arccal érzékeltette minden kis óvodás.
Bogyó és Babóca meséje után megbeszéltük ki miért fontos számunkra, kinek hogyan tudjuk hálánkat, szeretetünket kifejezni? Kik a barátaink, kik a szeretteink, hogyan tudunk segíteni nekik?
A javasolt zenére nagyon jókedvűen táncoltak a gyerekek.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1. osztályos tanulói a barátságról beszélgettek. A következő kérdések merültek fel:
Miért kellenek a társak, barátok? Miért van szükségünk szeretetre? Ki az igazi barát? Ki a példaképed? Miért?
Meghallgatták a témához kapcsolódó dalt és mesét, körjátékot játszottak. Az udvarias viselkedést gyakorolták szituációs játékokban.
Szikszai György Református Általános Iskola
Sokat beszélgettünk a gyerekekkel a baráti kapcsolatokról. Így nyolcadik osztályra komolyabb értelmet kaptak ezek a dolgok számukra. Számomra is meglepő volt, hogy szívesen írtak mindezekről. A következő foglalkozáson, aki vállalta, felolvasta és megbeszéltük a gondolatokat. Jó volt látni, hogy mennyire komolyan veszik mindezeket. Fontos számukra.