egymásnak segítünk, együtt jóban, rosszban. Az óvoda egy nagy család. mi itt egymás társai vagyunk.
Társas kapcsolatok ápolása
SZÉKÁCS JÓZSEF EVANGÉLIKUS ÓVODA,ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Mese a magányos törpéről
Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát,hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.Más volt,mint a többi,mert ő magasabbra nőtt,mint a társai.Próbált barátságot kötni,de mindenki elfordult tőle.Volt egy testvére,de őt 15 éve nem látta.Egyszer azt gondolta,elindul,és felkeresi.Mikor elhagyta birtokát,elgondolkodott,hogy valaha visszatér-e a házához,birtokára,mivel a testvére nagyon messze élt.A testvére,Pafnatin,aki a bájital készítés nagymestere volt,és bájitaltant tanít a Nemzetközi Törp Egyetemen.
Ahogy a testvére házához ért,és bekopogott,a testvére felesége sírva nyitott ajtót,s közölte vele,hogy Pafnatin nem jött haza az este.
Naftalin azonnal a keresésére indult.Ment mendegélt,elért a közeli hegységhez,ahol talált egy barlangot.Ez a barlang egy elvarázsolt barlang volt,amit gonosz varázslatokkal lezártak,elvarázsoltak.Csak a tiszta szívű ember oldhatta fel a varázslatot,győzhette le az akadályokat.Naftalinnak tiszta szíve volt,s így ki tudta szabadítani a testvérét,legyőzte az akadályokat.
Hazamentek,újra közeli barátságba kerültek egymással,s megfogadták,hogy soha többé nem hagyják egyedül a másikat. Pafnatin egy zsugorító főzetet készített testvérének,hogy normál emberi magassága legyen,s tudjon barátkozni bárkivel.Ne féljenek tőle az emberek!Hazatértek,együtt maradt a család,s Naftalinnak egy csomó barátja lett ezek után.Boldogan éltek,amíg meg nem haltak!
Tanulság: Soha ne nézd le a másikat,ha nem olyan,mint a többi ember!!
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A gyermekekkel hosszasan beszélgettünk arról, miért jó családban élni.
Megfogalmazták, nagyon nagy öröm számukra, hogy nagy szeretet veszi körül őket a számukra fontos személyek által. Ezeket a személyeket ábrázolták mini tablóikon.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A gyermekekkel hosszasan beszélgettünk arról, miért jó családban élni.
Megfogalmazták, nagyon nagy öröm számukra, hogy nagy szeretet veszi körül őket a számukra fontos személyek által. Ezeket a személyeket ábrázolták mini tablóikon.
Szikszai György Református Általános Iskola
Novemberben a gyerekekkel őszi gyümölcsöket készítettünk, amelyekből apró kis jókedélyű kukac jött kifele. A kukac testére a gyerekek a legjobb barátjuk és a hozzájuk legközelebb állók nevét írták.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Elkészültek meséink a magányos törpéről. Illusztráltuk is a történeteket, majd kitettük iskolánk boldogság faliújságjára.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
A siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskola másodikosaival családi fotóalbumot készítettünk. Mindenki lerajzolta a családját, és kedvet kapva saját magát is. Az órán a családi kapcsolatok fontosságáról beszélgettünk.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A társas kapcsolatok témája nagyon közel áll hozzám, mert csoportunkban nagy hangsúlyt fektetünk az összetartó közösség alakítására. Örömmel tapasztalom, hogy a gyermekek már egyre többször egymással és nem egymás mellett játszanak, és egyre meghatározóbbak a kortárs közötti kapcsolatok. Sokat beszélgetünk arról, hogy közeledjünk egymás felé, mikor van szükségünk egymásra, hogyan legyünk udvariasak. Mi az, amivel segítjük egymást, és mi az, amivel megbánthatjuk. Ki kivel játszik szívesen és mennyivel jobb, ha nem vagyunk egyedül. Nagyon tetszett a gyerekeknek a hónap dala. Többször meghallgattuk és eljátszottuk. Közös játékra, mozgásra ösztönözte őket. Barátságláncot készítettünk. Előre kivágott emberkéket színeztek a gyerekek, és a láncban annak a kezét fogták, akinek szeretnék. Remélem, hogy ezek a játékok, közös beszélgetések a későbbiekben is segítik majd a kapcsolataik alakítását. Újra léptünk egy lépcsőfokot ahová felkerült a barátság jele.
A téma címe: „Fotoalbum”
Boldogságóra, Társas kapcsolatok 1.
2019. november 6.
Csoport: A tanulásban akadályozott csoport 8 tagú. A csoport tagjai 2., 3., 4. és 5. osztályosok. Közülük 3-an autisták.
Feladat: Készítsen a csoportod egy kartonból egy hatalmas fotóalbumoldalt! Kisebb rajzok lesznek az albumba ragasztott „fényképek”, melyek legalább ötféle különböző kapcsolatot örökítsenek meg (szülők egymással, gyerekek szülőkkel, testvérek, más családtagok, barátok, kis közösségek, hobbikörök, csapatok… stb.)!
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a társas kapcsolatok szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: papírlap, toll, laptop hangszóró (zenehallgatáshoz)
Helyszín és időtartam: elsőként a csoportszoba majd a tanulószoba, 45 perc.
1. ÓRAKEZDÉS (5 perc): Kellemes, nyugodt zene kíséretében rövid meditáció. „Ellazulok, becsukom a szemem, lassan és mélyen lélegzem – be… és… ki. Ellazulnak az izmaim. Nincs semmi gondom. Pihenek. Jól érzem magam. (Csoportszoba.)
2. A TÉMA BEVEZETÉSE (5 perc): Arról beszélünk, hogy jó társas kapcsolatok nélkül semmivé válunk. Csakis jó társas kapcsolatokkal értékes az életünk. Sok társas kapcsolat van az életünkben. Van szülő-gyermek, szülő-szülő, tanuló-tanár, gyermek-gyermek, gyermek-nagyszülő stb.
3. A TÉMA FELDOLGOZÁSA I. (25 perc): Öt kapcsolati formát rajzolunk le -egy-egy kisebb lapra. Ki melyiket vállalja?
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA (5 perc): Felragasztjuk a rajzokat a már megírt, előkészített kartonra, és beszélgetünk a rajzokról.
5. AZ ÓRA LEZÁRÁSA (5 perc + óra): Örömmel végzett mozgás: kosárlabda.
Baranyai Mihály