A témakörben mi nem csak egy alkalommal foglalkoztunk, hanem felölelte az egész tanévünket. Az első osztályosok, mint újdonsült boldog osztály egy tündéri boldog tanító nénivel… a mi kis „tetsvér osztályunk” lett. Odafigyeltünk rájuk, tanítottuk őket, kialakult egy boldog társas kapcsolat.
A kolleganővel együtt a folyósonkra készítettünk egy boldog iskola falat, amelyben mindkét osztály gyermekei aktívan részt vettek. A szívecskébe írt szavak részben a gyerekek boldogság szavai, a szívecskéket a nagyobbak segítségével vágtuk ki.
Társas kapcsolatok ápolása
Keszthelyi Életfa Óvoda Gagarin Utcai Tagóvodája
Előzmény: Előző nap, kivágott emberfigurákra saját maguk megrajzolása, és színezése, a pulóverük közepére a saját jelük rajzolása.
1. Relaxáció: „Irkafirka” Irkafirkálás becsukott szemmel, zsírkrétával.
2. Meghallgatjuk Bagdi Bella: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalát, közben a szövegnek megfelelően tapsolunk, dobbantunk, nyújtózkodunk, táncolunk.
3. Körbe ülünk a szőnyegen, megsimogatom a jobbra mellettem ülőt, és megkérdezem: Kis barátom hogy vagy? Miután válaszolt, megkérem, hogy küldje körbe. Arra is megkérem őket, hogy beszéd közben egymás szemébe nézzenek!
4. Felállunk, és megkérem őket, hogy menjenek oda ahhoz, akit a barátjuknak tartanak, és fogják meg a kezét. Közben segítem őket, hogy hol kapcsolódhatnának össze egyre nagyobb és nagyobb körbe, míg végül ki nem alakul egyetlen nagy kör. Kiosztom az őket ábrázoló rajzaikat, és leülünk. Megkérem őket, hogy úgy ahogy ülnek, rakják a szőnyeg közepén körbe a rajzokat úgy, hogy összeérjenek az emberfigurák kezei. Ezt én körberagasztom, és elmondom, hogy ez az Ugrifüles csoport barátságköre. Ezt kiragasztom a falra, hogy mindig emlékezzenek rá, hogy mind ehhez a közösséghez tartoznak.
5. Elmesélem a „Tavaszi ébresztő” című mesét
A végén azt mondom: Képzeljétek el, hogy ti vagytok a Mackók, akik a barlangban alszanak. Csukjátok be a szemeteket, össze is kuporodhattok a szőnyegen. Én leszek a kicsi hangya, ha érzed, hogy végigfut rajtad az ujjam valahol, kinyithatod a szemed. Milyen érzés volt? Mit érezhetett a medve, amikor kiment a barlangból? Kik voltak a barátai? Előfordulhat, hogy a barátok néha megbántják egymást, és összevesznek? Hogy szoktak a barátok egymással viselkedni? A válaszoknak megfelelően irányítom a beszélgetést.
Elkészítettem a medve barátságvirágát. Megmutatom nekik. A virág közepébe a medvét rajzolom, minden szirmába egy barátját.
6. Megkérem őket, hogy gondolják végig, nekik kik a barátaik itt az óvodában, számolják meg, hányan vannak, majd odaülnek az asztalokhoz, és annyi szirmot rajzoljanak a saját virágjuknak, ahány barátjuk van. A szirmokba rajzolják bele a barátaik jelét.
7. Aki kész, visszahívom a szőnyegre a virágjával együtt. Közben kikészítek különböző színű fonalakból levágott „barátságkarkötőket”. Megkérem őket, hogy minden barátjuknak válasszanak ki egyet, és vigyék oda neki. Segítek mindenkinek felkötni. Arra is megkérem őket, hogy köszönjék is meg, és a barátságuk jeleként, öleljék is meg egymást.
8. Újra meghallgatjuk, és elénekeljük a „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dalt.


Szituációs játékokon keresztül tanultuk meg,hogy milyen fontosak a társas kapcsolatok. nagyon tetszett nekünk az autómosós játék, ezt minden nap eljátszottuk.
A Ficánka csoportban törekszünk arra, hogy a gyermekek között jó barátságok alakuljanak ki. A felmerülő konfliktusokat beszélgetéssel, közös játékkal próbáljuk oldani. A társas kapcsolatok hónapjában még több figyelmet fordítottunk a baráti kapcsolatok alakítására.
Együtt könnyebb:
– A szőnyegen körben ülve elindítok egy ölelést, minden gyerek továbbadja és visszajut hozzám – ez a mi „Szeretetkörünk”. Így minden gyermek kap is, és ad is egy ölelést.
– Kis barátom, hogy vagy? – a mellettünk ülőhöz fordulunk, és megkérdezzük tőle, majd választ is várunk. Beszédkedvük fokozása, új barátságok kialakítása a cél.
– Süni irigy lesz (Boldogságóra kéziköny 93. o.) című bábjátékok eljátszom a gyerekeknek, majd beszélgetünk a meséről, az érzelmekről, a barátság fontosságáról. A gyerekeknek nagyon sok érdekes gondolata van, miért is jó, ha van barátunk.
– A barátság jelét (Munkafüzet 23. o.) kidíszítjük, vastagabb kartonra ragasztva, medált készítünk belőle. Egy gyermek többet is készíthet és a barátait megajándékozza vele. Figyelek arra, hogy minden gyermek kapjon medált.
– Élő barátságláncot készítünk a gyerekekkel: egy gyermek szólítja egy pajtását, akivel megfogják egymás kezét, addig folytatjuk, amíg mindenki be nem állt a láncba.
– Kialakítjuk a „Szeretet-alagutunkat” egymással szemben állva, a gyerekek végig mehetnek az alagúton, miközben minden gyermek megérinti, megsimogatja. Aki bátor, csukott szemmel ment végig.
– Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát elénekeljük, eljátsszuk.
A gyerekek a foglalkozás során egyre több gyermekkel létesítettek kapcsolatot, alakultak, formálódtak, bővültek a baráti csapatok. Jól éreztük magunkat.
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Az ötödikes boldog osztály tablóit használtuk a téma indításaként. (Ők csoportokban dolgoztak, amit úgy alakítottak ki, hogy kik sporttárasak, volt ovis társak, azonos érdeklődési körűek stb. Plakátjukra újságból előre kivágott képeket ragasztottak, és dekorálták úgy, hogy az kifejezze, miért jó ilyen társasághoz tartozni. De írni nem lehetett.) A hatodikosoknak ki kellett találniuk, milyen társakat ábrázolnak (sport-, iskola-, munkatárs. stb.) A rajzos, képes plakátot feliratokkal látták el: miért jó, miért hasznos ez a közösség, milyen megerősítést kapunk tőlük.
Majd következett az igazi kreatív felirat. Ők is csoportokat alakítottak, úgy, ahogy az ötödikesek. Minden csoport ugyanazt a képet kapta, amin egy boldog társaság látható. Fogalmazást írtak a képhez. Nagyon jól szórakoztak, fergeteges írások születtek!
Megtapasztaltuk,hogy a közös játékok a barátokkal mekkora boldogságot adnak.