Beszélgettünk arról, milyen fontosak társas kapcsolataink, kötődéseink.
Társas kapcsolatok ápolása
Megrajzoltuk a csoportunk barátságszívét! A falra raktuk a bejárati ajtó mellé, a legjobban látható helyre a csoportszobában.
Elfért mindenki, ebben a szívben, akit szeretünk, aki a jó barátunk. Lerajzolta minden gyerek a legjobb barátait egy-egy szívbe, majd egy nagy szívet alkottunk belőle és így készült el a barátságszívünk, amit egy nagy arany színű kartonra ragasztottunk. Nagyon élvezte mindenki a feladatot és szívesen rajzolt, osztotta meg a többiekkel, kiket ábrázolnak a művek.
November a kapcsolatok ápolásának hónapja. Osztálybulit tartottunk, ahol a 4 perc elnevezésű feladatot is kipróbáltuk. Egy tanulmány szerint négy perc megszakítás nélküli szemkontaktus növeli az intimitást, közelebb kerülnek egymáshoz a random kialakított párok.
Nagyon jó beszélgetés zajlott a barátságról. Rengeteg élményt osztottak meg a gyerekek, közben a barátságötöst is elkészítettük.
A novemberi óra témája a társas kapcsolatok, az ember mint társas lény volt. Először arról beszéltünk, hogy miért fontos, fontos-e számunkra a társaság, a barátok és a család. Megfogalmaztuk, hogy kiben milyen pozitív érzéseket kelt a társasági élet, a barátság. Mindenki elkészítette a saját kapcsolati hálóját. Ezek után visszakanyarodtunk a barátság fogalmához, beszélgettünk a legjobb barát és a haver jelentéséről. Az óra végén mindenki kitöltötte pozitív tulajdonságokkal az osztálynévsort, melyeket majd összesítek és mindenki megkapja a saját pozitív listáját. Zárásként pedig minden diák választott egy idézetet, melyet egy kis kártyán meg is kapott.
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Ebben a hónapban a társas kapcsolataink fontosságához köthető idézet volt a beszélgetésünkhöz a ráhangolódó gondolat. Az életünk minőségét befolyásoló kapcsolataink felidézése során, megkérdeztem a gyerekeket, hogy van-e olyan társas kapcsolatuk, amit nem tartanak elég jónak, vagy van-e olyan, ami teljesen hiányzik az életükből. Ekkor szólalt meg egy kislány és mesélt az örökefogadásáról, a nevelőszüleiről és a velük való kapcsolatáról. A többiek döbbenten hallgatták azokat a dolgokat, amiket nem tudtak eddig társukról és a zárókörben többen is kifejezésre juttatták, hogy mennyire elgondolkodtató volt a beszélgetés, és összekötötték az óra témáját a hálával is, melyről úgy nyilatkoztak, ezek után még tudatosabban odafigyelnek azokra a dolgokra, amelyeket eddig „alap”dolgonak hittek az életükben. Mikor a záró körkérdést feltettem a csoportnak, miszerint mondják el, mi volt a jó ebben az órában, az utoljára felszólaló kislány azt mondta: „Végre egy olyan óra, ahol MI magunk vagyunk a fontosak, nem az, hogy mit tudunk, vagy mit nem”.