A foglalkozás bevezetéseként, motivációs jelleggel süni bábbal köszöntöttem a gyerekeket, egyesével név szerint. Folytatásként a „Napimádás” kezdő relaxációval kerülnek hangulatba a gyerekek. A téma bevezetését beszélgető kör keretében oldottam meg, megkértem a gyereket, hogy a barátjuk mellett foglaljanak helyet. Később a Boldogságóra program oldaláról letöltött érzékenyítő zenét, majd a feldolgozandó mesét hallgattuk meg. A mese után beszélgetünk a hallottakról, illetve az óra témájáról, majd a baráti társaságok elkészíttették közös építményeiket. Az óra zárásaként a hónap jelképét a barátság jelét kiszínezve ragasztjuk fel a Boldogság várának soron következő lépcsőfokára.
Társas kapcsolatok ápolása
KUNSZENTMÁRTONI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA
a társas kapcsolatok fontossága, értelmezése
A róka meg a farkas a lakodalomban című mesét dolgoztuk fel közösen a gyerekekkel. Megállapítottuk, hogy a róka meg a farkas kapcsolatának alapját nem az igaz barátság jellemezte. Próbáltuk felfedezni a „róka tulajdonságokat” a mindennapi interakciókban. A munkánk eredményeként egy fotóalbumot töltünk fel. A fotókon a gyerekek a számukra fontos kapcsolatokat ábrázolják egy eseményben megjelenítve.
Fekete István-Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Gimnázium
A mese közös kigondolása után nagy beleéléssel és szeretettel készítették a hozzá tartozó illusztrációkat.
Az óra elején beszélgettünk arról, milyen társas kapcsolatok léteznek életünkben. Baráti, családi, testvéri, és érdeklődési köröknek megfelelő társas kapcsolatok kerültek szóba. Ezek után kimondottan a baráti kapcsolatok kerültek előtérbe. A következő program a BINGÓ játék volt, mely során a tanulók azt bizonyították, hogy mennyire ismerik egymást. Mindenki kapott egy „útlevelet”, amelyen állítások álltak. (pl. szeretek pecázni). Az állításokhoz aláírást kellet gyűjteniük attól az osztálytárstól, akire azt igaznak gondolták. Azt tapasztaltam a játék során, hogy nagyon jól ismerik egymást, pontosan tudták, hogy melyik állítást kivel kell aláíratniuk. Ezután mindenki megalkotta a „barátság-ötösét”. Az őszinteség, megbízhatóság, közös érdeklődés, segítőkészség és a humor fogalma fordult elő a leggyakrabban a BARÁTSÁG feltételeként.
Az óra kezdetén meghallgattuk a hónap dalát. A Jobb veled a világ című szerzemény osztatlan sikert aratott az osztályban. Aztán arról beszélgettünk miért olyan fontosak a kapcsolatok boldogságunk szempontjából. A gyerekek egyetértettek abban, hogy jó, ha meg tudjuk osztani másokkal örömeinket és bánatainkat egyaránt. Ezt követően felolvastam a kézikönyvből a Görög mese a barátságról című történetet. Két tanuló vállalta, hogy szituációs játék keretében dramatizálják a történetet. Iskolai szituációt adtak elő. Utána A mi házunk című gyakorlat következett. Az osztálynak el kellett képzelni, hogy egy házban kell együtt élniük. Meg kellett egyezniük az együttélés szabályaiban. Ezeket egy lapra írták fel. A lapot kifüggesztettük a tanteremben és megbeszéltük, hogy bővítik majd a szabálygyűjteményt. Végső feladatként idézeteket írtak a barátságról. A gondolatokat egy kartonlapra ragasztották fel, mely szintén kihelyezésre került a tanteremben. A téma lezárásaként megfogalmaztuk, hogy a társas kapcsolatokban az a legfontosabb, hogy közösségben sokkal többre vagyunk képesek, mint amire egyedül lennénk.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Novemberi boldogságóránkat kettős kör alakításával kezdtük. Az így szemközt került osztálytársak azt a feladatot kapták, hogy keressenek 3 közös tulajdonságot egymásban. Ezután „Pókháló” játékot játszottunk, mely az önbecsülésünket erősítette, valamint az összetartozásunkat is jelképezte. Ezután meghallgattuk a hónap dalát.
Házat is rajzoltunk, melynek a különböző tulajdonságokat jelképező részeibe mindenki beírta a számára fontos ember nevét. Az órát meditációval zártuk.
8.a
Meixner Ildikó EGYMI, Mohács
Az ember társas lény, ezért szüksége van kiegyensúlyozott és harmonikus emberi kapcsolatokra. Tevékenységünk során megbeszéltük mire van szükség, hogy jó kapcsolatokat alakítsanak ki egymás között a tanulók.
Ebben a korban a legfontosabb kapcsolatuk a barátság és a családi kapcsolat.
A tevékenység során a tanulók rajzokat készítettek a Dolgozz a házadon és a Barátságötös feladatok keretében.
A tevékenység végén meghallgattuk a Jobb veled a világ című dalt.