Mindenkinek volt egy saját képzeletbeli vonata ahol a családtagjai ültek. Megbeszéltük, hogy mindenkinek van anyukája, apukája ,testvére. Papírból vágással, színezéssel, ragasztással elkészítettük mindenkinek a saját kis családi vonatát.
Társas kapcsolatok ápolása
Bevezetés:
– Szituációk megbeszélése: „Mi történik, ha valaki mindig kimarad?”
Fő rész:
• Erősségtükör – mindenki kap lapot a hátára, társai írnak rá pozitívumokat.
• Csoportos kihívásjáték – csak akkor sikerül, ha valóban együttműködnek.
• Közös „mi vagyunk” plakát – mindenki rajzol vagy ír valamit, ami jellemzi az osztályt.
Zárás:
– Mi az, amit ma megtettél valakiért?
Egy nap, mely az összetartozás és a barátság jegyében telt óvodánkban.
A gyerekekkel közösen egy különleges alkotást készítettünk: egy „barátság füzért”, amelyet színes papírból kivágott emberalakokból állítottunk össze a mellékletben található sablon segítségével.
A tevékenység kezdetén minden gyermek kapott egy-egy kivágható emberfigurát, amelyet teljesen a saját ízlése szerint színezhetett, dekorálhatott. A gyerekek büszkén mutatták meg egymásnak az elkészült „barátaikat”, és örömmel beszélgettek arról, ki milyen színt miért választott.
Miután elkészültek a díszített emberalakok, elkezdtük összekapcsoltuk őket. Amikor a füzér elkészült, közösen kifeszítettük a csoportszoba falára. Megálltunk előtte, és beszélgettünk arról, milyen érzés látni ezt a sokféle, mégis összekapcsolódó emberalakot. A gyerekek megosztották gondolataikat:
– „Olyan, mintha egy nagy család lennénk!”
– „Mind mások vagyunk, de összefogunk!”
– „A szeretet tart össze minket!”
– „Az a jó, hogy mindenki lehet más színű, de mégis barátok vagyunk.”
A barátság füzér a csoportszoba egyik meghatározó díszévé vált, emlékeztetve mindenkit arra, milyen szép dolog együtt lenni, elfogadni egymást és barátságban élni.
A novemberi boldogságórán a társas kapcsolatok fontosságával foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, milyen értéket képviselnek a barátságok, hogyan lehetünk jó társai egymásnak, és mi segít egy összetartó közösség kialakításában. A téma feldolgozását egy közös alkotással tettük élményszerűvé: egy nagy hattyút készítettünk, melynek szárnyait a gyerekek színes papírból kivágott kezei alkotják. Minden gyermek a saját „kéznyomát” adta hozzá az alkotáshoz, ezzel is jelképezve, hogy együtt, közösen alkotunk egységet. Az óra során a gyerekek nemcsak kreatív oldalukkal kapcsolódtak a témához, hanem megerősítettük bennük az elfogadás, az összetartozás és a barátság fontosságát is.
A társas kapcsolatok ápolása azt jelenti, hogy tudatosan és aktívan teszünk azért, hogy meglévő kapcsolatainkat fenntartsuk, elmélyítsük és újakat is szerezzünk.
Bevezetés: „Miért szeretek barátkozni?” – körkérdés.
Tevékenységek:
• Csapatmunka: Építsünk együtt tornyot (pl. pálcikából, pohárból).
• Kapcsolatok: Páros kártya – „Közösen jobb!” – társ keresése egy tevékenységhez.
• Erősségek: Miben vagyok jó? Mások írják rólad.
• Közös rajz: 4-en egy lapon – mindenki hozzájárul a képhez.
Zárás: Barátság-csillag: rajzolj egy barátot, írd mellé, mit jelent neked.
1. „Igaz barát az, akire a szükségben is számíthatunk.” – Megbeszéljük, ki ért egyet ezzel az idézettel, és miért.
2. Megbeszéljük a boldogság és a társas kapcsolatok közötti összefüggéseket.
3. Mindenki felír legalább 5 dolgot, ami neki fontos egy barátban/barátságban.
4. 4-5 fős csoportokban megbeszélik ezeket a tulajdonságokat, majd színes papírcsíkokra leírják őket címszavakban, és láncként összeragasztják. Ezek után az összes csoport láncát egy nagy hosszú láncként összeragasztjuk, és így elkészítjük a „barátságláncát” a csoportnak.
Boldogságóra a Cica csoportban – Téma: Társas kapcsolatok, barátság
A tevékenységet egy nyugodt, elcsendesítő relaxációval indítottuk: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” – ezzel nemcsak a testünket, de a képzeletünket is mozgósítottuk. A zavartalan ellazuláshoz nyugodt légkört és kényelmes teret biztosítottam, így a gyerekek figyelme könnyen befelé fordult.
Ezután egy vidám, mozgásos kezdő énekkel folytattuk: Bagdi Bella „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalára tapsoltunk, dobbantottunk, nyújtózkodtunk, miközben együtt énekeltünk. A mozgás segített az öröm és a közösségi élmény felszabadításában.
A foglalkozás témáját a munkafüzet 16. oldalán található kép segítségével vezettük be. A gyerekekkel közösen beszélgettünk a képekről, észrevettük a különbségeket, megfogalmaztuk, mi teszi boldoggá vagy éppen szomorúvá a szereplőket – ezzel már a barátság témájára hangolódtunk rá.
A mesegyertya meggyújtása ünnepélyes pillanat volt. „Boldog Dóra mesét hozott, nyisd ki a szíved, hozd a mosolyt!” – mondókával hívtam mesére a gyerekeket. A választott mese: Egy barátság története mély üzenetet hordozott. A mese után közösen megbeszéltük:
– Miért szerette Mackó Lackó a méheket?
– Hogyan segített a vadméheknek?
– Mit érzett Mézrabló Ferkó, mikor meglátogatta Őt Mackó Lackó?
– Miért fontos, hogy legyenek barátaink?
– Mit teszünk meg a barátainkért?
A gyerekek nyitottan, örömmel meséltek barátaikról, és mindenki elmondhatta, kinek a barátsága fontos számára, és miért.
A foglalkozást barátságlánc elkészítésével zártuk. Mindenki kiszínezett egy ovis gyermeket, majd egy kartonlapra ragasztottuk. Minden kisgyermek el tudta mondani ki a barátja, a kör bezárult. Érezhető, hogy kis közösségünk összekovácsolódott.
A foglalkozás során megerősödött a közösségi érzés, a gyerekek figyelmesen és kedvesen fordultak egymáshoz – az érzelmi nevelés és társas kapcsolatok fejlesztése ilyen élményeken keresztül válik valóban hatékonnyá.
A téma bevezetéseként arról beszélgettünk, hogy milyen társas kapcsolatokat ismernek, aztán arra kértem őket, írják össze, hányféle kapcsolat fűzi őket a körülöttük lévő emberekhez. A kapcsolatok rangsorolásakor első helyre a család, másodikra (szorosan) a barátok kerültek.
A folytatásban előbb összeírták, kiket tartanak a barátaiknak, miért. Érdekes tapasztalat, hogy az internet révén szerzett ismerősök közül is milyen sok személyt tartanak barátnak, akár olyat is, akivel még soha nem találkoztak. Aki szerette volna, azt megoszthatta a többiekkel, hogy számára mit jelent a barátság.