Egy nap, mely az összetartozás és a barátság jegyében telt óvodánkban.
A gyerekekkel közösen egy különleges alkotást készítettünk: egy „barátság füzért”, amelyet színes papírból kivágott emberalakokból állítottunk össze a mellékletben található sablon segítségével.
A tevékenység kezdetén minden gyermek kapott egy-egy kivágható emberfigurát, amelyet teljesen a saját ízlése szerint színezhetett, dekorálhatott. A gyerekek büszkén mutatták meg egymásnak az elkészült „barátaikat”, és örömmel beszélgettek arról, ki milyen színt miért választott.
Miután elkészültek a díszített emberalakok, elkezdtük összekapcsoltuk őket. Amikor a füzér elkészült, közösen kifeszítettük a csoportszoba falára. Megálltunk előtte, és beszélgettünk arról, milyen érzés látni ezt a sokféle, mégis összekapcsolódó emberalakot. A gyerekek megosztották gondolataikat:
– „Olyan, mintha egy nagy család lennénk!”
– „Mind mások vagyunk, de összefogunk!”
– „A szeretet tart össze minket!”
– „Az a jó, hogy mindenki lehet más színű, de mégis barátok vagyunk.”
A barátság füzér a csoportszoba egyik meghatározó díszévé vált, emlékeztetve mindenkit arra, milyen szép dolog együtt lenni, elfogadni egymást és barátságban élni.
Társas kapcsolatok ápolása
A novemberi boldogságórán a társas kapcsolatok fontosságával foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, milyen értéket képviselnek a barátságok, hogyan lehetünk jó társai egymásnak, és mi segít egy összetartó közösség kialakításában. A téma feldolgozását egy közös alkotással tettük élményszerűvé: egy nagy hattyút készítettünk, melynek szárnyait a gyerekek színes papírból kivágott kezei alkotják. Minden gyermek a saját „kéznyomát” adta hozzá az alkotáshoz, ezzel is jelképezve, hogy együtt, közösen alkotunk egységet. Az óra során a gyerekek nemcsak kreatív oldalukkal kapcsolódtak a témához, hanem megerősítettük bennük az elfogadás, az összetartozás és a barátság fontosságát is.
A társas kapcsolatok ápolása azt jelenti, hogy tudatosan és aktívan teszünk azért, hogy meglévő kapcsolatainkat fenntartsuk, elmélyítsük és újakat is szerezzünk.
Bevezetés: „Miért szeretek barátkozni?” – körkérdés.
Tevékenységek:
• Csapatmunka: Építsünk együtt tornyot (pl. pálcikából, pohárból).
• Kapcsolatok: Páros kártya – „Közösen jobb!” – társ keresése egy tevékenységhez.
• Erősségek: Miben vagyok jó? Mások írják rólad.
• Közös rajz: 4-en egy lapon – mindenki hozzájárul a képhez.
Zárás: Barátság-csillag: rajzolj egy barátot, írd mellé, mit jelent neked.
1. „Igaz barát az, akire a szükségben is számíthatunk.” – Megbeszéljük, ki ért egyet ezzel az idézettel, és miért.
2. Megbeszéljük a boldogság és a társas kapcsolatok közötti összefüggéseket.
3. Mindenki felír legalább 5 dolgot, ami neki fontos egy barátban/barátságban.
4. 4-5 fős csoportokban megbeszélik ezeket a tulajdonságokat, majd színes papírcsíkokra leírják őket címszavakban, és láncként összeragasztják. Ezek után az összes csoport láncát egy nagy hosszú láncként összeragasztjuk, és így elkészítjük a „barátságláncát” a csoportnak.
Boldogságóra a Cica csoportban – Téma: Társas kapcsolatok, barátság
A tevékenységet egy nyugodt, elcsendesítő relaxációval indítottuk: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” – ezzel nemcsak a testünket, de a képzeletünket is mozgósítottuk. A zavartalan ellazuláshoz nyugodt légkört és kényelmes teret biztosítottam, így a gyerekek figyelme könnyen befelé fordult.
Ezután egy vidám, mozgásos kezdő énekkel folytattuk: Bagdi Bella „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalára tapsoltunk, dobbantottunk, nyújtózkodtunk, miközben együtt énekeltünk. A mozgás segített az öröm és a közösségi élmény felszabadításában.
A foglalkozás témáját a munkafüzet 16. oldalán található kép segítségével vezettük be. A gyerekekkel közösen beszélgettünk a képekről, észrevettük a különbségeket, megfogalmaztuk, mi teszi boldoggá vagy éppen szomorúvá a szereplőket – ezzel már a barátság témájára hangolódtunk rá.
A mesegyertya meggyújtása ünnepélyes pillanat volt. „Boldog Dóra mesét hozott, nyisd ki a szíved, hozd a mosolyt!” – mondókával hívtam mesére a gyerekeket. A választott mese: Egy barátság története mély üzenetet hordozott. A mese után közösen megbeszéltük:
– Miért szerette Mackó Lackó a méheket?
– Hogyan segített a vadméheknek?
– Mit érzett Mézrabló Ferkó, mikor meglátogatta Őt Mackó Lackó?
– Miért fontos, hogy legyenek barátaink?
– Mit teszünk meg a barátainkért?
A gyerekek nyitottan, örömmel meséltek barátaikról, és mindenki elmondhatta, kinek a barátsága fontos számára, és miért.
A foglalkozást barátságlánc elkészítésével zártuk. Mindenki kiszínezett egy ovis gyermeket, majd egy kartonlapra ragasztottuk. Minden kisgyermek el tudta mondani ki a barátja, a kör bezárult. Érezhető, hogy kis közösségünk összekovácsolódott.
A foglalkozás során megerősödött a közösségi érzés, a gyerekek figyelmesen és kedvesen fordultak egymáshoz – az érzelmi nevelés és társas kapcsolatok fejlesztése ilyen élményeken keresztül válik valóban hatékonnyá.
A téma bevezetéseként arról beszélgettünk, hogy milyen társas kapcsolatokat ismernek, aztán arra kértem őket, írják össze, hányféle kapcsolat fűzi őket a körülöttük lévő emberekhez. A kapcsolatok rangsorolásakor első helyre a család, másodikra (szorosan) a barátok kerültek.
A folytatásban előbb összeírták, kiket tartanak a barátaiknak, miért. Érdekes tapasztalat, hogy az internet révén szerzett ismerősök közül is milyen sok személyt tartanak barátnak, akár olyat is, akivel még soha nem találkoztak. Aki szerette volna, azt megoszthatta a többiekkel, hogy számára mit jelent a barátság.
A havi foglalkozás alkalmával a társas kapcsolatokról beszéltünk. Családról, barátokról. Miért is fontos a család? Sok érdekes gondolatot hallhatunk a beszélgető kör során.
Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalt már többször hallgattuk nagy kedvence a csoportnak. Önfeledten énekelnek.
Kisbarátom hogy vagy című kérdés napi rutinná vált. Sok ötletes választ gyűjtöttünk össze. A kevésbé aktív visszahúzódó gyermekek is szívesen részt vesznek ebben a játékban. Mesét bábokal adtam elő így még színesebbé téve.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Osztály:2.b
Tantárgy: drámaóra-boldogságóra
Téma: társas kapcsolatok ápolása
Fő didaktikai feladatok: ismeretek rendszerezése
Tantárgyi átjárhatóság: testnevelés, ének
Felhasznált források: Bagdi Bella, Prof. Dr.Bagdy Emőke, Dobrov Zita: Boldogságóra 6-10 éveseknek kézikönyv és munkafüzet
1. A barátság témájának a bevezetése
Mi jut az eszedbe arról a szóról, hogy barátság?
Fejezd be a mondatot:
-az igaz barát…
-az igaz barát soha nem…
2. Lecke barátságból című mese felolvasása
Mit gondoltok a történet szereplőiről?
Miért szégyellte el magát Csip?
Fontos-e, hogy legyenek barátaitok?
Hogy viselkedik egy barát?
3. Csoportosítsátok a táblán lévő szavakat!
4. a,Jellemző a barátságra; b,Nem jellemző a barátságra
5. Kit nevezhetünk jó barátunknak?
6. A gyerekek rajzolják körbe egyik kezüket majd az ujjakba írják be egy-egy olyan tulajdonságukat, mely szerintük jó baráttá teszi őket. Megbeszélés.
7. Négy csoportba osztjuk az osztályt, 4 különböző szituációt kapnak a gyerekek. Játsszák el!
a, Barátoddal, barátnőddel megbeszéltétek, hogy szombat délután nálatok játszotok.
A megbeszélt időpontban azonban hiába várod. Üzenetet sem küld.
b, Barátoddal, barátnőddel megbeszéltétek, hogy szombat délután nálatok játszotok. A megbeszélt időpontban az új játékával együtt, vidáman érkezik hozzátok.
c, Barátod, barátnőd szülinapjára saját kezűleg készítettél ajándékot. Meg sem nézi, csak a többiektől kapott ajándékairól mesél.
d, Barátod, barátnőd szülinapjára saját kezűleg készítettél ajándékot, amit izgatottan bont ki, s nagy örömmel fogad.
Megnézzük a szituációkat. Megbeszéljük, hogy melyik mutatja be az igazi barátságot.
8. Az igazi barátság legfontosabb ismérveinek összefoglalása.
9. Barátságvirág készítése. A szívalakú szirmokba azokat a tulajdonságokat írjuk, ami az igazi barátról az eszünkbe jut .A szívvirágokból barátság kertet készítünk.
10. Az óra lezárása.
A barátság drága kincs, meg kell becsülni, vigyázni kell rá!
Hogy érezted magad az órán? Mit tanultál?
Reflexió:
A boldogságóra kiválóan ötvözte az elméleti tudásátadást a gyakorlati tapasztalatszerzéssel. A gyerekek aktívan részt vettek mind a beszélgetésekben, mind a dramatikus helyzetgyakorlatok eljátszásában. A szituációs játékok különösen hatásosak voltak, mert a gyerekek saját bőrükön tapasztalhatták meg, hogy milyen érzés jó és rossz barátságot átélni. A kézműves tevékenység – a barátságvirág készítése – segített abban, hogy a gyerekek tudatosítsák magukban a barátság fontos értékeit. Az óra végére minden gyerek világosan megfogalmazhatta, mit jelent számára az igazi barátság, és milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy jó barát.