Osztályomba egy éven belül három új tanuló is érkezett, akiknek elég nehezen ment a beilleszkedés, így a boldogságórák nagy hasznunkra voltak, vannak a közös munkánk során. A társas kapcsolatokat folyamatosan építeni kell, segíteni kell a gyerekeket, hogy egymásra találjanak. A novemberi foglalkozáson a Barátság-sálat vettük elő, és arról beszélgettünk, hogy ki mennyit változott akár tegnap óta, akár amióta ismerjük. Nagyon érdekes és fontos dolgokat mondtak a gyerekek.
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberi Boldogságóránk témája a társas kapcsolatok ápolása volt.
Most kezdtem bevezetni a gyerekeknek a relaxációt.
A foglalkozásainkat beszélgetőkörrel indítottuk, ahol megbeszéltük ennek a kifejezésnek a jelentését. Beszélgettünk a pozitív és a kellemetlen élményekről is.
Meghallgattuk és együtt énekeltük Bagdi Bella dalát.
Az ajánlott mese feldolgozása után, az osztályban kialakult kapcsolatokat szimbolizáltuk.
Megbeszéltük kinek mit is jelent az igazi barátság.
A foglalkozást egy rövid relaxációval kezdtük, amely segített a gyerekeknek ráhangolódni a közös munkára, majd a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalt énekeltük el. A témát a „Kis barátom, hogy vagy?” játékkal vezettem be, amelyből nagyon tartalmas beszélgetés alakult ki. A feldolgozás során Szomorú Szilárd és Boldog Blanka bábjai segítségével szituációs játékot játszottunk: a boldog szereplő megpróbálta megvigasztalni a szomorút, később pedig a gyerekek is eljátszották a szerepeket.
A foglalkozás egyik legkedveltebb része a barátságkarkötők készítése volt; a gyerekek örömmel tevékenykedtek kreatív kézműves feladatban, és büszkén viselték saját karkötőiket a nap folyamán. Ezt követően felajánlottam, hogy közösen építsünk várat „Fogjunk össze, építsük meg együtt!” mottóval, amely a barátságukat is jelképezhette. A gyerekek lelkesedésének köszönhetően csodás építmények születtek.
A foglalkozás lezárásaként az egyik gyermek kiszínezte a barátság jelét, amelyet a többiekkel együtt felragasztottak a „Boldogság várára”, így téve emlékezetessé a közösen megélt élményt.
November hónapban a társas kapcsolatok témájában sokat beszélgettünk és kapcsolódtunk egymáshoz. Felidéztük az Erősségkert videó témáját, tartalmát. A foglalkozásokat a beszélgetésindító kártyákkal kezdtük, nagyon szeretik a gyerekek. Elkészítettük a szívpuzzle-t. Ebben a hónapban az osztályban 5 napig kistanító nénik voltak, akik még nem hallottak a Boldogságóra Programról. Kérték, hadd nézzenek meg egy foglalkozást. Örömmel mutattuk meg nekik, hogyan is zajlik nálunk, és milyen sok igazán tartalmas, érett, mélyre ható gondolat van a gyerekek fejében. Mennyire más az ő kis személyiségük, így, hogy már 4. éve foglalkozunk a Boldogságóra Programmal. Meg is jegyezték, mennyire észrevenni az osztályközösségen, hogy valami más. Épp ebben az időben betegedett le a kiskutyám, ami igen megviselt. Egy alkalommal, mikor éppen etika órán a családfát rajzolták, és megkérdezték, a kutyus is családtag-e, nem bírtam tovább, elsírtam magam, mivel a kutyusom pár nap alatt elveszítettem. A gyerekek, a kistanítók meglepetésére, felpattantak a helyükről, majd megszólaltak, hogy: Most mi vagyunk a szeretetgombóc!” – és mind átöleltek, még a kistanítók is odajöttek. Nem tudták, mi volt ez, de elmondtuk nekik, hogy ezt honnan ismerik a gyerekek, mi is a lényege és nagyon meghatódtak. Szóval azt hiszem, ez sok mindent elmond.
Zajzoni Rab István középiskola
A ámogató kapcsolatok keretén belül érdekes játékokkal tanultuk meg, hogy el kell fogadnunk egymást.
„Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalra tartottunk mozgásos bemelegítést, majd arról beszélgettünk, hogy kik vesznek minket körbe és milyen a viszonyunk velük, kivel, miről beszélgetünk. A szoborpark és a sziámi játékokat nagyon élvezték, volt, aki meghökkent azon, hogy léteznek sziámi ikerpárok. Legvégül összegyűjtöttük, hogy kinek hol foglalnak el helyet a szívükben az őt körülvevő személyek.
November végén mi már nagyon vártuk a Mikulást, így az órán közösen készítettünk egy mikulásos memóriát. A gyerekeknek nagyon kellett figyelniük arra, hogy a társuk hogyan ragasztja a matricát, hogy lehetőség szerint egyformák legyenek.
Amikor a dobozkából elfogytak a falapocskák és a matricák, legalul a gyerekek kis puzzle darabokat találtak. Mindenki kiszínezett egyet, majd összeillesztették. Közben elmondták egymásnak, melyik játékot játsszák legszívesebben egymással.
Az órát memóriacsatával zártuk.
November hónap témáját egy kis gyűjtéssel kezdtük. ” Milyen legyen a jó barát? ” kérdésre összeszedtük a gyerekekekkel, hogy milyen tulajdonságokat várnak el egy jó baráttól. Játszottuk a „barátsál” játéko, amely során a kedves dolgokat kellett mondani a körben mellettünk álló gyerekről, majd ellentétes oldalra is indítottunk egy kört a játékból.
” Úgy viselkedj másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled is viselkedjenek!” kártyánk is kitöltésre került, találó, szívhez szóló történetekkel.
A novemberi Boldogságóra témája a Társas kapcsolatok ápolása. A gyerekekkel megnéztük és énekeltük a Jobb veled a Világ c. dalt, majd megbeszéltük, mi a társas kapcsolat alapja, mire épül egy jó barátság.
A novemberi Boldogságóránk célja az volt, hogy a tanulók felismerjék és gyakorolják, hogyan tudnak kedvesen, segítőkészen viselkedni egymással, és megértsék a támogató, pozitív kapcsolatok fontosságát. Ennek érdekében különböző játékokat játszottunk, interaktív feladatokat oldottunk meg, különböző segítségre szoruló helyzetekre megoldási javaslatokat dolgoztunk ki. Volt empátia- és bizalomjáték, véleménycsere, mit tehetünk a támogató légkörért az osztályban. Csoportmunkában babaházat építettek a gyerekek, több óra alatt remekművek születtek.