Végig beszéltük, hogy kik azok az emberek akikkel életünkben kapcsolatba kerülünk. Mitől lesz egyik kapcsolat fontosabb, mint másik, melyek az életben a legfontosabb baráti és családi kötődések. Melyiknek milyen jellemzői vannak.
Játszottunk: Egymást kellett leírni belső illetve külső tulajdonságokkal. Vajon mennyire ismerjük egymást az osztályon belül? Felismerjük-e egymás hangját?
Végül mindenki kapcsolati térképet készített.
Társas kapcsolatok ápolása
Társas kapcsolatok ápolása
1. Ráhangolódás – Beszélgetőkör
Ki a legjobb barátod?
Miért szeretsz vele együtt lenni?
Cél: Feloldódás, személyes élmények előhívása.
2. Fogalmak tisztázása – közös gondolkodás
„Társas kapcsolatok”- táblára felírom.
A gyerekek ötletelnek :
• Kik tartoznak ide? (barátok, család, osztálytársak)
• Miért jó, ha jók a kapcsolataink?
• Mi szokott nehéz lenni?
Cél: A társas kapcsolatok jelentőségének megértése.
3. Barátságfűzér
Készítsünk közösen egy „barátság füzért” színes papírból, kivágható sablonok segítségével. Mindenki saját ízlése szerint színezheti, dekorálhatja az emberalakokat, majd pedig ragasszuk őket össze! Ha elkészült, beszéljük meg, hogy milyen érzés ezt a sokszínű csapatot látni így összekapcsolódva. Mi köt össze titeket, osztálytársakat? Mi köt össze a többi osztállyal? Mi köt össze minket, embereket?
Cél: Kreatív kifejezés, együttműködés.
4. Szituációs játékok – konfliktus és megoldás
Párokban húznak kártyákat, pl.:
• „Vitatkoztok egy játékon.”
• „Valaki bántott szóval.”
• „Valaki nem vesz be a játékba.”
Feladat: Eljátszani a helyzetet és közösen kitalálni a megoldást (pl. bocsánatkérés, megbeszélés, tanító segítsége).
Cél: Konfliktuskezelés gyakorlása.
Ebben a hónapban a figyelmünket az osztálytársainra, családtagjainkra, barátainkra fókuszáltuk. Társas kapcsolatainkat ha tudatosan ápoljuk, akkor mi is boldogabbak leszünk.
A barátságsálat körbeállva mindenki megfogta, és elmondott egy kedves gondolatot a mellette álló osztálytársról.
Mindenki elkészítette saját kis emberalakját, és a Népmese fesztiválon szőtt fonalra fűztük fel a figurákat.
Kiscsoportosainkkal elérkezettnek láttuk az időt, hogy az óvodán kívülre is kimozduljunk. Nagy előkészület előzte meg mindezt. Négy felnőtt kísérővel, köztük óvodánk karbantartójával útnak eredtünk. Előtte megbeszéltük, hogy vigyáznak egymásra és magukra, figyelnek társaikra és segítik egymást. Nagyon jól sikerült a program. A Tiszaparton játszottunk, mozogtunk, énekeltünk és összegyűjtöttük a természet kincseit.
TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA
A foglalkozást a „A robbanásra kész rakéta” játékkal indítottuk, mellyel megszabadultunk az összes feszültségtől.
A témát egy telefonos játékkal vezettük be. „Felhívva” barátunkat érdeklődtünk egymás felől, elmondtuk hogyan érezzük magunkat, megköszönve a hívást és érdeklődést.
A gyermekekhez közel álló témájú mesét találtam a téma feldolgozásához: Mihail Pljackovszkij: Lecke a barátságról c. meséjét. A mesehallgatás után arról beszélgettünk, hogyan érezhette magát magát Csip , miután ő megette barátja elől az összes kölest, Csirip pedig azt a néhány szem kölesét is megosztotta vele?
Majd mindenki elmondhatta, ki az a jó barátja, aki számára ennyire fontos?
Mindenki kiszínezte barátságvirágát, melynek szirmaira felkerültek a legjobb barátok jelei is.
Ezt követően megbeszéltük, hogy milyen jó is Méhecske csoportosnak lenni, mert itt barátokra lelhetünk és sosem kell magányosnak érezni magunkat. Mert a barátok együtt játszanak, megvigasztalják egymást, megosztoznak mindenen, meghallgatják egymást, segítenek egymásnak. Ezeket a képeket is kiszíneztük, majd tablót készítettünk azokból, ahova felkerült mindenki barátságvirága is.
Megtanultuk a Béke, béke barátság, mi volt ez a szamárság mondókát is. Zenére szabadon mozoghattak, majd amikor megállt a zene, párt választva haragos nézéssel „összevesztek”, (mert a barátok közt néha ez is megesik), de mondókával gyorsan ki is békültek.
A foglalkozást egy ölelős játékkal zártuk le a „Jól érzem magam…” dalra.
A társas kapcsolatok témájában elismerő okleveleket készítettünk a számunkra legfontosabb és legjobb emberek részére. Azt kértem a gyerekektől, hogy készítsenek egy elismerő oklevelet vagy kártyát annak az embernek akit a legjobban kedvelnek, szeretnek. Nagyon színes és szép alkotások születtek.
Százhalombattai Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagozatos Általános Iskola
„-Nekem van egy legeslegjobb barátom meg van még egy.” – mondta egy kis tanítványom ezen az órán.
„-Milyen jó, hogy legeslegjobb barátod is van! De még jobb, hogy van még egy!” -válaszoltam, és mindketten nevettünk.
Beszélgettünk arról, hogy milyen fontos feladat barátnak lenni, milyen nagy felelősség, milyen nagyon jó érzés, hogy ha van egy barátunk.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk a társas kapcsolatainkról, az otthoni és az iskolai közösségben betöltött szerepeinkről, érzéseinkről.
A barátságaink ápolása, a szeretteinkre való odafigyelés mind-mind növelik a boldogságot.
Boldog Dóra üdvözli a gyermeket: „Sziasztok Harangvirágok! Úgy örülök nektek, olyan boldog vagyok, hogy újra eljöhettem hozzátok. Játsszatok ma is velem.”
Mondóka: „Kerekerdő kalandra hív téged…”(kezdeményezés kezdő mondókája)
Boldog Dóra: „Gyere velem, vigyázz ránk napsugár, kerekerdőn a boldogság megtalál. Kedves gyerekek! Most a barátságról mesélek nektek egy kedves történetet.
Mese: Süni irigy lesz – mese előadása síkbábbal
Beszélgetőpercek a mese szereplőiről
Közös sütés: (találós kérdés: Melyik az az őszi zöldség, amelyik narancssárga színű, …) sütőtök készítés – közös elfogyasztás
Boldog Dóra elköszönése: „Köszönöm Harangvirágok, hogy újra ilyen jót játszhattunk együtt. Hamarosan újra találkozunk.”