Barátságok az osztályban volt a témája a beszélgetésünknek.
Társas kapcsolatok ápolása
Március hónapban az egymásra való odafigyelést helyeztük középpontba. Közös színezővel kipróbáltuk ki mennyire figyel másra. Először tanítói utasításnak megfelelően színeztek a gyerekek, majd párban dolgozva adtak színezési szempontokat. A végén pedig önállóan, saját ízlésük szerint fejezték be rajzaikat, melyekkel osztálytermünket díszítettük.
Színes rajzaikkal és az óra elején kiválasztott márciusi idézetünkkel szebbé tettük a március hónapot.
Az örömet csak az bírja el, aki megosztja…
Barátságfüzérünket elkészítve, méginkább megerősödött az együvé tartozás érzése. Felsorolták, hogy minden olyan tevékenység összekapcsol bennünket, amelyet együtt élünk át. Reggeli pacsizásunk vidámsággal tölt el, segít az egymásra hangolódásra.
A toll-módszert használva, megosztjuk egymással mindazt, amiért hálásak vagyunk.
Az erősségeinket az örömkereső nagyítóink segítettek megtalálni. Meglepő volt számomra, hogy milyen mélyreható jellemzéseket készítettek egymásról, mennyire jól rátapintottak a legtipikusabb sajátosságaikra. Olyan értékes gyűjteményt vihetett haza minden tanuló, mely erőt ad, segítségükre lehet különböző élethelyzetekben. Amikor felolvastam, alig bírtam a könnyeimmel, annyira meghatottak a szívhez szóló jellemzések. Egy pár külső tulajdonságot említettek meg , a zöme lelki, szellemi, érzelmi vonatkozású volt.
De nem csak az együtt átélt iskolai tanóráink, hanem a könyvtári programok, a múzeumlátogatások, a sporttevékenységek, a versenyek, a születésnapi ünnepeink, a szerepléseink, a koncertek, a rajzkiállítások, az évvégi családos , szülős kirándulások ,az Iskola másként hét, a Zöld hét minden egyes programja számos alkalom arra, hogy erős, összetertó közöséggé formáljon bennünket.
Hajrá, II. A. osztály!
Hittel, szeretettel, békével együtt!
Februárban iskolánkban mi is megtartottuk a farsangot. Rendhagyó módon a mi osztályunk már reggeltől délutánig jelmezbe öltözve tanultunk, mókáztunk, vetélkedtünk. Valamint a telet is elbúcsúztattuk a Kiszebáb égetéssel. Mindenkinek egy kis cédulára rá kellett írni egy rossz cselekedetet, amit bedobtunk és elégettünk. A nap folyamán jelmezverseny, vetélkedő, fánk evés, kézműves foglalkozás, táncverseny, seprűtánc volt. Rejtvényekkel színesítettük a napot. Csapatban dolgoztak a gyerekek, ahol a nap végére eredményhirdetés is volt. Nagyon jó volt látni, milyen összhangban tudtak együtt dolgozni a gyerekek, és milyen kommunikatívan tudták a saját jelmezüket bemutatni. Öröm volt velük az egész nap.
November hónapban a kapcsolatok ápolása állt a középpontban: gyermekekkel, szülőkkel, tanítókkal közösen készítettünk, díszítettünk mézeskalácsot. A közös programot közös vacsorával zártuk.
Barátságok már óvodáskorban köttetnek, a közös élmények még jobban összetartják a közösséget. A gyerekeket próbáljuk arra ösztönözni, hogy a közös játék boldoggá teszi a másikat, de ajándékkal is kedveskedhetünk, pl.: saját készítésű karkötővel.
Ha boldog vagy című dalra utánoztuk a mozdulatokat, bizonyos koreográfiára. Sokat beszélgettünk a barátságról, közösen építettek várakat és átadták a barátság karkötőket egymásnak.
Végig beszéltük, hogy kik azok az emberek akikkel életünkben kapcsolatba kerülünk. Mitől lesz egyik kapcsolat fontosabb, mint másik, melyek az életben a legfontosabb baráti és családi kötődések. Melyiknek milyen jellemzői vannak.
Játszottunk: Egymást kellett leírni belső illetve külső tulajdonságokkal. Vajon mennyire ismerjük egymást az osztályon belül? Felismerjük-e egymás hangját?
Végül mindenki kapcsolati térképet készített.
Társas kapcsolatok ápolása
1. Ráhangolódás – Beszélgetőkör
Ki a legjobb barátod?
Miért szeretsz vele együtt lenni?
Cél: Feloldódás, személyes élmények előhívása.
2. Fogalmak tisztázása – közös gondolkodás
„Társas kapcsolatok”- táblára felírom.
A gyerekek ötletelnek :
• Kik tartoznak ide? (barátok, család, osztálytársak)
• Miért jó, ha jók a kapcsolataink?
• Mi szokott nehéz lenni?
Cél: A társas kapcsolatok jelentőségének megértése.
3. Barátságfűzér
Készítsünk közösen egy „barátság füzért” színes papírból, kivágható sablonok segítségével. Mindenki saját ízlése szerint színezheti, dekorálhatja az emberalakokat, majd pedig ragasszuk őket össze! Ha elkészült, beszéljük meg, hogy milyen érzés ezt a sokszínű csapatot látni így összekapcsolódva. Mi köt össze titeket, osztálytársakat? Mi köt össze a többi osztállyal? Mi köt össze minket, embereket?
Cél: Kreatív kifejezés, együttműködés.
4. Szituációs játékok – konfliktus és megoldás
Párokban húznak kártyákat, pl.:
• „Vitatkoztok egy játékon.”
• „Valaki bántott szóval.”
• „Valaki nem vesz be a játékba.”
Feladat: Eljátszani a helyzetet és közösen kitalálni a megoldást (pl. bocsánatkérés, megbeszélés, tanító segítsége).
Cél: Konfliktuskezelés gyakorlása.
Ebben a hónapban a figyelmünket az osztálytársainra, családtagjainkra, barátainkra fókuszáltuk. Társas kapcsolatainkat ha tudatosan ápoljuk, akkor mi is boldogabbak leszünk.