Az utóbbi időszakban érkezett hozzánk pár új gyerek. A beszoktatásuk részét képezte, hogy megismerjék a csoport szabályait, megismerkedjenek új társaikkal és a csoportban dolgozó felnőttekkel. Fontos szempont volt, hogy játékos módon megismertessük és megszerettesük velük az óvodát és társaikat. A gyerekek igényei szerint heti többször is elővettük a táblánkat, amelyre felhelyezheti jeleiket és elmondhatják hogy érzik magukat. A társas kapcsolatok megerősödését mutatja az is, hogy örömmel osztják meg egymással az elmúlt időszak eseményeit, történéseit és érzelmeiket. Egy másik kedvelt játékuk a szerencsekerék volt, amely során a szerencsekerék dönthette el, kinek és hogy kell köszönni. Pl: kézfogás, ölelés, pacsi, stb.
Társas kapcsolatok ápolása
A gyermekek szíveket készítettek, és átadták annak a társuknak, aki a szívüknek a legkedvesebb.
November- Társas kapcsolatok ápolása
” Az igaz barát az, akire a szükségben is számíthatunk.”
A társak segítenek, ha nehéz időszakot élünk meg. Már az is segítség, ha van kinek elmondani a gondjainkat. A szeretet érzését társas kapcsolatainkban élhetjük meg. Ez pedig az egyik legfontosabb boldogságforrásunk. Kérdések, melyeket megbeszéltünk ebben a hónapban. Milyen lehet egy igaz barát? Kik azok az értékes emberek, akik mellettünk vannak a mindennapokban? Kik azok, akik segítenek nekünk, ha valamilyen gondjaink adódtak? Ha együtt vagyunk minden sikerül. Ha közösen összefogunk, minden rendben lesz körülöttünk, s a gödörből ki tudunk mászni.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Boldogságóra
Novemberben a Társas kapcsolatok ápolása témával foglálkoztunk a VII. osztályosokkal.
Ráhangolódásként képeket nézegetünk. Mi jut eszedbe a képek láttán?
– család, rokonok, barátság, osztályközösség, stb.
Megbeszéltük, hogy mindannyian társas lények vagyunk, mindennapjainkat különböző közösségekben töltjük, s mennyire fontosak számunkra a társas kapcsolatok. Az egyik legfontosabb kapcsolat a barátság.
Milyen a jó barát? – ötletgyűjtés a jó baráttal kapcsolatosan
Voltak-e már hasonló helyzetben? Hogyan kellene viselkednie egy igaz barátnak?
A továbbiakban a barátságfán található kis szívecske alakú levélkékre kedves üzenetet írtak egy olyan osztálytársnak, akivel az elmúlt időszakban még nem sikerült igazán közel kerülni egymáshoz, majd egy simogatás kíséretében nyújtották át egymásnak. Talán egy új barátság kezdete is lehet ez a kedves gesztus.
Elhatároztuk, hogy az elkövetkező adventi időszakban több időt fogunk szánni a barátságok ápolására, jobban oda fogunk figyelni egymásra, naponta igyekszünk kedveskedni a barátainknak/társainknak valamivel, szebbé tesszük egymás napját.
A tevékenység végén, ahogy a következő napokban is, hatalmas öleléssel búcsúztunk egymástól.
Tanár: Ádámkó István Csaba
A beszoktatás részét képezi, hogy az új kisgyermekeket elfogadják a többiek, megismerjék nevét, jelét, és hogy ő is ismerje meg a csoporttársait és a csoportban dolgozó felnőtteket. A kiscsoportosainknak két hónap alatt sikerült egy- egy baráti kapcsolatot is kialakítani, illetve a bölcsödéből együtt jövők megtartották továbbra is a barátságaikat. Elsődleges feladat számunkra az, hogy játékos módon megismertessük és megszerettessük őket egymással. A mindennapi mesemondás során jó alkalom adódik egymás közelségének a megtapasztalása. Pl.: Süni irigy lesz. A mesék kapcsán történő beszélgetések pedig segítenek minél jobban megismerni egymást. Sokat gyakoroltuk a kérem- köszönöm szavakat a játék során. Illetve a „várj egy kicsit” kifejezést. A „Van mellettem egy üres hely! Üljön mellém a… (gyermek neve)„ játékkal gyakoroltuk egymás nevét. Mostanra már észreveszik azt is, amikor hiányzik valaki a csoportból. A társas kapcsolatok megerősödését mutatja az is, hogy örömmel osztják meg egymással, amit hoznak pl.: szülinapok ünneplésekor. Ilyenkor közösen énekelünk és megajándékozzuk az ünnepeltet. Elmaradhatatlanul öleléssel is párosul mindez.
Az együtt való játszás a legjobb dolog, amit nap mint nap átélhwtünk.
Kivel érzed jól magad?
Mit tehetsz, hogy mások is jól érezzék magukat a társaságodban?
Meg tudod nevettetni a barátodat?
Játék, beszélgetés, a hónap dalának meghallgatása.
3. osztály
„Boldog és hálás vagyok azért, amim van”
Az órát egy „Pacsizz körbe” játékkal kezdtük, arra kértem a gyerekeket, hogy próbáljanak minden társuknak személyre szabott üdvözlést kitalálni. Beszéltünk a feladat előtt arról is, hogy a katolikus mise végén is köszöntjük egymást a templomban. Elhangzott a „Béke veled!”, „Isten hozott!”, „Örülök, hogy látlak!” „Örülök, hogy meggyógyultál és itt vagy!”, „Szia!”, „Csá!”, „Hello!”, „Üdv!” köszönzések.
A ráhangoló körbeszélgetésben megkérdeztem a gyerekektől, hogy mi jut eszükbe a „Társas kapcsolatok” kifejezésről. A válaszokban a barátság, osztály, közös játék, kifejezések hangzottak el, ami viszont meglepő volt számomra, hogy a család jutott a legkésőbb kifejezésre, rávezető kérdések segítségével hangzott el.
Ezután véletlenszerű, betűkártyás választással osztottam 6 csoportba a gyerekeket.
Ezután elolvastam nekik a munkafüzetben található, a témakörhöz kapcsolódó mesét, mely Pajtitusz királyfiról szól. Arról a királyfiról, aki a palotában élte életét szüleivel, Cimborabossal a királlyal és Barátnőszikével, a királyné édesanyjával. Nincsenek vele egykorú barátai és arra vágyik, hogy ő is járhasson iskolába, ahogy a többi gyermek is a királyságban. 3 próba elé állítják, de az utolsó próba maga az, hogy elmegy egy napra az iskolába. Pajtitusz nagyon jól érezte magát, barátai lettek.
A mese meghallgatása után tartalomelemzéssel folytattuk a munkát. Kérdésekre, egyéni véleménynyilvánítással válaszoltak a gyerekek.
A munkafüzet feladatai közül választottam egyéni és csoportmunkában végezhető feladatokat.
Az egyéni feladatban szórejtvénnyel kezdtük, melynek megfejtése a barátság szó volt. Ez felkerült a táblára:
Barátság a kép bal oldalán
Arra kértem a gyerekeket, hogy írják a feladat mellé azok neveit, akikről úgy érzik, hogy barátságban vannak. Örültem, mert mindenki írt fel az osztálytársai közül is valakit!
Csoport feladattal folytattuk, szókeresővel: szociális, család, barát, óvoda, iskola szavakat kellet megtalálniuk. Kiemelten foglalkoztunk a szociális szóval.
Csoportmunka
A szólás szófelhőben a „Madarat tolláról, embert barátjáról”, „Bajban ismerszik meg a barát”, „A jó barát drágább az aranynál” szólásokat kerestük meg. Jelentéstartalmukat szóban megbeszéltük.
Táblakép
Befejezésül, minden csoporttól azt kértem, hogy készítsenek el egy felhőtérképet, melyben a központi téma a „Barátság” kifejezés álljon, egyéni formátumban, egyéni kifejező eszközökkel, az ismérv csak a központi téma és a színesceruzás kivitelezés volt. Megnéztük a MINIMOZI témához kapcsolódó filmjét, a
Felhőtérkép készülőben
kép
Az elkészült felhőtérképekkel feldíszítettük az iskola boldogság falát.
kép
Örömet okozott számomra, hogy az osztályban baráti kapcsolatok alakultak ki, az eltelt 2 év alatt, úgy érzem a más településekről érkezett kisdiákok is be tudtak illeszkedni az osztályközösségbe.
Rintek Nóra Szvetlána és a 3. osztály
Forrás:
Pacsizz játék:
file:///C:/Users/Felhasznalo/Desktop/EKOP/Boldogs%C3%A1g%C3%B3ra_kapcsolatok%20%C3%A1pol%C3%A1sa/12_alsos_tarsas_intelligencia.pdf
„Ian” by Fundacion Ian | CGMeetup:
3. osztály
„Boldog és hálás vagyok azért, amim van”
Az órát egy „Pacsizz körbe” játékkal kezdtük, arra kértem a gyerekeket, hogy próbáljanak minden társuknak személyre szabott üdvözlést kitalálni. Beszéltünk a feladat előtt arról is, hogy a katolikus mise végén is köszöntjük egymást a templomban. Elhangzott a „Béke veled!”, „Isten hozott!”, „Örülök, hogy látlak!” „Örülök, hogy meggyógyultál és itt vagy!”, „Szia!”, „Csá!”, „Hello!”, „Üdv!” köszönzések.
A ráhangoló körbeszélgetésben megkérdeztem a gyerekektől, hogy mi jut eszükbe a „Társas kapcsolatok” kifejezésről. A válaszokban a barátság, osztály, közös játék, kifejezések hangzottak el, ami viszont meglepő volt számomra, hogy a család jutott a legkésőbb kifejezésre, rávezető kérdések segítségével hangzott el.
Ezután véletlenszerű, betűkártyás választással osztottam 6 csoportba a gyerekeket.
Ezután elolvastam nekik a munkafüzetben található, a témakörhöz kapcsolódó mesét, mely Pajtitusz királyfiról szól. Arról a királyfiról, aki a palotában élte életét szüleivel, Cimborabossal a királlyal és Barátnőszikével, a királyné édesanyjával. Nincsenek vele egykorú barátai és arra vágyik, hogy ő is járhasson iskolába, ahogy a többi gyermek is a királyságban. 3 próba elé állítják, de az utolsó próba maga az, hogy elmegy egy napra az iskolába. Pajtitusz nagyon jól érezte magát, barátai lettek.
A mese meghallgatása után tartalomelemzéssel folytattuk a munkát. Kérdésekre, egyéni véleménynyilvánítással válaszoltak a gyerekek.
A munkafüzet feladatai közül választottam egyéni és csoportmunkában végezhető feladatokat.
Az egyéni feladatban szórejtvénnyel kezdtük, melynek megfejtése a barátság szó volt. Ez felkerült a táblára:
Barátság a kép bal oldalán
Arra kértem a gyerekeket, hogy írják a feladat mellé azok neveit, akikről úgy érzik, hogy barátságban vannak. Örültem, mert mindenki írt fel az osztálytársai közül is valakit!
Csoport feladattal folytattuk, szókeresővel: szociális, család, barát, óvoda, iskola szavakat kellet megtalálniuk. Kiemelten foglalkoztunk a szociális szóval.
Csoportmunka
A szólás szófelhőben a „Madarat tolláról, embert barátjáról”, „Bajban ismerszik meg a barát”, „A jó barát drágább az aranynál” szólásokat kerestük meg. Jelentéstartalmukat szóban megbeszéltük.
Táblakép
Befejezésül, minden csoporttól azt kértem, hogy készítsenek el egy felhőtérképet, melyben a központi téma a „Barátság” kifejezés álljon, egyéni formátumban, egyéni kifejező eszközökkel, az ismérv csak a központi téma és a színesceruzás kivitelezés volt. Megnéztük a MINIMOZI témához kapcsolódó filmjét, a
Felhőtérkép készülőben
kép
Az elkészült felhőtérképekkel feldíszítettük az iskola boldogság falát.
kép
Örömet okozott számomra, hogy az osztályban baráti kapcsolatok alakultak ki, az eltelt 2 év alatt, úgy érzem a más településekről érkezett kisdiákok is be tudtak illeszkedni az osztályközösségbe.
Rintek Nóra Szvetlána és a 3. osztály
Forrás:
Pacsizz játék:
file:///C:/Users/Felhasznalo/Desktop/EKOP/Boldogs%C3%A1g%C3%B3ra_kapcsolatok%20%C3%A1pol%C3%A1sa/12_alsos_tarsas_intelligencia.pdf
„Ian” by Fundacion Ian | CGMeetup: