1. Napfogyatkozás játék megfejtése: Boldogság (Ismétlés, átgondolás)
2. Baráti segítség c. mese feldolgozása
3. Barátság mondóka tanulása mozgással
4. Barátságháló fonalgombolyag továbbdobásával, kedves gondolattal
5. Játék: Ki enged ki?
6. Barátságfüzér készítése „Jó együtt! 2024.”
Társas kapcsolatok ápolása
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
November hónap a társas kapcsolatok ápolásáról szólt.
A gyerekekkel beszélgettünk a baráti kapcsolatok fontosságáról, a tartalmas, boldog élethez nélkülözhetetlen jelenlétéről, melyért minden félnek dolgoznia is szükséges. A tanulókkal ebben a hónapban fókuszálni kezdtünk a karaktererősségeikre, mellyel hozzájárulhatunk önmagunk és társas létünk pozitívabb mindennapjaihoz. Élő barátságfonalat is alkottunk és a barátságfüzért is nagy örömmel színezték Az osztály különösen kedveli a zenés, hangulatos elemeket, ezért gyakran perdültünk táncra is a kellemes dallamok hallgatásakor.
Boldogságóra 2024 november
Az ember társas lény, megfelelő fejlődése érdekében szüksége van a közösségre ,szociális kapcsolatokra .A személyes kapcsolatok amelyeket más emberekkel tartunk fenn, alapvetően fontosak hétköznapi tevékenységeink elvégzésében, valamint hatással vannak személyiségfejlődésünkre ,társadalmi beilleszkedésünkre.
Az óvoda nagyszerű helyszín mindezek megalapozására.
Téma: Társas kapcsolatok
Korcsoport: Nagycsoport
Cél: A gyerekek ismerjék meg a barátság fogalmát. Fedezzék fel a társas kapcsolatok és boldogság közötti összefüggéseket. Fogalmazzák meg ,miért van szükségünk egymásra(csapat, család, barátok)Érezzék és tapasztalják meg, hogy nincsenek egyedül és együtt minden könnyebb.
Foglalkozás menete:
1.nap
Foglalkozást kezdő relaxáció:
Csajkovszkij-A diótörő(A csokoládétündér tánca)
Zenehallgatás után megbeszéljük ki, mit képzelt el ,hol járt képzeletben. Végül elmondom hogy mi a zene címe .Nekünk is van egy tündérkénk ,Boldog Dóra. Boldog Dóra beszélget a gyerekekkel ,és elmondja hogy elhozta a barátját ,aki kicsit szégyenlős.(a pulóverem alá rejtettem Vidám Peti bábját)
Végül énekléssel előcsalogatjuk Petit!(Lánc, lánc eszterlánc..)
Dóra és Peti a barátságukról mesélnek, arról hogy mit szoktak együtt játszani, hogy segítenek egymásnak. A gyerekek is elmondhatják ki a barátjuk ,a családjukban hányan vannak, ki mit csinál otthon ha együtt a család. Megállapítjuk ,hogy együtt lenni, játszani nagyon vidám dolog és ilyenkor jól is érezzük magunkat, boldogok vagyunk. Hagyom hogy a gyerekek maguk fogalmazzák meg a témával kapcsolatos gondolataikat.
Foglalkozást indító játék:
Barátság háló szövése. Körbeadunk egy fonalgombolyagot(a fonalat mindig megfogjuk és letekerve adjuk tovább),és annak akinek gurítjuk ,elmondjuk miért szeretjük. Így végül a fonalból kialakul a mi barátsághálónk.
Téma feldolgozása mesével:
Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő
Boldog Dóra versikéje után elmondom a mesét. Mesehallgatás után kérdéseket teszek fel:
-Képzeljétek el milyen lehet egy sötét barlangban? Csukjátok be a szemetek.
-Csiklandozd meg a melletted ülőt úgy ahogy a kishangya csiklandozta Mackó urat. Milyen érzés?
-Milyen meglepetést találtak ki az állatok?
-Jólesett a Medvének hogy az állatok gondoltak rá?
-A hangyácska egyedül meg tudta volna lepni a Medvét?(nem, csak a barátaival együtt)
Barátságlánc készítése:
Színes papírcsíkokból karikákat ,majd láncot készít mindenki. Mikor elkészültek a láncok a gyerekek összekapcsolják a sajátjukat egy barátjukkal, csoporttársukkal.
Az hosszú láncot felakasztjuk a polc köré, ahol Boldog Dóra és Vidám Peti ülnek.
Foglalkozást záró éneklés:
Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie
2.nap
Boldog Dóra és Vidám Peti köszönti a gyerekeket .Dóra elmeséli hogy Peti ma reggel rosszkedvű mert eltört a játékautója .Hogy vigasztaljuk meg? Ti mit mondanátok neki? Meséljétek el hogy vigasztaltátok meg a saját barátotokat, családtagotokat ha szomorú volt valamiért!
Feladatlap :
Munkafüzet 19.-oldal:Hálás vagyok a barátaimért
Színezzétek ki a rajzot !A barátaid jelét rajzold a rajzok fölé, ha több is van, rajzolhatod a jeleket a kép alá.
Játék:
-A tornateremben olyan páros versenyjátékot játszunk, ahol a gyerekeknek ketten kell megoldaniuk a feladatot a választott párral. Két gyerek beáll egy hulahopp karikába és így kell futniuk együtt ,közben labdákat gyűjteni, azokat elvinni egyik pontból a másikba.
-Ölelő fogó-fogójáték, ahol a fogó elől akkor menekülhetnek meg a gyerekek ha megölelnek valakit. Ilyenkor védettek, addig míg ötig elszámolnak. Utána újra futniuk kell. A játék végére, mindenki kap ölelést!
Bábjáték:
Ferenczei Éva: Süni irigy lesz
A versenyjátékok után a szőnyegen elbábozom a mesét. Ezután beszélgetünk a szereplők viselkedéséről.
Foglalkozás lezárása:
Kiszínezzük a barátság jelét és felrakjuk a Boldogság vár 3. lépcsőfokára.
Foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Boldog vagyok
A gyerekek egész héten készíthetik a barátságláncot, haza is vihetik a családjuknak! Közös diafilmvetítést is tervezünk !A gyerekek játszhatnak Boldog Dórával és Vidám Petivel(arról beszélgettek ,hogy házat építenek nekik dobozból, és azt ki is díszítik)
November a Társas kapcsolatok ápolásának hónapja volt. A gyerekek nagyon nyitottak és kedvesek voltak, örömmel fogadták ennek a témának a feldolgozását. Sokat beszélgettünk arról, hogy mennyire boldoggá tesz minket az, ha tartjuk a kapcsolatot a szeretteinkkel. Egy-egy telefonhívással, üzenettel, videó beszélgetéssel is sokat adhatunk mindazoknak, akik fontosak számunkra. Figyelni kell egymásra, megérteni és elfogadni egymást, és néha- néha engedni is kell.
Játékos keretek között „baràtság pókhálót” szőttük. A fonalat egymásnak dobálva elmondtuk, hogy miért kedveljük a társunkat. Majd a gyerekek azt is kipróbálták, hogy milyen törékeny is lehet egy barátság, ha nem vagyunk óvatosak és figyelmesek egymással: kivágott fiú- lány sziluettet kellett kiszínezni úgy, hogy a papír és ezúton a „barátság” ne szakadjon el.
Az elmúlt héten ismét boldogságóra témát dolgoztunk fel.
A társas kapcsolatok ápolása volt a feladatunk.
Relaxációs légzőgyakorlatokkal csendesítettem el a gyerekeket, majd Boldog Dóra kis mesére invitáló versikéjével vezettem be a Tavaszi ébresztő című verses mesét.
A mesében mackót a kis barátai ébresztgetik és a születésnapja alkalmából táncos mulatságot rendeznek számára. A morcos medve kedve felvidul, barátai jósága nagy örömet jelent számára.
A mese végén beszélgettünk a történetről, szereplőkről, barátokról.
Átirányítottam a figyelmet a csoportban levő gyerekekkel való kapcsolatokra, barátságra.
Körben ülve mindenki megfogta társa kezét és megkérdezték a mellettük ülőtől, hogy
,, Kis barátom, hogy vagy?”
A gyerekeken látszott, hogy szívet melengető érzés számukra e kedves érdeklődés. Volt aki a válaszadás után meg is ölelte társát.
Ezután halk sírásra lettünk figyelmesek.
A játék kis borz sirdogált. Magányosnak és szomorúnak érezte magát. Segítséget kért a gyerekektől.
A csoport tagjai azonnal kedves ötletekkel álltak elő, hogy jobb kedvre derítsék a kis borzot.
Megsimogatták, megölelték, kedvenc alvós takarót, nyuszit adtak neki.
Volt aki a fogkeféjét is azonnal nekiadta, pedig nagy kincs számára
Nagyon sok kedvesség és megértés van a szívükben.
Végül mindenki kiszínezhette a saját emberalakját papírból.
Az elkészült csoporttagokat egy nagy körbe raktuk úgy, hogy mindenki a barátja mellett álljon.
Nem volt egyszerű, mert vannak nagyon kedvelt gyerekek a csoportban, akiket sokan választottak barátként. Végül elkészült a nagy baráti körünk.
Kedves, jó hangulatú beszélgetés és tevékenykedés kerekedett e témából is.
Remélem az óvodás évek folyamán sok jó baráti kapcsolat szövődik majd közöttük.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekek elmondták, hogy milyen tulajdonság alapján választanak barátokat.
Elkészítették a „barátság füzért” , amit ízlésük szerint színeztek ki.
Elmesélték, mi köti össze őket az osztálytársaikkal és az évfolyamtársaikkal.
Novemberi témánk a társas kapcsolatok gyakorlása, elmélyítése volt.Az ember társas lény, akinek szüksége van a kapcsolatokra, barátokra. A személyiségfejlődés szempontjából nagyon fontos lenne,hogy mindenki jól érezze magát az adott közösségben, ahová tartozik. Ezért különösen figyelünk arra,hogy szeretetteljes, derűs, barátságos légkört teremtsünk az óvodában.Ebben a hónapban még több kapcsolatteremtő, közösségépítő játékot terveztem, mint máskor. Többször meghallgattuk és mozgással kísértük Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát. A „Napimádás”című relaxációs gyakorlat után a szőnyegen ülve beszélgettünk a barátságról, kinek ki a barátja, miért?, mit lehet együtt csinálni a barátunkkal, miért jó együtt játszani? Majd a Márton naphoz kapcsolódva játszottunk egy „Kacsamama” című játékot, azután megépítettük közösen a mi baromfiudvarunkat.