A novemberi mesék, dalok hallgatása mellett sokat beszélgettünk a barátságról, melyhez minden esetben játék is társult. Nagyon kedvelték a testünk témához is kapcsolódó test körberakását, valamint a közös torony építést. Fokozatosan épülgetnek a baráti kapcsolatok.
Társas kapcsolatok ápolása
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Boldogságmondóka közös elmodása
3.Relaxációs gyakorlat 19.”Totyog a liba,nagy a galiba”
4.Kis barátom,hogy vagy?
5.Barátságlánc kèszítèse
6.Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek- dal mozgással kísèrve
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Társas kapcsolatok ápolása
A 3. Boldogságóránk témája a Társas kapcsolatok ápolása volt. Megbeszéltük, hogy miért is fontos, hogy legyenek társaink, barátaink. Hogyan kell viselkedni egy baráttal. Nem bántjuk meg, nem verekszünk. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatain kívül táncoltunk Bagdi Bella ha Boldog vagy c. számára. Elbáboztam a gyermekeknek a Süni irigy lesz c. mesét majd a gyermekek elmondták meglátásaikat a meséről. Játszottunk Add tovább! c. játékot. Pókhálót szőttünk és közben elmondták egymásnak a jó tulajdonságaikat. Elkészítettük együtt a Barátságunk tablóját. Előre kivágott papír babákat kellet megcsinálniuk saját maguk mására, majd ezeket felragasztották körben egymás kezét fogva.
A társas kapcsolatok döntő hatással vannak a gyermekek személyiség fejlődésére és társadalmi beilleszkedésükre. A gyerekek között kialakult baráti kapcsolatok mind mind fontosak az egészségük és lelki jó létük szempontjából. Ezért mindig is ügyelünk a csoportokban a társas kapcsolatok ápolására és kialakítására. A gyerekekben folyamatosan erősítjük, hogy együtt sokkal több mindenre vagyunk képesek, mint egyedül. Szükségünk van egymásra, kis pajtásainkra. A másik leghangsúlyosabb társas kapcsolat a család. A hónapban igyekeztünk erre a két fő szempontra összpontosítani, ezzel is segítve gyermekeinket, hogy a boldogító erő felszabadulásának módjai életük részévé váljanak. E hónapban igyekeztünk a tevékenységeket úgy szervezni, hogy csoportban tudjunk együtt dolgozni. Akar kisebb csoportokban vagy az egész közösséget egybevéve. A gyermekekkel, otthonról hozott családi fotókat nézegettünk és beszélgettünk róluk. “Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dalt többször is meghallgattuk és énekeltük. A katica csoportos gyermekekkel barátság láncot készítettünk. A szőnyegen körbe állva mi voltunk a láncszemek és minden gyermek megfogta a kis barátja kezét, folyamatosan folytatva a kört. Így jelképeztük a csoport összetartozását is. A Csiga-biga csoportos gyermekek a “Kis barátom hogy vagy?” játékot játszották. A témához kapcsolódó munka fizeti feladatokat mind a két csoportban örömmel oldottak meg a gyermekek. A “Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő” című meséjét az Óvoda dolgozói dramatizálással adták elő a gyermekeknek.
Maci csoport
Beszélgető körrel kezdtük a foglalkozást a barátságról, a szeretetről, a pozitív tulajdonságokról. Közösen összekötöttük a sálakat, mint a baráti kapcsolatokat. Jó tulajdonságokat próbáltunk megfogalmazni a mellettünk álló társunkról. Majd kipróbáltuk az együtt mozgást, próbáltuk az összhangot megtalálni. Nagyon tetszett ez a feladat a gyerekeknek.
Novemberben a társas kapcsolatok ápolására fókuszáltunk.
Barátság hálót szőttünk fonalból, mely úgy készült , hogy az első gyermektől indult és mindenki tovább adta egy osztálytársának és elmondta miért jó vele lenni. Jó kis szövevényes háló lett belőle .
A természetben is sokat voltunk, hidat építettünk magunkból a fák között . Sokat játszottunk . Küldetésünk az volt a hónapban , hogy játszanak a gyerekek olyan kisgyerekkel , akivel amúgy nem annyira szoktak .
Ebben a hónapban a társas kapcsoltok ápolása állt a középpontban. Mi a barátságra fókuszáltunk. Ez a téma elég közel állt a gyerekekhez, így két órán át foglalkoztunk vele. Áttekintettük, hogyan változtak első óta a barátságok az osztályunkban. Összehasonlítottuk az ovis és az iskolai barátságokat. Összegyűjtöttük, hogy mi jellemez egy jó vagy igaz barátságot. Ezeket alátámasztottuk különböző mesék és egyéb irodalmi alkotásokból ismert „híres” barátságokkal-barátokkal. Beszélgettünk arról is, hogy milyen veszélyekkel járhat a gyerekek számára az online térben kötött kétes barátságok. Gyűjtöttünk a barátságról szóló közmondásokat, szólásokat. Ezeket meg is magyaráztuk. Végezetül száraz tésztából készítettünk barátságkarkötőt, amit néhány kedves szó kíséretében kellett átadniuk egymásnak. Igazán öröm volt látni, hogy mindenki kapott legalább egy karkötőt.
Novemberben a társas kapcsolatok volt a témánk a csoportban.
Feldolgoztuk a témát a Tavaszi ébresztő, illetve a Visszajött a répa című mesével. Beszélgettünk a csoportban kialakult barátságokról, a helyes-helytelen viselkedésről egymással szemben.
Játszottunk olyat, hogy egy társuknak el kellett mondaniuk, pozitív tulajdonság kiemelésével, hogy miért kedvelik.
Fűztünk barátságkarkötőt.
Közös munkával, összefogással Legoból építettek.
Barátsághálót is készítettünk fonal segítségével. Itt a gyerekek választottak egy nekik kedves személyt, és átadták neki a gombolyagot, miközben elmondja miért szereti.
Hallgattuk Bagdi Bella témához kapcsolódó dalát, kiszíneztük a téma jelét és felragasztottuk a Boldogságvárunk 3. lépcsőfokára.
Ebben a hónapban Boldogságóra keretein belül a társaskapcsolatokról beszélgettünk. Hiszen a család mellett az egyik legfontosabb kapcsolat a barátok. A gyermekek nagy örömmel kezdték sorolni a barátaik nevét, azt hogy milyen jó érzés is nekik amikor a barátaikkal tölthetik az idejüket itt az óvodában. Elkészítette mindenki saját magát majd egy mágnestáblára ragasztották magukat a barátjuk mellé. Így készült el a mi kis süni csoportunk barátságköre.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A mese figyelmes meghallgatása után beszélgettünk, hogy miért is jó annak, akinek vannak barátai. Egymásnak adtuk át az ölelést, amit kaptunk….így alkotva egy ölelésláncot!