A gyerekekkel körberaktuk a székeket és mindenki a maga széke mögé állt. Úgy kellett körbemennie mindenkinek, hogy a székeknek csak két lába érhette a földet, tartaniuk kellett azokat és közben haladni is előre, hogy megtegyenek egy egész kört.
Sokszor kellett újrakezdenünk, mire sikerült. Amikor valaki nem tudta tartani a széket, a tanulók nem lehurrogták egymást, hanem vigasztalták és bárotították egymást.
Társas kapcsolatok ápolása
Megbeszéltük mi a társas kapcsolat és annak ápolása. Ki hogyan ápolja és ki kinek a barátja. Készítettünk egy barátságfüzért.
TÁRSAS KAPCSOLATOK
1. Relaxáció – „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”
A csoport közösen végzi a feladatot.
2. Bevezetés – élő barátságlánc megalkotása
A gyermekekkel megfogjuk egymás kezét és egy élő barátságláncot alkotunk. Minden gyermek a tőle jobbra álló gyermekre gondol és róla mond egy pozitív dolgot. Majd a tőle balra álló gyermek következik.
Például: szeretem Bélát, mert sokszor segít felvenni a cipőmet.
Törekedem arra, hogy a gyerekek egymás pozitív tulajdonságait is felfedezzék és meg is tudják nevezni azt.
3. Téma feldolgozása mesével – Thököly Vajk: A kis hópehely
A mese elmesélése, majd annak rövid feldolgozása.
4. Barátságrizs elkészítése
Eszközök: befőttesüveg, színes rizs
A gyermekek választanak maguknak egy színt. Az adott színű rizsszemeket, beleszórják a befőttesüvegbe. Ezzel jelképezzük azt, hogy mindenki társas kapcsolatban/barátságban áll a másikkal.
5. Barátságlufik kivágása és átnyújtása a társunknak
Minden gyermek a rizsszínével azonos színes lufikat vághat ki és átnyújthatja azoknak, akiket barátjának tart. Abban bízom, hogy a Boldogságóra foglalkozás hatására minden gyermek több lufit is kapni fog.
6. A barátság jelének kiszínezése
Zárásképpen a gyermekek a barátság jelét színezhetik ki és ragaszthatják fel a Boldogságvár harmadik lépcsőfokára.
7. Foglalkozást záró éneklés – „Jól érzem magam boogie”
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 8. osztályosai a jó barátságra jellemző tulajdonságokat gyűjtöttek. A szavakat színes papírokra írták fel, és összeragasztották. A füzér az osztály tanulóinak bartáságát is jelképezi osztálydekorációként is.
A társas kapcsolatok témában barátságfüzért készítettünk 1. osztályban. A témához kapcsolódó dal nagyon tetszett a gyerekeknek. Táncoltak, énekeltek, doboltak, zörögtek, tapsoltak, kiabáltak.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A barátság nagyon fontos, ezért sokat beszélgettünk a gyermekekkel erről a témáról.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A barátság nagyon fontos, ezért sokat beszélgettünk a gyermekekkel erről a témáról.
Boldogságóra – Társas kapcsolatok ápolása
November, 2024
A foglalkozásokat relaxációval kezdtem, amely az óvodás korosztály számára nemcsak a testtudat kapcsolat fejlesztését segítette elő, hanem a csoport dinamikáját is összehangolta.
A Bagdi Bella által írt dal kiválasztása szintén tudatos döntésem volt: pozitív üzenetével és egyszerű dallamával vidám hangulatot teremtett.
Kreatív, játékos tevékenységek a társas kapcsolatok fejlesztésére
• Barátságlánc készítése: Ez a tevékenység az önkép és énkép fejlesztését szolgálta, miközben a gyermekek megtapasztalták az összetartozás érzését. A vizuális megerősítés (figurák felhelyezése a mágnestáblára) tartós emlékké formálta ezt az élményt.
• Barátságkarkötő készítése: Ez az együttműködésen alapuló, finommotorikai készségeket fejlesztő feladat érzelmi jelentőséggel bírt a gyermekek számára. Az, hogy párban dolgozhattak, segítette a kölcsönösség és a kapcsolatteremtés gyakorlását.
• Fogjunk össze, építsünk együtt: A közös építés nemcsak az együttműködésre tanította meg őket, hanem teret adott az egyéni kreativitás kibontakozásának is.
Bábjátékos feldolgozás A „Süni irigy lesz” című bábos történet beillesztését egyszerű, mégis hatékony módszernek tartottam az érzelmi nevelésre. A gyermekek számára könnyen azonosítható érzelmeket és helyzeteket jelenített meg, amelyek a társas kapcsolatokban előfordulnak. A mese által közvetített tanulság lehetőséget adott a reflektálásra és a tapasztalatok megbeszélésére.
A terveimben a csoportos tevékenységek domináltak, amelyek kiválóan fejlesztették a társas készségeket. A foglalkozások során nagy hangsúlyt helyeztem a cselekvésre, de beépítettem egy-egy rövid beszélgetőkört is, ahol a gyermekek megoszthatták érzéseiket az adott tevékenységgel kapcsolatban. Például a barátságlánc vagy karkötőkészítés után megkérdeztem „Hogy érezted magad, amikor együtt dolgoztatok?”
A héten saras vagy nagyon szeles idő lévén, a pihenős óránkat a tanterem fala közt töltöttük. Előkerültek a társasjátékok, a kártyák. Mire az óra végére értünk, addigra olyanok is nagy örömmel játszottak egymással, akik egyébként nagyon egymáshoz sem szólnak!
A téma feldolgozásának keretén belül barátság karkötőket készítettünk a gyermekekkel, készített gyermek gyermeknek, felnőtt gyermeknek, gyermek felnőttnek is.
A tankönyvben található „Süni irigy lesz” tanulságos történetet fejbábokkal adtuk elő a gyermekek szereplésével, a hét folyamán többször is.