Legszebb dolog a barátság,többet ér,mint minden királyság.
Csukás István
Társas kapcsolatok ápolása
Az elméleti háttér megbeszélése után játszottunk a csoporttal szituációs játékokat.
Megcsináltuk a szeretetnyelv kiválasztására szolgáló tesztet. Elemeztük az eredményt.
Ezután elkészítettük a rajzokat, és felragasztották a tolltartóra .
A társas kapcsolatok erősítését helyeztük előtérbe. Sok közös játék, amely csapatépítő hatású. Többek között a tükörjáték is az volt. Többféle módon eljátszottuk, párban is, meg úgy hogy egy gyereket utánoztak le a többiek. Nagyon tetszett nekik ez a játék is.
A téma nagyon megmozgatta a gyerekek fantáziáját. Számtalan egyéni, kreatív ötlet valósult meg az elkészített rajzokban. Nagyon örültem azoknak az alkotásoknak, melyeket barátok alkottak közösen.
November hónap boldogság témája a társas kapcsolatok voltak. Mivel a csoportba járó gyerekek nagyon szeretnek építeni, így a Varázsgép feladot választottuk a hónapban. Kicsit másképpen gondoltuk át az építkezést és így mi Varázsalagutat készítettünk.A varázsalagúttal a baráti kapcsolatokat erősítettük olyan formában, hogy választhattak kikkel szeretnének az alagútban kezet fogni. Ez volt a baráti varázskézfogás. A hónap folyamán megismerkedtünk Bartos Erika: Bogyó és Babóca- Barátság c. meséjével, hallgattuk a hónap dalát és relaxációs játékokat is játszottunk. Igyekeztünk arra törekedni, hogy a baráti kapcsolatokban előforduló konfliktusokat feloldjuk. Folyamatosan a megbocsátásra, egymás elfogadására fordítottuk a figyelmet, a baráti kapcsolatok ápolása volt a fő cél.
A társas kapcsolatok
A novemberi boldogságórát Bagdi Bella, Ellazulni jaj, de jó kezdetű dalával kezdtük. A relaxációs gyakorlattal sikerült ráhangolódni az órára. Teljes ellazulás után kört alkotva a „Tégy egy lépést felém” című játékot játszottuk. Kis létszámú osztály lévén, a kör gyorsan zárult, a tanulók mindvégig figyeltek egymásra. Megtekintettük az „Öreg néne őzikéje” című mesét hangos diáról. Kérdések segítségével feldolgoztuk a történetet, majd rajzot készítettek és színeztek a diákok. Közösen fogalmaztuk meg a mese szereplőihez szóló „gyógyító üzeneteket”. Szintén segítséggel oldották meg az egymásnak szóló jókívánságok megírását. Azt tapasztaltam, hogy minden tanulót megérintettek a kedves üzenetek. Az óra végére hagytuk a „Tükörjátékot”, mely vidámságot csalt a fiatalok arcára. Az óra ismét jó hangulatban telt el.
A társas kapcsolatok témában a tevékenységek célja az volt, hogy a gyerekek észre vegyék, hogy miért van szükségünk társakra, barátokra. Sok közös tulajdonság lehet bennünk és tehetünk saját kis kapcsolataink alakításáért. Az „Öreg néne őzikéje” c. mese már ismerős volt a gyerekeknek, de az újból átélt meseélmény még jobban segítette a fogalom megértését. A kapcsolatteremtő játékok közül a „Tégy egy lépést felém” c. játékban körbe álltunk. Állításokat hangzottak el, s aki úgy érezte, hogy rá igaz az állítás, az egy lépést tehetett előre. Akik összeértek, megölelhették egymást. Végül mindenki összeölelkezett egy nagy „szeretet gombócban”. Majd azt a feladatot kapták, hogy rajzolják körbe a kezüket, s az ujjacskákba írjanak egy-egy rájuk legjobban jellemző tulajdonságot, amiért érdemes velük barátkozni. A hívogató tenyerek felkerültek a Boldogság falunkra. Nagyon érdekesnek találták a gyerekek, amikor olyan jókívánságokat írhattak egy lapra, mellyel örömöt szerezhetnek egymásnak. A cédulákat összehajtogatva bedobták egy tartóba, melyből aztán mindenki kihúzhatott egyet. Nagy örömmel olvasták fel az ügyesen megfogalmazott kívánságokat. A foglalkozás zárásaként Bagdy Bella: Ha boldog vagy mutasd meg! c. dalára táncoltak vidáman. Az örömteli hangulatban megélt élményeiket még sokszor emlegették.