A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 2. c osztályos tanulói a társas kapcsolatok téma feldolgozását a témához kapcsolódó mese olvasásával és az ahhoz készített rajzokkal zárta a kapcsolatok fontosságát kiemelve.
Társas kapcsolatok ápolása
November 15-n tartottam meg az órát.
Most is nagy segítségemre voltak a letölthető segédanyagok. Ráhangolódásként meghallgattuk a Jobb veled a világ dalt, majd csoportokat alakítottunk, és a segédletben talált mobiltelefonos feladatokat csinálták a gyerekek. Ezt követte a szokásos megbeszélés. Többre nem maradt idő.
Egyre jobban tudnak együttműködni a csoportban. Az etika tantárgy éves tematikájának harmadát teszi ki a társas kapcsolatok témaköre, úgyhogy ezek a tartalmak is ismétlődni fognak nálunk. Az osztálynak magyart is, etikát is, drámát is tanítok, ezért sokszor összefonódnak a témák, érzések, hangulatok, játékok. Bízom benne, hogy erősítik is egymást a gyerekek szívében. 🙂
November hónapban járunk. A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása. Több alkalommal is foglalkoztunk ezzel a témával. Egyik alkalommal készítettünk emberrajzot, a téma „kik az én legjobb barátaim”. Az elkészült rajzok elárulták, hogy ki kinek a barátja. A rajzokat csak a nagycsoportosok készítették, de választottak a kicsik közül is barátokat, őket is lerajzolták maguk mellé. Tanulságos volt, sok mindent elárult a baráti kapcsolatokról. Rajzkészségük viszont fejlesztésre szorul. Egyik alkalommal táncversenyt rendeztem a gyerekeknek, ahol a gyerekek párt választottak maguk mellé. Meglepődtem, amikor az egyik kisfiú egy olyan kislányt választott táncpartnerének, aki keveset jár oviba, de ennek ellenére nagyon jól érezték magukat egymás társaságában. Egyik napon beszélgetést kezdeményeztem a gyerekekkel a témája: kik a barátaink, mit is jelent az, hogy barát, milyen is egy igazi barát? A beszélgetés során sok minden elhangzott. A jó barátok megosztják egymással a játékaikat, nem irigyek egymásra, ha bajba kerülnek, segítik egymást. Mikor összevesznek kibékülnek és tudnak bocsánatot kérni. A beszélgetést egy bábjátékkal folytattam, melyet a boldogságóra könyvben találtam. A mese címe: Süni irigy lesz. Megbeszéltük a történetet, majd a gyerekek is eljátszották a mesét. Segítettem őket a mesemondás közben. Megbeszéltük, hogy a macinak mély hangja van, a nyuszinak pedig vékony. Ősszel nagyon sok falevél lehullott a fáról, ezért több alkalommal is összeszedtük az óvoda játszó udvaráról és komposztáló edénybe gyüjtöttük. A munkatevékenység alatt is látszott, hogy milyen jól együtt dolgoznak a barátok. November hónapban már le esett az első hó, ami remek alkalom volt arra, hogy hóembert készítsünk, ez nagyon jó csapat építő program volt.Az igaz barátok sokat játszanak együtt és jól érzik magukat egymás társaságában. Fa építőből hatalmas tornyokat is építettek több napon keresztül.
A hónapban több alkalommal is meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek a Világomban minden rendben van című cd- ről A gyerekek számára kedvelt volt a zene és a szöveg a gyerekek boldogan ugráltak, tapsoltak rá, felszabadultan énekelték, és követék a koreográfiát. A gyerekek a barátság szimbólumát kiszínezték és hazavitték.
A téma számomra nagyon tanulságos volt. Sok mindent megtudtam a baráti kapcsolatokról. Milyen együtt érzőek a gyerekek, mennyire ki tudják mutatni a szeretetüket, aggódásukat hiányzó, bajba jutott társuk iránt. A barátság az fontos dolog, a gyerekek most már érdeklődnek hiányzó társuk iránt és tudják, hogyha beteg, majd felgyógyul, és akkor majd újra játszhatnak együtt. A mese is tanulságul szolgált arra, hogy az igaz barát az nem irigy, a játékát megosztja a másikkal. A barátok üdvözlik egymást, egy kézfogás. egy ölelés, egy köszönés, egy baráti gesztus elég, hogy kimutasd érzelmeid a barátod iránt.
A Társas kapcsolatok ápolása témakörét relaxálással („Tüdőtakarítás”) és beszélgetéssel kezdtük. Elsőként én meséltem az ovisaimnak a barátságaimról. Életem különböző szakaszaiban mindig mással hozott össze a sors. Más valaki volt a barátom az óvodában, az általános iskolában, a főiskolán és az ezt követő időszakban. Néhányan rövidebb, néhányan pedig hosszabb ideig voltak részei az életemnek. Hálás vagyok azért, hogy ezek mindig oda-vissza működő kapcsolatok voltak. Büszkén meséltem a gyerekeknek egy 37 éves barátságomról, ami még a mai napig is tart. Ez egy hatalmas kincs számomra! Továbbá hálás vagyok a családomnak is, mert mindent megoszthatok velük, bennük maximálisan megbízom. Jelen pillanatban a munkahelyemen is létezik olyan ember, akire mindig számíthatok.
Ezután arra kértem a gyerekeket, fogalmazzák meg ők, mit jelent számukra a barátság, meséljenek barátjukról.
„Szeretjük egymást.”
„Sokat játszunk együtt.”
„Nekem a tesóm a barátom. Mindig segítek neki.”
„Sokszor megölelem a barátomat.”
Örömmel tapasztaltam, hogy mindenki megemlített valakit. Szót ejtettünk arról is, hogy a barátok néha összevesznek, ha nem értenek egyet valamiben. Előjöttek különböző érzelmek: harag, szomorúság, vitatkozás. A gyerekeknek elmondtam, hogy ezek természetes velejárói a barátságnak és a megbeszélés segít abban, hogy újra békesség legyen köztük.
A beszélgetőkörben eljátszottuk a „Kis barátom, hogy vagy?” játékot, majd egy ölelést adtunk a mellettünk ülőnek. A gyerekek barátság szívecskét rajzoltak egymás kezére. Ovisaim meghallgatták Bezzeg Andrea meséjét, Bagdi Bella dalait és megoldottuk a munkafüzet feladatait is. Kolléganőim segítségével eljátszottuk a „Süni irigy lesz” című bábjátékot.
Fő célom, hogy csoportunkban nyugodt légkört alakítsak ki. Nagyon fontos számomra, hogy ovisaim jó kapcsolatot ápoljanak egymással. Úgy gondolom, mindez sikerült. Külön köszönettel tartozom kolléganőimnek, akikkel nagyon harmonikus a kapcsolatunk és természetesen az évek óta megtartott Boldogságóráknak. Megemlítenék néhány példát, amin keresztül tapasztalható, hogy a gyerekek empatikusabbak, kedvesebbek, megértőbbek, barátságosabbak egymással:
– a testnevelés foglalkozáson a nagycsoportosok segítik a kisebbeket
– fotózás alkalmával a gyerekek külön kérik, hogy barátjukkal együtt is készüljön felvétel
– ajándékokat hoznak egymásnak: egyik alkalommal az egyik kislány a barátnőjének hozott egy diafilmet, melyet közösen megnéztünk
– megünnepeljük a születésnapokat, öröm látni, ahogy az ünnepeltet szívből megölelik csoporttársai
– egy rajzpályázaton különdíjat nyertünk, az alkotókat nagyon összekovácsolta ez az esemény
Fontos számomra, hogy a csoportba járó gyerekek szüleivel is jó kapcsolatot ápoljak, hiszen rám bízták gyermekeiket. Ennek kialakítása érdekében gyakran szervezek közös programokat a családoknak (őszi családi délután, adventi készülődés, lámpás felvonulás, tojáskereső túra). Úgy tapasztaltam, hogy a szülőknek is szükségük van ilyen jellegű programokra. Büszke vagyok arra, hogy ezek a rendezvények teltházasak. Hiszek abban, ha nyitottan fordulunk a családok felé, kialakul egy bizalmi viszony.
Összegezve: Fontos a barátság, az emberi kapcsolatok! Jóban és rosszban! Köszönöm, hogy vannak barátaim!
A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása fontos feladatunk egész évben, de most különösen nagy hangsúlyt fektettük rá. Mostanában elég sok a veszekedés, a nézetelérés a csoportban, ez részben azért lehet, mert nehezen értik meg egymás kéréseit vagy mert nincs elég türelmük. Jól jött hát a barátság szó közös elemezgetése, megbeszéltük, hogy a barátságaik alakítói és felelősei bizony ők maguk, ezért érdemes mindenkinek dolgozni azon, hogy barátságos katica csoport legyünk. Rátértünk arra is, hogy kedvességgel és közös akarattal sok konfliktus megszűnhet.
Az ajánlott játékok közül a „Barátság sál”és „Barátságfüzér” játékokat is kipróbáltuk, melyek segítettek a meglévő barátságok megerősítését, valamint új barátságok alakulását is segítette.
Az Önbizalom Program témája által ajánlott kiteljesítő erősségek feladatához is szívesen csatlakoztunk és készítettünk egy „Erősség-fát”, melyhez együtt gyűjtöttük a a gyermekek jó tulajdonságait. Az Erősség Program feladatai közül a Pacsizást és a „Közös bennünk” játékokat játszottuk el. A nagy katicás plédünket használtuk a játékhoz, ami alá kacagva szaladtak a gyerekek. A Hócsatára is sor került, aminek a végén a fehér és piros csapat kézfogással, öleléssel köszönte meg a játékot egymásnak. A heti mozgás feladatok közé is becsempésztük az összedolgozást, a csapatjátékokat és a „Kicsi Kígyó” játékot. Nagyon kedvelik az akadálypályát, de most különös érzés volt megtapasztalni, hogy amit egyedül könnyebb gyorsabb, azt együtt lassabb és nehezebb, viszont a végén az öröm is dupla öröm!
Új barátunk is lett, – a társas kapcsolatok erősítése, és a nyugodtabb hangulat érdekében – Sün Balázs plüssünket minden hét végén egy kiválasztott gyermek, aki megérdemli hazaviheti. Sün Balázsnak füzete is van, amiben pozitív jellemzést ír a kiválasztottról titkosan, amit a többiek megpróbálhatnak megtippelni. Ezen kívül kéri, hogy a szülők is írjanak a füzetébe, mi mindennel telt a közös idő. Hétfőn elolvassuk és új lehetőség nyílik hazavinni. Nagyon jól motiválja a gyerekeket, igyekeznek szófogadóbbak, kedvesebbek lenni.
A hónap ajánlott zenéjével – „Ha boldog vagy!” – zártuk a boldogságóra foglalkozást és a hetet.
A harmadik osztály novemberi alkotása a „Barátságölelés 😊” címet kapta.
A novemberi boldogságórát elkészítette: Madácsiné Szalánczi Éva
Boldogságóra december:
A hónap témája a szeretet volt. Miután megbeszéltük kinek mit jelent a szeretet, hogyan nyilvánul meg barátaik és családjuk kapcsán, mindenki készített egy egyénileg dekorált szívet és beleírta a számára legszeretettebb dolgokat.
Boldogságóra december:
A hónap témája a szeretet volt. Miután megbeszéltük kinek mit jelent a szeretet, hogyan nyilvánul meg barátaik és családjuk kapcsán, mindenki készített egy egyénileg dekorált szívet és beleírta a számára legszeretettebb dolgokat.
Boldogságóra december:
A hónap témája a szeretet volt. Miután megbeszéltük kinek mit jelent a szeretet, hogyan nyilvánul meg barátaik és családjuk kapcsán, mindenki készített egy egyénileg dekorált szívet és beleírta a számára legszeretettebb dolgokat.
A hatodik osztály novemberi alkotása a „Társas kapcsolatok” címet kapta.
A novemberi boldogságórát elkészítette: Vargáné Losonczi Éva