A barátságsálat megfogva mindenki mondott egy kedves gondolatot a tőle jobbra álló osztálytársáról. Sokat beszélgettünk a segítségnyújtásról, az udvariasságról, hogy milyen fontos az, hogy odafigyeljünk egymásra. Igyekeztünk az egész hónapot ennek jegyében tölteni. Végül megalkottuk az osztályközösségünket papírból.
Társas kapcsolatok ápolása
Az áprilisi Boldogságórán a 7. osztály a „Társas kapcsolatok” témakört dolgozta fel. A diákok aktívan részt vettek a beszélgetésekben és a feladatokban, melyek segítették őket abban, hogy mélyebben megértsék a barátság, a család és az emberi kapcsolatok fontosságát.
A foglalkozás elején közösen felidéztük, milyen sokféle kapcsolat vesz körül minket a mindennapokban, és mennyire hatnak ránk ezek a kötelékek. A beszélgetés során a gyerekek megosztották gondolataikat arról, mit jelent számukra egy jó barát, milyen tulajdonságokat értékelnek másokban, és hogyan tudnak hozzájárulni ők maguk is egy-egy kapcsolat építéséhez. Kiemeltük a kommunikáció, az empátia és a kölcsönös tisztelet szerepét a harmonikus viszonyok kialakításában.
Ezután egy csoportos feladat következett, ahol a diákok kisebb csoportokban dolgoztak. Különböző szituációkat kaptak, melyekben a társas kapcsolatokhoz kapcsolódó problémákat kellett megoldaniuk, például hogyan kezeljék a konfliktusokat, hogyan kérjenek vagy nyújtsanak segítséget, vagy éppen hogyan bocsássanak meg. A csoportok kreatív megoldásokat találtak, és a feladatok során megmutatkozott, hogy mennyire éretten gondolkodnak erről a témáról.
A Boldogságóra zárásaként mindenki megfogalmazhatott egy rövid üzenetet, egyfajta „jótanácsot” önmagának vagy másoknak arról, hogyan ápoljuk a kapcsolatainkat, és mit tehetünk azért, hogy boldogabbak legyünk mások társaságában. A foglalkozás nem csak elméleti tudást nyújtott, hanem gyakorlati eszközöket is adott a diákok kezébe ahhoz, hogy tudatosabban építsék és ápolják emberi kapcsolataikat, ezzel hozzájárulva saját és mások boldogságához. A visszajelzések alapján a gyerekek nagyon élvezték az órát, és sok hasznos gondolattal gazdagodtak.
Virágos kert készítése gyurmából, közös munka.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Fontosnak tartom a barátságok, társas kapcsolatok megerősítését. Megtanultuk, hogyan lehetünk figyelmes, segítőkész társak. Közösen játszottunk, csapatmunkát igénylő feladatokat végeztünk. Nagyon élvezték, és azóta is szívesen segítenek egymásnak. Amikor már tudtak olvasni, óra elején, apró feladatokat kaptak, amit elolvasás után végre is hajtottak. Pl.: Mondj, valami kedveset a barátodnak…
Játék: „Kedves szavak labdája” – egymásnak dicséretet dobva adtuk körbe a labdát.
Szeretetemberkék 4. osztály
A negyedik osztály egy igen összetartó közösség, ahol számíthatnak egymásra a többiek. Persze kiskamasz korban alakulnak a kapcsolatok. Lazulhat a kötelék, másban látják a megbízható barátot-barátnőt. De egymás tisztelete akkor sem változhat, a jó ott van mindenkiben. Ők ebben a gyakorlatban sok dolgot tudtak mondani egymásról, ami jó érzést keltett abban, aki kapta, s abban is, aki adta.
Varázslatos diákok 5. osztály
A telefon, az okoseszközök, mint kapcsolódási forma. Az a téma, amiről nem lehet eleget beszélni. A képeket megfigyelve rengeteg dologról beszélgettünk. Jó? Nem jó? Mire? Mikor? Hogyan? Mennyi ideig? Egészséges? Jót tesz? Illemszabályok itt is? Korlátoz? Szabályoz? Beszorítja teret? Kitágítja a lehetőségeket? Kevesebbet? Hogyan?
Még szünetben is érveltek, vitatkoztak, nézetet cseréltek. Remek óra volt.
Élménymanók 1. osztály
Minden életkorban rendkívül fontos, hogy a közösség, amiben élünk be-és elfogadó legyen. Az első osztályosok novemberre megismerték egymást, és a barát-sál feladattal ki tudták fejezni egymás számára egy szép gondolattal, hogy milyen értékes számára a másik ember, látja benne a jót.
Újságokból kivágott képekből húztak a tanulók, melyeken különböző kapcsolatok jelentek meg. A kapott képeket kellett jellemezniük, hogy milyen kapcsolatok lehetnek, mit érezhetnek az adott képen szereplők.
Borsod Abaúj Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gönci Tagintézménye
Az óra célja: Tiszteletadás, egymás iránti kölcsönös bizalom, segítő támogatás erősítése
I. Az órai légkör megalapozása : Bagdi Bella: Jobb veled a világ (közös éneklés)
II. Csoportos feladat: bábozás
Szabadon választott mese, történet feldolgozása
A csoportoknak volt leetőségük megbeszélni a szerpeket, a történetet, majd megnéztük egymás előadását.
Ebben a hónapban a barátsággal foglalkoztunk. Meghallgattuk a Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dalt. A gyermekek kagylókat adhattak a barátjuknak és elmondhatták, hogy miért ilyen jó barátok. Ezeket a kagylókat hazavihették emlékbe. Építettük a csoport kapcsolatot a pókháló játékkal. A kezdő mondatuk “Azért szeretlek téged mert…”.