MIvel majdnem mindenki más oviból jött, kevés már kialakult kapcsolataik voltak a tanítványaimnak, így az első időben volt sok sírás-rívás, kiközösítés, de szépen összecsiszolódtunk. A barát sál segített mindenkiről új dolgokat kideríteni, ami sokat segített az alakuló osztályközösségen, mivel többször felhangzott a kiáltás: „Jaj azt én is szoktam, Az nekem is a kedvencem” .
A havi dal az egyik kedvencük lett, önfeledten énekelték és követték a dal utasításait, szinte repültek az örömtől.
Társas kapcsolatok ápolása
A kis csoportom kedvességből előadta a Pásztorjátékot az egész óvodának és bölcsődének.
Mivel vegyes csoport vagyunk szeretünk időbe elkezdeni barátkozni a mellettünk lévő bölcsődéből átjött gyerekekkel. Átmentünk hozzájuk ismerkedni és vittünk egy kis mézes kenyeret nekik.
A kapcsolatok nagyon fontosak az emberek életében. Meghatározó szerepe van a személyiség fejlődésében és a társadalomba való beilleszkedésben is. Ennek ellenére a társas kapcsolataink nem mindig felhőtlenek. Vannak időszakok, amikor minden jól megy, de bizony van olyan is, amikor összeveszünk akár a legjobb barátunkkal is. Beszélgettünk arról, hogy mit jelent a barátság, hogyan érezzük magunkat, amikor egyedül, vagy akkor, amikor a barátainkkal vagyunk.
A témánk ideje alatt az egyik két legjobb barátnő is összeveszett. Mind a ketten nagyon szomorúak voltak emiatt. Majd azért voltak szomorúak, mert a másik szomorú. A két barátnővel barátság karkötőt készítettünk, amely szimbolizálja a szoros barátságukat, eszükbe juttatja, hogy akármi történik fontosak egymás számára és segítség egymást, mikor arra szükség van.
Beszélgető körrel kezdtük a reggelt. Beszélgettünk az emberi kapcsolatokròl, a barátság fontossàgáròl. Majd egy közös hòember színezésébe kezdtünk,aminek darabjait összeillesztettük és feltettük a szekrény oldalára.
Relaxàlàssal kezdtünk,majd meghallgattuk Bagdi Bella : Ha boldog vagy című dalát.
Öröm volt látni,ahogy minden gyermek koncentrált,elcsendesedett és lenyugodott a relaxálás alatt.
Beszélgettünk a barátságról,az emberi kapcsolatok fontosságáról,majd elkészítettük közösen a baratsàglàncunkat.
Márton -napunk alkalmával tovább mélyìtettük kapcsolatainkat kicsikkel és nagyokkal egyaránt.
Tartalmas és élménydús hónap van mögöttünk.
A gyerekekkel körberaktuk a székeket és mindenki a maga széke mögé állt. Úgy kellett körbemennie mindenkinek, hogy a székeknek csak két lába érhette a földet, tartaniuk kellett azokat és közben haladni is előre, hogy megtegyenek egy egész kört.
Sokszor kellett újrakezdenünk, mire sikerült. Amikor valaki nem tudta tartani a széket, a tanulók nem lehurrogták egymást, hanem vigasztalták és bárotították egymást.
Megbeszéltük mi a társas kapcsolat és annak ápolása. Ki hogyan ápolja és ki kinek a barátja. Készítettünk egy barátságfüzért.
TÁRSAS KAPCSOLATOK
1. Relaxáció – „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”
A csoport közösen végzi a feladatot.
2. Bevezetés – élő barátságlánc megalkotása
A gyermekekkel megfogjuk egymás kezét és egy élő barátságláncot alkotunk. Minden gyermek a tőle jobbra álló gyermekre gondol és róla mond egy pozitív dolgot. Majd a tőle balra álló gyermek következik.
Például: szeretem Bélát, mert sokszor segít felvenni a cipőmet.
Törekedem arra, hogy a gyerekek egymás pozitív tulajdonságait is felfedezzék és meg is tudják nevezni azt.
3. Téma feldolgozása mesével – Thököly Vajk: A kis hópehely
A mese elmesélése, majd annak rövid feldolgozása.
4. Barátságrizs elkészítése
Eszközök: befőttesüveg, színes rizs
A gyermekek választanak maguknak egy színt. Az adott színű rizsszemeket, beleszórják a befőttesüvegbe. Ezzel jelképezzük azt, hogy mindenki társas kapcsolatban/barátságban áll a másikkal.
5. Barátságlufik kivágása és átnyújtása a társunknak
Minden gyermek a rizsszínével azonos színes lufikat vághat ki és átnyújthatja azoknak, akiket barátjának tart. Abban bízom, hogy a Boldogságóra foglalkozás hatására minden gyermek több lufit is kapni fog.
6. A barátság jelének kiszínezése
Zárásképpen a gyermekek a barátság jelét színezhetik ki és ragaszthatják fel a Boldogságvár harmadik lépcsőfokára.
7. Foglalkozást záró éneklés – „Jól érzem magam boogie”
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 8. osztályosai a jó barátságra jellemző tulajdonságokat gyűjtöttek. A szavakat színes papírokra írták fel, és összeragasztották. A füzér az osztály tanulóinak bartáságát is jelképezi osztálydekorációként is.