A foglalkozást a relaxációs gyakorlattal kezdtük. A légzőgyakorlatok és a lazítógyakorlatok sokat segítettek abban, hogy a feladatokat lazult állapotban kezdjük el. A vidám hangulatot a hónap dalának meghallgatása biztosította.
A mozgásos feladatok közül a csukott szemmel végzett feladatokat nagyon mókásnak tartották, különösen a páros gyakorlatok hoztak vidám perceket. A vak kígyó játék különösen izgalmas volt, a vezető szerepet szívesen vállalták a gyerekek.
A vidám játékot követően beszélgettünk az érzésekről, amelyeket a játék során átéltek. Beszélgettünk arról, hogy más érzéseket is átélünk. Nagyon sokszor került elő a harag és csalódottság érzése, a megoldásként pedig a verekedés. A hónap során sokszor néztünk rá az indulathőmérőre és verbálisan megfogalmaztuk az érzéseket. Sokszor soroltuk el a feszültséglevezető technikákat.
Mindenkinek lett egy szuperhőse, aki segíti őt a nehézségek megoldásában.
Megküzdési stratégiák
Labirintus feladatokkal bizonyítottak a gyerekek önmaguknak, hogy igenis bármire képesek.
4 egyszerű labirintusból való kijutás után kezdhettek neki az A4-es méretű, valóban nagy odafigyelést igénylő labirintusból való kijutáshoz. Nehéz feladat volt. Nem adták fel. Kijutottak.
Ez a foglalkozásunk a sok hiányzó miatt alacsony létszámmal valósult meg, de annál nagyobb lelkesedéssel. Később mivel folyamatos volt a nagyszámú hiányzás újra átbeszéltük a témát az elkészített táblázat segítségével.
Most is egy ráhangoló rövid relaxációval kezdtük. Röviden néhány mondatban beszéltem a megküzdésről, a tudatos erőfeszítésekről. Ezt követte a téma feldolgozása.
Párokban elolvasták és a megbeszélték a Tíra és a musical című történetet. E történet igazán jó kiindulópont volt, mivel az osztályunk előtt is nagy feladat állt, a Nemzeti ünnepre műsor készítése. Így nagyon aktuális volt a kérdés: Mi a lámpaláz? Kinek volt már ilyen? Milyen fizikai (testi) és pszichés tünetek társulhatnak a lámpalázhoz? E kérdésekből kiindulva a párok elkészítették a saját táblázatukat. Az egyik oldal a segítő tevékenységek lámpaláz esetén, a másik pedig a számukra káros stratégiák, tevékenységek. A beírtakat megbeszéltük. Átbeszéltük az érzelmeket, a leküzdési próbálkozásokat, küzdelmek sikerét vagy sikertelenségét. A gyerekek, mint mindig nagyon őszintén feltárták a problémáikat, a napi küzdelmeiket. Végül készítettünk egy összesítő táblázatot is a párok gyűjteménye alapján.
A foglalkozást most is a rövid értékelő mondatok után egy rövid elcsendesedéssel zártuk.
Korcsoport: 3-4 évesek
Motiváció: Kerestem egy királylány bábot és elváltoztatott hangon énekelni kezdtem a könyv által kínált Aranykulcs c. mese dalszövegét. A gyerekek felfigyeltek rám és érdeklődve figyelték az előadásomat. A dal végén jeleztem, hogy ismerek egy királylányos – sárkányos mesét, ha van kedvük tartsanak velem a szőnyegen és hallgassák meg.
Tevékenység: A mesét bábok és a mesében szereplő főbb eszközök bevonásával tettem érdekessé (királylány, sárkány, kulcs, vár…)
A mese végeztével beszélgetést kezdeményeztem szintén a bábok bevonásával, valamint válaszoltam a gyerekek által felmerülő kérdésekre. Példákkal erősítettem a gyerekekben azt, hogy nincs lehetetlen, ha valami nem sikerül újra kell próbálkozni, hiszem mindenre képesek vagyunk ha igazán szeretnénk. Fontos, hogy ne azonnal akarjunk mindent, hanem lassan, lépésenként haladjunk és nem baj, ha segítséget kérünk, hiszen mi itt vagyunk egymásnak.
Megmutattam a gyerekeknek az előre kinyomtatott, kivágott papírkulcsokat és felajánlottam, hogy a rajzasztalnál mindenki megfestheti saját aranykulcsát, mely a vár óriás kapuját nyitja.
MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK
A foglalkozást a nyugtató csillaglégzés relaxációval indítottuk.
A témát úgy vezettem be, hogy 3 kis szörnyike belopakodott és elbújt itt a teremben. A gyerekek segítségét kértem, hogy megkeressük őket. A gyerekek izgatottan kezdték el keresni a szörnyikéket. Miután mindegyiket megtaláltuk, megnéztük kik lehetnek ők… Rávezetésre, segítségre nem is volt szükség, a gyerekek felismerék hogy ők a szomorúság, a harag és a félelem.
Mézes Judit: Alvós nyuszi c. meséjét választottam a témához, melyben a kisfiúnak plüss nyuszija nyújt megnyugvást és biztonságot félelmeivel szemben.
Ezt követően mindenki megkapta a saját szörnyikéit, melyet kiszínezhettek. Közben alkalmunk nyílt beszélgetni arról is, ki mikor érzett ilyet, mi az, ami félelmet, haragot, szomorúságot váltott ki belőle és a különböző megküzdési stratégiákat ábrázoló kis képek kapcsán arról is beszélgettünk, hogyan tudunk ezektől a rossz érzésektől megszabadulni, hogyan tudjuk leküzdeni őket.
Miután megbeszéltük, hogyan tudunk megbirkózni nehézségeinkkel, a 3 kis szörnyikét jelképesen egy befőttesüvegbe ragasztottuk fel, bezárva, megszabadulva negatív érzelmeinktől.
Most már, hogy megbeszéltük, hogyan küzdhetünk meg rossz érzéseinkkel, szorongásunkkal, a gyerekek is lehetőséget kaptak, hogy egy akadálypályán végigküzdve magukat, ők is megszabadulhassanak saját kis szörnyeiktől. Három alkalommal, a három szörnyikével végighaladva az akadályokon, a pálya végén várt rájuk egy befőttesüveg, melybe saját kis szörnyikéjét mindenki bezárhatta, így szabadulva meg a félelemtől, haragtól és szomorúságtól. Nagyon élvezték a közös játékot, nagy boldogság volt számukra a pályát teljesítve üvegbe zárni szörnyeiket.
A foglalkozás lezárásaként szobros játékot játszottunk. Dobókockával dobtunk, majd különböző érzelmeket ábrázoló szörnyikéket jelenítettük meg. Leküzdve minden nehézséget a foglalkozás végén rátaláltunk a boldogság sárga szörnyikéjére, melyet a gyerekek haza is vihettek magukkal.
A heti tevékenységeket és játékokat az indián témakörben terveztük.
A kicsi indiánok az erdei élet során nagyon sok apró nehézséggel küzdöttek meg a mindennapok során. Az erdőben sokféle állattal találkoznak, akiket nagy tisztelet és védelem övez. Az erdőben az indiánok az élelemgyűjtéshez bejárják az erdő minden zegzugát. Közben gyakorolnak kúszni-mászni, nesztelenül átbújni, bokrokon keresztül áthaladni, öreg hídon egyensúlyozni. Ilyenkor néha beleeshetnek a patakba, vagy eltévedhetnek, de jókedvüket ez sem szegi soha, mert mindig lehet újrapróbálkozni és ügyesedni.
A kicsi indiánok híresek éles eszükről, főleg a ,,róka törzs” tagjai, így őket a logikai játékokkal sem lehet megfogni. A térképet ők olvassák a legjobban, és ők vezetik haza az eltévedt indiánokat a törzsek között.
A legbátrabbak felmásznak a legmagasabb hegyekre is, ahonnan kémlelik az eget és figyelik a várható időjárást. Ezt a feladatot a „farkas törzs” tagjai vállalják leginkább. Ők figyelmeztetik a kenuzni vágyó indiánokat, hogy vihar közeleg és óvatosan a veszélyes vizeken.
A „szarvas törzsben” élők híresen jó zenészek, akik saját készítésű hangszerekkel szórakoztatják a többieket.
A „sas törzs” a legjobb megfigyelő, azonnal jelez, ha betolakodót észlel a tábor körül.
A kicsi indiánok tudják, hogy együtt megoldani a kihívásokat sokkal könnyebb, mint egyedül, így mindig szívesen segítenek egymásnak és próbálják ki egymás feladatát. Amikor útnak indulnak, mindig többen mennek, hogy az akadályokat leküzdjék.
Megküzdési stratégiák elsajátítása a téma segítségével:
– A gyermekek a közös tevékenységekkel, páros játékokkal, csapatfeladatokkal gyakorolhatták a kooperációt, a segítségnyújtást, az együtt gondolkodást, egymás buzdítását (szurkolást).
– ,,Veszélyhelyzetben” figyelmeztethették egymást, és közösen kerestek megoldást a problémára.
– Az erdei élettel való megismerkedés során, az apró részletekre való odafigyelés kulcsfontosságú volt az indiánoknak. A gyerekek a közös úton haladva, felhívhatták egymás figyelmét az esetleges hibákra, tévedésekre. Tanulva saját és mások hibáiból. (pl. erdei gyümölcsszedés, kenuzás, halsütés).
– Az élelem megszerzése nem könnyű az indián faluban, így ezt is közösen érdemes végezni. A halászat is jobban megy, ha többen végzik. A halsütés akkor lesz sikeres, ha a megfelelő sorrendben rakják a halsütő keretre. Ebben a játékban nagyon fontos a szabálytudat és szabálytartás, hogy végül minden kicsi indián jóllakjon.
– A mozgásos akadálypálya erősíti a gyermekek kitartását, fejleszti az erőnlétet, és az indiánok koordinációs és egyensúlyozó képességét.
– A játékok által megtapasztalhatják, hogy vannak dolgok, amikért meg kell küzdeni, van, ami nem sikerül elsőre, és mindig érdemes próbálkozni. A kudarctűrő képesség fejlesztése nagyon nagy feladat a gyermekek körben manapság. Ezeken a játékokon keresztül láthatták, hogy tévedni lehet, de képesek a hibákat kijavítani, akár maguktól, akár társaik segítségével. A „megdolgozni valamiért” érzete jóleső és sokkal értékesebb, mint, amikor könnyen kapunk valamit. Ezt a gyermekek felé is érdemes közvetíteni.
– A kicsi indiánok elsajátítják azokat a megoldási stratégiákat, amikkel a feladatok sikeresek lesznek, így örömmel vetik bele magukat az újabb és nehezebb tevékenységekbe. Fontos, hogy a játékok nehézségi szintje is alkalmazkodjon a gyermekek életkorához, képességeihez. Azok számukra tartogassanak nehézséget és sikerélményt egyaránt. Megoldani egy olyan problémát, megvalósítani valamit, amit előtte még nem tudtunk, nagyon pozitív érzelmeket váltanak ki gyermekből és felnőttből egyaránt.
A gyerekek megrajzolták a saját szamuráj páncéljukat, miután meghallgatták a szamurájról szóló történetet.
Februári hónapunk a megküzdési stratégiáról szólt. A hónapban Űr projektünk volt és ehhez illő mesét választottam. Matyi aki űrhajós akart lenni mesét elbáboztam a gyermekeknek. Megismerték Matyi történetét akit sokan kinevettek az álma miatt és nem hittek benne. Matyi a sok negatív bátorítás ellenére sem adta fel az álmát. Minél többet igyekezett megtanulni az Űrről. Sokat olvasott és kutatott. Megtanult repülni, kommunikálni az földönkívüliekkel, és űrhajót építeni. A sok-sok befektetett munka és küzdelem után belőle is igazi űrhajós lett. Ez a mese bátorította a gyermekeket arra, hogy ha vannak álmaik és céljaik tegyenek érte, hogy elérhessék és ne adják fel azért, mert a környezetük nem hisz benne. Mese után Matyi kiképezte a gyermekeket is. Első feladat során egyensúlyozva kellett járniuk. Másodiknál válaszolniuk kellett a bolygók, nap és holddal kapcsolatos kérdésekre ezt követően a csillagképeket kellett különválogatniuk és megjegyezniük, hogy melyik csillagképnek mi a neve. Harmadik feladatnál, az űrlényekkel való barátkozást tanulták meg. A csoport egyik fele űrlény volt a másik űrhajós. Utánozni kellett az űrlény csapat mozgását majd cseréltek. Negyedik feladatnál a gyermekek székre ráhasalva tanultak meg repülni. Ötödik feladatként párban űrhajót építettek legoból. Feladatok elvégzése után kaptak az űrhajós tanoncok egy névre szóló NASA űrhajós igazolványt amit örömmel vittek haza.
Február hónap során a megküzdési stratégiák fejezet feldolgozása során megismerkedtünk az ajánlott mesékkel. Hullámhegyek- hullámvölgyek mozgásos játékot játszottunk azzal kapcsolatban, hogy a szereplők életét hogyan befolyásolták az események.
Hol érzem a feszültséget? gyakorlatot a saját testünkön mutogattuk el.
Elkészítettük a Megküzdés szivárványát és csoportmunkában az Indulathőmérőt.
Téma: Megküzdési stratégiák
Ideje:2025. 02. 27.
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Borsodi Ádámné
Foglalkozás témája: Megküzdési stratégiák
A foglalkozás feladatai: Az akarat erősítése, ha nem sikerül akkor sem adjuk föl képességének fejlesztése, erősítése. Empátia, tolerancia fejlesztése. Társas kapcsolatok, elfogadás alakítása.
1.Motiváció: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok… dal meghallgatása mozdulatsorokkal kísérve.
2. Téma feldolgozása: Anne Ameling: A bátorságpróba mese megtekintése. https://www.youtube.com/watch?v=BdZ-IN44sDE
3. Beszélgetés a meséről.
4. Beszélgetés a félelmekről, a leküzdési stratégiákról. Ki mitől fél, mit nem mer megcsinálni? Képek közül különböző cselekvések kiválasztása. A beszélgetés során felhívni a gyermekek figyelmét arra és tudatosítani bennük, hogy ha nagyon bátortalanok, bizonytalanok valamiben, vagy valami nem megy, akkor tudjanak segítséget kérni, hisz ahhoz is bátorság kell, hogy felvállaljuk és elmondjuk valaki másnak a félelmeinket, nehézségeinket és segítséget kérjünk.
5. Relaxációs gyakorlat. Boldogságóra Erősség Dalok – BÁTORSÁG meghallgatása.
6. Félelmek legyőzése a játszótéri eszközökön egyedül, segítséggel.
Reflexió
A hónap témájának motivációjaként Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok dalát választottam, amely elősegítette a gyermekek pozitív megerősítését az előttük álló feladatok leküzdéséhez, valamint tudatosította a gyerekekben, hogy bármit megtudnak csinálni. A dallal az önbizalmuk erősítése volt a cél, valamint a kísérő mozdulatsorokkal az izmok bemelegítése és előkészítése az akadálypályára. A téma feldolgozásához Anne Ameling: A bátroságpróba meséjét választottam, amely a különböző félelmekre, az egymással szembeni elfogadásra és toleranciára hívta fel a gyerekek figyelmét, hisz mindenki félhet valamitől, valamiben lehet esetlenebb. A mese feldolgozását kérdésekkel segítettem, amelyek a mese üzenetének fontos momentumaira hívta fel a gyerekek figyelmét. Ezt követően különböző cselekvések képeit tettem a gyerekek elé és ki kellett választaniuk, majd megnevezniük, hogy mitől félnek, mit nem mernek megcsinálni. A beszélgetés során nagy hangsúlyt fektettem annak a tudatosítására is, mivel a csoportban sajátos nevelési igényű gyermekek vannak, hogy tudjanak segítséget kérni, hisz ahhoz is bátorság kell, hogy felvállaljuk és elmondjuk valaki másnak a félelmeinket, nehézségeinket és segítséget kérjünk azok megoldásában, leküzdésében, ha egyedül nem merünk vele szembe nézni. Bagdi Bella: Bátorság dalára légzési gyakorlatokat végeztünk, a lezárásként a közeli játszótéren lévő körhintán hintáztak,mászókákon másztak, csúzdán csúsztak, lengő hídon sétáltak végig egyedül, valamint segítséggel a gyerekek félelmeiket legyőzve.