Az óra folyamán a felmerülő nehézségek, negatív helyzetek megoldására kerestünk megfelelő megoldási formákat. Rájöttek gyorsan, hogy könnyebb a probléma megoldása, ha van segítség. Kik a megfelelő emberek a segítségnyújtásban? Ezek megtalálása, megkeresése könnyen ment. A labirintusos feladatnál megfordítottam a dolgot. Nekik kellett labirintust készíteni. Így láthatták, hogy van megoldás, ( már az első próbálkozás előtt is) csak a megfelelőt kell megtalálni.
Megküzdési stratégiák
A megküzdési módok és strtégiák feldolgozása során mese mellett, boldogító erősségek kártyákat és a belső beszéd gyakorlását is fontosnak tartottam a gyermekek fejlesztése során. Az erőforrások feltárása az egyik alapillére a sikeres stresszkezelésnek, melyet a gyermekek nagyon szívesen fogadtak.
Csoportmunkában választották ki a gyerekek a rájuk jellemző stresszkezelési technikákat, majd kiválogatták ezek közül a konstruktív technikákat.
A Megküzdés témakör feldolgozásánál beszélgettünk a gyerekekkel, hogy kinek mi okoz nehézséget és hogy oldja meg, ki segít ennek megoldásában? Nagyon komoly kis beszélgetés kerekedett belőle. A gyerekek őszintén vallottak félelmeikről, problémáikról, arról, hogy ilyen helyzetekben kihez fordulhatnak és hogy mindenképpen mindig mondják el ezeket szüleiknek. Mozgás tevékenység során is le kell küzdeni kisebb félelmeinket. Nagyon ügyesek voltak a gyerekek az akadálypálya teljesítése során.A foglalkozás alatt elmeséltem Az aranykulcs című mesét is. Végül relaxáltunk.
Szikszai György Református Általános Iskola
Ebben a témában olyan dolgokról beszélgettünk, melyek már korábban is felmerültek, vagyis arról, hogy a megküzdés sokkal könnyebben megy, ha van valaki az életünkben, akire számíthatunk. Mivel informatika órán feladat volt, hogy egy Word dokumentumot készítsenek, ezért úgy gondoltuk, hogy ki-ki a saját gondolatait laptopon „veti papírra”. Az informatika szakos kolléganőnek nagyon tetszett a gyerekek munkájának a tartalma is. Állítása szerint is nagyon éretten gondolkodnak sokan a csoportból.
A gyerekek egy akadálypályát készítettek, amin a legkülönbözőbb akadályokat kell leküzdeni. Még bábuk és dobókocka is készült hozzá, így akár társasjátékként is funkcionálhat.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 8. osztályosaival feldolgoztuk a Tíra és a musical című történetet. Megbeszéltük a lámpaláz tüneteit egyéni élményekkel kiegészítve. Elkészítettük az önbecsülés létrát. Az alacsony, az egészséges és a túlságosan magas önbecsüléshez helyezték el a gyerekek neveiket indoklással.
Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola
„Érzések hőmérője”
Cél: Segíteni a gyerekeknek azonosítani és megnevezni az érzéseiket.
Megvalósítás: Készítettünk egy „érzés-hőmérőt” , amin különböző érzelmek vannak feltüntetve (pl. öröm, szomorúság, harag, félelem, csalódottság, nyugalom). Megbeszéltük, hogy melyik érzés milyen színnel vagy hőmérséklettel társítható. Amikor egy gyerek rosszul érzi magát, rámutathat az érzésre, vagy megmondhatja, milyen szinten van az „érzés-hőmérőjén”. Ez az első lépés a megküzdésben: tudni, mit érzek.
Az elkészült skálák közül aztán az lett a legnépszerűbb, ahol a hőmérő „leghidegebb” pontján a sírás, a másik végpontján az öröm, boldogság volt jelölve.
Amikor már jól felismertük magunkon és másokon az érzéseinket, akkor továbbléptünk.
„Problémamegoldó lépések”-et gyakoroltunk.
Cél: Egyszerűsített lépések tanítása a problémák megoldására.
Megvalósítás: Készítettünk egy táblaképet
* Mi a probléma? (Nevezd meg az érzést/helyzetet.)
* Mit tehetnék? (Gyűjtsetek ötleteket – akár „bolondosakat” is.)
* Melyik a legjobb megoldás? (Válasszátok ki azt, ami a leginkább segíthet.)
* Tegyem meg! (Cselekedjetek!)
Gyakoroltuk a sort néhány apró, mindennapi problémákon keresztül, például: „Elfogyott a ceruzám”, „Nem értem a feladatot”, „Valaki csúfol”.
Végül következtek a relaxációs és légzőgyakorlatok:
Cél: Megtanítani a gyerekeknek a testtudatosságot és az önszabályozást.
Megvalósítás: Megtanultunk néhány rövid, egyszerű légzőgyakorlatokat (pl. „virág szagol” – lassú belégzés orron át, „gyertya elfúj” – lassú kilégzés szájon át), illetve mini relaxációs gyakorlatokat (pl. „megfeszít-ellazít” izmok). Ezeket beépítettük az óra elejébe vagy végébe, vagy ha valaki éppen feszült.