Meghallgatták a szamurájról szóló megható japán mesét, majd megbeszéltük a tartalmát és a mondanivalóját, üzenetét.
Ezután megálmodták a saját hősük páncélját. Ismét nagy lelkesedéssel vágtak bele a feladatba, végül mindenki beszámolt az alkotásáról.
Közben meghallgattuk a relaxációs zenét.
Megküzdési stratégiák
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Ma a megküzdési stratégiákról tanultunk. A lelkesítő ötleteket egy kedves mese is segítette, mely a kútban rekedt idős szamárról szólt.
Az ötven jó ötletet közösen színeztük, majd a csacsit elkészítettük. Vidám óra volt!
Boldogságóra tervezet – február
A tevékenység címe: Az én aranykulcsom
Életkor: 3-7 év
Csoport: Katica csoport
Ismeretkör: Mesélés, verselés
Fő didaktikai feladatok: A gyermekek problémamegoldó gondolkodásának erősítése. A társas kapcsolatok erősítése. A negatív érzelmek elhatalmasodásának kiküszöbölése, a dolgok pozitív értelmezésével.
Tevékenységek közötti átjárhatóság: Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka. Mozgás.
Felhasznált források: Bezzeg Andrea: Aranykulcs meséje (Bagdi Bella-Prof. Dr. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek)
A tevékenység menete:
Párhuzamosan végezhető tevékenységek:
– akadálypályán történő átjutás
– toronyépítés kooperatív tevékenység
– Beebot robot eljutattása a várba labirintuson keresztül
A csoport szokás és szabályrendszerének megfelelően mesére hívó mondóka elhangzását követően a tarka kendőn történő elhelyezkedés.
„Egyszer régen nagyon régen kint jártam a meseréten, ahogy keltem, ahogy jártam tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét. Kezdem is a legelején.”
Az Aranykulcs című mese élőszavas elmondása. A mesélés közben a gyermekekkel folyamatos szemkontaktus tartása. A hangsúly és hanglejtés helyes megválasztásával törekszem a gyermekek motivációját fenntartani.
A mesét követően a gyermekekkel eljátsszuk, hogy minket is elvarázsolt egy boszorkány egy lakatlan szigetre (ez lesz egy pléd). Amíg szól a zene addig minden gyermeknek erre kell állni, amikor a zene megáll akkor lehet úszni a tengerben, addig viszont a sziget összemegy. Amikor a zene újra megszólal a kisebb méretű szigetre kell mindenkinek ráállni. Addig kell összekucorodniuk amíg a zene véget nem ér.
A gyermekek akár maguk is megrajzolhatják vagy csak kiszínezhetik, kidíszíthetik (színespapír, színezés, ragasztás, vágás) a saját aranykulcsukat, közben beszélgetés hogy a te aranykulcsod kinek a szívét nyitná ki?
Ki szokott segíteni neked ha rossz kedved van? Rajzold le.
Az osztályba járó tanulók jelentős része lakótelepen lakik. Nincs kertjük, nem szoktak hozzá, hogy növényük legyen. Ezért választottuk megküzdési feladatként a magról való veteményezést, növényápolást. Az a tervünk, hogy a tanteremben nevelt virágmagokból kikelő palántákkal szeretnénk díszíteni májusban az osztályt és az iskola folyosóit virágládába kiültetve.
A farsangi időszakot a felkészülés előzte meg. Beszéltünk arról, hogy ilyenkor elűzzük a telet maskaráinkkal vidámságot, tavaszt idézünk. De előtte komoly próbatételeken kellett részt venniük. El kellett sajátítani a cirkuszi ügyességi feladatokat, hogy majd a tréfás vetélkedőn is helyt tudjanak állni. Ez a felkészülés tökéletesen sikerült, nagyon jót játszottunk, versengtünk és mulattunk a farsangi ünnepségünkön.
A foglalkozást a boldogság szigetére való utazással kezdtük. Nyugodt, békés hangulatot teremtettem a gyermekek számára, megfelelő halk zenét indítottam el a relaxációhoz A relaxációs gyakorlatok bevezetése tökéletes módja a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztésére. A halk, nyugtató zene segítette őket a koncentrációban és a relaxációban, ami elengedhetetlen a tanulási folyamat során. Több alkalommal relaxáltunk már, a gyermekek számára nem ismeretlen, kedvelik ezt a tevékenységet, figyelnek magukra, az érzéseikre. Nyitottak, a relaxáció során érzett érzések, hangulatok már megfoghatóak számukra, azonban az érzéseiket nem tudják még pontosan szavakba önteni. A gyerekek könnyedén elmerültek a képzeletvilágban, a víz, a homok és a vitorlás kapcsán, képesek a belső világukat megteremteni a gondolataikban. A vitorlás történet szimbolikus módon segített a gyerekeknek abban, hogy egy belső utazásra induljanak, amely segíthet a megküzdési stratégiák elsajátításában. A mesélés során a gyerekek különféle érzéseket élhettek át: a nyugalmat, a boldogságot, a szabadságot, a biztonságot. A kérdések, amelyeket a történet végén feltettem, segítettek a gyerekek figyelmének összpontosításában, miközben fejlesztették a szókincsüket és fantáziájukat. Az élmény feldolgozása segítette őket a belső érzelmi világuk megértésében, és egyúttal lehetőséget adott arra, hogy kifejezzék érzéseiket. A vitorlás építése és az együttműködésre épülő feladatok (kapitány, legénység, kormányos választása) erősítették a gyerekek közötti kapcsolatteremtést és együttműködést.
Az ilyen típusú tevékenységek kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy a gyerekek megtanuljanak kommunikálni, türelmesen várakozni, egymást meghallgatni, és közösen kidolgozni egy stratégiát a közös cél elérése érdekében. Segít a szociális készségeik fejlesztésében, valamint erősíti a közösségi érzést, amely fontos a későbbi interperszonális kapcsolatokban. Meg is fogalmazták, hogy a hajó képtelen célba érni akkor, ha mindenki csak a saját feladatára koncentrál, kell hozzá, hogy együtt tudjon működni a legénység, különben zátonyra futunk, vagy elsüllyedünk. Meg kell dolgoznunk azért, hogy célba érjünk, meg kell küzdenünk, ki kell találnunk a módját, hogy hogyan vihetjük sikerre a céljaink elérését.
A szigeten való kikötés során a gyerekek nagyon sok állatot, helyet soroltak fel, amit meg szerettek volna jeleníteni.
Ennek kapcsán több különböző, kisebb építmény született, majd ezeket egy nagy komplex építménnyé sikerült összekapcsolni. Nemcsak egyéni ötleteikkel, hanem mások javaslataival is bővítették az alkotást, így egy nagy komplex építmény jött létre, amely mindannyiuk közös munkájának eredménye. Ez az élmény nemcsak az egyéni kreativitást, hanem az együttműködést, az egymásra figyelést és a közös cél érdekében történő közreműködést is erősítette. A közös építés során megbeszélték, hogy milyen épületek legyenek a szigeten, megosztották a feladatokat egymással, mindenkinek volt a saját részfeladata. Jó volt látni a csapatmunkát, a gyerekek összetartását!
A gyerekekkel összeszdtük, mik azok, amik segítenek nekik megnyugodni, ha mérgesek, szomorúak vagy idegesek.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Havi foglalkozásunk bevezetéseként a héten megismerkedtek a gyerekek Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjével. Megkérdeztük a gyerekeket hogy ha lenne nekik is egy Aranykulcs a birtokukban, ők mit csinálnának vele.
Beszélgettünk arról, hogy néha nehéz feladatokat kell megoldanunk, hogy célba érhessünk, hogy megvalósíthassuk elképzeléseinket, hogy ügyesen teljesíthessünk.
A megküzdéshez kapcsolódóan megtartottuk hagyományos Farsangi mulatságunkat is, ahol csapatokban versenyezve különböző ügyességi feladatokat kellett megoldaniuk a gyerekeknek, hogy ők lehessenek a feladatokban az elsők. A versenyt minden gyermek nagyon élvezte, jókat nevettünk, és vidám csatakiáltásokkal motiváltuk a csapatokat.
Lezárásként közösen táncoltunk, mozogtunk Bagdi Bella: Ellazulni, jaj, de jó című dalára, hiszen a sok izgalmas feladat teljesítése után valóban jól esett az ellazulás.
Számomra egyik legtöbb gondolkodást igénylő témakör a megküzdési stratégia – hogyan is lehet szemléltetni az óvodás korú gyermekekkel, akik nagyban függenek a felnőttektől. Ebben az életkorban miért is kell küzdeniük a Maci csoportosaimnak?
Olyan játékokat játszottunk, amiben segíthettünk egy gyermeknek a küzdésében (meg kellett találni az eldugott kincset), illetve együtt kellett az egyre kisebbedő hajónkon fent maradni a háborgó tengeren – egy közös cél vezérelt minket, mindenki ugyanazért küzdött (le ne essünk) és fontos volt, hogy segítsük egymást, mert csak úgy jutunk ki a szárazföldre.
Az óra elején meghallgattuk, elénekeltük a hónap dalát, és kellően ellazultunk. Ezután elolvastam a mesét, és beszélgettünk róla.
Megbeszéltük, volt e már valaki mérges, szomorú, és ha igen, hogy tudott megnyugodni, hogyan lett jobb a kedve. Ezután elkészítettük a megküzdés szivárványát közösen, amit kitettünk az falra is.
Nagyon szerették ezt az órát a gyerekek.