A februári boldogságóránkat a Pozitív élmények újraélése című zenés relaxációval kezdtük, mert az éneklés az egyik leghatékonyabb feszültségoldó technika. Olyan szólásokat, közmondásokat gyűjtöttünk, értelmeztünk, melyek segítenek nekünk mindennapi nehézségeink leküzdésében. Felelevenítettük, hogy mit jelent a problémaközpontú és az érzelemközpontú megközelítés.
Az előző tanévben megismert történetet (A szamár története) dramatizáltuk többféle stílusban.
Az órát meditációval zártuk, házi feladatként kértem, hogy gyűjtsék össze azokat a helyzeteket, melyeknél sikerült egy stresszhelyzetben megoldást találni, és a feszültséget levezetni.
Megküzdési stratégiák
2025. február hónapunban, a farsangra készülődés alkalmával nemcsak azt beszéltük meg a gyermekekkel, hogy milyen hagyományai-, és népszokásai vannak ennek az időszaknak, hanem azt is, hogy milyen módon tudunk egymásra ilyenkor is odafigyelni, és egymást segíteni, egymással összefogni.
Közösen készültünk szokásos évi mulatságainkra, mely sokféle érzést váltott ki belülünk (pl.: izgatottság, öröm, és némelykor félelem..), melyeket megpróbáltunk megjeleníteni gesztusainkkal, és arcjátékunkkal. Így a gyermekek is személtető módon tudták rögzíteni magukban egy-egy érzés jellemző jegyeit.
Előre megbeszéltük, hogy hogyan is fog zajlani mulatságunk, mi lesz a menete, és hogy milyen játékokat fogunk közösen játszani, melyekhez nagyon fontos az, hogy összedolgozzunk, és egymást segítsük.
A csapatjátékok szabályait megismerve meg is mutatkoztak kisebb akadályok (P.: nem időben fogta meg a váltótárs a pajtás vállát, így a csapat nem nyert, egyszerre nyúltak ketten is ugyanazért a süteményért – az utolsóért- a tányérra….).
Ezeket a helyzeteket megbeszélve, a gyermeket a megoldásra rávezetve, vagy azt közösen megoldva elhárult minden akadály.
Bálunk napján mindenki büszkén vonult be a csoportszobába, és önfeledten táncolva, versenyfeladatokat megoldva, és megküzdve az adódó akadályokkal jól érezte magát.
Első osztályban a tanító néni elmesélte, hogy a farsang nemcsak a jelmezekről és a táncról szól, hanem arról is, hogyan tudunk jól bánni egymással, és hogyan oldjuk meg a problémákat, ha felmerülnek.
Először megbeszéltük, milyen érzéseink lehetnek farsang közben: izgatottság, öröm, de néha lehet kicsit félelem vagy bizonytalanság is, ha például félünk beszélni vagy nem találunk partnert a játékhoz.
A tanító néni játékokat vezetett, amelyek során gyakoroltuk a megküzdési stratégiákat. Például volt egy játék, amikor eljátszottuk, hogy valaki nem akar velünk játszani, és megbeszéltük, mit tehetünk ilyenkor: kérhetünk másik játékost, kérhetünk segítséget a tanítótól, vagy egyszerűen elmehetünk egy másik játékhoz.
Farsang napján mindenki beöltözött, és a közös tánc mellett voltak kisebb csoportos feladatok, ahol segíteni kellett egymásnak, és meg kellett oldani néhány apró félreértést. Például amikor két gyerek ugyanazt a szerepet akarta eljátszani, a tanító néni megmutatta, hogyan beszéljünk meg egy megoldást, hogy mindenki jól érezze magát.
A farsangi mulatság után közösen elmondtuk, milyen stratégiák segítettek nekünk, hogy jól érezzük magunkat és ne legyenek sértődések. Így megtanultuk, hogy a nehéz helyzeteket barátságosan és türelemmel is meg lehet oldani.
Ez a farsang segített abban, hogy jobban megértsük, hogyan bánjunk egymással és hogyan oldjuk meg a konfliktusokat – ez pedig nagyon fontos része a megküzdési stratégiáknak.
Megküzdési stratégiák.
Hajótörés.
Ügyességi játékok.
A Megküzdési stratégiák témakört relaxációval kezdtük, majd táncoltunk egyet Bagdi Bella Van nekem egy álmom című zenéjére.
Ezt követően a kihívás, probléma, konfliktus, kudarc, nehézség, fájdalom, trauma, gyász szavak jelentését boncolgattuk. A gyerekek nagyon megfogható magyarázatot adtak minderre. Jó volt azt megtapasztalni, hogy nem ragadnak bele egy-egy kudarcba, hamar túllépnek. Ennek ellenére mégis átbeszéltük a megküzdési módszereket, melyeket a melléklet is tartalmaz.
Cél: A lelki ellenállóképesség fejlesztése, humor és tanulás erejének tudatosítása
Tevékenységek:
• Nehezen ment, de megoldottam – mindenki felidéz egy helyzetet, amiből tanult.
• Humoros memóriák: páros beszélgetés – mikor nevettél utoljára saját hibádon?
• Mini tréning: „Mit mondhatnál magadnak, amikor elkeseredsz?” – pozitív belső párbeszéd gyakorlása.
• Különböző „krízis” helyzetek (pl. rossz jegy, csalódás) – hogyan lehetne megküzdeni?
Kérdések:
• Mit jelent az, hogy „kudarcból is lehet építkezni”?
• Mikor segített a humor átvészelni egy helyzetet?
Reflexió: Mit tanultál magadról, amikor legutóbb nehéz helyzetbe kerültél?
A gyerekek elkészítették a saját Szamurájukat mindenki elmondta hogy mi a képessége.
Beszélgettünk a megküzdés szó fogalmáról. Megbeszéltük, hogyan kell kezelni az egyes helyzeteket, amikor valami probléma, fájdalom ér bennünket.
Elolvastuk A bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesét, megbeszéltük a segítő és a jóakaró szerepét.
Február 3-a, Balázs napja, régen diákünnep volt. Ennek kapcsán mi is elindultunk balázsolni a helyi óvodába.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Képregényt készítettünk a gyermekekkel, melyben, ha valamely problémával találják szemben magukat, mégis megküzdenek az adott helyzettel. Ebben a tanévben sok ilyen probléma volt, de sikeresen helytálltak a tanulók. Sőt!
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A februári hónap témája a megküzdés gyakorlása. A Bogyó és Babóca csoportba járó óvodások egy fantasztikus jelmezbálban vehettek részt, melynek témája „Állati jó ötletek” volt.
A jelmezbál során:
– közösen minifánkokat készítettünk az óvodásokkal, amiket örömmel meg is kóstoltunk;
– mindenki elkészíthette a saját farsangi csillogó álarcát;
– olyan különböző szórakoztató tevékenységeken vehettek rész a gyerekek, mint:
• A leggyorsabb mágikus bohóc kalap
• Etetsd meg a bohócot színes labdákkal!
• Röpítsd bele a labdákat a bohóc szivárvány esernyőjébe!
• Elli repülő tányérjai
• Dobd ki a körből a lufikat!
• Farsangi mulatság
– jelmezverseny keretén belül díjazásra kerültek a legötletesebb jelmezek;
– minden gyermek a saját jelmezének megfelelő oklevelet, valamint édességcsomagot kapott;
– zárásként meghallgattuk Bagdi Bella „Ellazulni jaj de jó!” című zenés relaxációs dalát.