A megküzdés gyakorlása nemcsak egy hónapnyi feladat, hanem egész éves. A distressz helyzet felnőttként is nehezen kezelhető, éppen ezért nagyon fontos hogy a gyerekekkel folyamatosan beszélgessek róla. A gyakorlatok nagyon sokat segítettek abban, hogy a gyerekek hogyan is alakítsanak ki maguknak megküzdési stratégiákat!
Megküzdési stratégiák
Gondoljatok egy agy álmotokra, amelyet szeretnétek megvalósítani, de valami mindig megakadályoz abban, hogy elkezdjétek a megvalósítást.
Lesz 4 hang, aki körbevesz, figyeld meg mit érzel, ha ezek a hangok megszólalnak.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Nemcsak az emberek, a mese szerint az állatok is megküzdenek a problémákkal, nemcsak az emberek, és mindenki más módon próbál megoldást keresni.
A megküzdési stratégiákból a segítségnyújtásra helyeztük a hangsúlyt, gyakorlatokat csináltunk, amiket párban sokkal könnyebb. A munkafüzetekbe kidolgoztuk a csodálatos segítőink képét. Sokat beszélgettünk arról, milyen nehéz helyzetekbe kerültek a gyerekek és kerestük a megoldásokat, hogyan lehetett volna őket megoldani, ill. hogyan oldották meg az akkori problémát ők. Eljátszottuk a ‘vak kígyó’ játékot, melyben csakis az első gyermek szeme volt nyitva, a többieké behunyva és hagyták magukat vezetni az első által. Nagyon élvezetes játék lett ez a gyerekek számára! Meghallgatták az ‘Öröm forrása’ című mesét és mindenki lerajzolta, ő hogyan képzeli el ezt a forrást és a kislány álmát.
A növendékeimmel beszélgettünk a megküzdési stratégiákról, és mivel legtöbbjüknek van otthon cicája, érdekes párhuzamot találtunk a macskák viselkedése és az éneklés között. Arra jutottunk, hogy a macskák dorombolása nagyon hasonló ahhoz, amit az éneklés adhat nekünk: mindkettő segít a stressz csökkentésében és a megnyugvásban.
A cicák dorombolása nemcsak a gazdik számára kellemes, hanem maguknak az állatoknak is megnyugtató hatású, sőt, még a regenerációjukat is segíti. Ehhez hasonlóan, amikor éneklünk, a légzésünk mélyebbé és egyenletesebbé válik, ami ellazítja az idegrendszert és csökkenti a feszültséget. A közös felismerésünk az volt, hogy az éneklés egyfajta „belső dorombolásként” működhet számunkra – természetes módja annak, hogy megküzdjünk a stresszel és visszataláljunk a belső egyensúlyunkhoz.
Az osztályban sokszor érezzük úgy, valamiért küzdeni kell. A másodikosok az osztályon belüli barátságért küzdenek. Az osztályon belüli igaz barátokat és a belső küzdést vettük alapul játékon és beszélgetésen keresztül.
Elsősorban a dühkezelést helyeztem középpontba, mert néhàny gyereknél előfordul erőszakos viselkedés.
Tanàcsokat adtam, hogy hogyan lehet levezetni azt az érzést, mit tehetnék azért hogy jobban érezzék magukat. Mindet kipróbàltuk, pl. légzéstechnikàk, levegőbe ütés, papírtépés, izomfeszítés-lazítás, otthon esetleg pàrnàba kiabàlás, levegőre menni stb.
Sok ötletet ők is mondták, és saját élményeket meséltek.
Majd arról beszélgettünk, hogy nekik milyen élményeik vannak azzal kapcsolatban, hogy leküzdötték egy félelmüket?!
Pl. vérvételre mentek, vagy fàra másztak vagy leütöttek egy darazsat stb.
Mi kellett hozzà?
Kire szàmíthatnak?
Ismét egy szuper beszélgetés alakult.
A mesékben egy félelmetes sárkányt kell legyőzni, így most egy sárkányt készítettünk wc papír gurigàból. Nagyon élvezték.
Beszélgető kör során témaként a néha előforduló, csoportszobán belüli verekedést vitattuk meg. Megbeszéltük, hogy nem szabad verekedni, sőt, szigorúan tilos, de ha mégsem sikerül ezt betartani, mi a teendő ezt követően. Van a csoportszobában kitéve egy több pontos, képekkel ellátott plakát, ahol tippek vannak arra, mi a teendő, ha valaki felidegesít minket. A csoport közös megnyugtatása a relaxáló póz, ami törökülésben történik, ujjak összecsippentve a térden, szem becsukva és veszünk három mély levegőt. Ezután mindenki kicsit nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb.
Közös játék során pedig építettek a gyerekek egy magas tornyot, ami az égig érő paszulyt szimbolizálta,mint a mesében.
Februárban a megküzdési stratégiák hónapjában bátorságpróbára invitálta a gyermekeket Boldog Dóra. Melyre a „Villámlazítás” relaxációval és az „Ellazulni jaj, de jó!” című dallal készültek fel a gyerekek. A bátorságpróbán bekötött szemmel kellett egy székekből készült fahídon átjutni, majd a végén páros lábbal landolni a Szív szigeten és bevárni a többieket. A gyerekek bátorították, biztatták egymást, örültek társaik sikerének. A bátorságpróbát követően a szigeten meghallgaták a meseszövő manók meséjét az Aranykulcsról és végig izgulhatták a rakoncátlan királylány megpróbáltatásait. A mesét követően beszélgettünk arról, hogy ők mit nyitnának az aranykulccsal és hová rejtenék. Mi lenne a kívánságuk és még az álmaikról is meséltek egymásnak. A Szív szigetet elhagyva hatalmas viharba került a hajónk és kinek a cipellője, kinek a pulóvere veszett oda. A végén a mesebeli boszorkánytól megtudtuk, hogy nála vannak a holmik és ki „kell” váltaniuk a gyerekeknek. Miután sikeresen visszaszerezte mindenki a „kincsét” visszatértünk az óvodába és berajzoltuk a boldogság várunk újjabb lépcsőfokára a megküzdés jelét. A sok izgalom után végül egy kis tánc következett, majd lerajzolhatták, hogy ők hol nyugszanak meg és ki az, aki meg tudja őket nyugtatni, vagy segít nekik ha rossz a kedvük.
Igazán bátran helyt álltak a gyerekek ezen a boldogság órán, közben megtanulhatták, hogy a céljaikért meg kell küzdeni és ne adják fel még akkor sem ha nehézségekbe ütköznek!
A megküzdési stratégiákat a gyermekeknek játékokkal tudjuk tanítani, hogyan használják a stressz, a nehéz helyzetek és az érzelmi kihívások kezelésére. Ezek a stratégiák segítenek abban, hogy megőrizzük lelki egyensúlyunkat, alkalmazkodjunk a kihívásokhoz, és pozitívan kezeljük a problémákat.
A tanulók szív alakú lufikat fújtak fel, és minden egyes fújásnál elmondtanak egy dolgot, ami bosszantotta őket. Ezután lassan kiengedve a levegőt megoldási lehetőségeken gondolkodnak. Így megtanulták, hogy a haragot is lehet kontrollálni.
Körben állva egy Pikachu sapkával jelöltük az éppen beszélő diákot. Pikachut nagyon kedvelik a gyerekek. A következő mondattal kezdtük: „Amikor szomorú vagyok, akkor segít nekem…” A következő játékos folytatta a saját megoldásával, pl. „…ha meghallgat egy barátom.” Egy kedves és aranyos mondat után meg is nyomhatták a sapkát, hogy világítson és mozgassa a fülét, ezzel jelezve, hogy neki is tetszett.
A játék addig folytatódott, amíg mindenki elmondott egy megküzdési stratégiát. Így a gyerekek rengeteg ötletet hallattak, amelyeket később a saját életükben is alkalmazhatnak.
A feladat végén különböző szerepekbe bújtunk, megnéztük vajon másnak is lehetnek-e a problémáik, majd egy béke táncot jártunk.
A tanóra végén kis poszt-t cetlikre jegyezték fel, ki mit tanult,és kinek mi tetszett az órán.
A jól megválasztott stratégiák nemcsak az érzelmi egyensúly megőrzésében, hanem a problémamegoldó készség fejlesztésében is kulcsszerepet játszanak.