A havi foglalkozás alkalmával a gyermekek megismerkedtek az Aranykulcs című mesével. Melyet a fiúk és lányok is nagy érdeklődéssel hallgattak. A rövid visszatért mondókát az ügyesebbek a mese végén már mondogatták.
Sárkányos színezőt még udvaron töltött időben is színezék.
Munkafüzet 47. oldalán lévő feladat nagyon érdekes volt. Hol érzed a boldogságot? Szinten egy két kivétel nélkül a mellkas területére helyezték de a félelmet szimbolizáló fekete színt a gyomor és fej területén színezék.
Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban a megküzdési technikákat gyakoroltuk.
Tevékenységünket a jégvilágban elő állatokhoz kapcsoltuk, kiemelten a jegesmedvéhez. Egy kis rövidfilmet néztünk meg a jegesmedvéről, életkörülményeiről. Beszélgettünk a filmben látott állatok viselkedéséről, élelemszerzésük nehézségeiről. A gyerekek is megoszthatták, hogy számukra mik okoznak nehézséget, kihívást.
Létrehoztunk egy jégvilágos sarkot, melyben elhelyeztük a jegesmedvét is, amit közösen festettünk.
A hét során a gyerekekkel a megküzdési stratégiák témáját jártuk körül, játékos, életkoruknak megfelelő formában. A célunk az volt, hogy segítsünk nekik felismerni saját érzéseiket, és megtanuljanak egyszerű, pozitív módokat arra, hogyan kezeljék a bennük felgyülemlő feszültséget, szomorúságot vagy dühöt.
A foglalkozást egy beszélgetéssel indítottuk, ahol körben ülve arról meséltek, mit éreznek bizonyos helyzetekben – például amikor elveszik a játékukat, vagy ha valaki nem játszik velük. Plüssfigurákkal, érzelemkártyákkal és arcmimika-gyakorlatokkal segítettük a felismerést és a megfogalmazást. Külön figyelmet szenteltünk annak, hogy a gyerekek lássák: minden érzés megengedett, és nem baj, ha néha mérgesek vagy szomorúak – a fontos az, hogy tudjuk, mit tehetünk ilyenkor.
Relaxációs mesét hallgattak a szőnyegen, mely során ellazultak és megtanulták, hogy ha egy képzeletbeli labdát vesznek a kezükbe nehéz helyzetekben, akkor az segíthet átvészelni az izgulást, félelmet és egyéb nehéz helyzeteket.
Ezután bábozásra és szerepjátékra került sor, ahol eljátszottunk különféle mindennapi konfliktushelyzeteket – például sorban állásból eredő vitát vagy egy játék elvesztését. Ezekre közösen kerestünk működő, megnyugtató megoldásokat: elmondani az érzéseinket, valamint légzőgyakorlatokat is alkalmaztam.
Elővettük a képzeletbeli lufinkat, amibe beletettük minden félelmünket, elhangzott a pók, boszorkány, sötétség, dínó stb. bekötöttük a lufink száját, és elengedtük jó magasra. Ezzel elszállt minden bennük lévő félelem.
A gyerekek meghallgatták az Égig érő paszuly című mesét, majd ők is tornyot építettek építőkockából és lego duplóból.
Végezetül kiszínezték a megküzdés jelét.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Osztály:2.b
Tantárgy: drámaóra-boldogságóra
Téma: megküzdési stratégiák
Fő didaktikai feladatok: ismeretek rögzítése
Tantárgy: testnevelés, technika és életvitel, vizuális nevelés
Az óra menete
1. Játsszunk a különböző érzelmekhez tartozó arckifejezésekkel!
Milyen az arckifejezésünk amikor vidámak vagyunk?( izgatott, büszke, boldog, félénk, csalódott, szomorú, mérges)
Mutasd az arckifejezéseddel, hogy vidám vagy!
Körbe is lehet állni, hogy jobban lássák egymást!
Összegzés
Az óra minden tekintetben sikeres volt. A gyerekek nemcsak jól érezték magukat, hanem valóban hasznos készségeket sajátíthattak el az érzelmek kezelésére és a problémamegoldásra vonatkozóan. A változatos módszerek és a kreatív elemek kombinációja ideális volt ehhez a korosztályhoz.
A palástok technikája különösen hatékonynak bizonyult a komplex érzelmek és stratégiák vizualizálásában. Ezt a módszert érdemes lenne más órákban is alkalmazni.
Az óra céljai teljes mértékben megvalósultak, és a gyerekek olyan eszközöket kaptak a kezükbe, amelyeket a mindennapi életben is használhatnak.
Fejlesztési lehetőségek
• Több időt lehetne szánni az egyes megküzdési stratégiák gyakorlati kipróbálására
• Szerepjátékokkal lehetne még jobban elmélyíteni a témát
• A palástokat ki lehetne egészíteni rajzokkal is
2. Válassz arckifejezést!
Válassz egy képet, játszd el az arckifejezést és mondj hozzá egy mondatot!
(Vidám vagyok, mert kaptam egy ötöst.)
A legvégére maradjon a szomorú arckifejezés.
3. Beszélgetés
Voltál már szomorú, ha igen, akkor miért? Ki volt az, akinek a
segítségére volt szükséged, ki az, aki rád is számíthat?
Szorgalmas hozzáállással, a segítőkészségünkkel és akaratunkkal mindig megtudjuk oldani a problémáinkat.
Ha nem érzitek jól magatokat, mitől lesz jobb a kedvetek?
Pl..sportolás, rajzolás, beszélgetés, játék a háziálattal (persze, akinek van)
4. Nyugi, Guido!
Sresszkezelő mese
5. A meséhez színezhető illusztráció kiszínezése
6. Rajzoljátok le egy kicsi kék palástra, mik azok dolgok, félelmek amelyek napi szinten problémát okoznak nektek, ami ellen küzdeni kell, ami szomorúvá tesz benneteket.
Ezeket a fekete palástra fel fogjuk ragasztani. Beszélgessünk róla, hogy tudjuk ezeket leküzdeni, hogyan lehetne velük kapcsolatos rossz érzéseket csökkenteni, megszüntetni.
Gyűjtsétek össze azokat a szavakat, amelyek segíthetnek nekünk!
Boldogságóra
Időpont: 2025.02.24.
Februári téma: Megküzdési stratégiák
Mottónk:
„Nem számít, hogy jelenleg milyen képességgel rendelkezel, az erőfeszítés az,ami ezt a képességet beindítja és teljesítménnyé változtatja.” Carol Dweck
Az óra célja: problémaközpontú megküzdési és érzelemközpontú
megküzdési gyakorlatok alkalmazása
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
Az életünk sorozatos küzdelem, és erre fel kell készíteni a legkisebbeket is, hogy jól éljék meg a problémát amikor szembetalálkoznak ezekkel, és további feldatunk az is, hogy már óvodás korban szembesüljenek olyan feladatokkal, melyek leküzdése, megküzdése pozitív energiával látja el őket. Leküzdöttük félelmünket a láva kikerülésével, és az akadályokon való végighaladással. És győztünk!
Színes és ötletes páncélok születtek.
Fő cél: Segíteni a gyerekeket abban, hogy nehéz, stresszes helyzetekben is képesek legyenek megnyugodni, megoldást találni és pozitívan viselkedni.
Történet / mese – „A kis teknős, aki elbújt” (10–12 perc)
Tartalom: Egy teknős minden konfliktusnál elbújik a páncéljába, de barátai megtanítják, hogyan nyugtassa meg magát és kérjen segítséget.
Megbeszélés:
• Mitől félt a teknős?
• Mi segített neki, hogy előbújjon?
• Mi segít neked, ha ideges vagy?
A mai foglalkozás célja az volt, hogy a tanulókkal együtt gondolkodjunk arról, mit tehetünk nehéz helyzetekben, hogyan küzdjünk meg a stresszel, a csalódással vagy a szorongással – gyermeknyelven, játékosan, mégis tartalmasan.
A beszélgetést azzal kezdtük, hogy ki-ki mesélhetett egy olyan helyzetről, amikor szomorú, ideges vagy csalódott volt. Ezután közösen gyűjtöttük össze, milyen dolgok segíthetnek ilyenkor: például sportolás, rajzolás, beszélgetés egy baráttal, zenehallgatás, mély levegővétel, vagy egyszerűen egy kis idő magunknak.
A foglalkozás második részében meglepetés feladat következett: zöldségekből és gyümölcsökből vidám figurákat készítettünk. Volt, aki répából készített bohócot, mások banánból és szőlőből varázsoltak „nyugodt királyt” vagy „mosolygós hőst”.
Miközben a gyerekek alkottak, arra kértem őket, gondolják végig:
👉 Milyen tulajdonságokat adnak a figurájuknak?
👉 Mi segít ennek a kis hősnek, ha szomorú vagy dühös lesz?
A figurák így egy-egy megküzdési stratégiát is megjelenítettek: volt, aki a türelem, más a nevetés vagy a sport erejét jelképezte. A gyerekek elnevezték a figuráikat, és bemutatták őket az osztálynak – megosztva, miért lehet „hasznos barát” egy-egy ilyen figura, ha valami nehézséggel találkozunk.
A foglalkozás során sok nevetés és játék volt, ugyanakkor komoly gondolatok is előkerültek. A gyerekek megtapasztalhatták, hogy nem baj, ha rossz napjuk van – de mindig van eszközük, amivel segíthetnek maguknak. A kreatív tevékenység lehetőséget adott az önkifejezésre és a pozitív, erősítő gondolatok megfogalmazására is.
⸻
Tanári reflexió:
A megküzdési stratégiák tanítása ebben a korosztályban akkor a leghatékonyabb, ha játékos, kézzelfogható módon történik. A vidám zöldség- és gyümölcsfigurák nemcsak mosolyt csaltak az arcokra, hanem valódi beszélgetéseket indítottak el belső világukról, erőforrásaikról. Úgy érzem, a foglalkozás segített abban, hogy a gyerekek tudatosabban és bátrabban nézzenek szembe a mindennapi kihívásokkal.
A célok kitűzése után a megküzdési stratégiák gyerekek felé való közvetítése sem volt könnyű számomra.
A témát egy játékmackó eltűnésével indítottam. Mackó úr eltűnt a tanteremből, de hátrahagyott egy levelet, amelyben leírja, hogy milyen szomorú, amiért a gyerekek túl hangosak és nem tud tőlük pihenni. Csak akkor jön vissza Mackó úr játszani, ha a gyerekek teljesítik a próbatételeket! Például: Szeretettel bánnak a társaikkal! Csöndben mosnak kezet! Figyelnek meseolvasás közben!
Ezt követően feldolgoztuk a témát egy mesével. A mese tanítói bemutatása után szóban, kérdések segítségével dolgozzuk fel a hallottakat: Ha lenne egy aranykulcsod, mit nyitnál ki vele?
Hajótörés játék: A gyerekekkel a „tengeren” vagyunk, hajótörést szenvedünk és csak egy tutajunk marad. Mindenkinek a tutajon kell maradnia és vigyázni kell egymásra, nehogy a tengerbe essen bárki is. Eközben zene szól. Amikor a zene elhallgat, a tutaj kisebb lesz, mindig egyre kisebb. Ha sikerül a zene végéig a tutajon maradni, akkor megmenekülünk.
A gyerekekkel közösen táncolunk a dalra.