Az osztályban a dühkitörések és a kétségbeesés okozza a legnagyobb problémát, így ezt a két témát jártuk körbe. Megismerkedtünk az indulathőmérővel, mivel nem ismernek még minden betűt, az érzéseket megpróbálták lerajzolni. Kétségbeesés vagy kudarc esetén megegyeztünk, hogy nem szégyen segítséget, vigaszt kérni. A párok közül az egyik a „maci” bőrébe bújt és elpanaszolta a nehézségeit, a párja pedig vigasztalta.
Megküzdöttünk a témával, hősiesen teljesítettük, majd az óra végén a hónap dalára ellazultunk.
Megküzdési stratégiák
Varázslatos diákok 5. osztály
Akit érint a lámpaláz, a túlzott stressz, annak hatalmas kihívás féken tartása, a hátrányból előny formálása- pozitív stresszé alakítása. A kis szórejtvény után erről beszélgettünk. Okok, testi-pszichés megjelenései formáinak felírása után a megoldásra összepontosítva csokorba szedtük, egyfajta megoldási tervet készítettünk. Nagyon hasznos, élményszerű óra volt, hiszen meg is jelenítettük kis színpadunkon mindazt, ami jellemző a lámpalázra.
A februári téma a megküzdési stratégiák voltak. A „Meglengetem a karom, pedig alig akarom” című relaxációs gyakorlattal kezdtük a téma feldolgozását. A beszélgetőkör folyamán megkérdeztem a gyerekeket, hogy történt- e már velük olyan, hogy valamit nagyon szerettek volna (elérni), de az nem túl könnyen sikerült. A nagyobbak értették a kérdésem. Ezután elmeséltem az „Aranykulcs” című mesét, a végén átbeszéltük a kérdéseket. Majd kezdődött a bátorságpróba, ahol különböző térképek és játékos feladatok segítségével kiszabadítottuk az elbújtatott kedvenc plüssöket. A játék végén gyümölcszsúrt rendeztünk a megtalált plüssök örömére.
Boldog Dóra elkezdte a mondókáját és elmesélte az Aranykulcs meséjét. Megbeszéltük, hogy mi milyen nehéz feladatokba ütközhetünk és azt hogyan tudjuk megoldani. A gyermekek lerajzolták, hogy ki az/ mi az ami megnyugtatja őket. Ezeket a beszélgető kör során megmutatták egymásnak és elmondták, hogy miért azt rajzolták.
Februárban a Boldogságórák témája a megküzdési stratégiák voltak. Kiemelten foglalkoztunk a lámpaláz leküzdésével, mivel a közelgő nyelvi farsangi előadás sok tanuló számára éppen aktuális kihívást jelentett. Közösen megbeszéltük:
– Mit is jelent a lámpaláz?
– Kinek volt már hasonló élménye?
– Milyen testi és lelki tünetek kísérhetik?
– Hogyan lehet ezeket felismerni és hatékonyan kezelni?
A gyerekek tapasztalatokat osztottak meg, és közösen gyűjtöttünk módszereket, amelyek segíthetnek nyugodtabban, magabiztosabban kiállni mások elé.
Februárban a szeretet és összetartozás is fontos szerepet kapott. A diákönkormányzat nagyköveteivel Valentin-nap alkalmából Szeretetdobozt készítettünk, amelybe az iskolába járó gyerekek névvel vagy név nélkül üzeneteket küldhettek azoknak, akiket szeretnek vagy kedvelnek. A doboznak nagy sikere volt – több mint egy hétig díszítette az iskola előterét, és a gyerekek izgatottan várták, hogy megkapják a számukra írt kedves üzeneteket. Az iskolai farsangon néhány üzenetet fel is olvastunk, majd mindenki megkapta a neki szóló sorokat.
Átbeszéltük a különböző megküzdési stratégiákat, ki mivel szokta megoldani a problémáit. Elolvastuk az ajánlott rövid történetet és megcsináltuk a hozzá tartozó feladatlapot.
Február a „Megküzdési stratégiák” hónapja a Boldogságóra program keretében.
Etika órán a 8.a osztállyal boncolgattuk a témát. Először ők mondták el, nekik mit jelent ez a szókapcsolat. Érdekes, hogy rögtön a szó konkrét értelmezése jutott eszükbe. Ezután arról beszélgettünk, nekik miért kell megküzdeniük.
Kérdéseim segítségével átkanyarodtunk az Állampolgári ismeretek óra egyik tananyagához: Állampolgári jogok és kötelességek. Beszélgettünk a történelem során mikortól vannak jogai az embereknek.
Vitatémaként megnéztük A számolás joga c. film részletét. Itt az egyik néger női főszereplő a bíróságon harcolja ki, hogy miért ő legyen az első néger nő a mérnöki egyetemen, a fehér férfiak között. A film a ’60-as, ’70-es évek Amerikájában játszódik, 3 néger nő előremenetelét mutatja be, akik a NASA-nál dolgoztak.
Ezt követően a nyolcadikosok elmondták saját véleményeiket a látottakról.
Majd érdeklődve hallgatták elbeszélésemet erről az időszakról. Hogyan küzdöttek meg az egyenlőségért a négerek.
Nagyon ügyesen fogalmazták meg saját véleményeiket, ők hogyan „harcoltak” volna.
A megküzdési stratégiák témakörében A szélfiúcska mesét dolgoztuk fel, majd mutogatós mondókákat, dalokat, mozgásos játékokat kapcsoltam a témához. Az órát meditációval zártam.
A megküzdési stratégiákhoz kapcsolódóan először meghallgatták a gyerekek a mesét, ehhez kapcsolódik mindig a beszélgetésünk az adott témában. A következő órán elkészítettük a buzdító megerősítéseink tábláját, ami nagyon jól sikerült! És mit hallgattunk közben? Természetesen a Van nekem egy álmom című dalt!
A féléves értesítő otthoni kiértékelése után osztályfőnöki órán egyénileg megfogalmazták a diákok milyen más/új módszerrel lehetne próbálkozni tanulmányi eredményeik javításán.
Ezek az új célok fejlesztik a diákok önismeretét, játékos szituációk segítségével dolgoztuk fel az önmagunkkal való együttműködés gondolatkörét.