Az osztályban sokszor érezzük úgy, valamiért küzdeni kell. A másodikosok az osztályon belüli barátságért küzdenek. Az osztályon belüli igaz barátokat és a belső küzdést vettük alapul játékon és beszélgetésen keresztül.
Megküzdési stratégiák
Elsősorban a dühkezelést helyeztem középpontba, mert néhàny gyereknél előfordul erőszakos viselkedés.
Tanàcsokat adtam, hogy hogyan lehet levezetni azt az érzést, mit tehetnék azért hogy jobban érezzék magukat. Mindet kipróbàltuk, pl. légzéstechnikàk, levegőbe ütés, papírtépés, izomfeszítés-lazítás, otthon esetleg pàrnàba kiabàlás, levegőre menni stb.
Sok ötletet ők is mondták, és saját élményeket meséltek.
Majd arról beszélgettünk, hogy nekik milyen élményeik vannak azzal kapcsolatban, hogy leküzdötték egy félelmüket?!
Pl. vérvételre mentek, vagy fàra másztak vagy leütöttek egy darazsat stb.
Mi kellett hozzà?
Kire szàmíthatnak?
Ismét egy szuper beszélgetés alakult.
A mesékben egy félelmetes sárkányt kell legyőzni, így most egy sárkányt készítettünk wc papír gurigàból. Nagyon élvezték.
Beszélgető kör során témaként a néha előforduló, csoportszobán belüli verekedést vitattuk meg. Megbeszéltük, hogy nem szabad verekedni, sőt, szigorúan tilos, de ha mégsem sikerül ezt betartani, mi a teendő ezt követően. Van a csoportszobában kitéve egy több pontos, képekkel ellátott plakát, ahol tippek vannak arra, mi a teendő, ha valaki felidegesít minket. A csoport közös megnyugtatása a relaxáló póz, ami törökülésben történik, ujjak összecsippentve a térden, szem becsukva és veszünk három mély levegőt. Ezután mindenki kicsit nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb.
Közös játék során pedig építettek a gyerekek egy magas tornyot, ami az égig érő paszulyt szimbolizálta,mint a mesében.
Februárban a megküzdési stratégiák hónapjában bátorságpróbára invitálta a gyermekeket Boldog Dóra. Melyre a „Villámlazítás” relaxációval és az „Ellazulni jaj, de jó!” című dallal készültek fel a gyerekek. A bátorságpróbán bekötött szemmel kellett egy székekből készült fahídon átjutni, majd a végén páros lábbal landolni a Szív szigeten és bevárni a többieket. A gyerekek bátorították, biztatták egymást, örültek társaik sikerének. A bátorságpróbát követően a szigeten meghallgaták a meseszövő manók meséjét az Aranykulcsról és végig izgulhatták a rakoncátlan királylány megpróbáltatásait. A mesét követően beszélgettünk arról, hogy ők mit nyitnának az aranykulccsal és hová rejtenék. Mi lenne a kívánságuk és még az álmaikról is meséltek egymásnak. A Szív szigetet elhagyva hatalmas viharba került a hajónk és kinek a cipellője, kinek a pulóvere veszett oda. A végén a mesebeli boszorkánytól megtudtuk, hogy nála vannak a holmik és ki „kell” váltaniuk a gyerekeknek. Miután sikeresen visszaszerezte mindenki a „kincsét” visszatértünk az óvodába és berajzoltuk a boldogság várunk újjabb lépcsőfokára a megküzdés jelét. A sok izgalom után végül egy kis tánc következett, majd lerajzolhatták, hogy ők hol nyugszanak meg és ki az, aki meg tudja őket nyugtatni, vagy segít nekik ha rossz a kedvük.
Igazán bátran helyt álltak a gyerekek ezen a boldogság órán, közben megtanulhatták, hogy a céljaikért meg kell küzdeni és ne adják fel még akkor sem ha nehézségekbe ütköznek!
A megküzdési stratégiákat a gyermekeknek játékokkal tudjuk tanítani, hogyan használják a stressz, a nehéz helyzetek és az érzelmi kihívások kezelésére. Ezek a stratégiák segítenek abban, hogy megőrizzük lelki egyensúlyunkat, alkalmazkodjunk a kihívásokhoz, és pozitívan kezeljük a problémákat.
A tanulók szív alakú lufikat fújtak fel, és minden egyes fújásnál elmondtanak egy dolgot, ami bosszantotta őket. Ezután lassan kiengedve a levegőt megoldási lehetőségeken gondolkodnak. Így megtanulták, hogy a haragot is lehet kontrollálni.
Körben állva egy Pikachu sapkával jelöltük az éppen beszélő diákot. Pikachut nagyon kedvelik a gyerekek. A következő mondattal kezdtük: „Amikor szomorú vagyok, akkor segít nekem…” A következő játékos folytatta a saját megoldásával, pl. „…ha meghallgat egy barátom.” Egy kedves és aranyos mondat után meg is nyomhatták a sapkát, hogy világítson és mozgassa a fülét, ezzel jelezve, hogy neki is tetszett.
A játék addig folytatódott, amíg mindenki elmondott egy megküzdési stratégiát. Így a gyerekek rengeteg ötletet hallattak, amelyeket később a saját életükben is alkalmazhatnak.
A feladat végén különböző szerepekbe bújtunk, megnéztük vajon másnak is lehetnek-e a problémáik, majd egy béke táncot jártunk.
A tanóra végén kis poszt-t cetlikre jegyezték fel, ki mit tanult,és kinek mi tetszett az órán.
A jól megválasztott stratégiák nemcsak az érzelmi egyensúly megőrzésében, hanem a problémamegoldó készség fejlesztésében is kulcsszerepet játszanak.
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Február nálunk szó szerint küzdelmes volt, hiszen egész hónapban nagyon sok volt a betegséggel küzdő tanulónk. Sokan többször is visszaestek, így számukra a tanulás is nehezebb volt a rengeteg pótlás miatt. A sok hiányzó ellenére szorgalmasan készültünk a közös farsangi táncra, melyen szinte napi szinten kellett változtatni. Így ez is jó alkalom volt arra, hogy kellő önbizalommal és egymásba vetett hittel ki merjen állni a felére csökkent osztály az iskola elé farsang napján. Ebben a hónapban tartjuk a kis óvodásoknak hagyományos „Sulikóstoló” napunkat is, mely során több tanítvány is vállalkozott, hogy segítőként szerepeljen a programban. Ez is önbizalmukat erősítette. Iskolánkban megünnepeltük február 22-én a Magyar Parasport Napját is. Sokat beszélgettünk azokról a példás sportolókról, akiknek sokszorosan le kell győzniük önmagukat, hatalmas hittel és önbizalommal kell megküzdeniük a sikerért. Tartottunk érzékenyítő testnevelés órát, ahol átélhették, milyen lehet vakon, vagy lábak nélkül sportolni. Néhány sikeres parasportoló képéből pedig kirakót készítettem a gyerekeknek. Két mesét is feldolgoztunk: A szamuráj szerencséje című japán mesét, majd a Mese a törött vízhordó edényről címűt. Ezek kapcsán beszélgettünk az egészséges önbecsülésről. A humor, mint erősség is szerepet kapott az órákon, sokat játszottunk és nevettünk. Ebben a hónapban elindultak a tanulmányi versenyek is, néhány tanuló a mi osztályunkból is megmérettette tudását. Így került szóba a tanulás szeretete, és együtt szurkoltunk a versenyzőknek.
Az örök kedvence a gyerekeknek az „ellazulni jaj de jó” című dal, nagyon szeretik és már énekelni is tudják. Kedvenc játékuk az építés mindenféle építőkből, készültek szebbnél szebb és magasabb várak, tornyok az „Égig érő paszuly” meséhez.
Szokásosan relaxációval kezdtük alkalmunkat. Ehhez én most is nyugalmat árasztó instrumentális zenét alkalmaztam. Ezt követően már tradícióként Napimádás következett, valamint az (15.) „Almát szedj, ügyesedj….” gyakorlat. Szeretem ezt a fajta bevezetést, mert megadja a kellő nyugalmat, lecsendesülést, ami hozzájárul a sikeres foglalkozáshoz.
Természetesen most is Dórával érkeztem a gyerekeket, akik szinte jobban várják Őt, mint engem! Nagyon megkedvelték, és ahogy várható volt, a félénkebb gyerekek Dórával könnyebben is beszélgetnek! Bele is fogtunk egy ki beszélgetésbe, melynek során azt boncolgattuk, hogy mi is az, hogy probléma? Mi az, hogy megoldás? Hogyan tudjuk vajon elérni a célunk?
Ezt követően felszálltunk a léghajónkra, és elutaztunk Róza királylányhoz! A gyermekek kényelmesen elhelyezkedve meghallgatták az Aranykulcs című mesét.
Kicsit beszélgettünk arról, hogy mi az amit tehetünk, ha valamilyen gondunk akad. Kis segítségképpen az mf 45.-ös oldalt hívtam. Így közelebb kerülve ezekhez a furcsa, idegen fogalmakhoz.
A munkaasztaltól felállva végül a Cápatámadás játékot játszottuk. Tökéletes lazító játék volt. A gyermekek rendkívül élvezték.
Lezárásképpen pedig a gyerekek által nagyon várt relaxáció következhetett.
A számomra nagy öröm, hogy ezen az alkalmon is a gyermekek milyen érdeklődőek és kitartóak voltak.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Téma: Megküzdési stratégiák
Osztály: II.
Tanító: Földes Ildikó
Téma bevezetése: Kódfejtés
Bátorságpróba / Megküzdés a mesében
Mese: A tulipánná változott királyfi
Akadályok és ezek leküzdése a mesében – megbeszélés
Hajótörés – játék
Mindenkinek a tutajon kell maradnia.
Ha nem érzem jól magam:
– jobb kedvem lesz ha:
• rajzolok
• énekelek
• sportolok
• beszélgetek
• sírok
• játszom
• TV-t nézek
Szituációs játékok
Problémás helyzetek / megoldási lehetőségek – a gyerekek mondanak példákat
Mindenre van megoldás
Pozitív megerősítések nehéz időkre, bátorító ösztönzések hitünk szerint. Jézus példája a Keresztúton
Keresztutat végeznek a gyerekek