Februári Boldogságóránk témája: A megküzdési stratégiák. Ezen a Boldogságórán a megküzdéssel, kihívásokkal, problémákkal való szembenézéssel foglalkoztunk. A téma feldolgozását relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd az Erdei tisztás mesével folytattuk. Sokat beszélgettünk a mese lényeges elemeiről.
Játékos feladattal is foglalkoztunk a téma feldolgozásával kapcsolatban, melynek neve „Hajó foglaló” játék. A gyermekek ezt a Boldogságórát is nagyon élvezték, és nagyon jól együtt tudtak dolgozni.
Megküzdési stratégiák
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Rejtèlyes rejtvènyes küzdelem volt mind a 3. ès 4. osztàlyban. Kaptak egy önàllóan megoldandó feladványt, amit kis idő után ellenőriztünk közösen.
Majd a tàblàra került egy 3 szóból àlló rejtvèny, amit közösen kellett kitalâlniuk, de jelentkezèssel kèrhettek mássalhangzót. Később megfogalmazták, hogy a jövőben kitartóbbak lesznek a feladataikat illetően.
MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK
1. Foglalkozást kezdő relaxáció – „Rongybabává válok, csak pihenni vágyok…”
A csoport közösen végzi a feladatot.
2. Bevezetés – Mf. 44. oldal
Eszközök: színes ceruza, lány és fiú arc sablonok
Minden gyermek kap egy érzelem (ijedt, boldog, szomorú, fáradt, álmos, mérges, kíváncsi, vidám) felirattal ellátott lány vagy fiú arc sablont, amit az adott érzelemnek megfelelően rajzolhat meg.
Segítségként a tükörben megnézhetik magukat.
3. Téma feldolgozása mesével – Bogyó és Babóca: Farsang Vendelnél
4. Beszélgetés, tevékenykedés – Bogyó és Babóca színező
Eszközök: színes ceruza, olló, színes papír, ragasztó, színező
5. Cápatámadás játék
Eszközök: karikák, zene
A tornaszoba a tenger, a karikák a hajók. A játék a zene végéig tart.
6. Foglalkozás lezárása – Megküzdés jelének kiszínezése
Eszközök: megküzdés jele, színes ceruza
7. Téma továbbadása – mandala színező kiosztása
Hajdúszoboszló, Bárdos Lajos Általános Iskola
Én vagyok a saját Hősöm. Szamuráj páncél.
Örömkereső nagyítót készítettünk.
Boldogságóra témánk a Megküzdési stratégiák volt ezen a héten.
A foglalkozást egy kis mozgással, légzőgyakorlattal és cicahát és nyújtózkodós gyakorlattal kezdtük.
A mesét Boldog Dóra ráhangoló kis versikéjével indítottam.
Az Aranykulcs című mese hossza miatt kicsit aggódtam. Nem kellett volna. Figyelmesen hallgatták a gyerekek és ezért könnyen megértették a mondanivalóját is.
Rövid beszélgetés után a könyvemből kicsusszant egy titokzatos levél.Azonnal felkeltette az érdeklődést.
Virágtündérünk kért segítséget a gyerekektől.
Próbákat, feladatokat kellett teljesíteni azért, hogy visszatérhessen a csoport kis virágtündérkéje hozzánk.
Lelkesen, izgatottan keresgélték az elrejtett leveleket, benne a próbatételeket.
-Játékokat kellett keresni megfelelő számban, színben és anyagból.
-Önálló éneklés is volt feladat. Aranyosan énekelték együtt kedvenc dalocskájukat.
-Kislánykának kisfiút kellet segítség nélkül udvari ruhába, kabátba öltöztetni. Jókat kuncogtak közben. Egyszerűnek tűnt, de időbe telt, mire sikerült.
-Utolsó feladatként számolós feladatlapot kellett megoldani.
Buzgón dolgozott rajta mindenki a cél érdekében.
Végül régi kis barátunk egy csalogató dalocska hangjaira előbújt.
Nagy örömmel fogadta mindenki.
Megküzdöttünk közösen kis barátunk visszatéréséért.Jó hangulatú, izgalmas játék volt.
Virágtündérünk nagy örömünkre ismét a polcon üldögélve figyel bennünket.
Szeretjük őt! Örülünk, hogy ismét velünk van és mi , közösen tehettünk, küzdhettünk érte.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
A nehézségekkel való szembenézés módjait is gyakoroltuk. Közösen beszéltük meg, mit tehetünk, ha szomorúak vagy dühösek vagyunk, és hogyan kérhetünk segítséget, ha szükségünk van rá. „Békefiúk és békelányok” – szerepjátékot játszottunk
pl.:”A vita a játékon”
Helyzet:
Két gyerek ugyanazzal a labdával szeretne játszani a szünetben, és összevesznek.
Feladat:
A „békefiú” vagy „békelány” lép közbe. Megpróbálják békésen megoldani a helyzetet:
• Felváltva játszanak?
• Kitalálnak közös szabályt?
• Megkérnek egy tanárt segítségre?
Cél:
Közösen megegyezni, hogy mindketten boldogok legyenek.
pl.: Játék neve: „Kié a hely a sorban?”
Helyzet:
A sorakozóban két gyerek ugyanarra a helyre szeretne állni.
Feladat:
A békefiú/békelány kérdéseket tesz fel:
• „Mit éreztek most?”
• „Mi lenne a legjobb megoldás mindkettőtöknek?”
Közös ötletelés:
Pl. sorsolás, kő-papír-olló, vagy felváltva elsőnek állni máskor
Békefiúk és Békelányok „szabályai”
Hallgassuk meg egymást, Ne kiabáljunk, hanem kérdezzünk, Ne hibáztassunk, hanem megoldást keressünk, Mindketten érezzék jól magukat a megoldásban.
Hogyan játszottuk?
• 2 „békefelügyelőt” választunk (egy fiút és egy lányt) minden játékhoz.
• A többiek játszhatták a helyzetben szereplő gyerekeket.
• Utána közösen megbeszélitek: mi volt a jó megoldás, mi segített.
Segítségül hívtam egy volt tanítványomat, aki már 5.-e és komolyan vette a boldogságórákat.
Február hónap témája a megküzdési stratégiák. Beszélgettünk a gyerekekkel, mi is az a megküzdés. Megismerkedtek a gyerekek az Aranykulcs című mesével. Játszottunk olyat is, hogy egy boszi elvitte a játékokat, és csak akkor kapják vissza, ha teljesítik a próbatételeket.
Próbatételek: versmondás, éneklés, toronyépítési verseny, és ,,hajótörés” játék. A gyerekek nagyon élvezték a tevékenységeket, és általuk megértették, mi az a megküzdés.
Hallgattuk Bagdi Bella témához kapcsolódó dalát, a munkafüzet feladataiból is oldottunk meg, és természetesen a megküzdés kiszínezett jele is felkerült a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára.
A hatodik osztály februári alkotása a „Megküzdési stratégiák” címet kapta.
A februári boldogságórát elkészítette: Vargáné Losonczi Éva