„Megküzdöttünk” a feladattal és olyan mindennapi problémákat, nehézségeket rajzoltunk le, mint feláldozni az időmet a beteg kutyám ápolására, segíteni anyának a vacsorafőzésben, kitartással jobb sporteredményt elérni, szorgalommal jeles bizonyítványt szerezni.
Megküzdési stratégiák
Az első órán magyar népmesét néztünk meg a bíró okos lányáról, aki a király parancsait érdekesen oldotta meg, hogy édesapját megmentse a haláltól. Rövid beszélgetés után pig-ponglabda fújó játékkal mozgattuk meg a gyerekeket. Szivárvány egyéni rajzolásával zárult a foglalkozás, miközben Bagdí Bella dalait hallgattuk, énekeltük.Az elkészült rajzok közös kiállításra kerültek az osztályban.
Szandaszőlősi Általános Iskola és AMI
A megküzdés témában feldolgoztuk a kis sün történetét, amelyet a csatolt videóban láthattok. Először szóban elkezdtem mesélni a történetet, majd megbeszéltük, ki mit tenne a süni érdekében. /A süni mindenkit megszúrt, így nem tudott barátkozni./ Aranyosak voltak a gyerekek, mert mindenki rögtön segítő szándékkal fordult volna a kisállat felé. Le is rajzoltuk a süniket, míg beszélgettünk.
Majd végignéztük a videót, és kíváncsi voltam arra, hogy mit szólnak a többi állat viselkedéséhez. Volt egy kismalac, aki elhúzódott, míg a mókus segített. Szavaztunk, kinek melyik volt a szimpatikus.
A legvégén kipróbáltuk, ki hogyan érezné magát, ha bármilyen érzékszerve nem jól működne. Letakart szemmel kitapogatva közlekedtek, befogott füllel próbálták egymás szavát megérteni, és tapintással játszottunk találd kit.
A boldogságórát relaxációval kezdtük, majd Boldog Dóra a Répa című mesét hozta el nekünk. Elbáboztuk többször is mert a csoport nagyon szereti ezt a mesét. Aztán megbeszéltük, hogy hogy sikerült meg a mese szereplőinek győzniük: küzdöttek, küzdöttek, és amikor nem boldogultak, segítséget kértek, mert együtt mindent megoldunk!
A tornaszobában az akadály pályán átjutva a gyerekek megtalálták a boldogságkirakó részeit és együtt összeraktuk ezt a nagy kirakót, amit mi készítettünk és azt mutatja be, mi minden okoz nekünk boldogságot.
Örömünkben, hogy sikerült, táncra perdültünk Bagdi Bella: Világomban minden rendben van című dalára. Végül fölragasztottuk a megküzdés jelét a boldogságvár következő lépcsőjére, és nagy örömmel megállapítottuk, hogy már csak négy lépcsőfok van hátra és feljutunk a boldogságvárba!
Tabló-példaképeink
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk a kollégista lányokat érintő problémákról és a megoldás irányába tett lépésekről. Számtalanszor felvetődött, hogy miből meríthetünk erőt a megküzdéshez. Kik támogatnak minket, milyen valós és kitalált példaképek nyújtanak útmutatást a nehéz időkben.
A lányok nagyon racionálisan gondolkodnak, legtöbbször a példakép egy barát, egy közeli hozzátartozó vagy valaki, aki bennünk lakik és biztatja a bizonytalankodó és útkereső személyiséget.
A megküzdésre nemcsak nehéz esetben gondolunk, hanem az élet mindennapi eseményeikor, stresszhelyzetben is. A megküzdési képességek, stratégiák fejlesztése segít a nehéz élethelyzetekkel megbirkózni.
Kis létszámú csoporttal, de annál nagyobb lelkesedéssel telt a Megküzdési stratégiák témakör órája.
Beszélgetést, témafeldolgozást követően társasjátékkal zártuk az órát.
A diákokkal közösen összegyűjtöttük, hogy mik azok a legnagyobb problémák, amik őket, illetve a korosztályukat körülveszik. Ezek után az interneten kerestek, majd nyomtattak ehhez kapcsolódó képeket, amik felkerültek a tablóra. Befejezésül, pedig azokat a személyes tulajdonságokat, erősségeket gyűjtötték össze, ami segíthet ezen problémák leküzdésében, megoldásában.
Medve vagyok és cammogok!
Leküzdöm az akadályokat, hogy kiszabadítsam a barátomat.
1. Relaxáció
Izomfeszítő-elengedő gyakorlatok
„Cicaháttal nyújtózom, a haragom kifújom”
Párokban karok hintáztatása
Légzőgyakorlat: napfelkelte-naplemente
2. Mondóka A mai napon, a mai napon…
3. Szeretet ölelés zenére
4. Boldog Dóra Mese: Buborékrepülés (Relaxációs mese)
5. Hogyan érzitek magatokat? Állj az érzelmedet kifejező archoz (vidám, szomorú)
6. történetek az óvodából – Problémamegoldás a gyerekekkel (Történt már veled olyan dolg, hogy nehézséggel találtad magad szembe? Mondj egyet? Hogyan oldottad meg? Meg tudtad oldani? Kihez fordultál segítségért?
7- A probléma megoldásának kulcsa:
– minden erőmmel próbálok tenni valamit a megoldás érdekében
– megteszem a mit tudok, lépésenként haladok
– kitalálok egy ötletet, hogy mit kell csinálni
-segítséget kérek, hogy mit tegyek
– beszélek valakivel, megkérdezem, hogy tud-e segíteni nekem
megküzdési stratégiák – problémahelyzet megoldásának módjai
megküzdési mondatok:
– Képes vagyok rá!
– Nem adom fel!
– Meg tudom csinálni!
– Újra próbálkozom, ha elsőre nem tudom megcsinálni!
– Kérlek segíts!
– Koncentrálok, sikerülni fog!
– Lépésenként haladok!
– Gondolkodom, relaxálok, a megoldást kitalálom!
8. Közös összefogással a nehézség leküzdhető!
társas együttműködést segítő játékok:
– pingvines játék
– labdaadogató sorverseny
– tükörjáték párosban
– pizzasütés egymás hátán
– éhes kígyók gyűjtő játék
– 2 csapat, arc kirakása golyókból
9. MF.: 44.oldal
10. a megküzdés jelének elhelyezése a létrán, zene: Jobb veled a világ
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Készségfejlesztő Iskola
Tisztaforrás csoport
Versenyfeladat: Erősségeink – Egy csónakban evezünk
Az elméleti részben a csoporttal a megküzdési formákat, módokat elemeztük. Mit teszünk, hogy eredményesek lehessünk? Az egymásra utaltság, külső segítségek, együttműködés mellett személyes tulajdonságok elemzésén át, erősségeink számbavételével vezetett az út a feladat megoldásához.
– „Egyedül mindent nehezebb!” Az erősségeink abban rejlenek, hogy ezt áthidalva találjunk megoldást a megküzdéshez.
Ez egy alapvető megállapítás részükről, egyértelmű is ez az ő esetükben, hiszen számukra komoly feladat saját akadályozottságuk legyőzése. Ezt a nap minden pillanatában érzik, valójában nem megoldják, hanem megküzdenek a feladatok megoldásával. Ezért kell azt is megtanulniuk, ki az, akinek még inkább segítségre van szüksége közülük és hogyan segítsenek. Az egymás felé fordulással, egymás megsegítésével könnyebb a célok felé fordulni. Az Ő erősségük ebben is rejlik!
Így jutottunk az együttes utak, az együtt-cselekvés példáihoz. Akkor viselkedünk helyesen, ha észrevesszük, kit kell segíteni, támogatjuk egymást, figyelünk egymásra, együtt gondolkodunk, és ez levezethet bennünket oda, hogy együtt örülünk. Boldogok leszünk.
Erősségeiket abból építkezve fogalmazták meg, rajzolták le, ahogyan önmagukat el tudják fogadtatni a környezetükkel.
A megoldások keresése és annak felfedezése, mit kell tenni, saját, személyes problémáikat helyezte előtérbe, a szakiskolai csoportban:
Első probléma: A félénk, visszahúzódó, időnként riadt kislány, mint ahogyan a – farsangi jelmezével is ki akarta fejezni- félelmetes oroszlánná akar változni, hogy megküzdjön a saját problémáival. Számára a félénkség legyőzése jelentené, hogy megküzdést. „–Ha félelmetes oroszlán lennék, bátorsággal tudnék küzdeni.” A megbántás elhárítása is nagyon komoly feladat sok tanuló számára. A tablón rajzos formában megoldási tervként egyiküket kutya kíséri, az ő erőssége a kutya, mint külső segítő. Ő ezt találta ki, hogy sikeresen meg tudjon küzdeni.
Második problémakör, hogyan tudunk segíteni, teljesíteni a környezeti elvárásokat? A fiú, akire otthon sok házimunka vár, erős akar lenni, hogy minél több fát tudjon összevágni és papa boldog legyen, mert a kertben is ügyes lesz, sok mindenben bír segítségére lenni. Ő az erőség fogalmát a fizikai erővel azonosította.
Hármadik problémakör: Hogyan fejezzük ki magunkat? Gyakori, hogy érzelmeik kifejezéséhez nem sikerül megtalálni a megfelelő módot. A szeretet kifejezése, átadása, hogy őt is észre vegyék, nagyon fontos a tinédzserek életében. A tablóhoz készített rajzon ez sikerült is. Így szerepel az erősségek között az érzelmek kifejezése, a szeretet átadása.
Negyedik problémakör: a gyakorlás. „- Sokszor megcsinálom, mindig ezzel foglalkozom, így küzdök. Ez az én erősségem. Kitartó vagyok.”
Motivált, örök küzdő tanulóink úgy lépnek túl a sikertelenségen, hogy újrakezdik. A tanítványok közül pontosan az mondta ki ezt a megküzdési stratégiát, aki akarattal, erős igyekezettel mindig talpra áll és küzd.
Ötödik problémakör: Kivel együtt tegyem? Egyedül, vagy segítséget is kapok. A közösen végzett, együttes munka mindig megsokszorozza az erőt, a sikerből mindenkinek jut. Szeretnek együtt lenni, jó közösség, ezért az erősségek közé ezt is felvettük a tablónkra.
A tanulókkal feldolgozott feladat arra adott lehetőséget, hogy míg az erősségeinket gyűjtöttük, magukról beszéltek. Míg ha direkt Nekik szegeztem volna a kérdést: Mi a Te erősséged? – biztos, hogy csak néztek volna rám válasz nélkül.