Foglalkoztunk ebben a fejezetben a kihívásokkal, problémákkal, kudarcokkal, konfliktusokkal. Megbeszéltük, hogy mindenre van megoldás, ha képesek vagyunk először is felismerni az akadályt, nyíltan beszélni róla, bevonni az esetlegesen érintett más személyeket, és őszintén elmondani érzéseinket, gondolatainkat úgy, hogy mások véleményét is meghallgatjuk.
Milyen problémák adódhatnak? Kihez fordulhatok segítségért?
A fenti kérdésekre táblázat formájában gyűjtöttek adatokat a tanulók.
Arra a feltevésre, hogy hasznos volt-e összegyűjteni, rögzíteni ezeket az információkat, egyöntetű igennel válaszolt a teljes csoport.
Az óra második felében gyors és helyben elvégezhető feszültségoldásra alkalmas módszerekről beszéltünk, majd játékos formában elő is adtuk.
Megküzdési stratégiák
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Az órán a gyerekek fejlődtek az érzelmek azonosításában és megnevezésében. Képesek voltak felismerni, mikor érzik magukat szorongónak, szomorúnak, dühösnek…és meg tudták fogalmazni, mi segít nekik ezekben a helyzetekben : „anya ölelése, rajzolás, kutyázás”. Ezek arra utalnak, hogy ez a korosztály elindult a tudatos megküzdés irányába. A dalt nagyon élvezték, ötleteket gyűjthettek a feladatlap megoldásához, amit látható módon fel is használtak. A képen látható arcok utánzása nagyon motiválta őket, a feladat segítette a bátortalanabb gyerekek szereplését is. A mese különösen hatásos volt, a gyerekek könnyen azonosultak a szereplőkkel, tanulságot tudtak megfogalmazni. Élmény volt, amikor megfogalmazták, hogyan szorongtak az iskolába lépéskor, és hogyan múlt el ez az érzés…
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A február a farsang jegyében telt. A helyi múzeumba látogattunk, ahol a farsangi hagyományokból, a mohácsi busójárásról kaptunk egy kis ízelítőt. Felpróbálhattunk eredeti busómaszkot is, majd újrahasznosított anyagokból bohócot készítettünk. Természetesen részt vettünk az iskolai farsangon is, ahol mindenki jelmezbe öltözött. Emellett azért nem feledkeztünk meg a Valentin napról sem, ahol a szerelem mellett a barátságot is „ünnepeltük”, és barátság okleveleket kaptunk emlékül.
Sajnos sok tanuló ismeri, milyen a küzdelem, azonban a megküzdési stratégiájukon még szükséges dolgozni. Egyesek dühösek, ingerületek lesznek, van aki hisztizik. Más pedig csendben, feszülten eltűr.
Nem is lehetne jobb gyakorlat a megküzdési stratégiák gyakorlásához a vattacukor készítése. A pálca helyes forgatása, a gép kezelése. A gyerekek nagyon élvezték, hiszen a küzdelem végén finom falatokat eszegethettek.
A hónap dala: Az ellazulni jajjj de jó kezdetű Bagdy Bella dallal hangolódtunk a délelőttre. Ezután a szőnyegre ülve mesegyertyát gyújtottunk. Mesével folytattuk: „Az erdei tisztás” című ajánlott történetet választottam. Beszélgetőkört kezdeményeztem a mesét illetően, mivel nyitottak voltak rá a gyerekek. Eljátszottuk az „Otthon édes otthon” és az „Állati jó ötletek” játékokat, amik a meséhez kapcsolódtak. Az Önbizalom program feladataiból a Kötéltáncost és az „Adj egy ötöst!” nyerte el leginkább tetszésünket. Az Erősségprogram témája a Humor, nagy kedvencünkké vált. Három ötletet is kipróbáltunk: A „bohóckodás jele” főleg a fiúknak tetszett, majd a „Mosolydobás” és a „Nevess ha tudsz!” is vidám perceket okozott. „A mi változott meg?” című játékot nagyon szeretik, év közben is sokszor kérik. Most is sor került rá, becsületesen figyelmesen játsszák. A „Páros mondókával” zártuk a hetet, valamint a mindfulless gyakorlatok közül A tudatos légzés: hullámlégzés tecnikáját igyekeztünk elsajátítani.
Boldogságórás tevékenységünket a farsangi időszakhoz kötöttük. Minden gyermek elkészítette a saját farsangi álarcát, mindegyik álarc a gyerekek saját képessségeit, erősségeit tükrözte. Ezután a csoport játékos foglalkozás keretein belül gyakorolhatta, hogyan kezeljék a bennük megjelenő negatív érzéseket, mint például a szomorúság, düh, csalódottság vagy félelem. A megküzdési stratégiák tanulása és gyakorlása hozzájárul ahhoz, hogy magabiztos, empatikus és kiegyensúlyozott felnőttekké váljanak.
Foglalkozást kezdő, ráhangoló relaxáció:
„Malomkörzés”
„Hintaszék”
A tornateremben voltunk, kényelmesen elhelyezkedhettünk, hogy ne üssék meg egymást a gyerekek.
Foglalkozást kezdő ének:
Bagdi Bella: Ellazulni jajj de jó
Elvégeztük a gyakorlatokat, amik a dalban szerepelnek.
A téma bevezetése:
Szabadítsd ki a plüssöd!
A reggel behozott alvókákat, plüssöket elrabolta egy boszorkány. Elrejtette egy sötét helyen. Ahhoz, hogy kiszabadítsák a gyerekek őket, végig kellett menniük az akadálypályán. Ha valami nem sikerült, azt a feladatot újra kellett csinálni.
A téma feldolgozása:
Előkerült Boldog Dóra, aki kis versével elővarázsolta a mesét.
Mese:
Bezzeg Andrea: Aranykulcs
A meséhez kapcsolódó kérdések:
– Milyen volt a királylány a mese elején?
– Milyen feladatokat kellett teljesítenie, hogy elérje a célját?
– Mi is volt a célja?
– Neked milyen feladatot kellett már megoldanod?
– Ha lenne három kívánságod, mi lenne az?
A téma lezárása:
Hajótörés játék:
Egy pléd a tutaj. Ezen próbáltak fennmaradni a hajótöröttek, amíg szólt a zene. Amikor megállt a zene, a tutaj kisebb lett. Így ment ez a zene végéig. Feladat, hogy végéig a tutajon maradjon mindenki. Segítsenek egymásnak is a gyerekek…
Jutalomként mindenki kiszínezhette a megküzdés jelét, és felragaszthatta a Boldogság várának 6. lépcsőfokára.
Sokan nehezen élik meg, ha valami nem sikerül, nem tudnak valamit megtenni. Februárban arra fektettük a hangsúlyt, hogy soha nem szabad feladni, tovább kell csinálni és próbálkozni. A gyerekek nagyon szeretik az akadálypályát, így egy nehezebbet építettem nekik, ahol láthatták, hogy gyakorlással már mindenki ügyesen végig tud rajta menni. Beszélgettünk arról, hogy lehetünk szomorúak, lehet rossz kedvünk, de aztán tovább kell lépni és a pozitív dolgokra kell koncentrálni.
1. Ráhangolódás – Mit jelent megküzdeni? (5 perc)
Kérdés: – Volt már olyan, hogy valami nehéz volt, de mégis meg tudtad csinálni?
Néhány példa felsorolása a gyerekek hétköznapi életéből: cipőkötés megtanulása, szereplés,
félelem leküzdése.
Cél: megértetni a gyerekekkel, hogy a nehézségek természetesek – és le is lehet győzni őket.
2. Mesék világa – klasszikus hősök megküzdései (10-12 perc)
Rövid ismertetés / képek alapján mesemondás a következő hősökről:
Hófehérke – megküzd a gonosz mostohával, elmenekül, segítséget kap a törpéktől.
Aranyhaj – fogságban él, de bátorsággal és barátai segítségével kiszabadul.
Hamupipőke – hátrányos helyzetből indul, de türelme és jósága révén boldogságot talál.
Piroska – veszélybe kerül, de megmenekül a segítség révén.
Beszélgetés:
– Milyen nehézséggel találkozott?
– Mitől lett erősebb?
-Ki segített neki?
– Te mit tettél volna a helyében?
3. Csoportos feladat – Közös plakát készítése (15 perc)
Cím: „A megküzdés hősei”
A gyerekek közösen elkészítenek egy nagy plakátot.
Felrajzoljátok a mesehősöket (előre nyomtatott képek is lehetnek), és köréjük írjuk, hogy mivel
küzdöttek meg, és mi segített nekik.
Pl. kitartás, bátorság, segítség a barátoktól, jóság, okosság, állatok segítettek, hinni
önmagunkban
A gyerekek kiválaszthatják, melyik hős történetéhez szeretnének „hozzátenni” valamit.
4. Önismereti rész – Ki vagyok én a mesében? (8-10 perc)
Kérdésekre válaszolva a gyerekek megkeresik saját „belső hősüket”:
– Melyik mesehősre hasonlítok?
– Miben vagyok bátor, kitartó?
– Mikor volt olyan, hogy valami nehéz volt, de nem adtam fel?
Rajzos válasz is lehet: kis lapokon lerajzolhatják saját „hős-erejüket” – amit később rá lehet
ragasztani a plakátra is.
5. Lezárás – Zene és megerősítő kör (5 perc)
Csendes zene hallgatása, közben kérdés:
– Ma mit tanultunk meg a mesehősöktől?
– Mi is tudunk küzdeni, ha nehézség jön, igaz?
Tanítói megerősítés:
„Ti is mesehősök vagytok, mert minden nap megküzdötök valami nehézséggel – és közben
fejlődtök.”
Bevezetés:
– „A legnagyobb bakim…” – humoros történetmegosztás, ha van bátorság hozzá.
Fő rész:
• Megküzdési stílusok – beszélgetés és kártyajáték: ki hogyan reagál nehéz helyzetekre?
• „Túléltem és tanultam” napló – írj egy rövid történetet, mit tanultál egy nehézségből.
• Bölcsesség-befőttesüveg – írj 1 jó tanácsot másoknak, dobjuk bele, és húzzunk belőle.
Zárás:
– Mondj egy dolgot, amit ma tanultál magadról.