A legnehezebb témájú hónap során indulatainkra, azok kezelésére éleztük ki boldogságórás tevékenységeinket. Az osztálytársak között megjelenő érzelmi hullámzásokat bizalomerősítő gyakorlatokkal „kezeltük”. Játszottunk vak kígyót, harangjátékot, vak vezetőst, melyben az egymással fasírtban levők is párba kerültek.
Az embert próbáló körülmények óriási feszültségeket gerjesztenek felnőttben, gyermekben egyaránt. A félelem, a harag, a frusztráció mindenkiben egyre erősödik. A legfontosabb feladatnak így az indulatkezeléseket tekintettem. Rengeteg ötletet merítettek egymástól. Amikor neveikkel kapcsolatos magyarázatokat összegyűjtöttük, s a kinyomtatott nevek és a jelentések sablonjait kiszínezték, akkor azt a feladatot kapták, hogy az egy betűben rajzolják le, hogy milyen indulatkezelést alkalmaznak a legszívesebben. (zenehallgatás, 10-ig számolás, öklözés, toporzékolás, sírás, lefekvés, olvasás, zenélés, ölelés kérés, futás, trambulinozás és még sok más is szerepel a rajzok között)
Közös indulatszabadulást is végeztünk hetente. Egy kavicsba rejtve és a kavicsot eldobva szabadultunk meg az indulatot okozó gondtól.
Végül a békességeim dalunk is megszületett, melyet az iskolarádióban is elénekelhettünk. Remek móka volt.
Megküzdési stratégiák
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Nagyon izgalmasnak találták a gyerekek a keresztnevük eredetének, jelentésének felkutatását. A feladat megoldása már feladta a leckét.
Február hónap témája a megküzdési stratégiák voltak. Ez a téma nagyon megérintette a gyerekeket, igazi mély, tartalmas beszélgetés alakult ki az osztályfőnöki óránk keretében. Talán még eddig soha nem látott érdeklődés, figyelem, sok-sok hozzászólás színesítette az együtt eltöltött perceket.
Csoportokban dolgoztak a diákok, és megalkották együtt a 6. osztály rendkívül erős és védelmet nyújtó közös pajzsát.
Az elkészült munkákat egyesítettük egy nagy egésszé és örömmel láttam, milyen fontos ez a feladat MINDENKI számára.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
„A név előjel”? „A név jósjel”?
Az órán elemeztük a téma feldolgozásával van-e bennünk valami, olyan tulajdonság, ami a nevünk jelentésével kapcsolatos és ezek a tulajdonságok mivel szemben jelentenek erőt. Ki az közülünk, aki szeretne a nevének jelentésével összekapcsolódni?
Mint ahogyan a tetteink összefonódnak emberi tulajdonságainkkal, lehet, hogy a nevünk jelentésével is azonosultunk. Mindenesetre, ha eddig volt is, aki nem tudta mit jelent a neve, elgondolkozhat, szeretne-e eggyé válni a nevének tulajdonságaival, hasznosítani, erőt meríteni az erőből, amit hordoz.
Kutattunk, elemeztünk, beszélgettünk arról, a havi témánkhoz, amit a nevünk jelent. Kapcsolatot kerestünk, segít-e a MEGKÜZDÉSHEZ a jelentés? Rájöttünk mennyire jól jött ez a plusz erő, ami már a nevünkkel bennünk van, csak nem tudtunk róla.
„Nevében a sorsa.” – ezt is jelenti a feladat mottója. „A név elárulja viselőjét.” „A név maga az ember”. Azaz a név beszédes, (gyakran intő, figyelmeztető jel,) amely elárulja viselője fő tulajdonságát, a „neki megírt sorsot”.
Van közöttünk Nikol. A Nikol név jelentése: a győzelem népe. Ennek nagyon örült viselője, meríthet belőle bátorságot.
Sándor név férfiakat védő, megvédő, akarat – a név viselője büszke, volt, mert Ő az, aki mindig valakinek a pártjára áll, védelmez, segít.
A mi Jázminunk maga a virág. Bájos, kedves szívesen tartózkodnak a társai a közelében.
A Kázmér név jelentése: alapító, békehirdető. Igen, Kázmérunk minden kétes esetnél jelen van, a maga igazságtevő jelenlétével a békülést segíti, de nem tudtuk, hogy a neve is ezt jelenti. Petra most érkezett hozzánk. Halk, csendes, de amibe belekezd, végigcsinálja, rendíthetetlenül. Az Ő neve: kőszikla, szikla. Akkor ez nem is véletlen, hogy így áll a dolgokhoz?!
Roland neve egy dicsőséges, vakmerő hőst takar. Ezért van az, hogy szereti a versenyhelyzeteket és a győzelemmel, hősként érzi jól magát?
Van még Bencénk is, Ő lenne köztünk a győző. Az biztos, hogy eredeti ötletekkel küzd.
Csaba neve ajándék. Ízlése kifinomult, A külső megjelenés is nagyon fontos számára. Nevének ez a jellemzése egészében illik Csabára.
És milyen jó, hogy míg naponta sokszor kimondjuk a neveket, most már tulajdonságot is társítunk hozzá, bátorítva ezzel viselőjét. Lendülettel és jó kedvvel kezdtek a gyerekek a plakátok készítéséhez és elevenítették meg rajzaikon, ki milyennek képzeli magát a megküzdéshez szükséges stratégiákhoz.
A rajzok készítése közben zárásként beszélgettünk arról, mivel szemben jelent erőt a nevünk jelentése. A mozaikokból összerakott plakát lehet a csoport védelmezője, mert a küzdelmeinkben több oldalról megtámogatva vagyunk, ha ezeket a tulajdonságokat együtt, vagy közös érdek eléréséért használjuk.
-Relaxáció:”Hervad a virágom,ébred a virágom”
-Dal:” Világomban minden rendben van”.
-Mese:”Aranykulcs”>
Beszélgetés a mese alapján:
^Mondj olyan nehéz feladatot,helyzetet,amivel szembesültél,amit meg kellett oldanod,de úgy érezted,hogy nem megy.
^Mit tettél?
^Kértél-e segítséget?
-Játék: „Hajótörés” (mozgásos , csapatépítő játék)
-Színezés:Boldogságóra munka füzet 45.oldal.
-Zárókör:”Hogy érzed magad?”
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Miközben tanulgattuk az új, Békességem című dalunkat,készülve a felvételre, több alkalommal szóba került a „Nomen est omen” mondanivalója. Kutakodtunk neveink jelentése után, hogy eltervezhessük a plakátot.
Úgy gondoltuk, hogy a hónapban a lehető legtöbb feladatot megoldjuk és kihozzuk magunkból a maximumot, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy nagyobb eséllyel indulhassunk a Hónap csoportja címért.
Sűrűn forgattuk a Ladó-féle utónév könyvet és bár szeretjük viselt neveinket, nem sok jelentéssel bírnak.
NADIN
– orosz eredetű; jelentése: remény, reménység.
ZITA
– latin-német eredetű; jelentése: sebes, gyors.
RÓZA
– latin eredetű; jelentése: rózsa.
ÉVA
– héber eredetű; jelentése: élet, életet adó.
ÁDÁM
– sumér-héber eredetű; jelentése: atyám.
ÁKOS
– török-magyar eredetű; jelentése: fehér sólyom.
BENCE
– latin eredetű; jelentése: győztes.
DÁNIEL
– héber eredetű; jelentése: Isten a bírám.
DANTE
– latin eredetű; jelentése: kitartó, állhatatos.
DOMINIK
– latin-szláv eredetű; jelentése: az Istenhez tartozó, az Istennek szentelt.
KRISTÓF
– görög eredetű; jelentése: Krisztust hordozó.
MÁRK
– latin eredetű; határvidék védőszentje.
Ezeket a neveket felhasználva jutottunk el a HIT, REMÉNY, SZERETET hármasához. Kicsiben is megrajzoltuk indigóval, majd elkezdtük Ügyes kezek szakkörön a plakát eltervezését, megfestését.
A plakát elég nagyra sikeredett, így most keressük neki a megfelelően méltó helyét……………… 🙂
A hónap témája a „Megküzdési stratégiák”. Az előző témák feldolgozásához hasonlóan, most is a hónap dalát hallgattuk meg először együtt.
Ezután beszélgettünk, hogy milyen nehézségekkel kell szembenézniük: mi az a nehéz feladat, amit már sikerült megoldaniuk és mi az amit még nem? Megbeszéltük azt is, hogy ki vagy mi segít nekik, ha rossz kedvük van. Sokan említették a családjukat, barátaikat. Kiemeltük, hogy az óvodában mennyire fontos, hogy támogassuk egymást és mindig vegyük észre, ha valakinek segítségre van szüksége, mert mi egy csapat vagyunk, összetartunk, szeretjük egymást.
Ezután folytattuk a „Cápatámadás” és a „Hajótörés” című játékokkal. Az óvodai farsangunk a kalózok élete köré szerveződött, így ez a két játék kiválóan kiegészítette az elmúlt napok izgalmas kalandjait.
Az órán utánanéztünk neveink jelentésének, illetve annak, hogy az egyes nevet viselők milyen tulajdonságokat hordoznak általában. A kis rajzokon mindenkinek a saját „jelentése” látható, ezek a tulajdonságok állnak össze közösségünk védőpajzsává.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI II. Rákóczi Ferenc Tagiskolája
Ebben a hónapban arról beszélgettünk,hogy hogyan tudunk megküzdeni a bennünk lévő feszültséggel,milyen módszerek vannak rá,hogy nyugodtabban éljünk meg különböző helyzeteket.
A foglalkozást két játékkal folytattuk,a Gumiember és a királylány,sárkány,királyfi.Nagyon tetszett az osztálynak,szívesen játsszák akár minden nap.
Ezután megkerestük minden gyerek keresztnevének a jelentését és olyan híres emberekét,akiket ugyanúgy hívnak és akár példaképek lehetnek a gyerekek számára.Majd ennek segítségével elkészítettük az osztály védelmező plakátját saját rajzok segítségével.
„Boldognak nevezzük azokat az embereket, akik az életük során megtanulták elviselni az élettel járó nehézségeket, így ezek nem tudják őket maguk alá gyűrni.”
Ráhangolódásként a fenti idézetet írtam fel a táblára, és közösen megbeszéltük, értelmeztük, valamint a megküzdés szó jelentését is. Igyekeztem erősíteni a gyerekekben, hogy ha a rossz dolgokban meglátjuk a jót, az pozitív hatással lehet az egészségükre és a boldogságukra.
Meghallgattuk a hónap dalát, melyet mozgással is kísértek a gyerekek.
„Ne keseregj! feladat során elmondták, illetve le is írták egy cédulára azokat a vigaszt nyújtó és segítő mondatokat, amelyeket maguknak mondanak és amit a szülőktől hallanak.
Megismerkedtek Kati történetével, aki kezdetben nagyon ügyes és lelkes volt, de negyedik osztályra megváltozott. A feladatait összecsapta, nem szívesen ment iskolába. A szülei segítettek a tanulásban, de nem hozta a várt eredményt. Kiderült, hogy tanulási problémája van. Segítséget kapott a megfelelő szakembertől, így Kati újra a régi lett.
Azért választottam ezt a történetet, mert a gyerekek esetében egyre több a probléma, és szerettem volna megmutatni, hogy mindig van megoldás, keresni kell a lehetőségeket.
Az is kiderült számukra, hogy egyedül nem mindig megy , de együtt hamarabb találunk megoldást a problémára. Beszélgetés során elmondhatták a gyerekek, kitől kapnak segítséget és ők kinek tudnak segíteni. Szívesen osztották meg a gondolataikat egymással.
Egy-egy probléma során feszültekké válunk. Beszámoltak a saját érzéseikről, és én is elmeséltem a saját érzéseimet.
Kerestük a feszültséglevezető módszereket, amelyek megnyugtatják őket. Érdekes volt hallgatni.
Megbeszéltük és leírtuk a munkafüzetben levő bölcsességeket.
A „Vak kígyó” játék során megtapasztalhatták, milyen érzés a felelősség a társaik iránt. Néhány gyermek azt mondta egyáltalán nem izgult, mert megbízott a társában.
Végül a megírt cédulákat felragasztottuk a megküzdés szivárványára.
Szívesen vettek részt az órán, és remélem segítettem őket abban, hogyan küzdjenek meg a problémákkal.
Kinyílt a Hálavirágunk, amit közösen gondoznak a gyerekek. Figyelemmel kísérték a növekedését.