A téma kidolgozásában segítőnk Bércesné Kiss Andrea.
Küzdelmeink, érzelmeik képekben .
Megküzdési stratégiák
A februári Megküzdési stratégiák feladatok közül a „nevük” feladatot választották. . Szorgalmasan keresték a keresztnevük jelentéseit. Leírták, kis rajzot készítettek hozzá. Megbeszéltük milyen erőt , erőforrást ad nekik a nevük jelentése. Egy pajzsot készítettük, melyre pozitív gondolatokat írtunk amelyek védenek bennünket , segítenek megküzdeni a mindennapi nehézségekkel szemben. Nem vagy egyedül, szeretünk, bízunk benned, nem ér kudarc, mert a mi pajzsunk megvéd.
Elkészítettük a megküzdés szivárványát, mi hogyan próbáljuk a problémás helyzeteket megoldani, a nehézségeket leküzdeni.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
Ezen téma feldolgozása kapcsán a nagycsoportosoknak elolvastam az ARANYKULCS című mesét, megbeszélés után megfogalmaztuk a legfőbb kifejezéseket, miszerint: SOHA NEM ADOM FEL!, MINDIG VAN EGY ÚJABB ESÉLY!, AZÉRT IS MEGPRÓBÁLOM MÉGEGYSZER!
A nap fénypontja a stratégiai játék volt, amit többször is eljátszottunk, hogy esélyt adjunk mindenkinek a győzelemre!
Sok sok feladattal kellett megbírkózni a gyerekeknek a héten. A legnehezebb az akadálypálya teljesítése volt. A csoportszobában a székeket és asztalokat is segítségül hívtuk. Mindenki beért a célba. A végén relaxáltunk az Ellazulni jaj de jó című dalra.
Ebben a hónapban a megküzdéseinkkel, konfliktusmegoldásokkal foglalkoztunk. Beszélgettünk hogy
a nehéz helyzetbe kerülünk, hogyan, milyen formában oldjuk meg. Elkészítettük közösen Jancsi bohócot, melyre ráragasztottuk a megküzdési céljainkat. Relaxáltunk, hallgattuk Bagoly Béla dalait. Többféle megküzdési játékot játszottunk. ( hajótörés, toronyépítés, Grimasz )
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban tényleg a megküzdés került előtérben. A gyermekek betegség miatt nagyon sokat hiányoztak és előfordult az is, hogy karanténba zártak minket. Sajnos így most nem én, hanem egy másik óvónő tartotta meg a boldogságórát a csoportjában, mert az én csoportomban sokat betegeskedtek a gyermekek.
Relaxációs gyakorlattal kezdték Bagdy Emőkétől. Majd beszélgettek arról, hogy mi az a stressz, feszültség, mivel kell az ovisoknak naponta megküzdeniük. Ezt követte az „Ellazulni jaj de jó” zenére táncolás. Elbábozták az Aranykulcs c. mesét.
Különböző játékos feladatokon keresztül ismerkedtek a témával.
Játék leírás: A gyermekek levelet kaptak egy póktól, és a levélben lévő feladatokat kellett megoldaniuk, hogy visszaszerezzék az elrabolt plüsseiket.
1. Éneklés és dal lejátszása
2. Ritmustapsolása az Erre kakas c. mondókára
3. Akadálypályán való küzdelem
4. A pók barlangjában bemenni és kimenteni a plüsst
Mindezek mellett Hajótörés c. játékot is eljátszották, majd feladatlapoztak az asztalnál.
A gyermekek nagyon élvezték a sok színes feladatot. Remélem a következő boldogságórát már az én csoportomban is megtarthatom.
Budapest XVI. Kerületi Általános Iskola
I. Szavak értelmezése, magyarázata: küzdés, megküzdés,stratégia
II. Könyv 171.o. képének megjelenítése, elemzése; cím adása; történet kitalálása hozzá
III. A szamár története; feldolgozás; tanulság megfogalmazása
IV. Stresszkezelés és módszerei; tanácsok egymásnak
V.Relaxáció
A hónap témája egyfajta életre való felkészítő tréningnek is betudható volt. Hiszen az élet is erről szól, megküzdünk a céljaink eléréséért valamint helyrehozzuk azokat a dolgokat, amiket elrontottunk.
Rengeteg feladatot végeztünk el a hónap folyamán.
A Zálogosdi nevű játék beépíthető volt a mindennapi rutin elvégzésébe. Minden nap reggel átbeszéljük a gyerekekkel a szabályokat a csoportszobában. Aki nem tartotta be a hónapban, azt „megbüntettük” és egy személyes tárgyát be kellett adja zálogba. Ezt a nap végén kiválthatta és visszakaphatta, amennyiben valamilyen feladatot elvégzett cserébe. Egymásnak találtak ki kisebb-nagyobb kreatív „büntető” feladatokat.
Meghallgattuk a hónap dalát, amit már ismernek nagyon jól a gyerekek, hiszen Bagdi Bella: Ellazulni, jaj, de jó című dalát relaxációs gyakorlatként szívesen hallgattatom velük más alkalmakkor is.
Elmeséltem az Aranykulcs c. mesét, melyet érdeklődve figyeltek. Ezután átbeszéltük, hogy miről szól valójában a mese. A történet segített megértetni, hogy mi is az a megküzdés, hogyan, milyen formában jelenik meg az emberek életében.
Játszottuk a Hajótörés és a Cápatámadás nevű játékokat, mely a megküzdés mellett a csoport közösségépítésének lehetőségét is magában rejtette. Felhívta a figyelmet egymás megsegítésére, valamint a problémamegoldó gondolkodásukat is fejlesztette.
A megküzdés témájába jól beilleszthető volt a farsangi hetünk is, amikor több tevékenységünk is ehhez volt kapcsolható. Hiszen megküzdöttünk, míg elkészültek a játékbohócok, farsang napján pedig egymással vetélkedtek a gyerekek.
Jó összehangoló játéknak bizonyult a Gumiember nevű légzőgyakorlat.
Szókincsfejlesztő játékként is szoktam játszani az Ellentétpárok nevű gyakorlatot, amelyben a nagycsoportosok igazán jól szerepeltek.
A Hangszersimogató: Behozzuk az egészséget c. dala áthatotta az egész farsangi hetünket. Zenehallgatásként, valamint zenével való játékoknál is ezt kapcsoltuk be pl. székfoglalós, szoborjáték. Kifejezetten tetszett számomra a hangszerelése, azóta az egész albummal szívesen ismerkedünk.
Elkészítettük a Ficánka csoportot védelmező pajzsunkat is, mely több napos projekt volt és arra törekedtem, hogy mindenki vegyen részt az elkészítésében. Több technikával készült el (festés, sorminta ragasztás nagyokkal, színezés, vágás).
Végül felkerült a következő lépcsőfokra a megküzdés jele is a Boldogság Várához vezető úton.
Nem hagyományos órai keretek között nézte meg iskolánk néhány felsős osztály A kismadár című filmet. Utána beszélgettünk a szereplők megküzdési stratégiájáról, beleélve magunkat egy-egy ember érzéseibe, problémáiba.