A megküzdési stratégiák megismerése érdekében több napon át foglalkoztunk a téma feldolgozásával. Azt tanultuk meg, hogy az élet mindennapos kihívásaira hogyan célszerű reagálni, ezeket hogyan alkalmazhatjuk. Emiatt a megküzdés egy boldogságfokozó stratégia, amiben benne rejtőzik a boldogabbá válás lehetosege: vagyis ettől függ hogyan viselkedünk, reagálunk, milyenek vagyunk függetlenül attól mi bánt bennünket, milyen nehézségeken megyünk keresztül.
Ki is próbáltunk néhány olyan feladatot amiben alkalmazkodni is kellett egymáshoz, elfogadni is az irányítást, kitartani a célig. Az első játék a cápatámadás érdekes együttműködést fejlesztő játéknak bizonyult. A hajótörés játék is jó tapasztalat aki bizonyult.
A választható feladatok közül többel is megpróbálkoztunk. A lányok szabad időben a fonás technikáját gyakorolták, először ruha anyagon, majd később barbie babák haján is. Egész jól ráéreztek, és több napon is próbálkoztak. Kis segítséggel jól elfoglalták kitartóan magukat. A „Fel a fejjel!” animáció megtekintése igazán tetszett a gyerekeknek, kétszer is megnéztük. Gyorsan rájöttek a tanítás lényegére, amit azután el is játszottunk közösen. Első körben anya/apa kecskék lehettek, második körben kisgidák, így mindkét szerepet kipróbálhatták. A „Kecske becske mit csinálsz?” című népi játékot is elsajátítottuk, gyorsan megtanulták és még az udvaron is kérték hogy játsszuk el. Jó unaloműző játéknak is ígérkezett, egyre inkább igénylik a nagycsoportos Katicák az ilyen jellegű játékokat, nem győznek egymásnak drukkolni. A” testrészeink” játék szintén több napon is sorra került. Érdekes volt megfigyelni, ki az engedékenyebb, ki a veszekedősebb. Ki az aki elengedi a babazsákot és tovább küzd, ki az aki panaszkodik inkább amiért ő még sosem szerezte meg… A türelem fejlesztése egész éves feladunk.
A kicsi dió című népmesét szívesen hallgatták és ezt is eldramatiztuk. Harmadik alkalommal már mesőnk is lett, aki gyorsan megjegyezte a meséi részeket így nekem csak a szerepek elosztásában kellett segítenem. Végül együtt elsoroltuk mi mindent mesélt az életéről a cipó az ördögnek, szimbolikusan mutattuk is a mozgásformákat. Jól elfáradtunk a végére, és rájöttünk milyen nehéz, hosszú utat kell egy búzaszemnek is még tennie, amíg friss cipó nem lesz belőle. Rögtön átvezettük, hogy nekünk is még együtt mi minden nehézséggel kell szembenéznünk amíg az iskoláig eljutnak majd a gyerekek. Sok erőt, kitartást kíván még, de boldog vidám gyerekként kezdhetik majd még az első osztályt.
Megküzdési stratégiák
Kíváncsian vártam már az új februári feladatokat, hogy milyen gyakorlatokkal fogom a gyerekekkel megismertetni a boldogság foglalkozáson a megküzdés stratégiák témakörét. A résztvevő gyerekeinknek is mindig várják és szeretik ezeket a foglalkozásokat.
A foglalkozást Az égig érő fa vagyok relaxációs gyakorlattal kezdtük, körben állva, hajladoztunk, mint a fák a szélben. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni, jaj de jó című dalát, Körben állva mozogtunk a dalra, majd körbe állva elmondtam a gyerekeknek a Kecske becske. mit csinálsz című dal és népi játék szabályát és eljátszottuk. Ez a feladat nagyon tetszett a gyerekeknek, sokat nevettünk. Azután körben leültünk és elmeséltem A kicsi dió című mesét, majd kérdéseket tettem fel: Ha kapnál egy diót az ördögtől, te mit csinálnál? Ha lenne 3 kívánságod, mit kívánnál? Meglepő módon, sok kisgyermek valamilyen kis háziállatot szeretett volna. Egyénileg mindenki kért általában három különböző színű fonalat. A fonál segítségével megmutattam, annak aki nem tudott, hogy hogyan kell kalácsfonást készíteni. Sokan az anyukájuknak készítettek karkötőt, volt aki a testvérének és egy olyan lány is volt a 24 fős csoportból, akinek annyira tetszett ez a feladat, hogy a család minden tagjának készített karkötőt, pedig most próbálta először. A foglalkozás lezárásaként felragasztottuk a hatodik szimbólumunkat is a boldogságvárunkra és még egyszer meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni, jaj de jó című dalát.
A gyerekek megint jó kedéllyel, a szerettüknek készült karkötővel távoztak a csoportból, én megint meglepő élményekkel gazdagodtam. Olyan dolgokat volt lehetőségük elmondani a gyerekeknek, amit más foglalkozáson nem biztos, hogy megtudtam volna.
A téma feldolgozása érdekes játékokat, feladatokat tartogatott a gyerekek számára. Az animációs kisfilm megtekintése után nagyon izgalmas beszélgetés alakult ki a tanulók között. „A kiképzés” során könnyű és nehéz feladatsorokat, gyakorlatokat is állítottak össze kisdiákjaim. Szerencsére mindegyikkel sikeresen megküzdöttünk. A zárókörben jót lazultunk az elhangzó mozgásoknak köszönhetően.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákat inkább a mindennapi élethelyzetekben, szituációkban gyakorolták a 3. osztályos gyerekek otthon és az iskolában. Nagy örömmel és aktívitással, csoportmunkában összegyűjtöttük a megküzdési technikákat, módokat, majd egy kreatív, közös munkával megszületett a remekmű a rajz szakos kolleganő segítségével.
Megküzdési stratégia hónap az egyike a legnehezebben értelmezhető és megközelíthető alsós tanulóimnak. Nem így történt ebben a hónapban. A megismerési és feldolgozási folyamat minden egyes elemét élvezték. Nem kellett senkit rávezetni a megküzdés felé vezető útra, gondolkodási beállítódásuk is abszolút pozitív irányba változott a kiválasztott feladatok megoldásai közben.
Hajformázó stúdiónk megnyitása előtt a Hair Love film hatotta meg őket. Rögtön megértették a szereplők nehézségeit, átérezték problémáikat, kiemelték azon tulajdonságaikat, melyek továbbléptették, és pozitív irányba változtatták őket.
Majd előkerültek haj szalonjaink fésűi, csatjai, tollak, csipeszek, gumik. Őrült, vicces és extrém fizura kompozíciók születtek, miközben társas kapcsolataik fejlődése láthatatlanul, vicces keretek között erősödtek.
A megvalósítási ötletek közül, jó gyakorlatos relaxációs gyakorlatainkba beépítettük a szivárványos mélylégzést, és az Ellazulni, jaj de jó dal szerinti utasítások követésére is sor került.
Több alkalmas programmá vált a Kecskekatonaság című mese megismerése, megnézése, feldolgozása. Voltak, akik álarcokat, mások fejdíszeket készítettek. A projekt zárásaként a kecskék kiképzésére is sor került. Mindenki beválasztódott a kecskehadseregbe.
Végezetül egy kis álarcos mókázásra és társasjátékozásra is sor került.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A kicsik közül még sokan most ismerkednek a szabályok betartásával, a közös játék örömeivel és nehézségeivel, és az eszközök használatával, ami nap mint nap a megküzdési stratégiák gyakorlását teszi lehetővé. Mi a legfontosabbnak azt tartjuk, hogy ami nem megy, azt közösen begyakoroljuk. A közös gyakorlás segíti a kognitív funkciók fejlesztését, miközben sikerélményt élnek át, így erősödik pozitív énképük, önértékelésük és az óvónő – gyerek kapcsolat is bensőségesebbé válik. A farsangi játékok is jó alkalmat adtak a küzdelmek mókás megtapasztalására, amely mindenki számára élményszerű volt. A legjobban azonban „Pók néni” által eltüntetett babák kiszabadítása tetszett a kicsiknek, ahol közösen kellett különböző megpróbáltatásokat leküzdeniük. A feladatok között volt verselés, bohócképek keresése, éneklés, tengeren hajóval átkelés, amelyek végrehajtásával sikerült a babákat újra visszakapni, így a feszültség oldódott, és újra nyugalom, kielégültség, boldogság költözött a csoportba.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
A mese felolvasása és átbeszélése után, elkészítettük a mi kis „kecskecsapatunkat”. 🙂
Az előző hónapban, januárban elérhető célokat tűztünk ki. Februárban e céljaink elérését segítő megküzdési stratégiákat állítottunk fel. Elkészítettük megküzdési szókészletünket, mely a jövőben is segítségünkre lesz.
Már pici gyerekkortól erősítenünk kell a gyerekekben, hogy ne adják fel! Olyan feladatokkal erősíteni őket, amit végre tudnak hajtani. Megtudnak küzdeni a kihívásokkal, versenyhelyzetben is tudnak teljesíteni. Pozitív hozzáállás=megpróbálom, megcsinálom.
Ebben a hónapban volt egy rövid film, amit megnéztünk a gyerekekkel,a látottakat átbeszéltük. Több gyermek volt hasonló cipőben és ezt elmeselték. Néhány vállalkozó szülő bevonásával a gyerekek csináltak otthon az anyukájuknak, apukák meg a kislányoknak. Az iskolában elmondták hogy kinek okozott nehézséget, kinek volt egyszerű a feladat. Mindenki lelkesen mesélt a fodrászkodásról.