A megküzdés fogalmát, néhány módszerét már nagyon jól ismerik a gyerekek, ügyesen is tudják alkalmazni. A mese ez alkalommal Fésűs Éva: A búzaszem című meséje volt, mely nagyon jól ráirányította a figyelmet a küzdésre, megküzdésre. Az animációs film megtekintése után egy ideig döbbent csöndben ültek a gyerekek, megbeszélése után nem volt kérdés, hogy önmagunkhoz mérten „különleges” hajakat fogunk készíteni.
Megküzdési stratégiák
Dátum: 2022.02.28.
Korcsoport: 3-4 évesek
Boldogságóra
A Boldogságórát a „Fújj, fújj” és az „Égigérő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” címü relaxációs gyakorlattal kezdtük.
A gyakorlat után a szőnyegen körben ülve elmondom a gyerekeknek milyen témával fogunk foglalkozni, beszélgetünk.
A gyerekek kényelmesen elhelyezkednek, le is feküdhetnek a szőnyegre és elmondom nekik az „Aranykulcs” címü mesét. A mese után megbeszéljük miről szólt, milyen tanúlságot vonunk le a meséről. Megkérdeztem tőlük, ha lenne 3 kívánságuk, mi lenne az, szoktak-e álmodni. Feladatlapokat adok nekik és a mesében lévő szereplőket kiszínezzük az asztaloknál színes ceruzákkal. Mindenki megmutatja hogyan festette ki a szereplőket. Megdicsérem őket, amiért szépen dolgoztak és ügyesek voltak.
Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella „Jól érzem magam” címü dalát.
Dátum: 2022.02.28.
Korcsoport: 3-4 évesek
Boldogságóra
A Boldogságórát a „Fújj, fújj” és az „Égigérő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” címü relaxációs gyakorlattal kezdtük.
A gyakorlat után a szőnyegen körben ülve elmondom a gyerekeknek milyen témával fogunk foglalkozni, beszélgetünk.
A gyerekek kényelmesen elhelyezkednek, le is feküdhetnek a szőnyegre és elmondom nekik az „Aranykulcs” címü mesét. A mese után megbeszéljük miről szólt, milyen tanúlságot vonunk le a meséről. Megkérdeztem tőlük, ha lenne 3 kívánságuk, mi lenne az, szoktak-e álmodni. Feladatlapokat adok nekik és a mesében lévő szereplőket kiszínezzük az asztaloknál színes ceruzákkal. Mindenki megmutatja hogyan festette ki a szereplőket. Megdicsérem őket, amiért szépen dolgoztak és ügyesek voltak.
Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella „Jól érzem magam” címü dalát.
Dátum: 2022.02.28.
Korcsoport: 3-4 évesek
Boldogságóra
A Boldogságórát a „Fújj, fújj” és az „Égigérő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” címü relaxációs gyakorlattal kezdtük.
A gyakorlat után a szőnyegen körben ülve elmondom a gyerekeknek milyen témával fogunk foglalkozni, beszélgetünk.
A gyerekek kényelmesen elhelyezkednek, le is feküdhetnek a szőnyegre és elmondom nekik az „Aranykulcs” címü mesét. A mese után megbeszéljük miről szólt, milyen tanúlságot vonunk le a meséről. Megkérdeztem tőlük, ha lenne 3 kívánságuk, mi lenne az, szoktak-e álmodni. Feladatlapokat adok nekik és a mesében lévő szereplőket kiszínezzük az asztaloknál színes ceruzákkal. Mindenki megmutatja hogyan festette ki a szereplőket. Megdicsérem őket, amiért szépen dolgoztak és ügyesek voltak.
Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella „Jól érzem magam” címü dalát.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek egymás számára készítették el erősségkártyáikat.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek egymás számára készítették el erősségkártyáikat.
A hónap témájához, a „Megküzdési stratégiák” feldolgozásához a könyvből is, és az új anyagból is válogattam ötleteket. Megnéztük a „Fel a fejjel” kisfilmet, többször is kérték a gyerekek. Nagyon jól meglátták a lényegét, megbeszéltük, hogy lehet tanulni a nagyobbnak is a kisebbtől, a felnőttnek is a gyerektől, mindenkinek más a megközelítése a problémához, és másként jut el a megoldáshoz, megvalósításhoz.
Tantárgyi koncentrációban a kézműves tevékenység a kecske gyurmázása volt, nagyon egyedi „fajták” készültek. A másik jól koncentrálható terület az ének- zene foglalkozás volt, énekeltük, játszottuk az „A part alatt „ dalt, amit már jól ismertünk, hiszen a Kenyér világnapján is feldolgoztuk, eljátszottuk, megbeszéltük a folyamatát. Új dalként a „Kecske- becske” dalt is megtanultuk. A dallamát ismertem már, többféle feldolgozásban is, de a szöveget másképp ismertem, nagyon tetszik az utolsó mondata: ” itt is lyuk, ott is lyuk, én meg azon kibújok!”
Szívesen játszották a gyerekek, elvárták, hogy mindenki sorra kerüljön, így még az udvari tevékenység idejére is beterveztem.
Lefekvéskor rendszeresen mesélek a gyerekeknek, így a kicsi dió, és a könyvben található Aranykulcs című mesét is elolvastam. Úgy gondolom, minél több oldalról közelítem meg a témát, annál jobban beépül a gyermekek tudatába, viselkedésébe.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Februári boldogságóránk témája “Megküzdési stratégiák” volt. Minden ember életében, a változások kihathatnak a testi-lelki egészségre. Ezért is fontosak, hogy legyenek olyan megküzdési módszereink, mellyel helyesen tudjuk kezelni az egyes élethelyzetekben felmerülő problémákat, akadályokat, kudarcokat.
A foglalkozásunkat a „Dagasztás” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Majd elmeséltem a gyerekeknek az Aranykulcs című mesét. „Vizi-szörnyes” játékot játszottunk,-melyet a gyerekek találtak ki- ahol megküzdöttünk a tóban élő szörnnyel. Nagyon élvezték ezt az akadálypályás játékot, ahol gyakorolhatták a különböző megküzdési módszereket.
A Szivárvány csoportunkban kedves elfoglaltság a golyópálya konstruáló elemekből építkezés. A színes golyókat azonban rendszerint elgurítják ide-oda a gyerekek. Versenyt rendeztünk, hogy ki tudja a legtöbb golyót megtalálni az eldugott helyekről.
Az ügyes kezek pókhálót szőttek fonálból ,,Pókanyónak”. A kecskés gyermekjáték, a párbeszéd nagyon tetszett nekik, hiszen mindkét szereplőnek dönteni és küzdeni kellett. Ki legyen az ügyesebb?
Fésűs Éva: A télkergető hóvirág című mesében az egyik óvodásunk megjegyezte, hogy kik küzdöttek meg a téllel, aki nem akart elmenni, pedig a tavasz már közeledett. A hóvirág meg ügyesen kicselezte.
Amikor ültettünk megint szóba került, hogy a magvaknak a földdel kell megküzdeni, hogy át tudják törni magukat a fény felé.
Az óvodásaink a megküzdési stratégiákat igen komplexen értelmezték.