A gyerekekkel a megküzdési stratégiák kapcsán az egymás frizurájának elkészítését választottuk. Az először könnyűnek tűnő feladat, egyre inkább újabb és újabb akadályokat állított a gyerekek elé. Annak, aki a frizurát készítette azért volt nehéz, mert a párja nem olyan hajkoronát szeretett volna, a másiknak meg azért volt küzdelmes, hogy el tudja-e készíteni és vajon tetszeni fog-e a társának? Kis segítséggel, rávezetéssel sikerült a feladatot sikeresen és vidáman megvalósítani.
Emellett a tanulókkal megbeszéltük, hogy milyen megküzdéseink vannak az életben: az iskolában és a családban is. Mi mindent kell tennünk azért, hogy gördülékenyen menjenek a dolgaink. A diákok szívesen meséltek történeteket, merítettek saját életük eseményeiből. A játék és a sport élményével oldottuk az esetlegesen felgyülemlő többletenergiákat.
Megküzdési stratégiák
A gyerekekkel a megküzdési stratégiák kapcsán az egymás frizurájának elkészítését választottuk. Az először könnyűnek tűnő feladat, egyre inkább újabb és újabb akadályokat állított a gyerekek elé. Annak, aki a frizurát készítette azért volt nehéz, mert a párja nem olyan hajkoronát szeretett volna, a másiknak meg azért volt küzdelmes, hogy el tudja-e készíteni és vajon tetszeni fog-e a társának? Kis segítséggel, rávezetéssel sikerült a feladatot sikeresen és vidáman megvalósítani.
Emellett a tanulókkal megbeszéltük, hogy milyen megküzdéseink vannak az életben: az iskolában és a családban is. Mi mindent kell tennünk azért, hogy gördülékenyen menjenek a dolgaink. A diákok szívesen meséltek történeteket, merítettek saját életük eseményeiből. A játék és a sport élményével oldottuk az esetlegesen felgyülemlő többletenergiákat.
A gyerekekkel a megküzdési stratégiák kapcsán az egymás frizurájának elkészítését választottuk. Az először könnyűnek tűnő feladat, egyre inkább újabb és újabb akadályokat állított a gyerekek elé. Annak, aki a frizurát készítette azért volt nehéz, mert a párja nem olyan hajkoronát szeretett volna, a másiknak meg azért volt küzdelmes, hogy el tudja-e készíteni és vajon tetszeni fog-e a társának? Kis segítséggel, rávezetéssel sikerült a feladatot sikeresen és vidáman megvalósítani.
Emellett a tanulókkal megbeszéltük, hogy milyen megküzdéseink vannak az életben: az iskolában és a családban is. Mi mindent kell tennünk azért, hogy gördülékenyen menjenek a dolgaink. A diákok szívesen meséltek történeteket, merítettek saját életük eseményeiből. A játék és a sport élményével oldottuk az esetlegesen felgyülemlő többletenergiákat.
A foglalkozást játékkal kezdtük. A Testrészeink játékban a gyerekek kipróbálhatták ügyességüket, gyorsaságukat. Majd meghallgattuk a hónap dalát és megnéztük a Fel a fejjel című animációs kisfilmet. Gyurmából megpróbáltuk megformázni a szereplőket, közben megbeszéltük a látottakat.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Küzdelem volt az egész hónapunk.
A legfontosabb szavakat, mondatokat egy nagy lapra írtuk fel, ami segít minket a mindennapokban.
Csoportokban összegyűjtötték a gyerekek, mi segíti át őket a nehézségek, aggodalmak, félelmek leküzdésében.
A hónap során többször is beépítettük a mindennapokba a megküzdési stratégiák gyakorlását. A farsang hetében a játékos feladatok során még inkább kiemeltük annak fontosságát, hogy az elénk kerülő problémákkal bátran nézzünk szembe. Hiszen nem mindegy, hogy milyen érzésekkel vágunk neki 1-1 megoldandó nehézségnek. Ezért is választottam a heti mesénknek Ariadne Sweet A katica farsangja című meséjét, hiszen ebben a kis katica is megtanulja a bölcs Rák apó mondását: „Ki tudja azt még!” Ez egy nagyon jó téma indítónak bizonyult, a gyerekek ügyesen kifejtették véleményüket, majd ebből kiindulva átbeszéltük a napok során a téma lényegesebb pontjait (beszéltünk az érzésekről, azokról a dolgokról, melyek minket boldoggá tesznek, vagy segítenek felvidítani minket, megküzdeni a félelmeinkkel stb.) Segítségül Bezzeg Anna Aranykulcs című meséjét is elmeséltem a gyerekeknek. Bagdy Emőke relaxációi közül is ismertünk meg újakat. Érzelmeink kiültek az arcunkra is. Először a gyerekeknek kellett az én arcomról olvasniuk, majd ők is kipróbálhatták magukat. Nagyon élvezték ezt a játékot, és ügyesen figyelték meg egymást.
A cápatámadás játék során öröm volt számomra látni azt, mennyire figyeltek egymásra, senkit nem hagytak a vízben, mindenki mondta, hogy az ő hajójukon még van hely, bátran menjen oda, akinek szüksége van rá.
Mivel kell megküzdenünk kicsi gyerekként? Na és a felnőtteknek? Mi a küzdelem? Hogyan tudok úrrá lenni a félelmemen? Van jó izgulás is? Ezeket a kérdéseket is körbejártuk ebben a hónapban ének, etika, testnevelés, technika, napközis órákon a Kecskekatonaság című mese feldolgozásával. Zenével, énekkel, kézműves foglalkozással, mesével, animációs film megnézésével, dramatizálással, katonásdival. Megismertük a szivárványos mély légzést testünk, elménk megnyugtatására.
Gyerekszáj: Nekem meg kell küzdenem…
-a ceruzával
-hogy, ne aludjak el órán
-az otthoni tanulással
-a sok baráttal, mindenkivel játszani
-a felmérővel, hogy csillagot kapjak és piros pontot
-a reggeli felkeléssel
-hogy, gyorsan írjak
-hogy, mennem kell uszodába
-hogy, nehéz elválni a tablettől, telefontól.
Megküzdési stratégiák a szitakötő csoportban
Témánk bevezetését a reggeli beszélgetőkört követően a fel a fejjel című animációs kisfilm megnézésével kezdtük. https://www.youtube.com/watch?v=dWDIoW7f6js
Majd megbeszéltük miért segíthetett a kis kecske a nagy kecskének és hogy miért tudtak átjutni a szakadékon ezt követően eljátszottuk a rövid mesét. A gyermekek a páros munkát nagyon élvezték, ezért az egyik kedvelt énekes játékunkat játszottuk el, a kecske ment a kis keretbe című énekes játékot.
A játékot követően a barátságkarkötőkhöz hasonlóan közös munkával bátorító karkötőket készítettünk fonálból a felnőttek segítségével, hiszen a fonás még nehéz műveletnek bizonyult számunkra.
Tízórai után arról beszélgettünk mi az amit nem emelt fel a nagy kecske, mi az amit lógatott és emiatt nem látta a kéklő eget, sőt, semmi mást sem, csak a szakadékot. Mi az amivel megkellett küzdenie és mi az, amivel nekünk kell megküzdenünk? Van egy dalunk a testrészekről, mondjuk el!
Így tértünk át a testrészek témára, amit a „Fejem, vállam, térdem talpam” című mozgásos dallal folytattunk. Ezt követően a testrészeink játékot próbáltuk ki babzsákkal és kiesős módon is.
Ezután meghallgattuk a hónap dalát a hozzá illő mozgással.
Később elutaztunk meseországba, ahol meghallgattuk a kicsi dió című népmesét és megmozgattuk a testrészeinket a hozzátartozó mozgásformákkal, vagyis azzal, amit a cipó mesélt az ördögnek.
Majd a tevékenységünket kóstolással zártuk. Megkóstoltunk 1-1 falat friss kenyeret és beszélgettünk arról mennyi dologgal jár ez.
Beszélgettünk arról ki mivel kell, hogy megküzdjön ma és hogyan teheti ezt meg?
Ezt követően pedig friss kenyereket és cipókat sütöttünk együtt játékkonyhánkban.
Megküzdési stratégiák
1. Relaxációs gyakorlat: Tengerészcsomó
2. Jó szó
A következő instrukciókat mondtam a diákoknak: „Dőlj hátra, hunyd le a szemedet és gondolj egy olyan helyzetre, amikor nagyon vágytál volna egy bizonyos szóra vagy mondatra…, amikor jól esett volna hallanod vagy olvasnod egy erőt adó szót vagy mondatot…, de nem kaptad meg!… Ha megvan ez a szó vagy mondat, nyisd ki a szemedet és írd le a post-itre!” A post-iteket összegyűjtöttem és közösen megbeszéltük.
3. Megbeszélés
A tanulók a következő kérdésekre válaszoltak. Majd tippeket adtak egymásnak.
Mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott nektek? Hogyan küzdöttél meg vele?
Mit tehetünk a stressz elkerülése érdekében?
Kinek milyen stresszkezelési módszere van a nehéz időkre? A tanulók papírcsíkokra felírják ötleteiket, majd felragasztják a táblára. (papírcsík, blue tack, filc)
A tanulók által leggyakrabban használt módszerek: éneklés, zenehallgatás, sport, enni valami finomat, beszélgetés, megoldás keresése, házi állatot simogatni.
4. Az akaraterő diadala című videó megnézése, megbeszélése https://www.youtube.com/watch?v=bA7Jygexja0
Mit érzett a kislány?
Milyen stresszhelyzeteket élt át a kislány?
Mi történt volna, ha nem teszi meg, amit az edző kért tőle?
Mit hozott neki a megküzdés?
Került már közületek valaki hasonló helyzetbe? Mit érzett akkor?
5. Kérdések, körben járva
Megyünk körbe-körbe a tanulóknak 4 kérdést kell feltenniük társaiknak, akkor mehetnek tovább, ha 3 nem és 1 igen választ kapnak.
6. Idézet
„Az élet viharaival szemben olyan légy, mint a madár, amely, ha a fát kivágják alóla, nem a mélybe zuhan, hanem a magasba száll.” (Eötvös József)
A tanulók elmesélik, hogy mit mond, mit jelent számukra ez az idézet.
7. A hónap dalának meghallgatása
Megkértem a diákokat helyezkedjenek kényelembe és csukják be a szemüket. Ezután meghallgattuk a dalt.
8. Házi feladat
Megküzdési Mód Preferencia Kérdőív kitöltése