A haragot nálunk sok gyermek kikiabálja, vagy duzzogva tűri, vagy épp visìtva közelìt a másik felé. Aztán eltelik egy-két óra esetleg fél nap és béke van.
Apró sikereink vannak, látunk ölelést, hallunk bocsánatkérést és nagyon szeretik a gyermekek a relaxációs gyakorlatot, a haragom kifújom,mint a cica nyújtózom.
Bìzunk benne hogy az apró mesék,pozitìv gondolatok sokat adnak a mi kis csapatunknak, és örömmel gondolnak vissza ránk majd évek múlva🙂
Boldogságóra foglalkozásunk végén az ölelő kezet, arcot olyan társuknak adhatták ma,akikről úgy érezték szüksége van a mai napon az ölelésre, megbocsátásra.
Alakuló kiskertünkben és állatasszisztált terápiánkon sok kellemes,békés percet töltöttünk,ami sok nyugalmat adott autista gyermekeinknek.
Megbocsátás
Az áprilisi boldogságóra témaköre a megbocsátás fontossága és annak gyakorlása volt. Foglalkozásaink során igyekeztünk a negyedikesekkel minél többet beszélgetni arról, hogy miért fontos időnként félretenni a haragunkat, továbblépni a nézeteltéréseken, és inkább a megbocsátásra összpontosítani.
Miután körbejártuk a témát, és a gyerekek megismerkedtek a sérelem és a megbocsátás fogalmával, ők maguk is megfogalmazhatták, hogy szerintük miért fontos másoknak megbocsátani, illetve ha megbántottunk valakit, miért fontos bocsánatot kérni tőle. Többen is elmesélték, hogy addig, amíg ezt a fontos, olykor nehéz lépést nem tették meg, bűntudatuk volt és nagyon szomorúak voltak. A negatív érzések képesek beárnyékolni a mindennapjainkat, de a megbocsátás pozitív hatással lehet az életünkre.
Végül megállapítottuk, hogy az igaz barátság megőrzéséhez is feltétlenül szükségünk van a megbocsátás képességére.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Megemlékeztünk a Föld napjáról Bella dalának meghallgatásával, eléneklésével. Ho’oponopno csodálatos dal, szeretik a gyerekek. Minket mindig megnyugtat.
Megbeszéltük a megbocsátás lépéseit a képek segítségével.
A tavaszi ritmusok feladat nagyon tetszett a gyerekeknek. Mi egyszerre próbáltuk mind a 4 tevékenységet.
Ezt a feladatot még elő fogjuk venni, esetleg más dalokkal is megpróbáljuk. Hálás köszönetünk érte.
Áprilisi Boldogság óráink központjában a szeretetkapcsolatok fontossága, az egymásra figyelés, az empátia és a megbocsátás gyakorlása, mint a pozitív beállítódás fontos elemei kerültek. A szeptember óta eltelt nyolc hónap alatt sokat változtak, alakultak a gyermekek közötti társas kapcsolatok: új barátságok alakultak, régi kapcsolatok váltak szorosabbakká. Az együtt megélt változatos élethelyzeteken keresztül igyekeztünk jobban megismerni, elfogadni egymást. Legfontosabb tevékenységünk – a játék – számtalan lehetőséget biztosított ennek megtapasztalására.
Folyamatosan megfigyeltük a természeti környezetünkben végbemenő változásokat – a tavasz kibontakozását, a költöző madarak visszatérését, a fészekrakás-, fiókagondozás folyamatát, a kertekben meginduló tavaszi munkákat. Ennek az év eleje óta tartó megfigyelésnek az eredménye volt többek között a napokban lezárult – óvodánk által meghirdetett városi fotópályázat -, mely a családokat szólította meg, és arra ösztönözte őket, hogy nyitott szemmel járva, együttműködve, vegyék észre a természet szépségeit és örökítsék meg egy-egy fotóban. A több, mint száz alkotás közül – legnagyobb örömünkre – csoportunkba járó gyermekek és családjuk nyerte el a zsűri első-, harmadik-, és különdíját.
Boldogságóráinkat a „Haragom kifújom…” és a „Medve vagyok, cammogok” relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd elmeséltem „A morgós medve és a szorgos méhecskék” meséjét, aztán át is beszéltük a történetet, majd el is játszottuk. Nem csak a csoportszobában, de az udvaron is nagy kedvvel vettek részt a játékban, mindenki szereplője, részese akart lenni a történetnek. Boldogan készítették el a „Figyelős színező”-t, megtanultuk a békülős mondókát is. Egy héten keresztül, változatos tevékenységekkel készültünk a Föld napjára.
A hónap folyamán sokszor meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopo meditációs dalát, és a benne ismétlődő varázsszavakat, melyek sokat segítettek a hónap során a csoportban kialakult konfliktusok feloldásában. A varázsszavakat használva boldogan játszottuk újra az előző években megismert „Jön a zombi!” játékot.
A változatos tevékenységek lehetőséget nyújtottak a kapcsolatok megjavítására, megerősítésére, egymás elfogadására, testi-lelki jóllétünk fenntartására.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A gyerekekkel arról beszélgettünk:Mikor kell megbocsátani egymásnak? Hogyan tudunk a barátunknak segíteni abban, hogy megbocsásson valakinek, aki megbántotta őt? A morgós medve és a szorgos méhecske c. mesehallgatás után megmutattuk hogyan morgolódik a medve, hogyan görnyed a mérgelődés közben, hogyan zizeg a szorgos méhecske, hogyan gyűjti a nektárt a mezei virágokból? Mit érezhetnek és gondolhatnak az állatok,ki bántott meg kit? Meghallgattuk az Ho’oponopono c. dalt. létre hoztunk többféle mozdulatot, gesztust a: Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm és a Szeretlek szavakhoz. Próbáltuk különböző testrészekkel, vagy az egész testünkkel kifejezni a szavak üzenetét. A mozgásos játékok hangulatossá varázsolták a boldogságóránkat.
Megbocsátás gyakorlása
Április hónapban különös figyelmet fordítottunk a tanulók és felnőttek egymás közötti kapcsolataira, megnyilvánulásaikra. A problémás helyzetek megbeszélése, megoldása, a megbántás kezelése, majd a megbocsátás különféle módjainak gyakorlása mindennapos tevékenység volt. Az apró kedvességek, az egymásra figyelés, a harag leépítése mind hozzájárultak ahhoz, hogy boldogan teljenek napjaink.
A hónap nevezetes napjaihoz kapcsolódva elvégeztük a nyelvtörős fordulatok gyakorlatokat, jókat derülve a próbálkozásokon. Az iskola udvarán Föld napi Landart alkotásokat készítettünk.
Iskolai szinten is csatlakoztunk a Föld napi programokhoz: plakátra tenyérlenyomatot készítettünk, virágot ültettünk, kertészkedtünk, szemetet szedtünk. A méhek napján információkat gyűjtöttünk a méhekről és hasznukról. Anyák napjához közeledve mézeskalács szíveket sütöttünk, mellyel kedveskednek majd a tanulók édesanyjuknak, nagymamájuknak. „Varázsszavaink” használatára naponta többször felhívom figyelmüket, de már ők is figyelmeztetik egymást, ha szükséges.
Azt tapasztaltam, hogy a megbocsátás folyamatának gyakorlása közben önmaguknak megbocsátani a legnehezebb.
A témánk ebben a hónapban a ” Megbocsátás gyakorlás ” . A témát beszélgetőkörrel kezdtük. Megkérdeztem tőlük, hogy számukra mit jelent a megbocsátás. Hogyan tudunk bocsánatot kérni, ha valakit megbántottunk? Erről készítettünk „bocsánatkérő” szívecskéket. Használtuk a ” Sajnálom!”, „Kérlek, bocsáss meg! ” , „Köszönöm! „, „Szeretlek!”, „Ne haragudj!” szavakat, gesztusokkal, mozdulatokkal is kifejezve. Igyekszünk megtanítani őket a bocsánatkérésre, hiszen sokszor előfordul, hogy megbántják egymást, akár véletlen, akár akarattal. Ebben az esetben átbeszéljük a történeteket, hogy senkiben ne maradjon harag.
Nagy kedvencük volt a „Morgós medve és a szorgos méhecske ” története. Ezt a mesét többször is eljátszottuk, szívesen utánozták a medve mozdulatait. Élvezettel válogatták és színezték ki az erdei állatokat, virágokat hajtogattunk ès közösen meseillusztrációt készítettünk. A ” Föld napja ” alkalmából fenyőtobozokból napocska képet raktunk ki az udvaron. Minden évben áprilisban közösen a gyerekekkel virágokat ültetünk az ovi kertjébe, szebbé téve ezzel a környezetünket.
A hónap boldogságóráit a megbocsátás fontosságával, formáival kezdtük. Bevezetésként a melléklet képeit elemeztük, majd eddigi sérelmeket boncolgattunk és igyekeztünk a megbántott felet kiengesztelni. A megbocsátást gyakorolni. Megbeszéltük, hogy mindkét félből milyen érzéseket vált ki, ha gyakoroljuk és komolyam gondoljuk a megbocsájtást. Repülőre írtunk fájdalmakat, melyeket az udvaron elengedtünk. Így még szorosabbá váltak a baráti szálak. A barátság, mint az életkornak megfelelő legmélyebb pozitív kapcsolatról is beszélgettünk. Megszülettek osztálykavicsaink is.
Megünnepeltük a költészet napját. Megzenésített versekkel léptünk fel a város költészet napi rendezvényén. Rengeteget zenéltünk, ritmusjátékoztunk.
Megünnepeltük a népviselet napját is. Táncházban profi táncosokkal táncolhattunk együtt.
Legtöbb figyelmet a Föld napjának szenteltünk. Építettünk egy várat a Mátyás király projekt zárásaként. Ennek oldalait magaságyásként használtuk fel. Készítettünk virágkarkötőket, fűfejeket, „arccal” láttunk el fákat, virágokat és palántákat ültettünk a magaságyásunkba, sütöttünk föld alakú süteményeket. Leginkább a landartok érdekelték az osztályt. Minden féle termést, követ, levelet összehordtunk és csapatokba alkottunk landart képeket. A jó időnek köszönhetően a csapatok egy-egy ember illetve a csapattagok összefont kezét is kirakták ezekkel az alapanyagokkal. Kár, hogy nem lettek maradandóak. Viszont a kinti munkálatainkkal az első osztályosokat is motiváltuk, így ők is tevékenyen segítettek nekünk. Remek volt a közös munka.
Remek hangulatban telt az egész hónap.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A Föld napján meghallgattuk Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért c. dalát, egy általam összeállított képsorozat segítségével beszélgettünk arról, hogy mit jelent nekünk a Föld, hogyan tudjuk óvni. Elkészítettünk néhány Föld napi Landart alkotást.
Nagyobb sétát tettünk falunkban, megcsodáltuk az éledő természetet, megfigyeltük a gólyafészkeket, és a gondozott virágoskerteket.