Mai világunkban akarva- akaratlanul előfordul, hogy megbántjuk a körülöttünk lévőket, melynek helyes kezelése folyamatos tanulást igényel részünkről, legyünk bár az okozó vagy a szenvedő alanya ennek. A varázsszavak jó szolgálatot tesznek ezekben a helyezetekben is, melyeket gyermekeinkkel is elsajátítottunk (sajnálom, bocsássmeg, köszönöm, szeretlek). Nagyon szerették a téma feldolgozása során a „Lógó orrúak városa” játékot, az Örömölelést. A „Tündéri bocsánat” című, történet megismerésével betekintést szerezhettek a két tündértestvér életébe, gondolkodásába, döntéseibe. Tanúi lehettek a testvérek kibékülésének, közös életük elkezdésének. Vivaldi és Brahms klasszikus zenéin keresztül feldolgozhatták a bennük lévő feszültségeket, feloldhatták a rossz érzéseket.
Megbocsátás
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA
1. Foglalkozást kezdő relaxáció – „Irka”
A csoportban a gyerekek egyszerre végzik a feladatot.
2. Bevezetés – Mondóka
Ha valakit megbánottál,
akit nagyon szeretsz,
meséld el a szíved súlyát,
könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva
ölel át téged,
veled örül majd,
mert nagyon szeret téged.
S ezentúl, ha megbántod a másik szívét,
a varázsszavakat elmondani ne feledd:
„Sajnálom, kérlek, bocsáss meg,
köszönöm, szeretlek.”
3. Téma feldolgozása mesével – Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat
4. Beszélgetőkör kialakítása bocsánat szívvel
Eszközök: szív alakú párna
5. Saját bocsánat szív készítése
Eszközök: szív sablon, előre kinyomott színes szivecskék, ragasztó
6. Varázsszavak gyakorlása
7. Foglalkozás lezárása – Megbocsátás jelének kiszínezése
Eszközök: megbocsátás jele, színes ceruza
A megbocsátás témáját egy nagyon érzékeny, bensőséges beszélgetés formájában dolgoztuk fel a gyerekekkel. Először közösen gondolkodtunk arról, mit jelent megbántani valakit, és milyen érzés, amikor velünk történik meg ugyanez. A gyerekek őszintén elmesélték, volt-e már olyan, hogy valaki megbántotta őket, vagy ők bántottak meg mást – akár egy vita, játék közbeni nézeteltérés, vagy egy elkapott játék miatt. Fontos volt, hogy mindenki megélhesse és elmondhassa az érzéseit, biztonságos légkörben.
Ezután arról beszélgettünk, hogy a megbocsátás nem mindig könnyű, de nagyon fontos ahhoz, hogy a szívünk megkönnyebbüljön, és tovább tudjunk lépni. Megbeszéltük, hogy a bocsánatkérés és a megbocsátás is bátorságot igényel, de mindkettő jó érzéssel jár. A gyerekek megfogalmazták, hogy megbocsátani azt jelenti, hogy „elengedjük a haragot”, „újra barátok lehetünk”, vagy ahogy egyikük mondta: „olyan, mintha letörölnénk a rossz érzést”.
A beszélgetés végén egy játékos, de szimbolikus lezárásként mindenki odament valakihez, akinek már megbocsátott vagy akitől valaha bocsánatot kapott, és megölelték egymást. Ez a pillanat nagyon megható volt, sok mosollyal és igazi szeretettel teli öleléssel. Megbeszéltük, hogy az ölelés is lehet egyfajta bocsánatkérés vagy megbocsátás jele – egy szavak nélküli üzenet arról, hogy minden rendben van köztünk.
Ez a foglalkozás segítette a gyerekeket abban, hogy jobban megértsék saját érzéseiket, és bátrabban, nyitottabban beszéljenek róluk. Megtapasztalták, hogy megbocsátani nem gyengeség, hanem egy szeretetteljes, erős lépés, ami közelebb hoz bennünket egymáshoz.
Áprilisban A megbocsátás gyakorlása volt a téma. A gyerekek egy nagy szívet formáltak és megbeszéltük, hogy kinek vannak sérelmei az osztályban, ki szeretne bocsánatot kérni valakitől. Mindenki elmondhatta a gondját és reagálhattak a többiek. A Föld napján bocsánattojásokat készítettek, melyekre a Földnek írtak bocsánatkérő üzeneteket. Így a gyerekek egymástól tanulva fedezhették fel, hogy a Földdel is lehet kedvesen és felelősen viselkedni. Anyák napjára készülve megbeszéltük, hogy az édesanyák mindent megbocsátanak, hisz az ő szívük tele van szeretettel.
Nagyon sok beszélgetés volt ezen a foglalkozáson, fényképezni szinte el is felejtettem olyan jót beszélgettünk. Meghallgattuk a Hoponopo dalt, innentől a varázsszavakat használtuk egész foglalkozáson és azok köré építettem azt. Úgy gondolom egy mély és tartalmas, elgondolkodtató boldogságórán vagyunk túl.
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA- Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Kmety György Evangélikus Általános Iskola és Óvoda, Marcaltő
A foglalkoztatott korcsoport: vegyes
A foglalkozást vezeti: Pus Tiborné Kalmár Katalin- óvodapedagógus
A foglalkozás témája: A megbocsátás, mint boldogságfokozó technika gyakorlása
A foglalkozás célja: A hónap nagy feladata, hogy a gyerekek megértsék: A megbocsátással elsősorban maguknak tesznek jót.
A foglalkozás feladatai: Többféle megközelítési módot kipróbálunk a gyerekekkel a megbocsátás árnyalatainak megismeréséhez; megbocsátó és vétkes oldalon is állhatunk. Nehezebb téma.
0. (MOTIVÁCIÓ):
A helyszín és az eszközök előkészítése, elhelyezése.
1. MOZGÁSALAPÚ RELAXÁCIÓS GYAKORLAT:
„Villámlazítás” technikájának gyakorlása 3-4szer (leírás a Boldogságóra c.könyv 39.o. /24. gyakorlat)
2. ZENEHALLGATÁS- KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdi Bella: Ho’oponopono- www.doldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
Mielőtt meghallgatjuk az új dalt 4 varázsszót fogtok benne hallani: Sajnálom, Bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek.
Találjuk ki, hogy milyen mozdulattal tudjuk ezt megmutatni egymásnak. Ha ötletet kell adni, ezekre is gondolhatunk:
-Sajnálom: simogatjuk egyik kezünkkel a másikat,
-Bocsáss meg: két tenyér összezárva,
-Köszönöm: két kéz keresztezve a mellkason,
-Szeretlek: ölelés, szívformálás az ujjainkból.
3. A TÉMA BEVEZETÉSE:
Mondóka a megbocsátásról:
Aki elsőként kér bocsánatot az a legbátrabb,
Aki elsőként bocsát meg, az a legerősebb.
És aki elsőként felejt, az a legboldogabb.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA:
Mimi, a kiscica és az elveszett Mosoly (Pál Erzsébet, Szorgos dolgos törpék újság)
Kerekerdő kalandra hív téged,
hallgasd mit súgnak a tündérek,
…
A mese végén megbeszéljük, hogy kik szerepeltek a mesében?
Mit vesztett el Mimi cica? (a mosolyát) Kivel találkozott útközben? (a nyuszival, aki megölelte, a kismadárral, aki énekelt neki, a bagollyal, aki meghallgatta a történetét, és együtt kitalálták, hogy mit tehetne Mimi, hogy visszanyerje a mosolyát) Mi jutott eszébe a cicának? Kitalálta a megoldást? mit tett? (Elment a kutyushoz és elmondta, hogy nem harakszik rá) Mit érezhetett a végén a cicus és a kutyus? (megnyugodtak, jobban érezték magukat, kibékültek, örültek újra egymásnak)
Történt már veled olyan, hogy rosszat tettél valakinek? És milyen érzésed volt utána? Bocsánatot tudtál kérni? Kértek már tőled bocsánatot, el tudtad fogadni? (a sajnálom, a bocsánat, a köszönöm és a szeretlek szavak kiemelése)
Próbáljuk ki egy Varázsszavak játékkal!
Körbe állunk. Mondok egy varázsszót valaki nevével egy gondolatommal. Aki a nevét hallja, ő is választhat egy varázsszót és továbbadhatja valakinek. aki mondott már varázsszót, az leülhet a székére. mindenkit meghallgatunk figyelmesen.
5. A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
Meghallgatjuk újra Bagdi Bella: Ho’oponopono dalát
A foglalkozás elején alkalmazott jelbeszédet használva.
6. A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
• Óvodai – A következő napokban a reggeli körnél lehetőséget adok rá, hogy a reggeli játékidőben előforduló nézeteltéréseket megbeszéljük, ha alkalmas rá mindkét fél, akkor a megbocsátást gyakorolni.
• Megbocsátó versike gyakorlása.
• Otthoni – Készíts egy rajzot valamelyik családtagodnak, akitől szeretnél bocsánatot kérni valamiért
A téma feldolgozását egy kesztyűbábbal használatával segítettem, aki bosszúságot okozott a gyerekeknek: lerombolta az építményeiket, nem tartotta be a szabályokat, és eldugta azokat a játékokat, amelyekkel szívesen játszottak volna.
Tízórai után a gyerekek elmondhatták az érzéseiket és sérelmeiket a történtekkel kapcsolatban. Ezt követően újra megjelent a báb, aki elmondta, hogy hallotta, mit beszéltek róla, majd mindenkitől bocsánatot kért, mert nem akart megbántani senkit, és sorban megölelte a gyerekeket. Ezzel gyakoroltuk a megbocsátás folyamatát, az elfogadást és az érzelmek kifejezését.
Ezután elmeséltem a Bezzeg Andrea – Tündéri bocsánat című történetet, amelyhez kapcsolódóan kérdéseket tettem fel a gyerekeknek. A mese után eljátszottuk a „Varázsszavak” című játékot is a könyv ajánlása alapján, amely egy úgynevezett „bocsánatkérő lánc” játék volt – segítve a bocsánatkérés természetes és játékos gyakorlását.
Végül elkészítettük a „Bocsánatkérő dobozunkat” is, amit azokban a helyzetekben használhatunk, amikor valaki nehezen tudott szavakkal bocsánatot kérni, de mégis szerette volna kifejezni a sajnálatát. A doboz átadása egy kedves, nonverbális módja volt annak, hogy jelezzük: megbántuk a tettünket, és fontos számunkra a másik érzése.
Talán a legnehezebb témához értünk: MEGBOCSTÁS!
A hónap dalát megtanultuk! Már első osztálytól alkalmaztuk a varázsszavakat, így talán egy kicsit könnyebb volt megfogalmazni a sérelmeket, a bocsánatkérő mondatokat. Szív formában ültek le a gyerekek. Akinek sérelme volt, kör közepére telepedett. Akiről beszélt, az a szíven kívül sétált. Megbeszéltük, majd a sértett behívta a szív közepébe. Varászszavak használatával megtörtént a bocsánatkérés, majd egy nagy ölelés, kézfogás következett.
A gyermeki megbocsátás az óvodában egy fontos szociális-érzelmi készség kialakulásának része, amely hozzájárul a gyermekek egészséges kapcsolataihoz, önszabályozásához és empátiás képességéhez. Az óvodás kor (kb. 3–6 év) az az időszak, amikor a gyerekek kezdik megtanulni, hogyan kezeljék a konfliktusokat, hogyan fejezzék ki érzéseiket, és hogyan viszonyuljanak másokhoz – ideértve a megbocsátás gyakorlását is.
Közös rajzokkal kezeljük hatékonyan a konfliktusokat és gyakoroljuk a megbocsájtást
1. Bevezetéskénk a szokásokhoz híven relaxáltunk és énekeltünk.
2. A téma fő részét motivációs rejtvénnyel kezdtük, majd az arcunkra írt érzelmek áttekintésével folytattuk. Játékként ügyesen fejeztek ki különböző érzelmeket az arcukon a gyerekek. Szívekbe gyűjtöttük össze, hogy milyenek lehetünk, ha képesek vagyunk a megbocsátásra. A három csibe című mese nagy örömöt okozott a gyerekeknek, szívesen le is rajzolták.
3. Befejezésül összefoglaltunk, énekeltünk és meditáltunk.