Beszélgettünk a megbocsátásról, ki az, aki bántott már meg másokat, ki az, akit megbántottak. Hogyan történt a megbocsátás és miért jó, ha megbocsátunk. Majd kiszínezték egyénileg a tananyaghoz tartozó színezőt.
Megbocsátás
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Ovinkban a nevezetes napokat mindig megünnepeljük, feldolgozzuk. Most áprilisban a Föld napját, illetve a Méhek napját. Az utóbbihoz kapcsolódva a Boldogságóra egyik meséjét, a morgós medve és a szorgos méhecske című történetet meséltem el a gyerekeknek. Interaktív, mozgással tarkítva, illetve a saját gondolataikat, véleményüket oszthatják meg közben. A mese végén pedig többen elmesélték, hogy érezték már magukat úgy mint a morgó medve. Erre pedig milyen segítséget nyújthatnak a társai. A Föld napját pedig egy közös szemétszedéssel ünnepeltük, így tisztítva meg a környezetünket. Így remélve azt is, hogy a Föld megbocsátja az embereknek azt, hogy sajnálatos módon szemetelnek.
A méhekhez kapcsolódva április 30-án el is látogatott hozzánk egy helyi méhész, aki érdekes bemutatót tartott, megismerhettük azokat az eszközöket, kellékeket, amiket a munkája során használ. Kérdezhettek is a gyerekek, a végén pedig méz kóstolással zártuk a napot!
A foglalkozást kezdő relaxáció után beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy ga megbántunk valakit akkor illik bocsánatot kérni. Ez jólesik annak akit megbántottunk és nekünk is, mert nem haragszanak már ránk.
Megbeszéltük, hogy tudunk bocsánatot kérni, azonkívül, hogy azt mondjuk, hogy “bocsánat”. (Öleléssel, simogatással). Aki szeretett volna bocsánatot kérhetett és elmondhatta, hogyan érzi magát utána.
Elkészítettük a boldogság madarait és elrepítettük a madarakkal a haragunkat is.
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA
1. A foglalkozást kezdő relaxáció: Malomkörzés…
2. A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Ho o ponopono
3. A téma bevezetése: Megbocsátás versike elmondása, majd a hozzá tartozó kép kiszínezése. mf. 56.old.
Beszélgetés a megbocsátásról. Te kire haragszol? Miért? Megbocsátottál?
4. A téma feldolgozása mesével: Kerek erdő kalandra hív téged…
Mese: Mese a megbocsátásról
Mf 61. old lévő feladat megoldása
Játék: Varázsszavak játék
5. A foglalkozás lezárása: A megbocsátás jelének kiszínezése, majd felragasztása a 8. lépcsőfokra.
6. A foglalkozást lezáró éneklés: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
7. Téma továbbadása: Varázskártyák készítése, majd kiosztása a barátoknak, a családnak
Reflexió: Már nagyon várták a gyerekek a boldogságórát. Örömmel mentünk ki a sószobába, ahol legtöbb esetben tartom a foglalkozást a sótéglák jótékony hatása miatt. A szokásos relaxáció és ének után beszélgettünk a megbocsátásról, mit is jelent, ki haragudott már valakire, miért és végül megbocsátott e, hogyan érezte utána magát. Tanultunk egy kis versikét a megbocsátásról majd kiszíneztük a hozzá tartozó képet. A mesét a megbocsátásról figyelmesen hallgatták végig. Megbeszéltük hogy nem jó haragba lenni senkivel, ha megbeszéltük az okot utána bocsássunk meg egymásnak mert akkor lesz boldog mindenki. Ezután játszottunk egy jót a varázsszavak kártyával ami mindenkinek nagyon tetszett. Készítettünk varázskártyát a barátoknak is , majd a megbocsátás jelét kiszíneztük és felragasztottuk a 8. lépcsőfokra. Ismét egy jó órát töltöttünk együtt.
A gyerekek egy színes papírpillangóra írták azt a szót, hogy „MEGBOCSÁTOK”, egy közelmúltbeli sérelmükre gondoltak, ezután elröptették a pillangót, ami „rárepült” egy közös virágra, s a sérelem a megbocsátás erejétől elmúlt.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A megbocsájtás különleges téma, de nagyon fontos. Sokat beszélgetünk a gyerekekkel arról, hogy ha megbántunk valakit, akkor bocsánatot kell kérni. Ez azért fontos, mert annak is jól esik, akinek bánatot, vagy bosszúságot okoztunk, meg nekünk is, hiszen nem haragszanak ránk tovább.
Megbeszéltük, hogy emlékszünk-e arra, hogy kit, mivel bántottunk meg? Hogyan kértünk bocsánatot?- szóval, öleléssel, simogatással, puszival….
Milyen érzést keltett bennünk? „Örültem, amikor azt mondta a barátom, hogy nem haragszok, semmi baj.”. vagy „Olyan jó volt, amikor rám mosolygott, és megölelt”…
Majd elmeséltem a gyerekeknek a Tündéri bocsánat című mesét.
Ebben a hónapban sokszor maghallgattuk a Ho’oponopono című dalt, amit nagyon megszerettek.
A hónap Boldogságóráját az „Ígéretkosár” c. meséhez kapcsoltam, melyben Mackó mama nagyon szomorú, mert a bocsok folyton megszegik ígéreteiket. Kibontogattuk a szálakat, mi is a menete a megbocsátásnak és nagyon hangsúlyoztuk, hogy az, hogy megbocsátunk valakinek, nem jelenti azt, hogy elfelejtettük, ami történt.
A tevékenységet egy díszes dobozzal kezdeményeztem, melyben egy csoportunknak címzett titkos levelet találtunk. Ebben Mackó mama kért segítséget tőlünk. Különböző feladatokat rejtett a levél, melyet igyekeztünk teljesíteni.
Az első az volt, hogy a tévében kivetítettünk egy-egy családi fotót és egy „szeretetszőnyegre” állva a képen látható gyermeknek el kellett mesélni, be kellett bizonyítani, miért is jó az ő anyukája.
Ezt követően egy nagy papírszíven nyomtatva is megkapták a gyerekek a képeket és egy nagy „szeretetkertet” alakítottunk ki belőlük a szekrényre ragasztva őket. Ennek a hátoldalára egy szív alakú papírra mindenki lerajzolta anyukáját és ezeket kapták meg később az édesanyák Anyák napjára, így azóta otthon gyönyörködhetnek benne.
A Boldogság órába helyet kapott még egy kis székfoglaló játék is, ezzel próbáltam fenntartani a gyermekek figyelmét közben, hiszen a várakozásban több gyermek visszatért a játékhoz. Ez nem volt olyan sikeres kezdeményezés, de újabb lehetőséget adott a megbocsátás gyakorlására.
„A megbocsátás jele” című írás a kézikönyvben megtalálható történet. Ezt dolgoztunk fel, először közösen, majd csoportokat alakítottunk és a megbocsátásról szóló idézetekből választhattak a gyerekek. Az egyik csapat rejtvényt készített a többiek számára. Ez a rejtvény látható a képen.
A gyerekek körbe álltak,középre beállhatott az,aki összeveszett szünetben a társával. A körön kívül állt az a diák,aki megsértette a másikat. A sértett fél elmondta, szerinte miben kéne változtatnia a másiknak, és amikor ezt megbeszélték, a gyerekek beengedték a körbe a körön kívülit és megölelték egymást. A foglalkozás végén meghallgattuk Kowalsky meg a Vegától: A varázsszavak c. dalt és együtt elénekeltük.