2024
Április a megbocsájtás hónapja.
A gyerekekkel sokat beszélgetünk arról, hogy ha megbántunk valakit, akkor bocsánatot kell kérni, mert nem jó érzés haragban lenni.
Viszont, ha minket bántottak meg, és elnézést kérnek, akkor nekünk is meg kell bocsájtanunk. Senkivel nem jó haragban lenni, így lehetünk igazán boldogok.
Foglalkozást kezdő relaxáció: „Az én hangom” játék (ezt nagyon élvezték a gyerekek, mert mindenki szereti hallatni a hangját, főleg hangosan).
– Ezután elmeséltem nekik a Só című mesét. A mese tanulsága, hogy ha valakit megbántunk, tudjunk bocsánatot kérni, és őszintén örülni a másik társaságának, mint a király, amikor rátalált a legkisebb (elkergetett) lányára.
– Beszélgettünk arról, hogy- Kire haragszol, vagy haragudtál már? Meg tudtál- e bocsájtani, és az milyen érzés volt neked?
– Eljátszottuk azt a szituációt, amikor valakit megbántottunk, és bocsánatot kell kérni. Hogyan teszed?
– Megoldottuk a megbocsájtás erdejében a szív fa feladatot.
Végül meghallgattuk a Ho’oponopono című dalt többször is (már ismerték a gyerekek).
Megbocsátás
Szorgalmatos Mesekert Óvoda,Bölcsőde és Konyha
A megbocsátás témát a Tündéri bocsánat c.mese meghallgatásával kezdtük. Beszélgettünk arról, hogy ki mit tenne, ha lenne egy varázspálcája.A meséből tanulgattuk a kis verset is!
A megbocsájtás nap mint nap téma a csoportban.Sajnos egyre több az agresszív reakció néhány gyermeknél egy-egy összeveszés alkalmából.I lyenkor megbeszéljük, mi történt és azonnal bocsánatot kell kérniük egymástól! A zombis játék tetszett neki a legjobban, a végén már elég ügyesen megtanulták a „varázsszavakat is! A feladatlapokat szívesen színezik, készítik el. Általában ez a foglalkozások lezárása!
A héten a víz világnapján a megbocsájtásról beszélgettünk, és megbeszéltük a csoporton belüli konfliktusokat. A vízi medúzával összetartozásunkat fejeztük ki.
Aki megbocsát, az szabadon enged egy foglyot, csak hogy rájöjjön, hogy ő volt az a fogoly.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A megbocsátás témája érdekes módon kapcsolódik a boldogsághoz, ugyanis a gyerekek a boldogságot gyakran abban veszik észre, ha valami jó dolog történik velük. Sokat beszélgettünk arról, hogy mekkora súlyt tud tenni a lelkünkre az, ha neheztelünk valakire. Magának a szónak a jelképes megjelenésére is rácsodálkoztunk, nagyon tetszett a gyerekeknek az összefüggés a neheztelés és a nehéz súly között. Nagyon szépen, plasztikusan tudták megfogalmazni a megbocsátásról a véleményüket. Szituációs játékokon keresztül is közelebb vittük a témát hozzájuk, és beszélgettünk arról is, hogy a megbánás és a bocsánatkérés nem feltétlenül fedi egymást; s bár a bocsánatkérés nagyon fontos, megbocsátani akkor is tudunk, ha ez nem következik be, és a megbocsátó lelke mégis megkönnyebbül általa.
A témát két órában dolgoztuk fel. Az első tevékenység elején zenével hangolódtunk a témára. Aztán elolvastuk a “Megbocsátás” című olvasmányt. Értelmeztük a szöveget, megbeszéltük a történet részleteit, levontuk a tanulságot. Az olvasmány tanulsága a megbocsátás, az elengedés fontossága volt. Sokkal jobb megbocsátani egymásnak, mint a harag szította feszültséggel bírkózni hosszú időn keresztül. Békejobbot nyújtani a társunknak jó érzés, akár mi hibáztunk, akár a társunk.
A tanulók olyan eseményeket elevenítettek fel, amelyekben ők is kibékültek barátaikkal vagy testvérükkel. Elmondták, mit éreztek megbocsátás előtt és megbocsátás után. Megbeszéltük azt is, hogy sok esetben ugyanazt a helyzetet nem mindkét fél látja egyformán. Sokszor hajlamosabbak vagyunk meglátni a társunk hibáját, mint a magunkét.
Szituációs játék következett. Csoportokat alkottunk, és eljátszották az olvasott történetet. Különös figyelmet fordítottak a kibékülés pillanatának megjelenítésére.
A második órán lerajzoltak egy megtörtént esetet, amelyben megbocsátottak valakinek, elengedték a pillanatnyilag érzett haragot és újrakezdték boldogan, mintha mi sem történt volna. Az óra második felében elmesélték a lerajzolt esetet. Az óra végén zenét hallgattunk a barátságról.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Boldogságóra programunk havi témája a „Megbocsátás gyakorlása” volt.
A téma bevezetéseként megismerhették a gyerekek „A morgós medve és a szorgos méhecske” című mesét.
Elvégeztük a meséhez kapcsolódó gyakorlatokat, így sokat beszélgettünk az érzelmekről, a cselekvésekhez kapcsolt érzésekről.
Beszélgettünk arról, hogy mit is jelent a megbocsátás. Kinek, miért szoktunk megbocsájtani, miért kérünk bocsánatot.
A Föld napjához kapcsolódva is megbeszéltük, hogy mi az amiért „bocsánatot kellene kérnünk a Földtől”
Földgömböt készítettünk, melyet boldogan vittek haza a gyerekek.
A záró részben felelevenítettük, hogy miért is jó dolog a bocsánatkérés, s megfogadtuk, hogy ezután is nagyon odafigyelünk arra, hogy ne bántsunk meg másokat.
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
Megbeszéltük, hogy a megbocsátás annak is jó akinek megbocsátunk, és nekünk is jó , ha elengedjük a haragunkat.
Az órán meghallgattuk Bagdi Bella egyik dalát, majd relaxációs gyakorlatokkal folytattuk. A továbbiakban feldolgozuk a témát, majd a kreatív alkotás után a témát újraismételtük.