A gyerekkel az adott havi témának bevezetéseként megbeszéltük a megbocsátás szó jelentését. A gyerekek azt mondták, hogy ha valaki mérges ránk mert valamit rosszul csináltunk felé és ő megbocsájtja a hibázást. Majd felsoroltam nekik a hónapra vonatkozó nevezetes napokat.
Ezt követően megbeszéltük az idézetet is, ami ehhez a témához kapcsolódik. A gyerekek azt mondták, hogy az idézet jelentése számukra az, hogy jó dolog másnak megbocsátani és akkor nem vagyunk fogja saját magunknak.
Ez után a Bocsánatsoroló feladatot csináltuk meg. A gyerekek mondták a gondolataikat és én leírtam lapra. A gondolatok a következők voltak:
– Bocsánatot kérek!
– Bocsánat, hogy megsértettelek!
– Nagyon sajnálom!
– Bocsánat, hogy megharaptalak!
– Sorry!
– Bocsánat! Többet nem csinálok ilyet!
– Sajnálom!
– Sajnálom, hogy megütöttelek!
A feladat után megcsináltuk a pillangóreptetést. A gyerekek kivágták a pillangókat és ez után elmondtam, mi lesz a feladat vele. Gondoljanak egy személyre, aki nagyon megbántotta őket és ezt követően megfogják a pillangót és mondják a következőt: „Elengedem a sérelmem!” Megbocsátok!
Miután ezt kimondták, el kellett hajítani a lepkéket jó magasba, szimbolizálva az elengedést.
Elmondtuk az őszinteség erősségmondókát is. Nagyon tetszett nekik. Utána játszottunk Én még soha… cím játékot. A gyerekek nagyon élvezték.
Az érzem a testem feladatot is megcsináltuk irányított kérdéseimmel. A feladat az volt, hogy a gyerekeknek széken csukott szemmel kellett ülni. Valaki puhának érezte a széket, valaki keménynek. A földön/ levegőben érezték a lábukat. Valaki nehéznek érezte a lábát. Volt olyan is, aki ülés közben szúrós valamit érzett.
Megbocsátás
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Megbocsátás mindennapjaink része
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Mindennapjaink része a megbocsátás
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Mindennapjaink része a megbocsátás
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Mindennapjaink része a megbocsáthatatlan
Megbocsátás
A megbocsájtás és boldogság óra tervezése óvodás korú gyermekek számára izgalmas és hasznos feladat. A cél, hogy a kicsik megértsék a megbocsájtás fontosságát és a boldogság érzését, miközben játékos módon tanulnak.
Cél:
• A megbocsájtás fogalmának megértetése
• A boldogság érzésének felismerése
• Empátia és szociális készségek fejlesztése
Időtartam:
• 30–45 perc
1. Bevezetés (5-10 perc)
Téma bevezetése: Egy mesével kezdtük a beszélgetést, amelyben a főszereplők megbocsátanak egymásnak. Tündérekről szólt akik testvérek voltak és összevesztek, de végül megbocsátottak egymásnak és boldogok lettek.
Beszélgetés a meséről:
• Miért fontos megbocsátani?
• Hogyan érezzük magunkat, amikor megbocsátunk vagy nekünk bocsátanak meg?
• Hogyan változik a helyzet, ha valaki bánt minket, de megbocsátunk neki?
2. Képzeletbeli gyakorlat (5-10 perc)
Játék: Képzeljétek el, hogy ti is a mese szereplői vagytok. Kérd meg a gyerekeket, hogy válasszanak egy-egy szituációt, ahol valaki megbántotta őket, és mondják el, hogyan éreznék magukat, ha megbocsátanának neki.
Például:
• „Mi történne, ha egy barátod elvenné a játékodat, de aztán bocsánatot kérne tőled?”
• „Ha véletlenül rád lépnének, és bocsánatot kérnének, mit tennél?”
3. Boldogság-kép készítése (10–15 perc)
Alkotó tevékenység: Most jöhet a kreatív rész. A gyerekek készíthetnek egy „boldogság-képet”, amelyen megjelenítik, hogyan néz ki számukra a boldogság.
• Milyen színeket használnak, amikor boldogok?
• Mi jelenhet boldogságot? Egy barát, egy szeretett állat, a napsütés?
• Képzeld el, hogy mi történik, amikor megbocsátasz valakinek: hogyan változik a kép, mit látsz a boldogság után?
4. Játékos megbocsájtás (5-10 perc)
Játék: „Megbocsátás-kék szívecske”. Készített az egyik kislány egy kék szívet A gyerekekkel beszélgettünk olyan szituációkról, amikor megbántották vagy ők bántottak meg valaki mást és el kellett dönteniük, hogy megbocsátanak vagy sem. Például:
• „Ha valaki ellopja a játékodat, megbocsátasz neki?”
• „Ha véletlenül megütnek, megbocsátasz neki?”
A cél, hogy a gyerekek közösen megbeszéljék a szituációkat és megtanulják, hogy a megbocsájtás nemcsak a barátságot, hanem a saját boldogságukat is segíti.
5. Zárás (5 perc)
Rövid összefoglaló:
• Megbeszéltük, mit tanultak a gyerekek a megbocsájtásról és a boldogságról.
• Hogyan érzik magukat most, hogy többet tudnak a megbocsátásról?
Kis meglepetés: A gyerekek választhatnak egy színes matricát vagy egy kis színes papírt, amit hazavihetnek, emlékeztetőül, hogy a megbocsájtás és a boldogság mindig fontos.
Ez az óra segít abban, hogy a kicsik megértsék a megbocsátás jelentőségét, miközben élvezetes és szórakoztató módon beszélünk róla.
Az órát az irka-firka nevű relaxációs feladattal kezdtük, majd felolvastam a Morgós medve és a szorgos méhecske című mesét. A mese feldolgozását követően, meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono c. dalát, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
A megbocsátás fogalomkörét jártuk körbe a gyerekekkel, amit a barátsággal kötöttünk össze többek között.
Néhány tanuló bocsánatot kért társától olyan cselekedeteikért, ami a közelmúltban történt.
Az óra az iskola udvarán folytatódott gyűjtéssel, majd alkottunk a természet adta „kincsekből”(tavaszi vadvirágokból, termésekből).
Lezárásként pedig minden gyerek megfogalmazott egy mondatot arról, hogy mit jelent neki a megbocsátás.
Április hónap jeles napjai közül az Autizmus Világnapján, április 2-án nemcsak osztályszinten, hanem intézményi szinten is programokat szerveztünk. Minden diák és pedagógus kék ruhába jött iskolába.
A tanteremben pillangókat színeztünk kékre, valamint kék képkeretben osztályképet készítettünk.
A gyermekek meghallgatták a a témához kapcsolódó történetet és zenét. A varázsszavakat megbeszéltük és gyakorolták, egymástól bocsánatot kérhettek. A Boldogság füzetükbe lerajzolhatták, hogy hogyan érzik magukat, ha megbocsátanak és bocsánatot kérnek egymástól.
Szituációs játékkal sokféle módon megjelenítettük a bocsánatkérés lehetőségét: ölelés, kézfogás, bocsánatkérés, gesztusok. Így talán a mindennapokban is könnyebb lesz választani az eszköztárból.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Áprilisban a kis Elsősökkel először Szepivel ismerkedtünk meg, aki a megbocsátást tanította, s hogy barátkozzunk helyesen.
Majd az Érzelmek dallal átbeszéltük, igen, fontos megnevezni, mit is érzünk, hogy a Másik is tudja.