Mindennapjaink része a megbocsátás
Megbocsátás
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Mindennapjaink része a megbocsátás
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Mindennapjaink része a megbocsáthatatlan
Megbocsátás
A megbocsájtás és boldogság óra tervezése óvodás korú gyermekek számára izgalmas és hasznos feladat. A cél, hogy a kicsik megértsék a megbocsájtás fontosságát és a boldogság érzését, miközben játékos módon tanulnak.
Cél:
• A megbocsájtás fogalmának megértetése
• A boldogság érzésének felismerése
• Empátia és szociális készségek fejlesztése
Időtartam:
• 30–45 perc
1. Bevezetés (5-10 perc)
Téma bevezetése: Egy mesével kezdtük a beszélgetést, amelyben a főszereplők megbocsátanak egymásnak. Tündérekről szólt akik testvérek voltak és összevesztek, de végül megbocsátottak egymásnak és boldogok lettek.
Beszélgetés a meséről:
• Miért fontos megbocsátani?
• Hogyan érezzük magunkat, amikor megbocsátunk vagy nekünk bocsátanak meg?
• Hogyan változik a helyzet, ha valaki bánt minket, de megbocsátunk neki?
2. Képzeletbeli gyakorlat (5-10 perc)
Játék: Képzeljétek el, hogy ti is a mese szereplői vagytok. Kérd meg a gyerekeket, hogy válasszanak egy-egy szituációt, ahol valaki megbántotta őket, és mondják el, hogyan éreznék magukat, ha megbocsátanának neki.
Például:
• „Mi történne, ha egy barátod elvenné a játékodat, de aztán bocsánatot kérne tőled?”
• „Ha véletlenül rád lépnének, és bocsánatot kérnének, mit tennél?”
3. Boldogság-kép készítése (10–15 perc)
Alkotó tevékenység: Most jöhet a kreatív rész. A gyerekek készíthetnek egy „boldogság-képet”, amelyen megjelenítik, hogyan néz ki számukra a boldogság.
• Milyen színeket használnak, amikor boldogok?
• Mi jelenhet boldogságot? Egy barát, egy szeretett állat, a napsütés?
• Képzeld el, hogy mi történik, amikor megbocsátasz valakinek: hogyan változik a kép, mit látsz a boldogság után?
4. Játékos megbocsájtás (5-10 perc)
Játék: „Megbocsátás-kék szívecske”. Készített az egyik kislány egy kék szívet A gyerekekkel beszélgettünk olyan szituációkról, amikor megbántották vagy ők bántottak meg valaki mást és el kellett dönteniük, hogy megbocsátanak vagy sem. Például:
• „Ha valaki ellopja a játékodat, megbocsátasz neki?”
• „Ha véletlenül megütnek, megbocsátasz neki?”
A cél, hogy a gyerekek közösen megbeszéljék a szituációkat és megtanulják, hogy a megbocsájtás nemcsak a barátságot, hanem a saját boldogságukat is segíti.
5. Zárás (5 perc)
Rövid összefoglaló:
• Megbeszéltük, mit tanultak a gyerekek a megbocsájtásról és a boldogságról.
• Hogyan érzik magukat most, hogy többet tudnak a megbocsátásról?
Kis meglepetés: A gyerekek választhatnak egy színes matricát vagy egy kis színes papírt, amit hazavihetnek, emlékeztetőül, hogy a megbocsájtás és a boldogság mindig fontos.
Ez az óra segít abban, hogy a kicsik megértsék a megbocsátás jelentőségét, miközben élvezetes és szórakoztató módon beszélünk róla.
Az órát az irka-firka nevű relaxációs feladattal kezdtük, majd felolvastam a Morgós medve és a szorgos méhecske című mesét. A mese feldolgozását követően, meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono c. dalát, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
A megbocsátás fogalomkörét jártuk körbe a gyerekekkel, amit a barátsággal kötöttünk össze többek között.
Néhány tanuló bocsánatot kért társától olyan cselekedeteikért, ami a közelmúltban történt.
Az óra az iskola udvarán folytatódott gyűjtéssel, majd alkottunk a természet adta „kincsekből”(tavaszi vadvirágokból, termésekből).
Lezárásként pedig minden gyerek megfogalmazott egy mondatot arról, hogy mit jelent neki a megbocsátás.
Április hónap jeles napjai közül az Autizmus Világnapján, április 2-án nemcsak osztályszinten, hanem intézményi szinten is programokat szerveztünk. Minden diák és pedagógus kék ruhába jött iskolába.
A tanteremben pillangókat színeztünk kékre, valamint kék képkeretben osztályképet készítettünk.
A gyermekek meghallgatták a a témához kapcsolódó történetet és zenét. A varázsszavakat megbeszéltük és gyakorolták, egymástól bocsánatot kérhettek. A Boldogság füzetükbe lerajzolhatták, hogy hogyan érzik magukat, ha megbocsátanak és bocsánatot kérnek egymástól.
Szituációs játékkal sokféle módon megjelenítettük a bocsánatkérés lehetőségét: ölelés, kézfogás, bocsánatkérés, gesztusok. Így talán a mindennapokban is könnyebb lesz választani az eszköztárból.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Áprilisban a kis Elsősökkel először Szepivel ismerkedtünk meg, aki a megbocsátást tanította, s hogy barátkozzunk helyesen.
Majd az Érzelmek dallal átbeszéltük, igen, fontos megnevezni, mit is érzünk, hogy a Másik is tudja.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Arcunkra van írva, hogy kedvelünk vagy nem kedvelünk valakit. Mérges vagyok, vagy mosolygós, kedves? Milyen szavakat kell mondjak társamnak bizonyos helyzetekben? Szituációs eseteket játszottunk el. Szeretettel hallgatták A három csibe meséjét is.
A pillangóreptetés nagyon kedves feladatnak bizonyult a csoport számára. Örömmel készítették a pillangókat és lelkesen reptették a gyerekek. A morgós medve és a szorgos méhecske című mesét pedig olyan figyelmesen követték, hogy csoda. Szép rajzok is készültek a táncoló medvéről.