„Aki megbocsát, az szabadon enged egy foglyot, csak hogy rájöjjön, hogy ő volt az a fogoly.”
Megbocsátás
Kezdésnek felolvastam és átbeszéltük, értelmeztük a Három csibe c. mesét.
Majd a saját sérelmeket meséltük egymásnak. Ki-miért kért bocsánatot, vagy kitől-miért kapott bocsánatot.
Aztán az előzetesen gyűjtött kavicsra ráírtak annak a személynek a monogramját, aki legutóbb/legnagyobb mértékben okozott bosszúsagot nekünk.
Majd az udvaron messzire dobtuk, ezzel jelképezve, hogy szabaduljunk meg a haragtól, ami bennünket mérgez.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozást Bagdi Bella megbocsátás hónapi dalával kezdtük. Beszélgettünk arról, hogy a megbocsátás mennyire fontos testi-lelki harmóniánkhoz. Összegyűjtöttük azokat a varázsszavakat, amelyeket bocsánatkéréskor használunk. Miközben elkészítették a megbocsátás ajándékát, felidéztek egy olyan helyzetet, amikor valami rosszat tettek társaiknak. Az elkészült ajándékot bocsánatkérést követően átadták egymásnak.
Lelkesen számoltak be arról, most milyen jó érzés tölti be lelküket. Volt, aki azt mesélte el, mennyire nehéz volt számára társától bocsánatot kérni.
Batthyány Lajos Általános Iskola Géza Fejedelem Tagiskolája
A gyerekekkel a téma feldolgozása után elkészítettük a saját bocsánatkérő kártyáinkat. Többen közülük még mindig szomorúan emlékeztek az őket ért sérelmekre, de a saját maguk által okozott szomorúságról is meséltek. A szabadulás útja című játék eljátszása után meg is fogalmazták a másodikosaim, hogy mennyire jól esett nekik a társuk elfogadása és szeretete illetve mennyire rosszul az elutasítás vagy az ellenségesség kimutatása.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Megbocsátás
A 8. Boldogságóránk témája a megbocsátás volt. A gyermekek izgatottan várták, hogy mi lesz a Boldogságóránk témája. Megbeszéltük a gyermekekkel, hogy mi is az a megbocsátás, majd a varázsszavakat is elmondtuk. A relaxációs gyakorlatokon kívül, táncoltunk Bagdi Bella zenéjére. Elbáboztam a Barátság c. mesét, ami nagyon tetszett a gyermekeknek és tanulságos történet volt. Eljátszottuk a Mérges manó és a Jön a Zombi játékot a varázsszavakat gyakorolva. Majd különböző történeteket olvastam fel a gyermekeknek, amiről el kellet dönteniük, hogy jó vagy rossz cselekedet volt-e amit hallottak. Elkészítették a megbocsátás ajándékát, egy szívecskét, amit odaadhattak annak, akit legutóbb megbántottak. Végezetül egy öleléssel zártuk a Boldogságórát. A gyermekek most is nagyon együttműködőek voltak.
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
Bevezetés: Milyen dal vidítja fel őket? Tavaszi- és anyák napi dalok éneklésével kezdtük a boldogságórát.
Beszélgetés elindítása a szőnyegen: Egy saját történetemmel, amikor megbántott valaki és megharagudtam rá.
– Kire haragszol te?
-Illusztrációk képekben. Negatív, illetve pozitív tulajdonságok gyűjtése
-Egy, kettő, három, négy , egy kis madár kettőt lép… mondókára kifújjuk a haragunkat.
-Szeretetgombóc vigasztaláshoz, támogatáshoz.
Levezetés: Légzőgyakorlat a megnyugváshoz
A bocsánatkérés és a megbocsátás az Örömvárhoz, az örömhöz vezető egyik út.
Erre a gondolatra építettük fel a hónap tematikájának feldolgozását.
A Föld napját az óvodánkban működő Zöld óvoda munkaközösséggel együtt is megünnepeltük, feldolgoztuk. Játékos vetélkedőkkel, tanulságos mesékkel és közös tánccal bocsánatot kértünk a Földtől, amiért néha a szemeteléssel, egyéb dolgokkal fájdalmat okozunk neki. A bocsánatkérés után virágültetéssel, kertészkedéssel kedveskedtünk a Földnek.
Ebben a hónapban, hónap vége felé anyák napjára készülve még nagyobb hangsúlyt fektettünk erre a két érzelemre. Beszélgettünk arról, hogy kinek miért is fontos az anyukája, a nagymamája, ki miért szereti és hogy volt e olyan, hogy megbántották az édesanyjukat; ha igen, akkor hogyan kértek bocsánatot és anya hogyan fejezte ki azt, hogy megbocsátott.
A csoportba járó gyermekek körében is többször előfordul a mindennapok során, hogy megbántják egymást kisebb-nagyobb dolgokkal. Folyamatosan törekszünk arra nevelni őket, hogy a megbocsátás nagyon fontos érzelem. Szívecske adogató játék során minden gyerek elmondta, hogy őt bántotta e meg valaki már és ha igen, akkor hogyan kértek tőle bocsánatot és ez fordítva is.
Fontos szerepet szántunk a következő varázs szavak jelentőségének: ne haragudj, bocsánat.
Az eltévedt kiselefánt megbocsátó manómesét hallgattuk meg a gyerekekkel, amelyet utána beszélgetés folyamán feldolgoztunk.
A gyerekek az életkori sajátosságaiknak és egyéni képességeiknek megfelelően fejezték ki magukat a témában, lelkesen vettek részt a foglalkozáson.
Bízom benne, hogy az adott hónap tematikájának többrétű feldolgozása,valamint az elsajátított boldogságfokozó technikákat a mindennapok során is sikerrel alkalmazzák majd a gyerekek.
Csólyospálosi Általános Iskola
Föld napja alkalmából egy élőképpel hívtuk fel a figyelmet a Földünk törékenységére, és arra, hogy összefogással jobbá és élhetőbbé tehetjük bolygónkat.
Az élőkép elkészítésében iskolánk minden tagja közreműködött.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Különös dolog a bocsánat az óvodában. Megbocsátani könnyű, de sokszor bocsánatot kérni nehéz, ezért is fontos, hogy gyakoroljuk. Az óvodában minden napra jutnak kisebb atrocitások, így ezt minden nap gyakoroljuk, de fontosnak gondolom, hogy időnként mélyebben is foglalkozzunk a témával. A megbocsátás vonatkozásában is nagyon fontosak a relaxációs gyakorlatok, egy nehéz szituációban a gyerekeket emlékeztethetjük egy ismert gyakorlatra, ami az érzelmi feszültséget oldhatja. Ebben a hónapban sokat alkalmaztuk a „villámhárítót”, mely gyorsan és egyszerűen tudja oldani a feszültséget, a gyerekek könnyen használhatják önállóan is. A gyerekek nagyon szeretik a hónap meséjét a Tündéri bocsánatot. Korábbról már jól ismerik a varázsszavakat, emlékeztek is mindre egytől-egyig. Természetesen nem maradhatott el a kedvenc zombis játék sem, a gyerekek nagy izgalommal játszották, alig várták, hogy őket egye meg valaki. Ezt a játékot többször kérték is, hogy játszuk. Amikor átadtuk egymásnak a varázsszavas gondolatokat, nagyon szépen megfogalmazták mondanivalójukat a gyerekek, bár voltak páran, akik csak nagyon általános kijelentéseket tettek, hiányzott a személyesség. Akkor viszont, amikor igazán személyre szabott üzeneteket adtak, nagyon szép gondolatok születtek. A megbocsátás az óvoda egyik legfontosabb nevelési területe, amit mindig gyakorlunk, és ezek a játékok nagyban megkönnyítik a belsővé válást.