Ma megtartottuk „A megbocsátás gyakorlása” című boldogságórát.
Az órán a gyerekek életéből kiinduló beszélgetésben megbeszéltük azokat a személyes élményeket, amelyek rosszul estek nekik, amik miatt még most is éreznek haragot, sértettséget.
Egy papírra leírták ezeket, és mint egy „nehéz terhet” becsomagoltunk vele néhány kavicsot. Ahogy a sok kavics súlya terheli a kezünket, úgy „nyomja a szívünket” a bántás miatti harag, félelem. Kipróbálták a gyerekek a kavicsokkal teli szatyor súlyát, amit mindig cipel az, aki nem tud megbocsátani, nem tudja elengedni a keserűségét.
Gyűjtöttünk olyan kifejezéseket, amik a bocsánatkéréshez kellenek, és olyanokat is, amiket a bocsánatkérés elfogadására használhatunk. Ezekből olyan vidám virágoskertet (tablót), füzetképet készítettünk, ami szimbolizálja, hogy milyen vidám, felszabadult lehet az ember, ha békében, szeretetben tud élni másokkal.
Még akkor is el kell engedni a terheket, dühöt, ha a bocsánatkérés elmarad, a saját lelki békénk érdekében! Ne cipeljük a keserűséget, mert az betegséget, szorongást, depressziót válthat ki!
Fontos tanulsága volt az órának, hogy a megbocsátás a saját érdekünk.
Megbocsátás
A Székely Mikó Kollégium 5.A osztály 25 tanulójával (11 lány és 14 fiú) közösen 1 osztályfőnöki órán át a boldogságóra program, áprilisi témájával foglalkoztunk. Megemlítettem az április hónap nevezetes napjait.
Közösen megbeszéltük mit jelent a megbocsátás, milyen következményei lehetnek a nem meg bocsátásnak és feltártuk a bocsánat kérés öt nyelvét. Majd ezt követően,megoldottuk a második mellékletben leírt feladatot.
Mivel idén a Föld napja a tavaszi szünet idejére eset, arra bíztattam diákjaimat, hogy készítsenek ‘’Zöld pillanat képeket’’.
A diákok érdeklődöen tevékenykedtek, közelinek érezték az áprilisi hónap témáját és szívesen oldották meg Föld nappal kapcsolatos vakációs feladatot is.
Románia,15-ös Normál Programú Óvoda,Szatmárnémeti
Óvodánk egyik nagyon fontos nevelési feladata a környezettudatos nevelés.
Boldogság óránkat relaxációs játékokkal (Hervad a virágom, éled a virágom…, Napra forgó a napraforgó) kezdtük.
A reggeli beszélgetés során a közelgő Föld nap alkalmával a gyerekekkel megbeszéltük, hogy nagyon fontos a mindennapokba is, hogy vigyázzunk a bolygónkra ahogyan minden nap vigyázunk a társainkra, barátainkra, testvéreinkre, családunkra. Ahogy egymást néha akaratunkon kívül megbántjuk vagy akár minket megbántanak fontos a bocsánatkérés és a megbocsátás amit nem csak szavakkal hanem gesztusokkal is megtehetünk (ölelés, puszi, simogatás).
A gyerekek elmondták, hogy fontos számukra a megbocsátás mert attól sokkal jobban érzik magukat.Ugyanígy a Földet is néha megbántjuk szemeteléssel vagy amikor nem vigyázunk a környezetünkre, vizünkre, növényekre.Ennek keretén belül közosen megfestettük a VIDÁM – BOLDOG -FÖLD-et , fejdíszekkel ünnepeltük születésnapját és mint igazi szülinapos virágot ajándékoztunk neki virágültetéssel amit aztán az elkövetkező időszakban mi magunk fogunk gondozni.
A tevékenység végén elénekeltük Bagdi Bella Hoponopo dalát majd el is játszottuk interaktív játék formájában.
A megbocsátás képessége nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. Aki megbocsájt, az lemond arról, hogy haragudjon, leteszi a sérelmet, nem akarja megbosszulni a dolgot. Akinek megbocsátanak az hisz az emberekben, hisz önmagában. Ettől függetlenül, a felnőttek nagyon nehezen tudnak megbocsátani. Feladatunk az, hogy megtanítsuk gyermekeinket arra, hogy hogyan engedjék el sérelmeiket, a haragjuk cipelése helyett.
A foglalkozást a Gumiember vagy Lufiember ráhangolódó gyakorlattal kezdtük. A gyerekek párban kézen fogva állnak és felfújódunk majd leengedünk egy párszor. Ez után a gyakorlat után meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalát. Körben állva mozogtunk a dalra. A dal végén megkértem a gyerekeket, hogy üljenek le. A témát a négy varázsszó értelmének megbeszélésével, vezettem be. Beszélgető körben elmondják a gyerekek, hogy mikor és miért bántódott / sértődött / haragudott meg valaki másra. Mit éreztek olyankor a testükben és hol. Ezek után eljátszottuk a Varázsszavak gyakorlatot. Amiben körben állunk, kezdésként én kimondok egy varázsszót a 4 közül, majd eldobom a labdát és kimondok egy gyereknevet és mondok egy mondatot a nevével. Mindezek után elbáboztam a gyerekeknek a Boldogságóra könyvből Sün Soma történetét, aki megbántotta a barátait, de végül megbocsátottak neki. A bábjáték után megbeszéltük a történetet. A foglalkozás zárása képen újra meghallgattuk Bagdy Bella hónapdalát és mozogtunk a zenére.
Ezt a foglalkozást is nagyon élvezték mind a gyerekek, meg én is. Remélem, hogy tanulságos volt a foglalkozás, sok mindent megjegyeznek a megbocsátásról, az emberi kapcsolatokról és arról, hogy senki sem tökéletes.
A megbocsátás témájának megértetésre, a Húsvét ünnepének közeledtével Jézus megbocsátó szeretetére igyekeztem irányítani a gyermekek figyelmét. A foglalkozást „Jézus szeret minden kicsi gyermeket” című keresztény gyermekdal eléneklésével kezdtük. Előzetes ismereteiket felelevenítve a tanulók elmondták Jézus életében véghezvitt jó cselekedeteit. Az órán folytatásként megtekintettünk egy bibliai gyermektörténetet. A tanulók összefoglalták a történet lényegét kiemelve Jézus szeretetét, megbocsátó jellemét az emberek és a gyermekek iránt. A gyermekeknek bemutatva Jézus értünk hozott áldozatát a kereszten, érdekes módon a tanulókban egyfajta vonzódás volt hozzá. Attól tartottam, hogy a kereszt ellenérzést kelt bennük. Az óra utolsó részében Jézus életének egy-egy mozzanatát ábrázoló színező lapok közül választhattak a tanulók. Az osztály nagyobb része a megfeszített Megváltót ábrázoló színezőt választotta. Az alkotások elkészülte után az óra elején énekelt dalt ismét elénekeltük. Örültem, hogy a gyermekek szívükben érezték Jézus megbocsátó szeretetét. Ez az ismeret jó kiindulási alap a megbocsátás tovább gondolására a későbbiekben.
Osztályunk a Föld napjáról prezentációt készített, melyhez szerkesztettünk egy WordArt szófelhőt. A szófelhőbe belekerültek azok a kifejezések, melyek környezetszennyező, felelőtlen magatartást jelölnek, de készítettünk egy szófelhőt azokkal a tevékenységekkel is, melyek segítenek a fenntarthatósági tevékenységünkben. A fenntarthatósági témahéten rendezett internetes kereső verseny feladatai között szerepelt Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért! című dalának videóklipjével kapcsolatos kérdések megválaszolása, így mindannyian meghallgattuk és megnéztük ezt a neten. A prezentációba bekerült a videóklip linkje, a Föld napjának hivatalos jelmondata, a Föld védelméhez kapcsolódó egyéb jeles napok dátuma és a Föld kifejezés angol, német nyelven is.
A megbocsátás témájának feldolgozása során egész hónapban nagy hangsúlyt fektettünk a beszélgetésekre. A beszélgetőkörökbe a napi konfliktusokat, a konkrét eseteket, a gyermekek saját sérelmeik kapcsán az egymáshoz és felnőttekhez kapcsolódó érzéseit igyekeztünk megbeszélni. Eközben nemcsak a saját szemszögünkből, hanem a másik „szemüvegén” keresztül is láttattuk a történteket, aminek a befogadása kicsit nehezebb volt a gyerekeknek.
A boldogságórát relaxációval kezdtük (a szél zúgásával), majd Ferenczei Éva bábos meséjét hallgatták meg a gyerekek. A mese sokat segített a megbocsátás valódi üzenetének átadásában, a szeretet és empátia erejének érzékeltetésében.
A mese végén párhuzamot kerestünk Süni Simi és barátainak viselkedése és a mi csoportunk tapasztalatai között. A gyerekek arról szívesebben beszéltek, hogy őket ki bántotta meg, de örömmel fogadtam, hogy találtak pozitív tulajdonságokat azokban a gyerekekben is, akikkel konfliktusba keveredtek, vagy akikkel szemben neheztelést éreztek.
A beszélgetés végén Bagdi Bella „Repülj velem,..” című dalának segítségével „elrepültünk” Hawaiira, és megismertük a Hooponopo varázsszavait. A varázsszavak „gyakorlásához” a bábos mesében szereplő Mackó labdáját használtuk, a labdát körbeadogatva soroltuk a varázsszavakat: Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek.
A boldogságórát elcsendesedéssel, relaxációval zártuk.
Bár a témával igen fontos a gyerekek körében foglalkozni, a mindennapi tapasztalataim azt mondatják velem, hogy mi, felnőttek sokat tanulhatunk az óvodásoktól az őszinte megbocsátásról.
Ebben a hónapban a megbocsátás gyakorlása témát dolgoztuk ki, minden csoport másképpen dolgozta ki a témakört.
A pillangó csoportban a téma kidolgozása úgy valósult meg, hogy meghallgatták a hónap meséjét, majd megbeszélték, hogy kinek mit mondott a mese. A mese után a munkafüzetből kiválasztottak egy színezőt, mindenki úgy színezte ki ahogyan szerette volna, majd mindenki kivághatta. A téma lezárásaként meghallgatták a hónap zenéjét. A katica csoportba a téma kidolgozása úgy valósut meg, hogy közösen elénekeltük Bagdi Bella Ho’oponopono című dalát, a nagyobb gyerekek már emlékeztek az előző évből a dalra. Szíveket vágtak ki a gyerekek amire, különböző megbocsátó szavakat mondtak, amiket a gyerekek fogalmaztak meg az óvó néni felírta a szívekre. Téma lezárásaként mindenki bocsánatot kérhetett egy másik gyerektől, közben azt is megfogalmazták, hogy mivel bántották a meg a másikat. A mókus csoportban a téma kidolgozása úgy valósult meg, hogy megbeszélték, hogy milyen fontos a megbocsátás. Milyen sokat köszönhetünk édesanyukáknak, akik megtanították, hogyan kell bocsánatot kérni a másiktól. Közösen a gyerekekkel készítettek egy virágcsokrot az anyukáknak, hogy így hálálják meg nekik a sok segítséget. A téma lezárásaként relaxációs zenét hallgattak. A maci csoportban a foglalkozást a hónap meséjével kezdték, majd megbeszélték közösen, hogy miről szólt a mese, a megbocsátás folyamata révén mindenki békésebbnek, energikusabban érezheti magát. A harag, félelem megnehezítik az életünket, ezért kell megbocsátani a másiknak, hogy ne cipeljük tovább ezt a terhet. Közösen elénekelték a hónap dalát. A süni csoportban a megbocsátás fontosságáról beszéltek. Felismerték, hogy van, amikor nem akarjuk szándékosan megbántani a kis társunkat, barátainkat, de sajnos megtörténik. Ilyenkor bocsánatot kérhetünk! Sajnálom, ne haragudj, szeretlek. Ilyen jellegű szavak segítenek a megbocsátásban.
Beszámoló
Boldogságóra 8.: A megbocsátás gyakorlása
Az óra időpontja: 2025. április
Résztvevők: 4. osztály
A megbocsátás témájával egész hónapban foglalkoztunk, hiszen gyerekek között gyakran előforduló konfliktus forrás egymás megbántása. Beszélgettünk arról, hogy nem jó dolog haragot tartani, s rosszban lenni másokkal. Problémák és sérelmek elengedésére készítettünk pillangókat, amiket reptettünk is iskolánk udvarán. Ezzel jelképesebbé tettük az elengedést és a megbocsátást. Húsvét közeledtével a fenntarthatósághoz kötve zöld tojásokat készítettünk papírból, melyekre apró gondolatokat fogalmaztak meg tanítványaim a Föld védelme érdekében. Ezt az osztályban lévő tojásfánkra fel is raktuk. Iskola szintű programként kezdeményezésemre a sport pályáján tanulóink és az iskola dolgozói életképet formáltak meg. A kontinenseket gyerekek és felnőttek, a kék bolygó vizét pedig az aszfalt jelenítette meg a fotón. Ezzel is felhívtuk a Föld védelmére a figyelmet. Hatással volt a gyerekekre Berta Kata : A Föld meséje című történet is.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Április hónap témája a megbocsátás gyakorlása. Mivel ez egy fontos része az életünknek, hisz sokszor kerülünk olyan helyzetbe amikor a megbocsátást kell alkalmaznunk, hasznosnak tartom, hogy a gyerekekkel is megértessük miért lesz ez fontos életük során. A mi csoportunkban az egyik legnagyobb probléma a bocsánat kérés hiánya. Sok fiú van, ami miatt nagyon sok a konfliktus, de ha megbántanak valakit nem alapvető számukra, hogy bocsánatot kérjenek.
A téma feldolgozását először is egy relaxációval kezdtük az óra elején, majd meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono című hónap dalát. Ráhangolódás után feldolgoztuk „A morgós medve és a szorgos méhecske” című mesét, mely nagyon tetszett a gyerekeknek. A mese végére érve megbeszéltük és feldolgoztuk. Mit gondoltok, miért hívják a méhecskét szorgosnak az emberek? Miért fontos nekünk améhecskék szorgoskodása? Kinek a bőrébe bújnátok szívesebben a meséből: a medvéébe vagy a méhecskéébe? Indokoljátok meg a döntéseteket! Ti hogyan segítenétek a méhecskének a mesében, és a való életben? Ezt követte a beszélgető kör. A gyerekekkel sokat beszélgettünk a megbocsátásról. Miért fontos, hogyan tudunk bocsánatot kérni, hogyan tudunk megbocsátani. Ha minket ért sérelem, miért jó számunkra, ha képesek vagyunk megbocsátani. A gyerekek nagyon sok saját élményt felidéztek e kapcsán, amiket ők tapasztaltak a megbocsátással kapcsolatban. Elkészítettük a saját megbocsátás pillangóinkat, melyeket ki is helyeztünk az osztályteremben, miután elvégeztük vele a gyakorlatot. És még kaptak egy színezőt is varázsszavakkal, amiket ha használnak akkor ha valakit megbántottak, ő majd könnyebben megbocsát. Ezeket a varázsszavakat is kihelyeztük a teremben, hogy sose felejtsük el. Az órát egy meditációval zártuk le.
Az óra menete:
– relaxáció,
– hónap dala meghallgatása,
– mese elolvasása, megbeszélése,
– beszélgető kör: volt- e már olyan, hogy haragudtál valakire? Történet elmesélése, majd az illetőnek megnevezni egy jó tulajdonságát.
– megbocsátás pillangók elkészítése
– varázsszavas színező, varázsszavak kihelyezése a teremben
– meditáció.