A feladatok közül a Bocsánatsoroló feladatot választottuk.
A gyerekek „A megbocsátáspillangóit” képet kiszínezték.
Eolovastuk, megbeszéltük „A morgós medve és a szorgos méhecske” című mesét.
Megbocsátás
Pillangóreptetés
Hálásak voltunk a feladatért és a lehetőségért, hogy a természetet, a levegőzést is beépíthettük a megoldásba.
A címből kiindulva nagyon hamar eszükbe jutott a diákoknak a papírrepülő, majd a falevelek. A gyönyörű platános udvarunkban még tudtunk, szerencsére, gyűjteni tavalyi leveleket. A plusz hozadék az volt, hogy rájöttek és ki is mondták, segítenek megtisztítani a terepet. Ígéretüket megtartva, a vezetőség nagy örömére, ez így is történt, erről képeket máshol posztoltunk.
A természeti környezet másik eleme, az állatok következtek: lepkéket vágtunk és színeztünk, közben arra gondoltunk és arról beszélgettünk, hogy milyen jó lesz a múltkori, korábbi sérelmeket elengedni, elröptetni.
A legjobb mondat az volt: „-Milyen könnyű így elengedni a sértést, kirepült a kezemből!”
Természetesen ezen a megértési folyamaton még dolgozni kell, de a modellálás mosolygósra sikerült.
A hónapra vonatkozó nevezetes napokat április 1-jével kezdtük. A bolondok napja nálunk az egész iskolában fordított nap. Mindenki pizsamában jön az iskolába és a tanórák alatt és között is tanár és diák is pizsiben mászkál. Majd különböző állomásokat kereshet fel, melyek mind egy szálig az alváshoz, a reggeli keléshez vagy az esti lefekvéshez kapcsolódnak.
A következő hét a fenntarthatósági témahét jegyében telt. Növényeket ültettünk, kísérleteztünk. A papír újra hasznosításáról, a szelektív hulladékgyűjtésről, a tudatos vásárlói szokásokról beszélgettünk. Öko papírtáskát készítettünk, földet védelmező gyerekeket rajzoltunk. Játszottunk papír aktivityt, forgószínpados játék során összegeztük tudásunkat. A projekt záró napon, mi alsó tagozatosok, közösen mondtunk verset.
Mind ezeket a programokat összekötöttük a Föld napi programokkal, hiszen idén április 22. a tavaszi szünetre esett. Bocsánattojásokat készítettünk. Ezekkel a bocsánatkérésekkel feldíszített tojásokkal díszítettük tojásfánkat. Ugyancsak tojásokra írtuk a zöld nyuszis küldetéseket, melyeket egyenkénti húzás után a szünetben teljesítettek.
Választottak maguknak egy-egy fát az iskolánk udvarán. E fának kedves agyagarcot készítettek. Majd mindhárman bocsánatot kértek a természetben elkövetett hibáikért és ígéretet is tettek.
E bocsánatkérést folytatták és megismerkedtek a bocsánatkérés 5 nyelvével és eljátszottuk a bocsánatsorolót. Majd a megbocsátás erősségmondókáját is megtanultuk. A bocsánatkérés felszabadító érzését is gyakoroltuk. Pillangókat és faleveleket röptettünk, mely során megbeszéltük, hogy úgy szálltak, mint mikor egy súlyos tehertől szabadul meg az ember.
A pillangóöleléssel folytattuk. Ezt a feszültségoldó technikát már ismertük, de újra felelevenítettük. Ugyancsak nyugtató gyakorlatként ismerkedtünk meg a melegáramlattal.
A megbocsátást a szívből szívbe békekötő játékkal fejeztük be.
De nem fejeztük be a nevezetes napok sorát. Hiszen készültünk a húsvétra és készültünk a népviselet napjára illetve a tánc világnapjára is.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Apró örömök az életben. Apró örömök élvezete.
Foglalkozást tartó tanár: Lőrincz Norbert
Foglalkozás időpontja: 2025. 04. 29., 19h
Foglalkozás helyszíne: M. 19. 3. emelet, 316-os tanulószoba
A foglalkozásnak célja volt, hogy kollégistáink ismerjék fel, hogy a megbocsátás képessége fontos eleme a testi-lelki és szellemi harmóniának.
A foglalkozásra való érzelmi- és értelmi motiválódásként Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak című számát tekintettük meg. A résztvevők első feladata volt meghatározni az esti találkozásunk témáját a klip mondanivalója alapján. Minimális tanári rávezetéssel rá is jöttek, hogy a megbocsátás volt a tárgy.
Ezek után egy – a foglalkozásvezető által összeállított – feladatlapon dolgoztak.
Meg kellett határozniuk, hogy miért fontos, hogy ne hordozzunk magunkban sérelmet?
Miután kicseréltük gondolatainkat a feladat kapcsán, tanári magyarázat következett PPT-n kivetítve arról, hogy miért a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás. Tudatosítottam bennük, hogy a megbocsátás, nem felejtés, nem elnézés, és nem mentegetés.
Ezen kívül megbeszéltük, hogy milyen tevékenységek azok, amik biztosan nem segítenek a megbocsátásban. Ezt követően újra feladatlapon dolgoztak.
Egy tesztet töltöttek ki azzal kapcsolatban, hogy mennyire megbocsátók.
Utolsó teendőként pedig legalább hat ötletet kellett felsorolniuk azzal kapcsolatban, hogy milyen módon fejezhetik ki megbocsátásukat a másik fél felé.
A foglalkozás vége előtt még kitértünk arra is, hogyan kezeljük, ha megbántottak minket.
A csoportos együttlétünk vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a foglalkozás.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Tartalmas válaszokat kaptam a feladatokkal kapcsolatban. Örömömre szolgált, hogy éretten állnak a konfliktusok kezeléséhez, és a megbocsátás képessége bennük van.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A megbocsátás témában egy sajátos activity feladatot játszottunk. Közben a tanulók megismerhették egymás történeteit azzal kapcsolatban, hogy eddigi életük során milyen eseményekre emlékeznek, mikor és miért kellett megbocsátaniuk valakinek. Az átélt élmények más megvilágításba kerültek, amikor vidáman, játszva dolgozták fel azokat. Nagyon sokat nevettünk. Arra kértem először a csapatot, hogy kis csoportokba, párokba rendeződve, keressenek olyan dolgokat a múltból, amelyekért meg kellett bocsátaniuk és szívesen megbocsátottak. Sokat beszélgettek a feladat alatt, ami szintén pozitívum. Ezután megkértem őket, hogy válasszanak két megbocsátás történetet, amit feladványként elmutogatnának, vagy lerajzolnának társaiknak, akiknek ki kellett találniuk azokat. Volt, aki így kicsit vidáman, hiszen közben feloldódtak és sokat nevettek, „elmesélte” a többieknek, hogy megbocsátott azért, mert becsapták, vagy hozzáértek a számára szent számítógéphez, esetleg elvettek tőle számára fontos dolgot, például telefont. Nagyon tanulságos és mégis vidám órán vehettünk részt ismét.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
A gyerekek nagyon kedvelték ezt az Igaz vagy Hamis játékot. Most lehetett kicsit csintalankodni, viccelődni. Nagyon kíváncsiak voltak arra, hogy rájönek – e egymás hamisságára. Többen is megfogalmazták, hogy a hamis állításokat, tulajdonságokat nem is tudják nevetés nélkül elmondani. Beszélgettünk arról is, hogy a humor, a vicc sokszor segíthet nekünk egy-egy nehéz helyzetben.A megbocsátást nagyon fontosnak tartják az osztályomba járó kisgyerekek, de a megvalósítás sokuknak még mindig nem egyszerű!
A gyerekek meghallgatták a meditációs szöveget, amely alá nyugodt, lazító zenét kevertem. Ezt követően beszélgettünk a megbocsátás formáiról, majd néhány dramatizált eseten keresztül szemléltettük, átéreztük a megbocsátás jelentését. Végül elkészítették a rajzokat.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Rövid volt a hónap, de tartalmas. Gyakoroltuk a megbocsátást, ami nekünk elsősöknek nagyon nehéznek bizonyult, de nem adtuk fel.
Készítettünk tojásfát iskolánk udvarán.
Zöldbe öltöztünk és gyújtottunk egy zöld gyertyát a Földért.
Megbocsátás pillangóit is elkészítettük.
Ebben a hónapban a 4 fontos varázsszót tanulhatták meg diákjaim.
A tanórát bocsánat napocska rajzolásával kezdtük, a hozzákapcsolódó mondóka megtanulásával. Majd megtanultuk a bocsánatkérés öt nyelvét. Közös játék következett melynek során egymástól tanulva soroltak, mutogattak elsőseim bocsánatkérő szavakat, gesztusokat. Táncoltunk is különböző hangulatú zenére. A pillangóölelés nagyon jó lehetőség arra, hogy vezessük le indulatainkat, hogyan nyugodjunk meg egy feszült helyzetben.
A Ho’oponopono interaktív mese nagyon tetszett a gyerekeknek, a történet végére mindenki megtanulta a négy varászszót. A mese után a hónap dalára táncoltunk. Majd a gyerekek egymásnak mondták a különböző varázsszavakat, minden mondat után megölelték egymást. A Harag Manó is meglátogatott bennünket, de a megbocsátás erejével elűztük az osztályteremből. A tanórát a Szobrászat játékkal zártuk le.
Nagyon jó hangulatban telt ismét a boldogságóránk.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A megbocsátás fontos része az érzelmi és társas fejlődésnek. Maga a folyamat segít megtanulni gyermekeknek, hogyan kezeljék a konfliktusokat, hogyan fejezzék ki érzéseiket, és hogyan építsenek ki egészséges kapcsolatokat.
Az óvodásokra még az énközpontúság jellemző. Nehezebb számukra a másik nézőpontját megérteni, így a megbocsátás is inkább a szülők és a mi útmutatásunkon múlik.
Segíti a megértést, ha megkérdezem őket, mit érzetek egy-egy konfliktus során, és elmagyarázom, mit érezhetett a másik fél. A bocsánatkérés a kicsiknél még nehezen megy, nem annyira értik a miérteket, ezért a jóvátételre helyezzük a hangsúlyt, vagyis hogyan tegyék jóvá, ha megbántottak valakit.
A témát szituációs játékokkal dolgoztuk fel.
Mi lenne, ha játékot játszottunk:
– Pl: Mi lenne, ha elvennék a játékodat?
– Mi lenne, ha véletlenül eltörné a játékodat valaki?
Kerestük egymásban a közös dolgokat:
Arra ösztönöztem őket, hogy észrevegyék, miben hasonlítanak egymásra – például milyen játékokat szeretnek, milyen ételeket kedvelnek, ugyanolyan színű a ruhájuk, hajuk stb.
Önmagunk megnyugtatására és szeretetére a foglalkozást pillangóöleléssel zártuk.