A gyerekekkel az áprilisi foglalkozásokon a boldogság egyik legfontosabb forrásáról A Megbocsátás gyakorlásáról beszélgettünk. Vizsgáltuk, hogy hogyan fejleszti a megbocsátás a személyiségünket, hogyan kezeljük, ha megbántottak, vagy ha mi bántunk meg valakit. Megállapítottuk, hogy a harag rossz tanácsadó, ezért el kell engednünk minden negatív érzelmet, indulatot. Meg kell tanulnunk megbocsátani, hiszen hatalmas gyógyító erővel bír, magunknak teszünk jót vele. A gyerekek időre írásban bocsánatkérő mondatokat írtak, majd felolvasták őket, így megtapasztalták, hogy milyen sokféleképpen lehet egymástól bocsánatot kérni, amit majd tudnak hasznosítani, ha ilyen szituációba kerülnek. Ezt követően megbocsátó pillangókat reptettünk. A hónap nevezetes napjai közül az alábbiakról emlékeztünk meg:
április 11. A magyar költészet napja
József Attila születésnapjára emlékezve iskolánk versmondó versenyt hirdetett meg az alsó tagozatos gyerekeknek április 14-re. Szabadon választott verssel lehetett benevezni. Osztályunkat 15 tanuló képviselte és megszereztük mindhárom helyezést és egy tanuló különdíjban is részesült.
április 20-21. Húsvét
A gyerekekkel több délutánon keresztül a keresztény világ egyik legnagyobb ünnepére a Húsvétra hangolódtunk. Már nagyon sok információval rendelkeztek, hiszen hittan és magyar órákon is érintettük e témakört. Beszélgettünk arról, hogy mit ünnepelünk ilyenkor, miért mozgó ünnep. Hogyan készülődnek otthon, a húsvéti jelképekről, népszokásokról, jellegzetes ételekről. Megtekintettük a húsvét bibliai történetét (A húsvéti történet), majd a geniallyn játékos feladatokat oldottunk meg interaktív formában (Mit ünneplünk húsvétkor?, Mi kerül az asztalra húsvét idején?). Tojásfát állítottunk. Ezekhez kapcsolódóan az alábbi feladatokat oldották meg a gyerekek:
• Húsvéti kvíz
• Szókereső betűrácsban
• Magánhangzók pótlása szavakban
• Tavaszi szókereső táblázatban
• Mozgásos dobókocka készítése, játék
Húsvéti játékos tréfás feladatok:
• Célbadobás nyuszis kosárba
• Nyusziugró verseny
• Tojásgurítás fakanállal
• Tojásfutás kanállal
• Szembekötős tojástapogatás
• Tojásadogatás körben zenére
• Tojásvadászat az udvaron
Kézműveskedés:
• Kifújt tojás festése motívumokkal.
• Gipszformákból tojások, csibék, nyuszik, bárányok, virágok öntése, díszítése. Fából készült húsvéti jelképek festése.
Fiúknak locsolóversek gyűjtése, megtanulása, lányok meglocsolása az
osztályban.
A gyerekek nagyon élvezték ezeket az alkalmakat, hálásak, aktívak, együttműködőek voltak. Örömmel ismerkedtek a régi húsvéti szokások bemutatásával is. Jó hangulatú délutáni együttléteket tudhatunk magunk mögött, melyek még jobban összekovácsolták közösségünket.
április 20. A cirkuszok világnapja
Megtekintettük a Dumbó c. 2029-es Walt Disney filmet is, mely a megbocsátás és az önelfogadás témáját boncolgatta.
április 22. A Föld napja
Dalokat hallgattunk meg, majd videókat néztünk meg a föld napjáról, a szelektív hulladékgyűjtésről. Montázst, puzzle-t készítettünk és játékos feladatokat is megoldottunk (szókirakó, szókereső…).
április 30. A méhek napja
Beszélgettünk a méhek fontos szerepéről, majd elolvastuk A morgós medve és a szorgos méhecske c mesét is. Puzzle-t és méhecskés fejpántot készítettünk.
Megbocsátás
Ho’oponopono- interaktív játék a varázsszavak megtanulására, mindennapos használatának gyakorlására.
Föld napja alkalmából élményszerző séta vadmadaraink megfigyelésére.
Magaságyásunkban veteményezés, növények gondozása.
Húsvéti népszokások, néphagyományok felelevenítése.
Április hónapban a tavaszi szünet miatt igen kevés időnk volt a megbocsátás témájának feldolgozására, de igyekeztünk minden percet kihasználni. Megtekintettük a rövidke: Animation short- I forgive you (https://www.youtube.com/watch?v=2c9dsAu7jVc) fimet. Elsőként megbeszéltük a gyerekek gondolatait, érzéseit a filmmel kapcsolatban, majd a „Hangalámondás” feladatot is elvégeztük két szinkronizálásban. Nagyon tetszett nekik a feladat!
Az idő rövidsége miatt a „Nagy kő esett le a szívemről” játékot választottam, melyhez a kapott követ egy hétvégén keresztül hordozták magukkal anélkül, hogy tudták volna, miért. Aztán elmondtam nekik, mit jelképezett a kő, és egyetértettünk abban, hogy a harag hordozása nagyon fárasztó és nehéz az ember számára. Ezután megkértem őket, a legnagyobb haragot, amit éreznek „rakják bele” a kőbe, és ezt az érzést dobják el a kővel együtt, bocsássanak meg, és gondoljanak szeretettel arra az emberre, akire haragszanak valamiért. Nagyon tetszett nekik ez a játék is, és utána elmondásuk alapján igazi felszabadultságot éreztek.
A tantermi foglalkozáson jutott még idő egy rövid meditációra és a „Megbocsátok? Nem bocsátok?” játékra, mely után jót beszélgettünk az őket foglalkoztató dolgokról a témában.
Hiszem -és az elmondásuk alapján ezt a visszaigazolást kaptam-, a módszereket még talán a felnőtt életben is használni fogják, megkönnyítve ezzel a saját és mások életét is.
És foglalkozásinkon ez a cél…
„A hibák mindig megbocsáthatók, ha van elég bátorságod, hogy beismerd őket.”
A megbocsátás gyakorlása átszővi mindennapjainkat. A kezdő sor adja a kiinduló pontot. Van, aki közülünk magától tudja, hogy hibázott:
• belevág a másik szavába,
• fut a folyosón,
• elveszi a játékot a társától,
• rálép a kutya farkára,
• durván szól a társához…
A helyes viselkedést hangsúlyozzuk:
• egymás meghallgatása,
• szabályok betartása,
• odafigyelés a másikra,
• játékok megosztása,
• kedves beszéd…
A válasz:
• ölelés,
• bocsánat kérés,
• megbánó arc…
Ünnepeink is erre hívták fel a figyelmet:
Föld napja – élőlények védelme, gondozása.
Szedd velem!-mozgalom, természet megóvása.
Közelgő anyák napja – szülők felé a szeretet, megbecsülés, tisztelet.
„ Reményt kaptam csak az útra,
Én, az örök átutazó
Azt, hogy minden bűnöm megbocsátható. ” (Ákos)
Az óra célja: A tanulók ismerjék meg a megbocsátás fogalmát. Fejlődjön empátiájuk, együttérzésük. Képesek legyenek egyszerű példákon keresztül azonosítani és gyakorolni a megbocsátás gesztusait.
Bevezetés: Zene és tánc, szabad mozgás zenére.
Ráhangolás: Béke Gyuri-cica köszönti a gyerekeket. Mesél egy rövid történetet: „Ma délelőtt összevesztem Cirmi barátnőmmel. Szomorú vagyok. Ti voltatok már így?” ( gyerekek válaszainak meghallgatása ).
Téma bevezetése: Mese – Bocsánat Bari ( a megbocsátás fogalmának megértése egy történeten keresztül ). Síkbábok használata. Mese megbeszélése.
Megbocsátás gyakorlása – szívjavítás:
Cél: A megbocsátás, mint pozitív cselekedet megerősítése.
Minden gyerek kap egy „összetört” szívet (két részre vágott szív). Elmondják egyesével, őket mivel bántották már meg. Ezután „megbocsátanak” – összeragasztják a szívet egy mosolygó fejecskével.
Közös megbeszélés: Mi történik, ha megbocsátunk? Hogyan leszünk jobban?
Lezárás: Pozitív érzelmi élmény biztosítása.
Halkan szól a zene. Vezetett relaxáció: „Hunyjátok be a szemeteket és képzeljétek el, hogy egy barátotok bocsánatot kér tőletek. Ti megbocsátotok neki, átölelitek egymást és újra együtt játszotok!”
Végül elhelyezzük a megragasztott szíveket a Megbocsátás-falon.
A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás. Ez tanulható és tanítható. A bocsánatkérés 5 nyelvéről is beszélgettünk, majd bocsánatsorolót játszottunk, mikor is minél több bocsánatkérő mondatot kellett összegyűjteni a gyerekeknek. A játék célja, hogy egymástól tanulva megtapasztalják, milyen sokféleképpen lehet szavakkal és szavak nélkül bocsánatot kérni.
A foglalkozást Bagdi Bella Ho’oponopono című dalával kezdtük. A gyerekek figyelmesen hallgatták, és közben odajöttek a szőnyegre. Ezután a „Kitárom világom” kezdetű relaxációs gyakorlatot játszottuk el, majd elmondtam nekik a megbocsátásról szóló verset.
Ezt követően Boldog Dóra érkezett hozzánk. Ölelőkörrel indítottunk, majd beszélgetőkört tartottunk. Megbeszéltük, milyen érzés, amikor valakit megbántunk, hogyan kérünk bocsánatot, és azt is, hogyan érezzük magunkat, ha minket bánt meg valaki. A gyerekek sok példát hoztak: volt, aki óvodai konfliktust osztott meg, más otthoni történetet mesélt el. Érdekes volt hallani, hogy szinte minden esetben sikerült kibékülniük, és elmondták, hogyan kértek bocsánatot egymástól.
Ezután elmeséltem nekik Bezzeg Andrea „Tündéri bocsánat” című meséjét, amit figyelmesen hallgattak végig. A mese után megbeszéltük azokat a gondolatokat és érzéseket, amelyeket bennük felkeltett.
Később varázsszőnyegre „ültünk”, és elindultunk egy képzeletbeli utazásra, miközben Bagdi Bella „Repülj velem” című dalát hallgattuk. A gyerekek különösen élvezték ezt a játékot, nagyon tetszett nekik az utazás hangulata.
Megérkeztünk egy szigetre, ahol egy interaktív Ho’oponopono játékot is eljátszottunk. Megbeszéltük a szó jelentését, és a gyerekek többször is lelkesen ismételték.
Végül „visszatértünk” az óvodába, ahol felragasztottuk a hónap témáját jelképező jelet a következő lépcsőfokra.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
A gyerekekkel sokat játszottunk és beszélgettünk arról, hogy miért kell óvni a földet, védeni a természetet. Szépítve az óvoda udvarát virágmagokat ültettünk a beporzók védelme érdekében. Eljártuk a megbocsátás táncát különböző dalokra, mindig más hangulatot kifejezve. Pillangót öleltünk miközben sikerült pihennünk, figyelve a testtartásra, légzésre.