A három csibe c. mese megismerése után sérelmekről és érzelmekről beszélgettünk, milyen az élete azoknak, akik képesek a megbocsátásra.
Megbocsátás
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Apróbb sérelmeinket mondtuk el, majd beszéltük ki ennek megoldási lehetőségeit
A gyermekeknek lehetősége volt többször párt cserélni, így rajzolhattak a barátjukkal, de olyan társakkal is, akikhez nem állnak annyira közel.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A megbocsátás feloldozó, nagy követ leejtő, megkönnyebbülést hozó érzelemmel jár mindkét fél számára. Április hónapban az áldást hozó megbocsátó pillanatokra, kibékülésekre emlékeztünk már megélt élethelyzetekkel. A témát filmnézéssel erősítettük.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: A megbocsátás belső útja
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Épület: külső helyszín
Foglalkozás pontos ideje: 2024.április 30. 15:00-19:00
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 6+8 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető, beszélgetés feladatokon keresztül
Eszközök: feladatlap
A foglalkozás célja: A Boldogságóra program április havi témája a megbocsátás témakörét vette célba. A diákok fedezzék fel, ismerjék meg a mások, illetve az önmagunk irányába történő megbocsátás felszabadító érzését, majd ezt tudatosan építsék be a már korábban megismert boldogságfokozó technikáik közé.
A foglalkozás rövid tartalma:
Az ehavi Boldogságórát külső helyszínre terveztem. A címként megadott belső utat szimbolikusan egy a Budai-hegyekbe szervezett kirándulás során járták be a tanulók, egy-egy megállónál feladatokon keresztül dolgozhatták fel a témát.
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest,2024. április 30.
Dr Csehóné Just Réka
A két mackó és a róka című mesét báboztuk többször a gyerekekkel, amelynek mentén fejtettük ki, hogy az önzés, az irigység veszekedéshez vezet, butaságokat eredményez, a két kis bocs egymásra haragudott , és végül be kellett látniuk, hogy ők nem úgy viselkedtek , ahogy kellett.
Ezt a gyerekek nagyon jól ítélték meg, erről beszélgettünk, hogy ki került hasonló helyzetbe, hogy lehetett volna másképpen cselekedni?
A megbocsájtás gyakorlása témát Lemegy a nap…. relaxációs gyakorlattal indítottuk. Ezt követően a Ho’oponopono című dalt memorizáltuk. Megjegyezték ezt a kifejezést nem ismerik, melyre az interaktív játék magyarázatot adott a közös mesefeldolgozásnak köszönhetően. A benszükött kislány modanivalója nagyon megával ragadta őket. A megbocsájtás varázsszavait alkalmazva mindenki üzenetet küldött a másik társának. Megismerkedtünk a megbocsájtás jelével a Boldogságvár 8. lépcsőfokával. A témához tartozó feladatlapokat megoldottuk. A zárás ismét egy közös tánc volt.
A hónap témája napi szinten aktuálissá válik a csoportunkban. Már kiscsoport óta arra neveljük gyermekeinket, hogy ha hibáznak kérjenek bocsánatot, és bocsássanak is meg egymásnak. Így a harmadik évre ez az esetek nagy többségében már külső felnőtt segítsége nélkül is megtörténik.
Viszont a témát az óvoda pszichológusával is feldolgoztuk bábelőadás keretén belül, melynek a végén a gyerekek véleményét is megkérdeztük a szereplők viselkedéséről.
A foglalkozás kezdetén a tündéri bocsánat című mesét hallgatták meg a gyermekek. A mese után megkérdeztem tőlük, hogy bántott-e már meg őket valaki. Mit éreztek akkor, és mi volt a nagyon rossz benne. Megkértem őket, hogy csukják be a szemüket, és hallgassák meg azt a kis verset, amit elmondok most nekik (a Boldogságóra könyvből): „Ha valakit megbántottál…” Néhány percben megbeszéltük, hogy miért érdemes a varázsszavakat használni, ha már sajnos megtörtént a baj, illetve, hogyan lehetne elkerülni azt, hogy valakit megbántsunk. A következőkben pedig kezet fogtunk egymással, és egymás szemébe mondtuk: „Sajnálom, kérlek bocsáss meg, ha megbántottalak valamivel.” Ezután pedig előadtam nekik a Süni, Mókus, Nyuszi, Mackó bábjátékot. A foglalkozás lezárásaként lerajzolhatták azt a szereplőt, aki a legjobban tetszett nekik a bábjátékból.
Ebbe a hónapban, a Föld napja kapcsán nagyon sok olyan foglalkozást tartottam, amikor a különböző élőlények hasznáról, fontosságáról beszélgettünk, megbeszélve azok védelmét is. Egy délutáni pihenő előtt elmeséltem a szomorú méhecske történetét, aki nem tudott örülni a Méhek világnapjának, mert a kismadár irigykedett rá a világnap ünnepe miatt.Majd amikor az édesanyjától megtudta, hogy van Madarak és Fák világnapja is, ezt elújságolta a kismadárnak, aki rögtön megbocsájtott. Annyira tetszett ez a kedves mese, hogy még többször is el kellett meséljem.
A gyerekek, olyan történeteket osztottak meg, amikor valamiért megbántva érezték magukat, és mégis megbocsájtottak.
Készítettünk kis méhecskéket, amellyel mindig emlékezni fognak, a megbocsájtás fontosságára.