Napi szinten sokszor kérünk bocsánatot, apró dolgokért, udvariassági gesztusként. Vannak azonban nagyobb sérelmek, amikért bocsánatot kérünk, bocsánatkérést várunk. Különbséget kell tenni az őszinte és nem őszinte bocsánatkérés és megbocsájtás között. A szituációs játékokba a a gyerekek nagyon beleélték magukat, elmondásuk szerint sokkal jobb érzésük volt, amikor megoldották a konfliktushelyzetet és megbocsájthatta, vagy bocsánatot kérhettek. A megbocsátás pillangóinak reptetése szinte örömtánc volt a részükről.
Megbocsátás
Április hónapjában a megbocsátás témájával foglalkoztunk a Boldogságóra keretében. A gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, mit jelent megbocsátani, miért nehéz néha elengedni a haragot, és hogyan érezhetjük magunkat jobban, ha sikerül megbékélni valakivel, aki megbántott bennünket – akár szándékosan, akár véletlenül.
A foglalkozás elején egy egyszerű, a gyerekek számára is könnyen érthető mesén keresztül ismerkedtünk meg a megbocsátás fogalmával. A történet szereplőin keresztül a gyerekek átélhették, milyen érzés, amikor valaki hibázik, bocsánatot kér, és milyen jó érzés, amikor megbocsátanak neki. Ezután megbeszéltük, hogy mindannyian követhetünk el hibákat, de ha őszintén bánjuk és bocsánatot kérünk, az segít helyreállítani a kapcsolatainkat.
A gyerekek saját élményeiket is megosztották: volt, aki elmesélte, hogy összeveszett a testvérével, más pedig azt, hogy véletlenül bántott meg egy barátját. Ezek a történetek jó alapot adtak ahhoz, hogy közösen végiggondoljuk, hogyan lehet jól kezelni a konfliktusokat.
A beszélgetést követően egy játékos tevékenység során párokban eljátszottunk néhány egyszerű helyzetet, ahol valaki hibázott, a másik megbántódott, majd bocsánatot kért, és végül megtörtént a megbocsátás. A gyerekek lelkesen vettek részt a dramatikus játékban, és láthatóan megértették az üzenetet: a megbocsátás felszabadító érzés, ami békét hoz a szívünkbe.
A foglalkozás végén minden gyermek rajzolt egy szív alakú „Bocsánatkérő üzenetet”, amelyet odaajándékozhatott valakinek, akit korábban megbántott, vagy csak egyszerűen egy szeretett személynek, hogy kifejezze: fontos számára a jó kapcsolat. Többen úgy döntöttek, hogy otthon adják majd át az üzenetet egy testvérnek, szülőnek, barátnak.
Mivel a foglalkozás időben a húsvét előtt zajlott, kreatív tevékenységként kis nyuszit is készítettünk WC-papír gurigából. A gyerekek nagy örömmel díszítették saját húsvéti nyuszijukat. Ez a kézműveskedés jó hangulatban telt, és a gyerekek büszkén vitték haza az elkészült nyuszikat.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
Ho’oponopono varázsszavai
A megbocsátás, a harag elengedésének megtanulása különösen fontos számunkra. Egész hónapban nagyobb figyelmet fordítottunk erre, minden tevékenységünkben jelen volt. A négy varázsszó: a ho’oponopono hawaii megbocsátási módszer alapjai: „Sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm és a szeretlek”. Ezek a szavak a belső békéhez, a megbocsátáshoz és a szeretethez vezetnek. Segít az érzelmi intelligencia fejlesztésében, a pozitív gondolkodás elsajátításában. Sokszor tudunk már bocsánatot kérni, ami az elején igen nehezen indult.
A ho’oponopono interaktív mesét dolgoztuk fel a gyerekekkel, melyet felolvasás után dramatizáltunk is. A mesefeldolgozás után „Varázsszavak körjátéka- szívből jövő szavak”- játékot játszottunk. Célom ezzel a szeretet, a megbocsátás és a hála gyakorlása volt játékosan. Egy varázstárgyat körbeadva, akinél kiköt a tárgy, az választ egy varázsszót, amivel egy mondatot mond. Pl. „Kérlek, bocsáss meg, hogy elvettem a radírod”,vagy „szeretlek, mert jó barátom vagy”. Amikor mindenki sorra került, kimondva a Ho’oponopono szót, egymásnak meghajolva köszöntük meg a játékot. Az óra végén meghallgattuk Bagdi Bella ehhez kapcsolódó zenéjét.
Mint ahogy minden más témáról, a megbocsátásról is egészen másképpen gondolkodunk. Nem minden ember tud, és nem mindenki akar megbocsátani. Sokan életük végéig cipelik a meg nem bocsátott, fel nem dolgozott terheiket. Ezt tanultuk ebben a hónapban kezelni tudni.Beszélgetős programokkal.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A gyerekekkel az áprilisi foglalkozásokon a boldogság egyik legfontosabb forrásáról A Megbocsátás gyakorlásáról beszélgettünk. Vizsgáltuk, hogy hogyan fejleszti a megbocsátás a személyiségünket, hogyan kezeljük, ha megbántottak, vagy ha mi bántunk meg valakit. Megállapítottuk, hogy a harag rossz tanácsadó, ezért el kell engednünk minden negatív érzelmet, indulatot. Meg kell tanulnunk megbocsátani, hiszen hatalmas gyógyító erővel bír, magunknak teszünk jót vele. A gyerekek időre írásban bocsánatkérő mondatokat írtak, majd felolvasták őket, így megtapasztalták, hogy milyen sokféleképpen lehet egymástól bocsánatot kérni, amit majd tudnak hasznosítani, ha ilyen szituációba kerülnek. Ezt követően megbocsátó pillangókat reptettünk. A hónap nevezetes napjai közül az alábbiakról emlékeztünk meg:
április 11. A magyar költészet napja
József Attila születésnapjára emlékezve iskolánk versmondó versenyt hirdetett meg az alsó tagozatos gyerekeknek április 14-re. Szabadon választott verssel lehetett benevezni. Osztályunkat 15 tanuló képviselte és megszereztük mindhárom helyezést és egy tanuló különdíjban is részesült.
április 20-21. Húsvét
A gyerekekkel több délutánon keresztül a keresztény világ egyik legnagyobb ünnepére a Húsvétra hangolódtunk. Már nagyon sok információval rendelkeztek, hiszen hittan és magyar órákon is érintettük e témakört. Beszélgettünk arról, hogy mit ünnepelünk ilyenkor, miért mozgó ünnep. Hogyan készülődnek otthon, a húsvéti jelképekről, népszokásokról, jellegzetes ételekről. Megtekintettük a húsvét bibliai történetét (A húsvéti történet), majd a geniallyn játékos feladatokat oldottunk meg interaktív formában (Mit ünneplünk húsvétkor?, Mi kerül az asztalra húsvét idején?). Tojásfát állítottunk. Ezekhez kapcsolódóan az alábbi feladatokat oldották meg a gyerekek:
• Húsvéti kvíz
• Szókereső betűrácsban
• Magánhangzók pótlása szavakban
• Tavaszi szókereső táblázatban
• Mozgásos dobókocka készítése, játék
Húsvéti játékos tréfás feladatok:
• Célbadobás nyuszis kosárba
• Nyusziugró verseny
• Tojásgurítás fakanállal
• Tojásfutás kanállal
• Szembekötős tojástapogatás
• Tojásadogatás körben zenére
• Tojásvadászat az udvaron
Kézműveskedés:
• Kifújt tojás festése motívumokkal.
• Gipszformákból tojások, csibék, nyuszik, bárányok, virágok öntése, díszítése. Fából készült húsvéti jelképek festése.
Fiúknak locsolóversek gyűjtése, megtanulása, lányok meglocsolása az
osztályban.
A gyerekek nagyon élvezték ezeket az alkalmakat, hálásak, aktívak, együttműködőek voltak. Örömmel ismerkedtek a régi húsvéti szokások bemutatásával is. Jó hangulatú délutáni együttléteket tudhatunk magunk mögött, melyek még jobban összekovácsolták közösségünket.
április 20. A cirkuszok világnapja
Megtekintettük a Dumbó c. 2029-es Walt Disney filmet is, mely a megbocsátás és az önelfogadás témáját boncolgatta.
április 22. A Föld napja
Dalokat hallgattunk meg, majd videókat néztünk meg a föld napjáról, a szelektív hulladékgyűjtésről. Montázst, puzzle-t készítettünk és játékos feladatokat is megoldottunk (szókirakó, szókereső…).
április 30. A méhek napja
Beszélgettünk a méhek fontos szerepéről, majd elolvastuk A morgós medve és a szorgos méhecske c mesét is. Puzzle-t és méhecskés fejpántot készítettünk.
Ho’oponopono- interaktív játék a varázsszavak megtanulására, mindennapos használatának gyakorlására.
Föld napja alkalmából élményszerző séta vadmadaraink megfigyelésére.
Magaságyásunkban veteményezés, növények gondozása.
Húsvéti népszokások, néphagyományok felelevenítése.
Április hónapban a tavaszi szünet miatt igen kevés időnk volt a megbocsátás témájának feldolgozására, de igyekeztünk minden percet kihasználni. Megtekintettük a rövidke: Animation short- I forgive you (https://www.youtube.com/watch?v=2c9dsAu7jVc) fimet. Elsőként megbeszéltük a gyerekek gondolatait, érzéseit a filmmel kapcsolatban, majd a „Hangalámondás” feladatot is elvégeztük két szinkronizálásban. Nagyon tetszett nekik a feladat!
Az idő rövidsége miatt a „Nagy kő esett le a szívemről” játékot választottam, melyhez a kapott követ egy hétvégén keresztül hordozták magukkal anélkül, hogy tudták volna, miért. Aztán elmondtam nekik, mit jelképezett a kő, és egyetértettünk abban, hogy a harag hordozása nagyon fárasztó és nehéz az ember számára. Ezután megkértem őket, a legnagyobb haragot, amit éreznek „rakják bele” a kőbe, és ezt az érzést dobják el a kővel együtt, bocsássanak meg, és gondoljanak szeretettel arra az emberre, akire haragszanak valamiért. Nagyon tetszett nekik ez a játék is, és utána elmondásuk alapján igazi felszabadultságot éreztek.
A tantermi foglalkozáson jutott még idő egy rövid meditációra és a „Megbocsátok? Nem bocsátok?” játékra, mely után jót beszélgettünk az őket foglalkoztató dolgokról a témában.
Hiszem -és az elmondásuk alapján ezt a visszaigazolást kaptam-, a módszereket még talán a felnőtt életben is használni fogják, megkönnyítve ezzel a saját és mások életét is.
És foglalkozásinkon ez a cél…
„A hibák mindig megbocsáthatók, ha van elég bátorságod, hogy beismerd őket.”
A megbocsátás gyakorlása átszővi mindennapjainkat. A kezdő sor adja a kiinduló pontot. Van, aki közülünk magától tudja, hogy hibázott:
• belevág a másik szavába,
• fut a folyosón,
• elveszi a játékot a társától,
• rálép a kutya farkára,
• durván szól a társához…
A helyes viselkedést hangsúlyozzuk:
• egymás meghallgatása,
• szabályok betartása,
• odafigyelés a másikra,
• játékok megosztása,
• kedves beszéd…
A válasz:
• ölelés,
• bocsánat kérés,
• megbánó arc…
Ünnepeink is erre hívták fel a figyelmet:
Föld napja – élőlények védelme, gondozása.
Szedd velem!-mozgalom, természet megóvása.
Közelgő anyák napja – szülők felé a szeretet, megbecsülés, tisztelet.
„ Reményt kaptam csak az útra,
Én, az örök átutazó
Azt, hogy minden bűnöm megbocsátható. ” (Ákos)
Az óra célja: A tanulók ismerjék meg a megbocsátás fogalmát. Fejlődjön empátiájuk, együttérzésük. Képesek legyenek egyszerű példákon keresztül azonosítani és gyakorolni a megbocsátás gesztusait.
Bevezetés: Zene és tánc, szabad mozgás zenére.
Ráhangolás: Béke Gyuri-cica köszönti a gyerekeket. Mesél egy rövid történetet: „Ma délelőtt összevesztem Cirmi barátnőmmel. Szomorú vagyok. Ti voltatok már így?” ( gyerekek válaszainak meghallgatása ).
Téma bevezetése: Mese – Bocsánat Bari ( a megbocsátás fogalmának megértése egy történeten keresztül ). Síkbábok használata. Mese megbeszélése.
Megbocsátás gyakorlása – szívjavítás:
Cél: A megbocsátás, mint pozitív cselekedet megerősítése.
Minden gyerek kap egy „összetört” szívet (két részre vágott szív). Elmondják egyesével, őket mivel bántották már meg. Ezután „megbocsátanak” – összeragasztják a szívet egy mosolygó fejecskével.
Közös megbeszélés: Mi történik, ha megbocsátunk? Hogyan leszünk jobban?
Lezárás: Pozitív érzelmi élmény biztosítása.
Halkan szól a zene. Vezetett relaxáció: „Hunyjátok be a szemeteket és képzeljétek el, hogy egy barátotok bocsánatot kér tőletek. Ti megbocsátotok neki, átölelitek egymást és újra együtt játszotok!”
Végül elhelyezzük a megragasztott szíveket a Megbocsátás-falon.