A megbocsátás gyakorlása
Másodikos és negyedikes kisdiákjaimmal az áprilisi foglalkozás kezdetén meghallgattuk a hónap dalát és közös énekléssel, tapsolással hangolódtunk a hónap témájára.
A foglalkozás következő részében egy mesét olvastunk, ahol a megbocsátásé volt a főszerep. Megbeszéltük, mennyire fontos, hogy a családunkban és az iskolában is, megbánjuk és megbocsátsuk egymásnak, ha meggondolatlanul cselekedtünk vagy szóltunk egymáshoz. Fontos, hogy a megbocsátásunk mindig szeretetből fakadjon.
A közelgő Anyák napjára készülve, felelevenítettük, hogy mekkora szeretettel, gondoskodással, féltéssel vesznek körül minket az édesanyák és a nevelő anyukák, de mi időnként követünk el huncutságokat, csintalanságokat ellenük. Így az Anyák napi ünnepségre piros, tükrös, mézeskalács szívecskéket készítettünk nekik, hogy amikor átadjuk a szerető szívünket jelképező piros szíveket, az anyukák megláthassák benne a saját arcukat.
Az iskolai megbocsátások megkönnyítésére, egy vidám, közös megbocsátás mondókát tanultunk: „Béke, béke, barátság, mi volt ez a szamárság. Többet ilyet nem teszünk, örök barátok leszünk.”
Megbocsátás
Boldog Dóra ebben a hónapban egy Bogyó és Babóca történetet hozott a gyerekeknek. A Tündérkártyák című mesében a kis bogárkák gonosz csínyt eszelnek ki, aminek következményében egyikük megbántódik és a hibát ki kell javítaniuk. Ezzel a történettel vezettem be a gyerekeknek a megbocsátás témakörét, ami nem könnyű témakör. Ebben az érzékeny életszakaszban a gyerekek még nagyon énközpontúak, nehezen osztozkodnak, de nem is haragtartóak.
A mese és Dóra segítségével összegyűjtöttük azokat a szavakat, amikkel bocsánatot tudunk kérni egymástól, ezeket később egy plakátra fel is írtuk. Ezután azt is megbeszéltük, hogy miként tudunk egymásnak megbocsátani. Egy ölelés, egy simogatás, egy baráti kézfogás a bocsánatkérés elfogadásának jele lehet.
Táncban is kipróbáltuk, hogy miként tudunk megjeleníteni érzelmeket egyes dallamok alatt. Ehhez az ötletadó kiadványban szerelő zenedarabokat és mozdulatokat használtuk.
A tánc végére a Boldogságvárunk nyolcadik lakója is megérkezett hozzánk, Pille a pillangó, aki boldogan költözött be társai mellé az utolsó szabadon álló toronyba.
Játszottunk az előző csoport által készített boldogság kártyákkal, ezzel is igyekeztem elmélyíteni a gyerekekben a már megismert jeleket, a boldogságóra egyes témaköreit.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A megbocsátás hónapjában sokat foglalkoztunk Földünk védelmével. Nemcsak az emberekkel, környezetünkkel is bánhatunk mostohán.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A megbocsátás hónapjában sokat foglalkoztunk Földünk védelmével. Nemcsak az emberekkel, környezetünkkel is bánhatunk mostohán.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A megbocsátás hónapjában sokat foglalkoztunk Földünk védelmével. Nemcsak az emberekkel, környezetünkkel is bánhatunk mostohán.
Bevezető beszélgetőkör: hogy tudjuk kifejezni megbocsátásunkat a másik felé?
Midfulness mondóka Pillanatkapitánnyal.
Mesére hívó mondóka.
Mese: Ho’oponopono- interaktív mese.
Varázsszavak használata.
A hónap dala- szabadon mozgással kísérve.
Munkafüzet 61. oldali feladatának megoldása.
Befejező körbeszélgetés: mi tetszett ma neked legjobban a mai foglalkozásban?
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A Föld napja alkalmából sokat foglalkoztunk a megbocsátás hónapjában Földünk védelmével. Nemcsak emberekkel, a környezetünkkel is bánhatunk mostohán.
Megbocsátás gyakorlása.
Az órát mozgásos relaxációval kezdtük. Aztán a gyerekek javaslatára leültünk a terem padlójára és elkezdtünk arról beszélgetni milyen sérelmek érték őket eddig. Elmondták hogyan bocsátottak meg és mi történik hogyha a sérelmeiket tovább hordozzák. Segítettek azon társaiknak akik még a megbocsátás gondolatáig sem jutottak el.
A megbocsátás jele című történetet olyan csendben hallgatták, hogy a „légy zümmögését” is lehetett hallani. Szemük sem maradt szárazon.
Az óra végén zenét hallgattunk.
Április hónap mozgalmas a 6. évfolyam életében. A sok-sok tanulás, a rengeteg feladat elvégzése mellett, a természetbe kiszabadulva is gyakoroltuk a hónap témáját. Újfent átismételtük az elméletet, feldolgoztuk a kijelölt feladatokat és elkészítettük a kért munkákat. Zenehallgatás, mese- történet feldolgozása mellett, szituációs játékokkal, kézműveskedéssel, és különböző környezetvédő feladatokkal mélyítettük el tudásunkat a megbocsátás témakörében. Bocsánatot kértünk egymástól a pillangóreptetés segítségével minden bántásért, amit ebben a tanévben tettünk. Jó idő alkalmával, a Föld egészsége érdekében szemetet szedtünk, veteményeztünk, karban tartottuk az iskolánkban általunk örökbefogadott növényeket. Közös erővel létrehoztuk a borítóképünket, amely tükrözi összetartozásunkat, megértésünket és az egymás, valamint a Földünk iránti tiszteletet. Az egész hónap örömben, vidámságban, szorgalmas munkában telt annak ellenére, hogy a kellemes húsvéti szünetben pihenésre is jutott időnk.