Ígéretet tettünk,hogy védelmezzük Földünket,környezetünket a Föld napja kapcsán. Bocsánatkéréseket fogalmaztak meg egymásnak a gyerekek,majd a Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért! című dalt énekelgettük. Anyák napja alkalmából „Szeretet képeslapot” készítettünk vegyes technikával,újrahasznosított papírból.
Megbocsátás
Áprilisban a megbocsátást gyakoroltuk. Beszélgetéseink során egyet értettünk abban, hogy a hétköznapokban számos alkalommal keveredhetünk nézeteltérésekbe, amiket célszerű minél előbb megoldani. A harag, a düh, a dédelgetett sérelmek semmi jóra nem vezetnek, sőt, lelkiismeretfurdalást, a gondokon való rágódást eredményezik, amik akár betegséget is okozhatnak a veszekedő feleknek. A cél tehát, hogy minél gyorsabban megbeszéljük, feloldjuk az akadályokat, hogy meg tudjunk bocsátani a másiknak. Ebben segített nekünk Bagdi Bella „Ho’oponopono” című dalának meghallgatása, hiszen megismertük általa a 4 varázsigét: Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek! Nemcsak verbálisan, hanem testjelzésekkel is kérhetünk azonban elnézést, így körbe álltunk és ölelés, kézfogás, kézpacsi, kacsintás, légpuszi tovább adogatásával gyakoroltuk a bocsánatkérést. A varázsszavak felhasználásával „Bocsánatkérő kártyák” is készültek, amiket a gyerekek kedvük szerint díszíthettek, majd elajándékozhatták egymásnak. Ezzel leckét kaptak arra vonatkozólag, hogy akár írásban és akár szívbéli rajzzal, egyéni, személyes alkotásokkal is lehet bocsánatért esedezni és közös megegyezéssel kibékülni.
A kicsiknek felolvastam a Tündéri megbocsátás című kedves mesét (Kézikönyv a 3-6 éves korosztály számára), amelyben a két tündértestvér, Lola és Lili összevesztek, ezért külön költöztek egymástól. De rájöttek, hogy így nehéz az élet, ezért megbocsátottak egymásnak és kibékültek a mese végén. A munkafüzetből kifénymásolt tündérlányokat és a szivárványhíd alatt vidáman táncoló/játszadozó kis tündéreket örömmel színezték a gyerekek a történet kapcsán, majd a figurák megfigyelése után ügyesen párosították őket az árnyképeikkel. Elolvastuk a bocsánatkérő versikét is, amit a szorgalmasabb és arra vágyó tanulók akár meg is tanulhattak.
Ha nehéz helyzetbe kerülünk, feszültek vagyunk, önmagunkat is meg kell tudnunk nyugtatni. Ehhez kapcsolódóan meghallgattuk a segédanyagokban megtalált „Pillangóölelés” című gyakorlatot, amit bármikor alkalmazhatunk, ha együttérzésre, megnyugtatásra lenne szükségünk önmagunktól. Ezt követően pillangókat színeztünk és közben arról beszélgettünk, hogy az osztályközösségben is fontos egymás megértése, megbecsülése, a másiknak való megbocsátás nézeteltérések esetén. A tarka lepkék aztán a táblára kerültek, körbevették a következő körmondatot: „Ebben az osztályban sokat nevetünk, segítőkészek vagyunk, szépen beszélünk, mindig igazat mondunk, tiszteljük egymást, ígéreteinket betartjuk, megbocsátunk, ha nehéz is. Egy csapat vagyunk!”
A Dumbo című mese arra tanított meg minket, hogy nem vagyunk egyformák, más-más tulajdonságokkal rendelkezünk, amik nem képezhetik gúnyolódás tárgyát, sőt ezek tesznek minket egyedivé. Megegyeztünk abban, hogy fájdalmat, lelki sérüléseket okozhatunk egymásnak, ha csúfolódunk, tehát soha ne tegyük ezt társainkkal. Hogy erre emlékezzünk, kiszíneztük a kis elefántot egy nyomtatott sablon segítségével, és közben a rajzfilmbe is belenéztünk. Együtt örültünk Dumboval, amikor a nagyra nőtt és gúny tárgyát képező fülei végül sikert hoztak számára, hiszen segítségükkel megtanult repülni. Ez a mese másik tanulsága: tudjunk negatív tulajdonságainkból magunk számára erényt kovácsolni!
A nevezetes napok ünneplése aztán igen gyors tempóban történt, hiszen április 17-től elkezdődött a tavaszi szünet. A magyar költészet napjára rajzpályázatot hirdettünk, az elkészült alkotásokkal tabló formájában a folyosót díszítettük. A pályázó gyerekeket csokoládéval és jeles érdemjeggyel díjaztuk irodalom, valamint rajz tantárgyakból. A húsvétra készített, díszes papírtojásokkal (Bocsánattojások) a Föld napjáról is megemlékeztünk. Eközben arról beszélgettünk, hogy mi, gyerekek/emberek mit teszünk rosszul, miben károsíthatjuk természeti környezetünket, miért kell bocsánatot kérnünk „Földanyánk”-tól (szemetelés, autók, gyárak, füst…stb.). Így születtek meg a „bocsánattojások” és a kedves, mozgószemű, pompon farkincájú nyuszik, amik a húsvéti várakozás mellett a Föld tiszteletére, megbecsülésére, tisztán tartására is emlékeztettek minket. Meghallgattuk Bagdi Bellától a „Gyújts egy gyertyát a Földért!” című dalt is, miközben kinyomtatott sablon alapján „mosolygós Földgömböt” színeztünk.
A méhek napja alkalmából a kicsikkel feldolgoztuk „A morgós medve és a szorgos méhecske” című mesét, aminek tanulságaként megállapítottuk, hogy nem érdemes zsörtölődni, mérgelődni, morogni semmi miatt, mert a végső cél a megértés, az egyetértés, az együttműködés kell, hogy legyen, mindig, minden helyzetben! Ennek kapcsán csoportokban vidám medvéket színeztünk, amiket kis méhecskékkel vettünk körbe. A megbocsátás következtében érzett örömöt a macik fölé helyezett, napocskával, felhővel körülvett szivárvány csíkok jelképezték. Sokat beszélgettünk a méhek munkájának fontosságáról, az élet körforgásának szempontjából betöltött szerepéről. Hogy erre mindig emlékezzünk, egy feladatlap segítségével 1-től 25-ig számozva pontokat kellett összekötni a gyerekeknek, amikből egy kedves, kosarat cipelő méhecske alakult ki. A kiszínezett méhecskéket felhelyeztük a faliújságra, hogy mindenkit figyelmeztessenek az életben betöltött fontos, kiemelkedő szerepükre.
A hosszú tavaszi szünet utáni három tanítási nap „átvészelésével” örömmel kezdtünk bele a május eleji hosszú hétvégébe.
Óriási szívet díszíttettünk fröcsköléssel Jackson Pollock művészetét véve alapul. Közben beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról és hogy hogyan tudunk megbocsátást kérni és adni.
Ennek a hónapnak a témája a megbocsátás volt. A Maci csoportban ezt a nehéz témát egy relaxációs gyakorlattal kezdtük (Bagdy Emőke: Villámlazítás), mellyel ráhangolódtunk a boldogságórára, és ha feszültek voltunk, hát elengedtük. Aztán folytattam egy mesével, melynek címe a Tündéri bocsánat volt. A mese végén kérdeztem a gyerekeket a szereplők (Lola és Lili) érzéseiről, és felidéztük együtt a varázsszavakat. Utána körbe futtattam egy bocsánatkérő gondolatot, mindenki elmondhatta társáról, ha megbántotta valamivel és ezért bocsánatot kérhetett. Közben használhatta a varázsszavakat segítségnek. Használtuk a csoportban jól bevált „béke, béke barátság…” mondókát is, amit hangosan kántált az egész csapat. Az engesztelődés kapcsán beszéltem a gyerekeknek arról is, hogy ha úgy viselkedünk, nem kell sűrűn bocsánatot kérni, és ha már megbántottunk valakit, akkor sok jót kell vele tenni, hogy kiengeszteljük, nem elég, ha csak elnézést kérünk tőle. Ez egy nagyon nehéz téma volt. A foglalkozás végén papírmadarakat színezhettek ki a Maci csoportosok, melyet egy közös fára feltéve jeleztük, hogy bocsánatot kértünk valakitől és ő megbocsátott. Ezek a megbocsátás madarai lettek. Minden kisgyermek feladata volt még, hogy a megbocsátás jelét otthon odaadja valakinek a családból. Másnap újra átmentem a csoportba és beszélgettünk a feladat eredményeiről és az ehhez fűződő érzelmekről.
Az őszinteség és megbocsátás
Ebben a hónapban is segítségünkre voltak a nevezetes napok.Köszönet értük!
A magyar költészet napján kerestük a könyveinkben az őszinteséggel és megbocsátással kapcsolatos verseket, meséket, történeteket. Találtunk is egy jó párat, például -Janikovszky Éva-Már iskolás vagyok, Tapsi, Juhász Magda -Hová lett az ellenőrző?, Valentina Oszejeva- A varázsszó. Megfigyelhették a gyerekek, hogy hogyan jelennek meg a lelki nehézségek az olvasmányainkban, milyen szépen megoldódnak a bonyodalmak, ha őszintévé válunk, és képesek vagyunk bocsánatot kérni, valamint megbocsátani másoknak.
Lazításként a Mindfulness mondóka pillanatkapitánnyal-t mutogattuk el számtalanszor. Érdekes megfigyelni, hogy a csendben, mennyi érdekes hangot, szépséget képesek felfedezni, és milyen örömmel karolják át egymást a mondóka végén.
A könyvtárosok világnapja egy újabb megerősítés, hogy a könyvtárban mennyire jó gyakran megfordulni , ha lelki táplálékra vágyunk.
Kirándulásaink alkalmával a Székelyudvarhelyi Városi Könyvtárba is beiratkozott minden tanuló, így ingyen nézhettünk meg egy nagyon szép témájú filmet, A balerina címűt. Két árvaházi kisgyerek életét kíséri végig, amíg megtalálják életük célját! Vannak benne nehézségek, bonyodalmak, megbocsátások, őszinte vallomások. Meg is nyitott a történet mindenki lelkében valamit…
A cirkuszok világnapja alkalmából megtekintettük a Dumbó című filmet, melyet kedvenc filmmé is nyilvánítottunk ki egyöntetűen.
A Föld napja alkalmával a Fenntarthatósági Témahét keretén belül Zöld Okos Kupa csapatversenyt iktattunk be, melynek hatására méginkább figyelünk arra, hogy ne ártsunk a Földünknek, a természetnek! Jó és rossz témában rajzok készültek, melyek szemléltetik mi tud történni, ha nem óvjuk a környezetünket.
A tánc világnapján, rövid népdalocskánk segítségével próbáltunk eleget tenni a felhívásnak, miszerint egy kis összeállítással mutatjuk be, hogy milyen nagy dolog megbocsátani egymásnak.
A morgós medve és a szorgos méhecske jó példája volt számunkra, hogy rövid idő alatt, bizonyos helyzetekben, hogyan alakul egyet az ember gondolkodásmódja.
Egyik legnemesebb feladat, hogy segítsük egymást a megbocsátást elérni, hiszen nyugodt, elégedett lelkivilágot csak így lehet létrehozni magunkban.
A szívből szívbe átélt megbocsátás csodaszinten meg is történik, hiszen kimondhatatlan erővel bír a közösség energiája, mely szeretetet sugároz a szív terébe…
Hála és köszönet minden szenzációs ötletért!
Napi szinten sokszor kérünk bocsánatot, apró dolgokért, udvariassági gesztusként. Vannak azonban nagyobb sérelmek, amikért bocsánatot kérünk, bocsánatkérést várunk. Különbséget kell tenni az őszinte és nem őszinte bocsánatkérés és megbocsájtás között. A szituációs játékokba a a gyerekek nagyon beleélték magukat, elmondásuk szerint sokkal jobb érzésük volt, amikor megoldották a konfliktushelyzetet és megbocsájthatta, vagy bocsánatot kérhettek. A megbocsátás pillangóinak reptetése szinte örömtánc volt a részükről.
Április hónapjában a megbocsátás témájával foglalkoztunk a Boldogságóra keretében. A gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, mit jelent megbocsátani, miért nehéz néha elengedni a haragot, és hogyan érezhetjük magunkat jobban, ha sikerül megbékélni valakivel, aki megbántott bennünket – akár szándékosan, akár véletlenül.
A foglalkozás elején egy egyszerű, a gyerekek számára is könnyen érthető mesén keresztül ismerkedtünk meg a megbocsátás fogalmával. A történet szereplőin keresztül a gyerekek átélhették, milyen érzés, amikor valaki hibázik, bocsánatot kér, és milyen jó érzés, amikor megbocsátanak neki. Ezután megbeszéltük, hogy mindannyian követhetünk el hibákat, de ha őszintén bánjuk és bocsánatot kérünk, az segít helyreállítani a kapcsolatainkat.
A gyerekek saját élményeiket is megosztották: volt, aki elmesélte, hogy összeveszett a testvérével, más pedig azt, hogy véletlenül bántott meg egy barátját. Ezek a történetek jó alapot adtak ahhoz, hogy közösen végiggondoljuk, hogyan lehet jól kezelni a konfliktusokat.
A beszélgetést követően egy játékos tevékenység során párokban eljátszottunk néhány egyszerű helyzetet, ahol valaki hibázott, a másik megbántódott, majd bocsánatot kért, és végül megtörtént a megbocsátás. A gyerekek lelkesen vettek részt a dramatikus játékban, és láthatóan megértették az üzenetet: a megbocsátás felszabadító érzés, ami békét hoz a szívünkbe.
A foglalkozás végén minden gyermek rajzolt egy szív alakú „Bocsánatkérő üzenetet”, amelyet odaajándékozhatott valakinek, akit korábban megbántott, vagy csak egyszerűen egy szeretett személynek, hogy kifejezze: fontos számára a jó kapcsolat. Többen úgy döntöttek, hogy otthon adják majd át az üzenetet egy testvérnek, szülőnek, barátnak.
Mivel a foglalkozás időben a húsvét előtt zajlott, kreatív tevékenységként kis nyuszit is készítettünk WC-papír gurigából. A gyerekek nagy örömmel díszítették saját húsvéti nyuszijukat. Ez a kézműveskedés jó hangulatban telt, és a gyerekek büszkén vitték haza az elkészült nyuszikat.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
Ho’oponopono varázsszavai
A megbocsátás, a harag elengedésének megtanulása különösen fontos számunkra. Egész hónapban nagyobb figyelmet fordítottunk erre, minden tevékenységünkben jelen volt. A négy varázsszó: a ho’oponopono hawaii megbocsátási módszer alapjai: „Sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm és a szeretlek”. Ezek a szavak a belső békéhez, a megbocsátáshoz és a szeretethez vezetnek. Segít az érzelmi intelligencia fejlesztésében, a pozitív gondolkodás elsajátításában. Sokszor tudunk már bocsánatot kérni, ami az elején igen nehezen indult.
A ho’oponopono interaktív mesét dolgoztuk fel a gyerekekkel, melyet felolvasás után dramatizáltunk is. A mesefeldolgozás után „Varázsszavak körjátéka- szívből jövő szavak”- játékot játszottunk. Célom ezzel a szeretet, a megbocsátás és a hála gyakorlása volt játékosan. Egy varázstárgyat körbeadva, akinél kiköt a tárgy, az választ egy varázsszót, amivel egy mondatot mond. Pl. „Kérlek, bocsáss meg, hogy elvettem a radírod”,vagy „szeretlek, mert jó barátom vagy”. Amikor mindenki sorra került, kimondva a Ho’oponopono szót, egymásnak meghajolva köszöntük meg a játékot. Az óra végén meghallgattuk Bagdi Bella ehhez kapcsolódó zenéjét.
Mint ahogy minden más témáról, a megbocsátásról is egészen másképpen gondolkodunk. Nem minden ember tud, és nem mindenki akar megbocsátani. Sokan életük végéig cipelik a meg nem bocsátott, fel nem dolgozott terheiket. Ezt tanultuk ebben a hónapban kezelni tudni.Beszélgetős programokkal.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A gyerekekkel az áprilisi foglalkozásokon a boldogság egyik legfontosabb forrásáról A Megbocsátás gyakorlásáról beszélgettünk. Vizsgáltuk, hogy hogyan fejleszti a megbocsátás a személyiségünket, hogyan kezeljük, ha megbántottak, vagy ha mi bántunk meg valakit. Megállapítottuk, hogy a harag rossz tanácsadó, ezért el kell engednünk minden negatív érzelmet, indulatot. Meg kell tanulnunk megbocsátani, hiszen hatalmas gyógyító erővel bír, magunknak teszünk jót vele. A gyerekek időre írásban bocsánatkérő mondatokat írtak, majd felolvasták őket, így megtapasztalták, hogy milyen sokféleképpen lehet egymástól bocsánatot kérni, amit majd tudnak hasznosítani, ha ilyen szituációba kerülnek. Ezt követően megbocsátó pillangókat reptettünk. A hónap nevezetes napjai közül az alábbiakról emlékeztünk meg:
április 11. A magyar költészet napja
József Attila születésnapjára emlékezve iskolánk versmondó versenyt hirdetett meg az alsó tagozatos gyerekeknek április 14-re. Szabadon választott verssel lehetett benevezni. Osztályunkat 15 tanuló képviselte és megszereztük mindhárom helyezést és egy tanuló különdíjban is részesült.
április 20-21. Húsvét
A gyerekekkel több délutánon keresztül a keresztény világ egyik legnagyobb ünnepére a Húsvétra hangolódtunk. Már nagyon sok információval rendelkeztek, hiszen hittan és magyar órákon is érintettük e témakört. Beszélgettünk arról, hogy mit ünnepelünk ilyenkor, miért mozgó ünnep. Hogyan készülődnek otthon, a húsvéti jelképekről, népszokásokról, jellegzetes ételekről. Megtekintettük a húsvét bibliai történetét (A húsvéti történet), majd a geniallyn játékos feladatokat oldottunk meg interaktív formában (Mit ünneplünk húsvétkor?, Mi kerül az asztalra húsvét idején?). Tojásfát állítottunk. Ezekhez kapcsolódóan az alábbi feladatokat oldották meg a gyerekek:
• Húsvéti kvíz
• Szókereső betűrácsban
• Magánhangzók pótlása szavakban
• Tavaszi szókereső táblázatban
• Mozgásos dobókocka készítése, játék
Húsvéti játékos tréfás feladatok:
• Célbadobás nyuszis kosárba
• Nyusziugró verseny
• Tojásgurítás fakanállal
• Tojásfutás kanállal
• Szembekötős tojástapogatás
• Tojásadogatás körben zenére
• Tojásvadászat az udvaron
Kézműveskedés:
• Kifújt tojás festése motívumokkal.
• Gipszformákból tojások, csibék, nyuszik, bárányok, virágok öntése, díszítése. Fából készült húsvéti jelképek festése.
Fiúknak locsolóversek gyűjtése, megtanulása, lányok meglocsolása az
osztályban.
A gyerekek nagyon élvezték ezeket az alkalmakat, hálásak, aktívak, együttműködőek voltak. Örömmel ismerkedtek a régi húsvéti szokások bemutatásával is. Jó hangulatú délutáni együttléteket tudhatunk magunk mögött, melyek még jobban összekovácsolták közösségünket.
április 20. A cirkuszok világnapja
Megtekintettük a Dumbó c. 2029-es Walt Disney filmet is, mely a megbocsátás és az önelfogadás témáját boncolgatta.
április 22. A Föld napja
Dalokat hallgattunk meg, majd videókat néztünk meg a föld napjáról, a szelektív hulladékgyűjtésről. Montázst, puzzle-t készítettünk és játékos feladatokat is megoldottunk (szókirakó, szókereső…).
április 30. A méhek napja
Beszélgettünk a méhek fontos szerepéről, majd elolvastuk A morgós medve és a szorgos méhecske c mesét is. Puzzle-t és méhecskés fejpántot készítettünk.