Óvodás korban gyermekeknél a megbocsátás elég nehéz. Egyre inkább törekszenek saját akaratuk érvényesítésére, amit sokszor a többi gyermek nem tolerál. Ezek konfliktusokhoz vezetnek, melyek feloldása nagyon fontos. Ebben az életszakaszban meg kell tanulniuk, a „varázsszavakat” használni. Csoportunkban is mindennaposak a konfliktusok. Arra törekszünk, hogy a gyermekek próbálják meg önállóan megbeszélni, megoldani az egymás közötti konfliktusokat, mely néha sikerül. Morgós medve és a szorgalmas méhecske mesét dolgoztuk fel, és megbeszéltük a gyerekekkel a mese tanulságát.
Megbocsátás
Zsófia Anna Krajnyákné Greutter
A tanulók nagyon jól érezték magukat. Belátták, hogy az egymásra figyelés, az empátia és a megbocsátás képessége fontos a testi-lelki harmónia megteremtésében.
Tetszett nekik a kreatív feladat, melynél a környezetben fellelhető számukra érdekes természeti elemeket, terméseket, formákat felhasználva iskolát építettek.
Vörösmarty M. Általános Iskola
Pici gyerekeknél számomra mindennap problémát okoz a bocsánatkérés és a megbocsátás témája. Öröm megélni ennek őszinte megvalósulását a mindennapokban.
Borsod Abaúj Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gönci Tagintézménye
„Ha nem bocsátunk meg azoknak, akiket szeretünk, ki marad? Mi a szeretet, ha nem az, hogy akkor is szeressük a szeretteinket, amikor nem érdemlik?”
A három kiscsibe című mesét dolgoztuk fel a gyerekekkel. Síkbábokkal szemléltettem a mesét,aminek mondanivalójáról sokáig tudtunk beszélgetni a gyerekekkel.Készítettünk bocsánatkérő kártyákat, rajzoltunk aszfaltra krétával, a nagyobbak megfejtették a rejtvényt,valamint kerestünk bocsánatkérő szavakat.( sajnálom, bocsánatot kérek,ne haragudj,többet nem fordul elő)
Mindez szinte mindennapos csoportunkban. Főleg így a nevelési év vége felé közeledve áprilisban. A gyermeki játszmák részeit képezik, ill. a gyermeki lét velejárói. Mi is erre a gyógyír?
Ahogy azt, mi felnőttek oly sokszor elmondunk:
– beszéljétek meg;
-ha nem megy, kérjétek a segítségünket;
-ha ez sem megy, majd egy pajtásotok szól nekünk, hogy bajban vagytok.
A végén mindig minden megoldódik úgyis!
A gyerekekkel a föld napja alkalmából több dokumentumfilmet néztük a Föld jelenlegi állapotáról. Kivételesen nem a csodálatos, gyönyörű oldalát tanulmányoztuk, hanem azt, hogy az ember mennyire tönkretette saját otthonát. A gyerekek teljesen ledöbbenve tapasztalták, milyen szennyezettek a vizek, milyen problémák vannak a természetes vizeinkkel, milyen hatása van a globális felmelegedésnek.
Fontos, hogy érezzék a tetteiknek a súlyát, legyen az egy kisebb vagy nagyobb cselekedet. De még lényegesebb, hogy érezzék, megbocsátanak nekik akkor is, ha valami rosszat csináltak.
A tavalyi tanévhez mérten ismételten az intézmény összes osztálya, akik a Boldogságórákban részt vesznek, közösen elénekeltük Bagdi Bella Gyújts egy gyertyát a Földért c. énekét.
A hónap témája napi szinten aktuálissá válik a csoportunkban. Óvodába kerüléssel arra neveljük gyermekeinket, hogy ha hibáznak kérjenek bocsánatot, és bocsássanak is meg egymásnak. A foglalkozás kezdetén meghallgattuk a Sajnálom, kérlek bocsáss meg (Hooponopono) kezdetű dalt. Ezt követően a Tündéri bocsánat c. mesét hallgattuk meg, majd körüljártuk a megbocsátás szót. Gyűjtöttünk a mindennapi életből példákat a megbocsátásra, amikor ők bocsátottak meg vagy nekik bocsátottak meg. Megbeszéltük az érzéseket, melyek kísérték a megbocsátást, és azt is miért fontos megbocsátani. A megbocsátás témája az óvodás korosztály számára még elég nehezen érthető. Személyes példával, történettel, mesével, szituációs játékkal érzékeltettem, hogy a megbocsátás jó érzéssel tölti el a szívünket. A mögöttük rejlő érzések, segítenek elfelejteni a haragot, a kellemetlen érzéseket. Fehér galambot készítettünk hajtogatással, mely segítségünkre volt Jézus mennybemenetele, bibliai történet kapcsán. Ezekkel a fehér galambokkal táncoltuk körbe a csoportszobát a foglalkozás zárásaként.
Az óvodás életkorú gyermekeknél kritikus pont a megbocsátás. Életkori sajátosságaik által egyre inkább törekszenek akaratuk érvényesítésére, ami sokszor ütközik mások elképzeléseivel. Ezek súrlódásokat eredményeznek, melyek feloldása nagyon fontos. Ebben az életszakaszban meg kell tanulni és gyakorolni a megbocsátást. Csoportunkban mindennaposak a konfliktusok. Törekszünk arra, hogy a gyermekek próbálják meg önállóan megbeszélni, megoldani a konfliktusokat. Ezek a helyzetek lehetőséget nyújtanak a megbocsátás gyakorlására. Mindennapjaink része, hogy különböző élethelyzetekben megbántottnak, sértettnek érezzük magunkat. Szinte elkerülhetetlen, hogy időről időre olyat tegyünk vagy mondjunk, amivel ne okoznánk sérülést, fájdalmat másoknak, szeretteinknek. Ezért fontos a gyerekeket megtanítani a bocsánatkérés fontosságára a megbocsátás erejére. A téma bevezetéseként beszélgettünk arról, hogy mit jelent a gyerekek számára a megbocsátás fogalma. Kértük őket, hogy idézzenek fel olyan helyzeteket amikor valami rosszat tettek másokkal, s hogyan kértek bocsánatot attól akit megbántottak. Ezután bemutattuk nekik Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét, melynek megbeszéltük tanulságát. Bocsánat szíveket osztottunk egymásnak, ha valamiért megbántottuk a másikat. A záró részben felelevenítettük, hogy miért is jó dolog a bocsánatkérés és megfogadtuk odafigyelünk ezután is egymásra. Végezetül szituációs és feszültségoldó játékokat játszottunk.