A téma bevezetésénél beszélgettünk a megbocsátásról és annak fontosságáról. Különösen kihangsúlyoztam, hogy ha meg tudunk valakinek bocsátani, azáltal mi is jobban fogjuk érezni magunkat. Rajzoltunk dühös, haragos és megbocsájtó arcot, majd elmeséltem A 3 csibe című mesét. A mesefeldolgozás után következő alkalommal meghallgattuk a Hoponopono dalt, melynek szövegét miután felírtam a táblára, szintén átbeszéltük. Ezután 8 képet vetítettem ki a táblára. Arra kértem a gyerekeket, hogy mindenki válassza ki azt a képet, amelyik szerinte leginkább köthető a megbocsátáshoz. Ezután megindokolhatták, hogy miért azt a képet választották, mit csinálnak azon a képen és hogyan kapcsolódik az a megbocsátáshoz. Érdekes, hogy talán 2 kivétellel, de majdnem az összes képet választotta valaki és nagyon jó indoklások születtek. Ezután elmondtam, hogy mindenki jól választott, mert az összes kép kapcsolódik a témához. Megpróbáltunk egy sorrendet is felállítani a megbocsátás lépéseit összeszedve. Miután kitaláltunk egy lehetséges sorrendet, levetítettem a Fragmentos c. kisfilmet. Feltettem a kérdést, hogy vajon mit jelentett a szereplők összetört arca. Nagyon jó válaszok érkeztek: megszégyenítés, gúnyolás, elutasítás, kiközösítés… Majd arról is mesélhettek a gyerekek, hogy szerintük végül mi volt az, ami meggyógyította az arcokat. A legnehezebb kérdés az volt, hogy mégis hogy tudta a kislány megölelni azokat, akik bántották őt. Ahhoz neki valóban, őszintén, tiszta szívből kellett megbocsátani. Ezt az őszinte, sugárzó érzést próbáltuk a következő játékban megjeleníteni az arcunkon. Ez a játék a szabadulás útja volt. De a közönyt, visszautasítást sem volt egyszerű megjeleníteni úgy, hogy nem lehetett grimaszolni, szemöldököt felhúzni, stb. Nehéz feladat volt kitalálni, hol van a kapu. Végül énekkel, zenehallgatással zártuk a megbocsátás témakörét.
Megbocsátás
A gyerekek megvitatták, hogyan lehet megbocsátani, miért érdemes. Majd szituációs játékokat játszottunk.
A témát a Kitárom a világom…relaxációval kezdtük, meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella Ho’oponopono albumáról, mozdulatsorokat ismételtünk párban, körben, kettős körben, sétálva énekelve. A tündéri bocsánat című mesét elmeséltük a gyerekeknek, a meséhez kapcsolódó illusztrációt kiszínezték. A bábjátékhoz közösen rendeztük be a termet és kiválasztottuk a szereplőket. A Bocsánat! című játékban elmesélhették, kinek bocsátottak meg és miért, el is játszottunk két szituációt.A varázsszőnyeg játék nagyon érdekes volt, a végén a varázsszavakat egy-egy ölelés is kísérte. A családi napon a szülőkkel együtt néztük meg a Grimm-busz színház előadásában a Ravasz róka kalandjait, hogyan bocsátottak meg neki az erdő lakói és miként tett igéretet arra, jobban igyekszik ezután, hogy nem bántson meg senkit.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A hónap témáját a mese és a dal feldolgozásán túl a mindennapjaink is segítették. A csoport 4. éve van együtt és a bocsánat kérés, megbocsájtás végig kísérte a mindennapjainkat. A „Bocsi!”, „Ne haragudj!”, „Nem akartam!” mögött érzelmek vannak. Egymást támogató, segítő gyermekek lépnek ki az óvodából.
A megbocsátás
A reggelt napindító relaxációval kezdtük. Majd a Boldogságóra mesével indítottuk e havi témánkat, A morgós medve és a szorgos méhecske című mese meghallgatása után eljátszottuk csoportbontásban, hogy milyen volt a medve mozgása, arca és milyen a méhecskéé. Ezután szerepet cseréltek, aki eddig a morcos medvét utánozta, az lett a méhecske és fordítva. Ezután megkérdeztem, hogy melyik állatot kedvelték jobban utánozni és miért. A gyerekek egyöntetűen a vidám, röpködő méhet és nem a morcos arcú görnyedt medvét játszották szívesen. Közösen kerestünk olyan helyzeteket, amikor morgós medveként szoktak reagálni. pl.: Meglökte valaki és kiborult a víz a pohárból az asztalnál. Mit teszel? A korábban morcogók eljátszották, hogyan cselekedhettek volna másképp. Volt, aki feltörlőt hozott, volt, aki megkérte társát, hogy jobban figyeljen, más pedig viccelődéssel ütötte el a dolgot: “most nem szerettem volna fürödni!” És lám! Szemmel látható volt a felismerés, hogy az érzseinken és reakcióinkon tudunk változtatni és egymásra is hatással vagyunk.
A szerepjáték után közösen meghallgattuk Bagdi Bella Imádok élni című dalát.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Miért fontos a megbocsátás. Hogyan lehetünk megbocsátóak. Miért jó ha meg tudunk bocsátani.
Az új téma egész hónapunkat átszőtte, igyekeztünk minden oldalról megközelíteni, és a tanultakat alkalmazni adott pillanatokban. Idézeteket olvastunk a megbocsátással kapcsolatban. Megbeszéltük az érzéseinket, átadtuk egymásnak gondolatainkat: Miért nem jó haragot tartani? Miért fontos szívből megbocsátani? Milyen érzések uralnak bennünket, ha megbántanak, ha haragszanak ránk, ha kibékülünk? Kivel szoktunk leggyakrabban civakodni és miért? Hogyan hat a megbocsátás a személyiségünkre?
Több tanmesét is olvastunk a megbocsátásról. Az egyik történet szerint, ha sokáig cipeljük a haragot, olyan mintha egy zsák krumplit hordoznánk magunkkal, csak a súlyt a szívünkben érezzük. Ha ráadásul az idő múlásával a krumplik rohadni kezdenek, rájövünk, el kell dobnunk azokat. Vagyis a haragtól is meg kell szabadulnunk, hogy ne nyomja a lelkünket. Kérjünk bocsánatot, bocsássunk meg! Így lett a hónapunk jelképe a meséhez kapcsolódóan a krumpli, és a „Bocsi, Maci!”. A krumpli a sokáig tartó haragot képviselte. Az aranyos macika a gyors kibékülést. Összezördülés esetén természetesen senki nem választotta a krumplit. A kis mackónk pillanatok alatt meghozta a békét.
A Föld napján az egész napot áthidaló programot szerveztem a gyerekeknek, nagy hangsúlyt adva a bolygónk védelmének. Sokféle Föld napi alkotást készítettünk. Plakátot színeztünk. „Óvd a Földet!” feliratú kis képeket készítettünk, az udvaron osztottuk ki az iskola tanulóinak. Megvalósítottuk a „Föld napi Landart alkotás” feladatot. A gyerekeket arra kértem, hogy a természet, a növények védelmét figyelembe véve, hozzanak olyan természet adta kincseket: kavicsot, csigaházat, terméseket, lehullott virágszirmokat, lemetszett ágak leveleit, ágacskákat stb., amiből alkotásokat készíthetnek. Igaz, a rossz időjárás miatt nem a természetben, hanem az iskola aulájában hoztuk létre műveinket. Szerintem nagyon szépek lettek.
Az osztályban éneket tanító kolléganőm csatlakozott hozzánk, és együtt énekeltük el Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a földért című dalát.
Az alkotást másnap is folytattuk. Egy kis rajzos gyermekfigurát színezett mindenki saját magát szimbolizálva. Körberaktuk a színes földgömbünkön jelképes kézfogással, kifejezve, hogy békében, szereteteben, egyetértésben éljünk a Földön. Következő alkotásunkhoz körberajzoltuk a kezünket. Úgy díszítettük, színeztük, olyan jelképeket rajzoltunk bele, amely a bolygónk, a természet szépségét mutatták be.
Hónapzáró Boldogságóránkon jó hangulatba hoztak bennünket a nyelvtörő mondókák.
És hogyan kapcsolódtak a hónap témájához? Hát így: „Egyszer egy pici pocakos pocok pocakon pöckölt egy pici pocakos pockot. Csóré csiga csalán csúcsán cselleng, de a csalán nem tűri, csóré csiga csupasz csápját megcsípi.” Hű, itt szükség volt a megbocsátás gyakorlására!
Megvalósítottuk a „Tavaszi ritmusok” című feladatot is.
Zárásként elmentünk a Város napjára, ahol nagyon vidám órát töltöttünk el, régi, népi játékokkal próbára téve ügyességünket.
A téma bevezetése után elolvastuk és megvitattuk Amy Biehl történetét.
Megbeszéltük, hogy a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás, és tisztáztuk, hogy mit is jelent pontosan.
Miután bemutattam a „megbocsátás három lépcsőjét”, arra kértem a gyerekeket, hogy egyedül dolgozzanak fel egy saját történetet, amiben végig mennek a három lépcsőn, és tegyenek oda egy pipát, ahol úgy érzik, már sikerrel jártak.
Végül az iskola udvarán a gyerekek készítettek egy „Landart” alkotást, amelyet körbeálltak. Először kézen fogva meghallgattuk a „Gyújts egy gyertyát a Földért” című dalt, majd megkértem a gyerekeket, hogy gondoljanak valakire, aki megbántotta őket, és hangosan mondja ki a következőket:
„Kívánom, hogy biztonságban légy!
Kívánom, hogy egészéges légy!
Kívánom, hogy boldog légy!
Kívánom, hogy könnyen élj!”
Az órát boldogan és megkönnyebbülve zártuk.
Idézetek kiosztása és megbeszélése. „Érzések játéka” párban érzésekkel párbeszéd elmondása. „ Föld napi üdvözlet” testbeszéddel, mozdulatokkal. „Szólás montázs” állókép. „Bocsánat állatunk”- rajz készítése. „A megbocsátás előnyei” értékelni önmagunkat, ha megbocsátanak nekünk. „Bölcs Betti Bonyodalma” képregény készítése. Óra végén a Pozitivity társasjátékkal játszottunk.