Boldogságóra – Április: Megbocsátás 💛
„A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás. A meg nem bocsátás állandó nehezteléshez, haraghoz, ellenségeskedéshez, gyűlölethez vezet, ami rendkívül romboló hatású. Azonban a megbocsátás tanulható és tanítható, hiszen a megbocsátás fejben dől el, és mint tudjuk, az érzelmeknek, az empátiának, a kö-tődésnek és az önbecsülésnek fontos szerep jut a folyamatban. Iskolai vagy azon kívüli helyzetekben a szerepjátékok és a drámapedagógiai foglalkozások sokat tehetnek az empátia fejlesztéséért, különösen akkor, amikor a másik fél szerepébe bújunk (pl. ha engem megbántottak, akkor a megbántó fél szerepébe).
Fontos tudnunk: a megbocsátás nem azt jelenti, hogy megváltoztatjuk a véleményünket a történtekkel kapcsolatban, hanem azt jelenti, hogy elengedjük a sértettség érzése körüli érzelmi töltetet. A megbocsátás legnagyobb haszonélvezői mi magunk vagyunk.”
Éppen ezért, a gyerekekkel a megbocsátás témáját – játékosan, verssel, mesével és élménnyel gazdagítva jártuk körül .
🎤 A Költészet Napja alkalmából verseket szavaltunk, és különösen kerestünk olyan költeményeket, amelyekben megjelenik a megbocsátás, az elfogadás, az emberi hibázás és újrakezdés lehetősége. A gyerekek gyönyörű átéléssel adták elő a választott verseket, és közösen beszélgettünk az elhangzott gondolatokról.
🌍 A Föld Napja kapcsán a természet és a megbocsátás kapcsolatát is körbejártuk. A foglalkozás címe: „Földanya megbocsát” volt. Séta közben megfigyeltük a természet tavaszi megújulását, és arról beszélgettünk, hogy bár a Föld sok mindent elvisel, nekünk vigyáznunk kell rá.
A gyerekek egy választott természeti elemhez (pl. fa, virág, madár) rajzoltak egy mosolygós arcot, majd diktáltak hozzá egy üzenetet, amelyben bocsánatot kértek és ígéretet tettek a természet védelmére:
📝 „Ne haragudj, hogy letéptem a leveledet – mostantól óvlak!”
🐻 A Méhek napján a „Morgós Palkó medve és a szorgos méhecske” című mesét dolgoztuk fel. A történetben a méhecske véletlenül nekiment a medvének, majd bocsánatot kért – de a mackó először csak dühösen kergetni akarta. A többiek messziről azt hitték, Palkó táncol – és csatlakoztak hozzá. Így végül mindenki együtt „táncolt” a réten.
A gyerekek belebújtak a szereplők bőrébe, eljátszották a történetet, és közben megfogalmazták a fontos mondatokat:
🗣️ „Hibáztam. Sajnálom! Meg tudnál nekem bocsátani? Ígérem, többé nem fordul elő! ”
Beszélgettünk arról is, miért fontosak a méhek a világunkban, és mi hogyan védhetjük őket.
Ez a hónap megtanított minket arra, hogy mindenki hibázhat, de ha őszintén bocsánatot kérünk – és igyekszünk jóvátenni –, akkor újra lehet kezdeni.
És néha még egy morgós medve is táncolni kezd, ha béke születik. 🐾💐
Megbocsátás
A boldogságóránkon a „boldogság kövei” segítettek nekünk a megbocsátás és az elengedés fogalmát megérteni, melyet végül a gyerekek hazavittek és a szülők segítségével elhajították jó messzire, így engedték el a problémákat, a bánatot, ami foglalkoztatta őket.
Minden reggel a Bagdi B: Napindító jó reggelt c. dalával kezdtük a napot, melyhez olykor relaxációs zenét is hallgattunk. Az anyák napi műsorunk egyik eleme lett a „Nap, nap fényes nap…” c. versike, mely segített a megnyugvásban és a megbékélésben. A „boldogság kövek” színesre festése pillanatnyi érzéseket takart, hogy éppen milyen hangulatban vagyunk. A színek jelentését már előtte átbeszéltük a gyerekekkel. Megfogalmazták, kinek milyen bánata van, mi az, amit egyedül nem tud megoldani, segítettünk egymásnak a megoldásokban.
Egy nagy kartonra rajzolt szívre helyeztük a köveket, melyek egy nagy szív részeseivé váltak, egymásba fonódva, egymást erősítve a bajban is. A végén a mindent megoldó baráti ölelés zárta a beszélgetésünket, mely minden bajra gyógyír volt. Feladatként tűztem ki a gyerekeknek, hogy vigyék haza az általuk festett követ és jó messzire dobják el, így engedjék el a rossz dolgokat és leljenek nyugalomra. Kértem, hogy készítsenek fotókat is. Hatalmas meglepetés ért, mert a szülők folyamatosan küldték az elkészült fotókat és videófelvételeket a feladat végrehajtásáról. Boldog vagyok, hogy ilyen rövid időn belül is sikerült a témát feldolgozni és hálás vagyok, hogy ezen szülők gyermekeinek is én lehetek az óvó nénije.
I. Bevezetés:
Relaxációs gyakorlat: „Összehangoló” 2 (33.)
Gyerekdal: Bagdi Bella: Ho’oponopono
Rávezető kérdés: Tetszett? Miért? Miről szólt a dal?
Mi az a megbocsátás? Miért fontos a megbocsátás? Milyen formái lehetnek a megbocsátásnak?
II. Főrész: Célkitűzés: Téma megnevezése.
Beszélgetés a témában. A megbocsátás 3 megközelítése. „A megbocsátás 6 szintje”
Munkafüzet: „Tudtad?”
Ráhangoló gyakorlat: „Megmondtuk”
Közmondások segítségével magyarázzuk meg a megbocsátás fontosságát.
Téma feldolgozása: „Szabadulás útja”-gyakorlat.
„A megbocsátás jelei” gyakorlat.
III. Befejezés: „Bocsánat” gyakorlat. Kártya készítése.
Meditációs gyakorlat: a megbocsátáshoz.
Áprilisban a megbocsátás kérdésével foglalkoztunk. A témát két oldalról is megközelítettük, hiszen mindannyian voltunk már a megbántottak és a sérelmet okozók helyzetében is. Az érintettséget, a feldolgozás nehézségét mutatja, hogy sok történet került elő a múltból. A beszélgetések, az érzelmek rajzos és szituációs játékok általi kifejezésén keresztül igyekeztünk megérteni, hogy a megbocsátással nemcsak másoknak teszünk jót, hanem önmagunknak is.
A megbocsátás jegyében telt az április hónapja a tekerőpataki óvodában. Sokat sétáltunk, miközben a gyerekeknek lehetőségük volt megcsodálni a megújúló természetet és kiválasztani egy számukra fontos természeti elemet pl. madárfészek, virág, fa vagy éppen egy kis hangya, amelyet le is rajzoltak. Ezekhez fűződő bocsánatkérő szavaik a legőszintébben hangzottak:
-Bocsánat hangya, hogyha rádléptem! -Igérem fecskefióka, hogy visszateszlek a fészekbe! Ezekhez hasonló ígéreteket tettek a gyerekek, ezután pedig testbeszéddel jelenítettek különböző bocsánatkérési formákat. A megbocsátás tánca tetszett nekik a legjobban, amelyben a klaszzikus zenék által élhettek meg különböző hangulatokat. Egy kislány meg is fogalmazta, az igazi felszabdulás élményét: Úgy érzem magam ,mint egy pillangó.
Elsősként is bocsánatot kérünk, megbocsátunk… Hol ezen az oldalon állunk, hol a másikon. A pillangókkal együtt hol ide, hol oda rebbenünk. Tanuljuk az életet.
Elsősként is bocsánatot kérünk, megbocsátunk… Hol ezen az oldalon állunk, hol a másikon. A pillangókkal együtt hol ide, hol oda rebbenünk. Tanuljuk az életet.
Megtanultuk Ha valakit megbántottál verset és a gyermekek kiszínezték a hozzátartozó színezőt. A Tündéri bocsánat mese után megbeszéltük a Bocsánat szónak a jelentését. Ki miért kér bocsánatot és hogyan kell megbocsájtani?
Játszottuk a Jön a Zombi játékot miután átbeszéltük a varázsszavakat. Köszönöm, Bocsánat, Sajnálom, Szeretlek, Kérlek!
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Eljátszottuk a „Megbocsátok? Nem bocsátok?” játékot. A gyerekek nagyon élvezték. Érdekes volt megismerni véleményeiket a megbocsátásról. Végül közösen arra jutottunk, hogy a megbocsátás felszabadít.
Az óra elején a szokásos ráhangolódás után röviden átismételtük a korábban tanultakat: mit is jelent megbocsátani, miért nehéz néha, és hogyan segít a megbocsátás abban, hogy mi magunk is könnyebbé váljunk, lelkileg felszabaduljunk.
Ezután kimentünk az udvarra, ahol egy „Megbocsátok? Nem bocsátok?” elnevezésű játékos, de gondolatébresztő feladatot végeztünk el. Három helyszínt jelöltünk ki, mindegyikhez külön jelentés tartozott. A tanulók az állítások felolvasása után odafutottak ahhoz a helyhez, amelyik az ő válaszukat tükrözte. A feladat során fontos volt, hogy mindenki őszintén reagáljon, ugyanakkor elgondolkodjon a saját érzésein is.
Az órát rövid meditációval zártuk.