Eljátszottuk a „Megbocsátok? Nem bocsátok?” játékot. A gyerekek nagyon élvezték. Érdekes volt megismerni véleményeiket a megbocsátásról. Végül közösen arra jutottunk, hogy a megbocsátás felszabadít.
Megbocsátás
Az óra elején a szokásos ráhangolódás után röviden átismételtük a korábban tanultakat: mit is jelent megbocsátani, miért nehéz néha, és hogyan segít a megbocsátás abban, hogy mi magunk is könnyebbé váljunk, lelkileg felszabaduljunk.
Ezután kimentünk az udvarra, ahol egy „Megbocsátok? Nem bocsátok?” elnevezésű játékos, de gondolatébresztő feladatot végeztünk el. Három helyszínt jelöltünk ki, mindegyikhez külön jelentés tartozott. A tanulók az állítások felolvasása után odafutottak ahhoz a helyhez, amelyik az ő válaszukat tükrözte. A feladat során fontos volt, hogy mindenki őszintén reagáljon, ugyanakkor elgondolkodjon a saját érzésein is.
Az órát rövid meditációval zártuk.
A havi témánkat a Nógrádi Tavaszi Pedagógiai Napok programsorozat keretén belül bemutathattuk. A megbocsátás gyakorlása témakör előtt a megszokott relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a közös tevékenykedést a gyermekekkel. Jól megmozgatva izmainkat, bemelegítettünk a közös tánchoz, énekléshez Bagdi Bella : Ho’oponopono című dalára. Beszélgető kör keretén belül téma azonosítását segítő ismeretbővítő és mélyítő eszközként „Ha valakit megbántottál…” vers segítségével részletesebben elmélyültünk kivel történt a napokban valamilyen sérelem, hogy bocsátottak meg neki, vagy hogyan kértek ők bocsánatot, ha esetlegesen sérelmet okoztak egy társuknak. Bábelőadással kísért mese fordulatos eseményei segítettek azt az érzést beaznosítani, milyen ha valakit nem szándékosan vagy szándékkal megbántunk. Varázsszőnyegünk elrepített Hawaii szigetére. Megismerkedtünk a szigetre tévedt királlyal és alatvalóival, és a helyi lakosok szokásaival. Meg tudtuk mit jelent a Ho’oponopono – hibázni lehet és a hibákat ki tudjuk javítani csak használjuk az 5 varázsszót: sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek. A téma jelével is megismerkedtünk és ki is színezhették azt gyermekek. Bevontuk az óvodánkat megbocsátásnapot tartva. Az el nem maradható közös ének és tánccal zártuk a csodás napot.
Szófelhők készültek a környezetvédelemmel és a megbocsátás témához kapcsolódóan.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: A megbocsátás
A foglalkozás célja: A megbocsátás megismerése
1. Motiváció: Elbújt állatok megkeresése: süni, mókus, maci, nyuszi, őzike,
2. Mozgásalapú bevezetés: Mondjuk el és mutassuk is amit az erdei állatokról tanultunk: Szúrós gombóc…., Mogyoró mogyoró….., Mackó mackó ugorjál…, Nyuszi fülét hegyezi….
3. Téma feldolgozása mesével: Füles mackó meséi: Bocsánat
4. Beszélgetés a meséről.
5. Varázsszó tanulása: Bocsánat! Megbocsátás gyakorlása- (nagy ölelés)
6. Lezárás: Füles mackó készítése festéssel, színezéssel. Az elkészült mackókból kiállítás rendezése.
Reflexió:
A megbocsátás képessége egy nagyon fontos tulajdonság, amit meg kell tanulnunk. Ha gyerekként nem tanuljuk meg, felnőttként képesek lehetünk arra, hogy hetekig, vagy akár évekig is haragudjunk arra, aki megbántott minket, pedig ez alatt az idő alatt rengeteget ártunk saját magunknak. Nem véletlen tehát, hogy a boldogságunk eléréséhez, fontos az, hogy meg tudjunk bocsátani. A gyerekek a legtöbbet a közös játékokon tudnak veszekedni, és haragudni egymásra ha nem kapják meg azt, amit szeretnének. Fontos feladatunk ebben a korban megtanítani, hogy hogyan tudnak egymással játszani, eszközöket megosztani egymással, és mi az a varázsszó, amely elsimítja az ellentéteket.
A téma feldolgozásához egy már korábban tanult témahét anyagához nyúltam vissza, az erdei állatokhoz. Az állatok érzelmileg nagyon közel állnak a gyerekekhez, így azt gondoltam, könnyebben értik majd meg a megbocsátás fontosságát.
Motivációként eldugtam az erdei állatokat a csoportszobában, amelyet nagy lelkesedéssel kerestek, majd pedig nagy örömmel találtak meg a gyerekek. A megtalált állatokról tanult dalokat, mondókákat nagy örömmel mondtuk el közösen. Ezt követően megnéztük a Füles mackó meséi sorozatból a bocsánat című mesét. Kérdésekkel segítettem a mese megértését. Megkérdeztem: kit bántott már meg valaki? Hogyan esett ez neked? Mit kell olyankor mondani ha megbántunk valakit? Tanuljuk meg ezt a varázsszót! Bocsánat!!!!! Mit teszünk ha megbocsátunk? Megöleljük a másikat. Mutassuk is meg!
Lezárásként mackókat festettünk és színeztünk, amelyből aztán kiállítást rendeztünk. A foglalkozás nagyon jó hangulatban telt.
Az egyik növendékemmel dolgoztuk fel a témát. A kulcsszavak kitalálása után meghallgattuk Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak c. számát. Mivel az A-dúr akkorddal és kapcsolódásaival foglalkozunk, könnyű volt beépíteni az órába a váltásokat. Igazi örömzenéléssel telt a gitáróra!
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Az óra egy különleges, elmélyülést igénylő beszélgetéssel indult, melynek középpontjában idézetek és bölcsességek álltak. Minden tanuló kapott egy cetlit, amelyre egy gondolatébresztő idézet volt írva a boldogságról, megbocsátásról vagy az emberi kapcsolatokról. A gyerekek elolvasták a saját idézetüket, majd megosztották, hogy milyen gondolatokat ébresztett bennük, mire emlékeztette őket, és mit éreztek vele kapcsolatban. A beszélgetés nagyon őszinte és tartalmas volt, mindenki megnyílt a maga módján, és több idézet is mélyebb beszélgetést indított el az elfogadásról, együttérzésről.
Ezután egy történetet olvastam fel nekik „A megbocsátás jele” címmel. A tanulók figyelmesen hallgatták, majd közösen megbeszéltük, milyen tanulságokat hordozott a történet. Különösen nagy hatást gyakorolt rájuk a felismerés, hogy a megbocsátás elsősorban saját magunk felszabadítása, nem pedig mások felmentése. Többen elmondták, hogy milyen érzés volt, amikor nekik bocsátottak meg, vagy amikor ők tették meg ezt a lépést valaki felé. A személyes élmények megosztása különösen meghitté tette az óra ezen részét.
Az óra zárásaként minden tanuló levelet írt – olyan személynek, akit ő bántott meg, vagy aki őt bántotta meg. Ezek a levelek nem feltétlenül kerültek elküldésre, de az írás folyamata segített a gyerekeknek rendezni érzéseiket, feldolgozni korábbi sérelmeiket, és elindulni a megbocsátás útján.
Megbocsátás
Az áprilisi boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdtük. Beszélgettünk a megbocsátásról, felidéztük azokat a sérelmeket, melyek az utóbbi időben érték a tanulókat. Összegyűjtöttük a megbocsátást kifejező szavakat, kifejezéseket. Elkészítettük a pillangókat, majd közös reptetéssel elengedték a felsorolt sérelmeket. Húsvét előtt papírtojásokat készítettünk, majd egymásnak szóló bocsánatkérő üzeneteket írtak rá. A Föld napjához kapcsolódva sétát tettünk a természetben, gyűjtöttünk szemetet, veteményeztünk. Megbeszéltük, mit tehetünk azért, hogy a Földünk még sokáig az otthonunk legyen. Megfogalmaztunk a Földhöz szóló bocsánatkérő üzeneteket is. A meleg áramlat elnevezésű feladatban nagyon jól ellazultak, érezték és továbbadták a testükön átáradó kellemes meleget. A „Mi a közös bennünk?” játékban közös tulajdonságokat kerestek egymásról, majd kézfogással kört alkottak. A kiemelt figyelemnek köszönhetően jó úton haladunk, hogy tudjanak bocsánatot kérni egymástól, valamint tudjanak megbocsátani a másiknak, ha bántás, sérelem éri őket.
Áprilisi Boldogságóránk egyike rendhagyó módon zajlott: olyan fiatal, pályakezdő kollégák látogatták meg foglalkozásunkat, akik még nem ismerték, nem találkoztak a programmal. Ezért fontos volt számomra, hogy megmutassam a programban rejlő lehetőségeket az érzelmi nevelés, az empátia fejlesztése, a megbocsátás gyakorlása területén.
A foglalkozásra való ráhangolódásként a kicsikkel a rajzasztalnál a „Bocsánat Napocská”-t rajzoltunk a hozzá tartozó versike ismétlésével. Majd a szőnyegen a „Haragom kifújom…” és a „Medve vagyok, cammogok” relaxációs gyakorlatokat követően utánzó játék segítségével azonosítottuk az arcunk és testtartásunk által kifejezett érzelmeket. A gyerekek megmutatták a többieknek, hogy érzik magukat a csoportban: minek örültek, vagy éppen mi miatt szomorkodtak, kivel kerültek konfliktusba, kitől kaptak segítséget. A „Bocsánatsoroló” játék után felelevenítettül a „Varázsszavakat”, majd a „Jön a haragmanó” szituációs játékkal gyakoroltuk azokat. A „Morgós medve és a szorgos méhecske” történetét már többször hallották, így annak dramatizálását nagyon ügyesen megoldották. Mindenki izgatottan várta a történet végét, hogy a közös tánc révén végre bekapcsolódhasson és önfeledten táncolhasson. Pihenés képen kiemeltük a történet mondanivalóját, hogy „jó azokkal barátkozni, akik maguk is mosolygósak, barátságosak”. Ennek megerősítésére többször is eljátszottuk a „Szeretetgombóc” játékot. A hangulat aztán a „Megbocsátás tánca” játékkal ért a tetőfokára, majd levezetés képen több tevékenységet is felkínáltam: asztali társasjátékot, melyben különböző érzelmeket ábrázoló arcokat kellett kirakni négy darabból; utánzós játékot, melyben a dobókockán dobott érzelem megnevezése és bemutatása volt a feladat; illetve a nagyobbak számára bee-bot segítségével az arcpárok megkeresése a méhecske programozásával volt a feladat.
A foglalkozás után a kollégák kiemelték a foglalkozás komplexitását, a téma sokoldalú feldolgozásának lehetőségét. Remélem sikerült kedvet csinálnom számukra a program alaposabb megismeréséhez és gyakorlati alkalmazásához.
Aztán a hétköznapok során kialakult konfliktusok feloldásához „jól jöttek” a varázsszavak, volt lehetőség a megbocsátás gyakorlására. Persze e mell sok vidám, boldog pillanatot is megéltünk: készültünk a húsvétra: káposzta levéllel, berzseléssel tojást festettünk, az udvaron vidám tojáskereső játékot játszottunk, és a fiúk meg is locsolták a kislányokat a húsvét előtti utolsó óvodai napon.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
A „megbocsátás” témakörrel mondhatni rendszeresen foglalkozunk, hiszen az a mindennapjaink részét képezi. Igyekeztünk jó tanácsokkal ellátni egymással a téma kapcsán. Ehhez kapcsolódóan szituációs játékokat is játszottunk.
Április hónapban sok ünnep/témanap volt: húsvét, Föld napja, anyák napja…mely lehetőséget adott kreatív feladatok megoldására. 😊