Áprilisi témánk -A megbocsátás gyakorlása
Az óra elején meghallgattuk a hónap dalát.
Aztán elolvastuk A három csibe című mesét, beszélgettünk arról, hogyan viselkedtek a szereplők.
Beszélgettünk arról, hogy miért fontos a megbocsátás, a bocsánatkérés, milyen érzések vannak az emberekben, amikor megbántják őket.
Aztán megkértem a gyerekeket, hogy idézzenek fel olyan helyzetet, amikor megbántottak, megsértettek valakit. Bocsánatkérő kártyákat készítettek nekik.
Megbocsátás
A sószobánkban a gyerekek szívesen hallgatnak mesét. Kis puffokon üldögélve, jó levegőben, átszellemülve figyelnek. Morgós medve és szorgos méhecske mese után sok gondolatuk támadt. Testtartásokat próbálgattak ki, mimikával mutatták az érzéseket, meg is fogalmazták, hogy bizonyos tulajdonságokról mit gondolnak. Egyik alkalommal megbeszéltük azt is, ki miért és kire haragudott. Nagyon elgondolkodtató kitárulkozásokat hallhattunk. Van olyan kisfiúnk aki otthon sokat veszekedik bátyjával, de ezen a napon azt mondta: „Én Péterre haragszom, mert az iskolában piszkálja a tesóm!” Van, aki édesapjára, mert nem hagyja játszani, mindig megmondja mit hogyan csináljon. Volt, aki ovistársára egy nyári élmény kapcsán és itt tettük tisztába az esetet. Gyakoroltuk a megbocsájtás formáit, és tudatosítottuk többször is, hogy a harag bennünket sebez meg, el kell engedni. Nagyon-nagyon szeretik a gyerekek Bagdy Bella dalait, önfeledt táncolásba kezdtek ismét, amikor felcsendült!
A 8. boldogságóránk témája az ,,A megbocsátás gyakorlása” feldolgozása volt. Kötetlen beszélgetés kezdeményezésével megbeszéltük, hogy kinek mi jelent a megbocsátás gyakorlása. Meglepő volt számomra, hogy a gyermekek mennyire éretten gondolkodnak a megbocsátás fogalmáról. A téma elmélyítése érdekében eljátszottuk a ,,Varázsszavas” játékot, ami nagyon elnyerte a gyermekek tetszését. Mindenki mondott egy varázsszót a társának, amivel kifejezte az aktuális érzését a választott gyermekkel kapcsolatban. Ez a játék jó volt arra, hogy lássuk milyen mélyre hatóan éltek meg egy-egy szituációt és milyen felszabaduló érzés volt számukra a megbocsátás öröme. Nagyon hasznosnak találtam ezt a havi témát sokat tanultak a gyermekek és én is.
Megemlékeztünk a „Magyar költészet” napjáról. Felolvasták az idézeteket, megbeszéltük, hogy ki milyen szituációra emlékszik ezek kapcsán az életében, majd kiválasztották kinek, melyik tetszik.
Ezután meghallgattuk a hónap dalát.
A következő alkalmon, beszélgettünk a Föld napjáról, a Húsvétról. Az életet adó bolygónk megmentése kapcsán mindenki ígéretet tett, hogyan fog tenni ezután s,, bocsánattojások ,, hátuljára le is írták, majd a két neves ünnep kapcsán ezeket az elkészített kosarában elhelyezték.
Végezetül meghallgattuk a ,, Gyűjts egy gyertyát a földért,, című dalt.
Nagyon tetszett minden napközisnek ez a téma.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
Boldogságóránkat relaxációval, énekléssel kezdtük. Beszélgetéseink alatt olyan helyzeteket idéztünk fel, ahol megbocsátottunk valakinek, egymásnak. Megbeszéltük, hogyan is kell bocsánatot kérni, és az milyen jól esik a másiknak. Hogyan kezeljük, ha valaki megbántott, vagy ha mi megbántottunk valakit. Milyen érzés a harag, a bántás, a fájdalom. Elolvastuk a tündéri bocsánat című mesét, majd a gyerekek elmondták, hogy mi történt benne. Megtanultuk a Hó oponono varázsigét, és megfejtettük, hogy ez mit is jelent. Ez a mese nagyon tetszett a gyerekeknek, többször is eljátszottuk. A négy varázsigét mindenki el tudta mondani. A foglalkozás végén varázskártyákat színeztünk, miközben a varázsszavakat mondogattuk.
Április hónap témája a megbocsátás gyakorlása volt. A foglalkozások megkezdéséhez a könyvben található mozgásos relaxációs gyakorlatok közül végeztünk néhányat. Ezt követően a szőnyegen körbe ülve meghallgatták a Tündéri bocsánat című mesét. Megbeszéltük a mese lényegét, mondanivalóját, majd beszélgettünk a témával kapcsolatosan. Többször elmondtuk a Tündérbocsánat versikét is. A varázsszavak fontosságát külön kihangsúlyoztam, és felhívtam a figyelmüket arra, hogy ezeket a szavakat minél gyakrabban használják otthon és itt az óvodában is. Az asztalhoz ülve piros sziveket készítettünk, melyet a foglalkozás végén egy varázsszó kíséretében átadtak valakinek a csoportba járó gyerekek közül.
Az áprilisi boldogságóra témája a megbocsátás volt. A foglalkozást egy ráhangoló gyakorlattal kezdtük, melyhez a Ho’oponopono meditációt használtuk Bagdi Bellától. Ez segített a tanulóknak ellazulni és ráhangolódni a témára. Ezt követően közösen beszélgettünk arról, mit jelent megbocsátani, mi történik, ha nem tudunk megbocsátani, és hogyan segíthetünk egymásnak ebben a folyamatban.
Az egyik tanulónk, aki ismeri a jelnyelvet, örömmel mutatta meg társainak a következő kifejezéseket: segítek, sajnálom, megbocsátok, engedd el. A tanulók lelkesen tanulták meg a jeleket, ami különleges élményt nyújtott mindannyiuk számára.
A foglalkozás elején a Mindfulness mondóka is elhangzott, melyet a pillanatkapitány vezetett – ez kiváló bevezetés volt a témához, és segítette a jelenlét megteremtését. A diákok aktívan és örömmel vettek részt a feladatokban.
Megismerkedtünk A morgós medve és a szorgos méhecske című mesével is. A foglalkozás végén A megbocsátás pillangói című színezőt használtuk levezetésként, mely lehetőséget adott az elmélyülésre és a téma feldolgozására.
Az április hónap témaajánlói közül többfélét is választottam. Húsvét közeledtével a „Zöld nyuszis küldetés” keretében készítettünk Kinder tojás- belsőből kiscsibéket, amikbe vetettünk zsázsa magot, így a húsvéti asztalra minden családnak került belőle.
Szintén a Kinder tojás belsőjét használtuk fel az Erősség program „Igazságcsörgő” játékához, melyet a gyerekek töltöttek meg különböző magvakkal: búza, lencse, cseresznyemag, bab.. Először én mondtam igaz, illetve hamis állításokat, majd a gyerekek is bekapcsolódtak. Nagyon jól használható a későbbiekben is, akár erre a játékra, vagy az ének- zene foglalkozásokon hangszernek.
Húsvét előtt hangolódtunk a Föld napjára, virágokat ültettünk, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért dalát, mécsesekkel a kezünkben, majd egy terítőre tettük, ami egy földrészt ábrázol, így ünnepeltük a Föld napját.
A hónap utolsó napjára még a méhek napja is megünneplésre került. Elmeséltem a Mérges mackó mesét, ujjbábokkal illusztráltam. Nagyon tetszett a gyerekeknek.
A hónap témája sok kis szeletkéből tevődött össze, azt gondolom, a legkisebbektől a nagycsoportosokig minden korosztálynak volt benne élmény.
Osztályfőnöki órán átbeszéltük a gyerekekkel, hogy kinek és mit tudunk megbocsátani. Mit jelent az a szó, hogy megbocsátás? Hogyan lehet, tudunk bocsánatot kérni? A tanulókat 3 csoportra osztottam, majd mindegyik csoport szófelhőt készített a témával kapcsolatosan.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
A megbocsátás gyakorlása
„A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időnket pocsékoljuk. …a haraggal csak magadat bünteted. …”
(Mark Twain)
1. Válaszolj a kérdésekre!
Hogyan fejlesztheti a megbocsátás a személyiségedet?
Hogyan kezeled, ha megbántottak, vagy ha megbántasz valakit?
2. Mi jut eszedbe róla?
„A megbocsátás a kulcsa mindennek, beleértve a fizikai egészséget és a lelki (mentális) gyógyulást is.”
(Bob Gass)
„Erősebb, aki megbocsát, mint aki őrzi a sérelmeit, és erősebb, aki jóvátesz, mint aki csak megbotlik.”
(Raduan Nassar)
3. Empátiajáték
4. Bocsánatkérő levél