Az óra elején felolvastam nekik a magyar költők idézeteit. Aranyosi Ervin idézete ragadta meg őket leginkább. Az egyik lánynak a megbocsájtásról az összetört szív jutott eszébe. Ennél a korosztálynál nagyon jellemző az osztálytársakkal , korosztállyal való konfrontálódások, a szerelmi csalódások.
A tanulók egy agyag szívet festettek közösen, amihez az internetről kerestek mintát. Egy fiú ötlete volt, hogy legyen összetörve a szív, ami kifejezi az érzelmi sérülést. A lányok ragaszkodtak ahhoz, hogy az összetört szív legyen összeragasztva.
Megbocsátás
Erzsébethelyi Általános Iskola
Beszélgettünk arról, hogy szoktunk hibázni, de sokszor ezt helyre is tudjuk hozni. Gyakoroltuk helyzetekben a bocsánat kérést. Utána minden gyermek készített bocsánatkérő kártyát, többet is, amelyet azután felhasználhatott otthon vagy az iskolában, ha megbántott valakit.
Relaxáció: „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” és „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga” gyakorlatok
Kezdő éneklés: Ho`oponopono
A téma bevezetése: Beszélgetés: konkrét helyzeteket, történeteket idéztünk fel – arcjátékkal mímeltük, hogy hogyan éreztük abban a helyzetben, történetben magunkat.
A téma feldolgozása:
– Varázsszőnyeg: eljátszodtuk a „Repülj velem” című dalt és közben elrepültünk Hawaii szigetre
– Ho`oponopono interaktív játék
A téma lezárása: Színezd ki a megbocsátás jelét!
Relaxáció: „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” és „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga” gyakorlatok
Kezdő éneklés: Ho`oponopono
A téma bevezetése: Beszélgetés: konkrét helyzeteket, történeteket idéztünk fel – arcjátékkal mímeltük, hogy hogyan éreztük abban a helyzetben, történetben magunkat.
A téma feldolgozása:
– Varázsszőnyeg: eljátszodtuk a „Repülj velem” című dalt és közben elrepültünk Hawaii szigetre
– Ho`oponopono interaktív játék
A téma lezárása: Színezd ki a megbocsátás jelét!
Az órát páros gyakorlattal kezdtük, majd elénekeltük a hónap dalát.
Ezután beszélgetőkör következett, melynek során mindenki elmondhatta, hogy eddigi életében milyen helyzetben tapasztalta meg, hogy a megbocsátás boldogít bennünket, utána sokkal jobban érezzük magunkat. Mindezt szépen megfogalmazták saját szavaikkal a téma bevezetésénél. A tankönyv idézeteit páros munkában értelmezték, megbeszélték.
Nagyon megható történetet ismerhettek meg a téma feldolgozása során: A megbocsátás jele címűt. A történet dramatizálása ezen az órán sem maradhatott el.
A tanulók emlékeikben kerestek olyan szituációt, mikor valakit megbántottak. Egy hozzá írt levélben kértek bocsánatot, melyet pár perc alatt fogalmaztak meg tömören.
Megbeszéltük a megbocsátás lépcsőfokait, majd szerepcserés empátiajáték, végül meditáció következett.
A korosztályból adódóan egyre több a közös élmény mellett az egyéni eltérés. Az egyik ilyen alkalommal nagyon bántóan szóltak az egyik kisfiúhoz, aki még másnap is szomorú volt a bántás miatt. Ezért körbe ültünk és először bántó szavakat mondhatott mindenki, ami saját magának is rosszul esne. Megbeszéltük, hogy az emberek lelke olyan mint egy fehér lap. Valahányszor bántó dolgot hall, meggyűrődik. Aztán kisimíthatjuk, de sosem lesz már olyan, mint azelőtt. Ezért nem szabad könnyelműen bánnunk a szavakkal. Ez után Korni középre ült, és minden kisgyerek mondott neki valami rá jellemző jó tulajdonságot. Azért szeretlek, mert….. Végül megölelgették.
Maci csoport
Elolvastuk a mesét és közben interaktívan probáltuk a feladatokat csinálni. A végén egy buborékfújót használva tartottunk egy tánc mulatságot.
A téma feldolgozását Haragos és Megbocsátó arckifejezéses mimikációs gyakorlattal kezdtük. A táblán a ,,sajnálom” szó található. Minden betűjével alkotunk egy olyan szót, ami a megbocsátásról szól. Feltűnően jól ment nekik a feladat. Körbe álltunk és aki csak szerette volna bocsánatot kért bárkitől. Meghallgattuk a hónap meséjét, majd beszélgettünk róla. A hónap dalát meghallgattuk, majd el is énekeltük. A foglalkozást meditációval zártuk
Játszottunk: akinek repült a labda, mondott egy olyan szót, ami a megbocsátás kapcsán eszébe jutott. A szavakat feljegyezte egyikük. Ezekből a szófelhő (wordart honlap) segítségével ábrát készítettek.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Ezt a témakört több részletben dolgoztuk fel az aktualitásokhoz kapcsolódóan. Beszélgetőkörrel kezdtük a foglalkozást: egymás és saját magunk pozitív és negatív tulajdonságinak megvitatásával. Kiemeltük mindenki értékét, és arról beszéltünk, hogy fogadjuk el a másikat a hibáival együtt. A költészet napjához kapcsolódóan verseket olvastunk, költőkről beszélgettünk, kiválasztottuk az osztály kedvenc versét és versillusztrációt is készítettünk szabadon választott vershez. A nyelvtörőket igyekeztünk minél gyorsabban olvasni. A Föld napjához kapcsolódóan is szuper alkotások születtek. Ehhez kapcsolódva a Föld védelméről, környezetvédelemről is beszéltünk. Kis kertes házat készítettünk, fűmagot vetettünk, a kiskertbe pedig mindenki festhetett magának kavicsot. Az alkotómunka közben Vivaldi: Tavasz c. művét hallgattuk. Végül párban is rajzoltunk.