Ezen a boldogságórán a megbocsátás erejével foglalkoztunk. Fontosnak tartom, hogy a gyerekek megtapasztalják: a megbocsátás nemcsak a másiknak szól, hanem önmagunkért is tesszük – azért, hogy a szívünk könnyebb, a lelkünk békésebb legyen.
Az óra elején egy rövid, ráhangoló meditációt vezettem, melynek címe A szív csendje volt. Megkértem a gyerekeket, hogy üljenek kényelmesen, csukják be a szemüket, és figyeljenek a légzésükre.
Ezután bevezettem a gyerekeket a ho’oponopono megbocsátási gyakorlatba. Elmagyaráztam nekik, hogy ez egy hawaii eredetű módszer, amely segít megtisztítani a bennünk felgyülemlett nehéz érzéseket. Sajnálom. Kérlek, bocsáss meg. Köszönöm. Szeretlek. Ezeket a mondatokat először együtt, majd halkan, mindenki önmagában ismételte. Megkértem őket, hogy közben gondoljanak valakire, akivel mostanában nehézséget éltek meg, vagy akár saját magukra, ha valami miatt szigorúak voltak magukkal. Láttam, ahogy a gyerekek arca ellágyul – sokan becsukott szemmel, mély átéléssel suttogták a mondatokat.
A meditáció és a ho’oponopono után beszélgettünk arról, milyen érzés, ha valaki megbánt, és milyen, amikor sikerül megbocsátani – vagy bocsánatot kérni. Fontos volt számomra, hogy kimondhassák: a megbocsátás nem azt jelenti, hogy elfelejtjük, ami történt, hanem azt, hogy elengedjük a nehéz érzéseket.
Feldogoztuk a hónap meséjét és megbeszéltük, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezhet az a személy, aki megbocsát. Megbeszéltük azt is, hogy mit jelenthet, hogy a megbocsátás az erősek erénye. Végül arra kértem őket, hogy e mondat és a megbocsátás szó köré készítsenek szófelhőt, majd készítsék el a megbocsátás virágait.
Az óra végén meghallgattuk, majd közösen énekeltük a hónap dalát.
Megbocsátás
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: A megbocsátás gyakorlása
2025. Április
Foglalkozást kezdő relaxáció: Körbe-körbe-karikába
Foglalkozás feldolgozása zenével:
1. Vivaldi – vihar: Eljátsszuk, hogy dühösek, mérgesek vagyunk. Lábunkkal nagyokat toppantunk. Mutató ujjunkkal fenyegetünk.
2. Brahms – Lullaby: Párban lassan ringatózunk a zenére, arcunk kisimul, megbocsájtó hangulatban vagyunk.
3. Vivaldi – tavasz: Vidámak vagyunk! Ugrándozunk, szökdelünk, táncolunk, mosolygunk!
Varázsszavak
Egy varázsszóval kezdem a játékot. Pl. sajnálom XY, hogy ma nem tudtam adni neked még egy almát. XY folytatja. Sajnálom ZH, hogy … a játék addig tart, míg minden gyermek sorra nem kerül.
Megtanuljuk a megbocsájtás mondókáját:
Béke, béke barátság,
összeveszni szamárság.
Többet ilyet nem teszünk,
örök barátok leszünk.
Téma lezárása: Boldogságóra munkafüzetben dolgozunk: 58, 59, 62. oldal. Végül a megbocsájtás jelének színezésével zárom a téma feldolgozását.
Az áprilisi hónap a megbocsátás jegyében zajlott. A mi kis diákjaink a Földanya megbocsátását kérték az alkotásaik elkészítése közben. Elmondták szóban, hogyan kell óvnunk a mi kis bolygónkat, hogy még nagyon sokáig megmaradjon nekünk. Kis munkájuk elkészítésével pedig kifejezték a Földanya jelképes megölelését, hogy így bocsánatot kérjenek tőle az eddigi nem megfelelő környezetvédelmi magatartásukért.
Áprilisi boldogság óra témája a megbocsájtás volt. Tanulókkal átbeszéltük miért jó megbocsátani, mit jelent maga a megbocsátás szó. Milyen érzelmeket váltanak ki belőlünk, ha megbocsátanak nekünk vagy mi gyakoroljuk a megbocsátástát. Feladatént a „pillangó reptetést” végeztük el. Mindenki megalkotta a saját megbocsátás pillangóját és az osztály ablakából elengedte mindenki a sajátját. A tanóra végén pedig elvégeztük pillanat kapitánnyal a mindfullness, azaz a tudatos jelenlét mondókát.
A megbocsátás gyakorlása
Az órára való ráhangolódásra a „Napimádás” relaxációs gyakorlatot választottam, majd meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalt. A téma bevezetését beszélgetéssel kezdtük: Vajon miért boldogíthat bennünket a megbocsátás?
A téma feldolgozásaként először elemeztük a tankönyvben található képet. Megismerkedtünk A megbocsátás jele című történettel, majd beszélgettünk a tanulságáról, továbbá a megbocsátás előnyeiről és értékeltük, milyen, ha megbocsátanak nekünk. Megfejtettük a munkafüzetben található keresztrejtvényt. Megnéztük Bagdi Bella Ho’oponopono videóját és megoldottuk a hozzá kapcsolódó feladatokat. Terveztünk a négy varázsszóból egyedi kártyákat. Közösen elkészítettük a megbocsátás erdejét és a plakátot az óra összefoglalására. Végül zenével zártuk az órát, együtt énekeltük a hónap dalát.
Előfordul, hogy néha megbántjuk egymást. Akarva-akaratlanul horzsoljuk a másikat. De ha észre vesszük azt, ami számunkra rossz, vagy azt, ha másnak rossz érzést okoztunk, az már fontos felismerés. Ha pedig ki tudjuk ezzel kapcsolatban fejezni az érzéseinket, bocsánatot tudunk kérni, meg tudunk bocsájtani, akkor jelentős lépést tettünk a felé, hogy egymás mellett elégedett életet tudjunk élni.
Ezt beszéltük meg kis elsőseimmel, játszottuk el, majd pedig elkészítettük a megbocsájtás pillangóit.
Először összegyűjtötték a gyerekek a bocsánatkérő kifejezéseket majd megmutattuk ezek nem verbális formáit. Végül magasra dobva elengedték a gyerekek a sérelmeiket.
Április hónapban foglalkoztunk néhány jeles nappal: A költészet napja, a Föld napja, Húsvét, a Méhek világnapja.
Versekkel és dalokkal is készültünk a témákhoz kapcsolódóan.
Meghallgattuk a hónap dalát is. Megnéztük a megbocsátás témában alsósoknak ajánlott mesét.
Megbocsátás hónapja témakörében, most is relaxációs gyakorlatokkal indult el a Boldogságóra: Napimádással kezdtük el a gyakorlatsort,Fújj-Fújj-széllé változtunk, aztán,,Égig érő fákká változtunk, Puha meleg fészek vagyok: átölelve magunkat érezve a békét, a nyugalmat, érezve pihent meg minden kisgyermek karja , Kitárom a virágom, mint a virág kinyíllok tártuk ki a világfelé mindkét kezünket,Tüdőtágítással folytattuk a gyakorlatsort és végül lemegy a nap lankad a kar testem pihenni akar szóra megpihentünk. Bagdi Bella Ho’oponopono c. dalát hallgattuk közösen. Beszélgetőkörünkben arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy ki az akit már megbántottak és hogyan, valamint bántottál-e már meg te másokat? A beszélgető kör alatt nézeteltérés történt két gyerkőc között és lehetőségük volt bocsánatot kérniük egymástól egy ölelés kíséretében.
Ho’ oponopono interaktív mesét dramatizáltuk el közösen. Zárókörben Harag Manóval néztünk farkasszemet és a varázsszavak használatával elűztük Harag Manót.
Csólyospálosi Általános Iskola
A Boldogságórák következő témaköre a megbocsátás volt. Először arról beszéltünk a diákokkal, hogy milyen konfliktusokat tudnak felidézni, amiknek a végén meg kellet bocsátani a másiknak. Meg is lepődtek a tanulók, hogy milyen apró dolgokért is képesek bocsánatot kérni a többiektől. Ezt követően felidézték, hogy otthon a szüleikkel milyen konfliktusok voltak a napokban. Majd elmondták, hogy hogyan oldották meg azokat.