Áprilisi témánk a megbocsátás volt.
A foglalkozáson beszélgettünk a megbocsátás szó jelentéséről, és arról, hogy kitől és miért kellett már bocsánatot kérnie. Összegyűjtöttük a bocsánatkérés szavait, majd néhány szituációs gyakorlatot is játszottunk. A Föld napjának alkalmából beszélgettünk, a környezetvédelemről is, majd környezetünk kisebb területét is megtisztítottuk.
Megbocsátás
Ezen a foglalkozáson a megbocsátás gyakorlásával foglalkoztunk. A tanulók körbe ültek, és különböző bocsánatkérő mondatokat írtak le. Ezután akinek a legtöbb mondat összegyűlt, felolvasta az általa írtakat, a többiek pedig kipipálták saját munkájukon, ha hallották azt a mondatot. Ezután a többiek azokat olvasták fel, amelyeket még nem hallottak. Ezután olyan bocsánatkérő gesztusokat írtak, amelyek szavak nélkül is érthetők. Ezt is felolvasták egymás között.
Bár az osztályban nagyon jó közösség alakult ki, mégis gyakoriak a nézeteltérések. Fontosnak tartom, hogy a tanulókban ne maradjon benne a meg nem bocsátás érzése, hiszen az egy nehézség az életükben. Hiszem, hogy a megbocsátás tanítható, gyakorolható, ezért végezzük ezeket a gyakorlatokat.
Április: A megbocsátás gyakorlása
Ebben a hónapban – a tantestület szakmai programja, a tavaszi szünet, a munkaszüneti nap miatt – egyetlen boldogságórát tudtunk tartani, a másikat a magyarórámba csempésztem bele.
1. Bevezettük a témát: Mit jelent megbocsátani? Miért az egyik legfontosabb forrása testi-lelki jóllétünknek? Hogyan fejleszti a megbocsátás a személyiségünket? …
2. A későbbiekben „A megbocsátás útja” című – valós eseményeken alapuló – film feldolgozásával mélyítettük el ismereteinket a megbocsátás mibenlétéről, megismerhettük az odáig vezető út lelki nehézségeit, és azt, hogy a másik fél megértése, a helyzet „átkeretezése” mekkora lelki tehertől szabadíthat meg valakit – a történet végigvezet a megbocsátás három lépcsőjén.
Egy kis filmismertető, -ajánló:
Egy család életében váratlan tragédia történik: az anya és kislánya halálos autóbalesetet szenvednek.
Kiderül azonban, hogy elvesztésüket két fiatal fiú gyorsulási versenye okozta, s az elkeseredett apa fájdalmában és dühében ügyvédet fogad, hogy bosszút álljon az elkövetőn.
A tárgyalások során – megismerve a tettét őszintén megbánó fiút és annak kétségbeesett szüleit – hatalmas lelki változáson megy át, „utat jár be” a főszereplő: képessé válik felülemelkedni haragján, leteszi a bosszúvágyat, vagyis képes lesz megbocsátani szerettei gyilkosának. Látva a száguldó fiatalokat, rájön, hogy többet segíthet, ha ezzel a meggondolatlan, de nem elvetemült sráccal együtt előadásokat tartanak, és elmesélik a középiskolásoknak, egyetemistáknak a történetüket, hogy okuljanak belőle.
Közben a főszereplő apa szinte teljesen megfeledkezik másik két fiáról, akik ugyanúgy szenvednek. A kisebbik – aki korábban is nélkülözte apja figyelmét – balesete döbbenti rá az apát, hogy mennyire nem mutatta ki eddig szeretetét, és arra is, hogy mennyire fontos számára gyermeke. A szeretetkapocs kellett, hogy a fiúk is „a megbocsátás útjára” lépjenek.
A megbocsátás mindkét félnek megadta az újrakezdés lehetőségét: a megmaradt kis családnak – az őket ért veszteség ellenére – a lelki békét, egymás nagyobb megbecsülését, az örömteli pillanatok mélyebb átélését, az elkövetőnek pedig megadta a lehetőséget és a hitet, hogy jobb emberré válhat.
3. A foglalkozás végén nem maradhatott el az ún. „meleg-zuhany játék”, hogy mindenki érezze, hogy ő is jó valamiben, ő is szerethető!
„Amikor megbocsátasz, a múltat már nem változtathatod meg – de befolyásolhatod a jövőt.”
(Bernard C. Meltzer)
Izsákos7.a és Mariann néni
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
A megbocsátás témakörét dolgoztuk fel. Különböző kisebb szituációk által próbáltuk a bocsánatkérés formáit, lehetőségeit bemutatni. Mindezt szavakkal, érzelmek kifejezésével, illetve metakommunikációs eszközökkel (ölelés, simogatás) gyakoroltuk.
Megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni a másiktól, és megbocsátani másoknak. A harag, mint negatív érzelem megértésére, és feloldására törekedtünk a beszélgetés során.
Àprilisban szervezzük minden évben hagyomànyosan a 3 napos erdei óvoda természetjàró programunkat, mely keretén belül a természet megújulásàra, a természet és àllatvédelem fontossàgàra hívjuk fel a figyelmüket. A program előtti héten tartottuk a fentarthatósàgi témahetet, ahol szintén a bolygónk védelmének megóvàsàra való figyelemfelhívàs volt a célunk. Itt egyik nap a szülőket is bevontuk, segítségükkel a gyerekek különböző jàtékàllomàsokra làtogathattak el (pl.: vizek, vízi élővilág megóvàsa), valamint óvodaudvarunkon több növény is elültetésre került (fàk, bokrok, viràgok).
Áprilisi témánk a megbocsátás gyakorlása, illetve a megbocsátás volt.
A foglalkozást beszélgetéssel indítottuk, a megbocsátás szó jelentéséről, saját tapasztalataikról, hogy kitől és miért kellett már bocsánatot kérnie. Összegyűjtöttük a bocsánatkérés szavait, majd néhány szituációs gyakorlatot játszottunk el a bocsánatkéréshez tartozó szavak, kifejezések felhasználásával. A Föld napjának alkalmából beszélgettünk, a környezetvédelemről, hogy mit tehetünk a Föld védelméért és miért nagyon fontos ez. Te szedd keretében intézményünk területét, és környékét tisztítottuk meg. Húsvéti ünnepek alkalmából játszóházat szerveztünk az alsós tanulók számára.
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
A foglalkozás címe: „Léggömb”
Ajánlott életkor: 4-7 éves
Osztály / Csoport: Pillangó csoport (középső – nagycsoportosok)
Tantárgy / Ismeretkör: Boldogságóra
Fő didaktikai feladatok: Előzetes tapasztalások, új ismeretközlés, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés
Tantárgyi / Foglalkozási átjárhatóság: verselés-mesélés; mozgás; ének, zene, énekes játék, gyermektánc; rajzolás, festés, mintázás;
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
Motiváció: Gyere velem kicsi rétre… c dal éneklése
Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Fújjunk lufit!” – légzőgyakorlat
A foglalkozást kezdő éneklés:
Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó…- közben kendővel simogatják magukat, ahogy fekszenek a szőnyegen (ism.)
A téma bevezetése: Bocsánatsoroló beszélgetés és szituációs gyakorlatok
A gyerekekkel közösen soroljunk fel minél több bocsánatkérő mondatot, szót. Vajon csak szavakkal lehet bocsánatot kérni? Ha nem, hogyan máshogy? Például testbeszéddel, öleléssel, apró gesztusokkal. Ötleteljünk közösen a gyerekekkel! A játék célja, hogy egymástól tanulva megtapasztaljuk, milyen sokféleképpen lehet szavakkal és szavak nélkül is bocsánatot kérni. Játsszuk el!
A téma feldolgozása: Elengedés módszerrel ismerkedés és gyakoroltatás
„Van e valakinek harag a szívébe valaki iránt?” – kérdezem
Beszélgetés a haragról bővebben. Mit okozhat nekünk? Miért érdemes elengednünk? Hogyan lehet megbocsátani?
„Léghajó” módszer megismertetése és gyakoroltatása a gyerekekkel.
A foglalkozás lezárása: A megbocsátás tánca
Kérjük meg a gyerekeket, hogy táncoljanak a zenének megfelelő hangulatban az alábbi klasszikus zenékre! A zenékkel a kiinduló problémát övező zaklatottságtól kezdve eljutunk a megbocsátást követő felszabadultságig, ezzel szemléltetve, hogyan hat ránk, ha megbocsátunk.
1.Vivaldi – tél, első tétel: zaklatottak, idegesek vagyunk. Járkáljunk gyorsan körbe-körbe, kezeinkkel teátrálisan a fejünket fogva, pörögjünk, forogjunk, közben gondterhelt arcot vágva!
2. Vivaldi – vihar: dühösek, mérgesek vagyunk. A zenére nagyokat toppantva ütemesen lépegessünk, mutatóujjunkat feltartva, kezünkkel hadonászva tegyünk fenyegető mozdulatokat a zene ritmusára, összehúzott szemöldökkel!
3.Brahms – Lullaby: kedves, lágy, engedékeny, elnéző, megbocsátó hangulatban vagyunk. Lábujjhegyen járva, lassan, lágyan ringatózva, hajladozva táncoljunk a zenére, arcunk megnyugvást tükrözzön. Öleljük meg a mellettünk állót, és ringatózzunk együtt a zene lágy ritmusára.
4. Vivaldi – tavasz: felszabadultak, önfeledtek, vidámak és gondtalanok vagyunk. Ugrándozzunk, szökelljünk könnyedén, mosolyogva! Táncoljunk, pörögjünk légiesen, a kezeinkkel is végezhetünk hullámzó, örömteli mozdulatokat. A foglalkozást záró beszélgetés: Milyen érzés most, hogy elengedtük a haragot, és helyette a szeretet, béke, öröm van? – a keletkező érzések, tapasztalások megbeszélése. A téma továbbadása: Szülőkkel beszélgetni a haragról, a megbocsátásról.
Reflexió: Fantasztikusan éreztük magunkat az órán! A gyermekek érzelmi- és erkölcsi értékrendje az év folyamán sokat változott pozitív irányban. Nagyszerű velük beszélgetni, fantáziájuk határtalan. Jól tudtam velük kapcsolódni. Öröm volt látni, ahogy a léggömbbe tették a haragjukat, (akik már ismerték a módszert, ők mondták, hogy a félelmeiket is belerakták)majd elengedték azt. Azután a helyére a szeretetet, a boldogságot, az örömöt, a békét fogadták be. A foglalkozás végén gyönyörűen megfogalmazták, jelenleg hogy érzik magukat. A legtöbben könnyűnek, gyorsabbnak, boldogabbnak. Kértem a gyerekeket, hogy otthon meséljék el, mi történt az órán, mutassák be a technikát, hogy szüleik, testvéreik is hasonlóképpen boldogabbak legyenek, mint ők. Akik átadták az információt, közülük néhányan örültek a lehetőségnek.
A bocsánatkérés, megbocsátás az egyik “legnehezebb” téma a boldogságóráink sorában. A megbocsátás dalának meghallgatása után hosszasan beszélgettünk arról kinek mit jelent ez a szó. Mikor, miért és kitől kellett már bocsánatot kérnie illetve kitől és miért kértek már bocsánatot. Mindenkinek volt legalább egy saját története a témához kapcsolódóan. Ezt követően átbeszéltük, hogyan lehet bocsánatot kérni. Eljátszottunk néhány olyan helyzetet, amikor szükség volt a “Ne haragudj”, “Bocsánatot kérek…”, “Elnézést, hogy …”, “Sajnálom, amiért…” kifejezések használatára… Bizony, még eljátszani sem volt mindig könnyű… Elkészítettük a “megbocsátás” koktéljainkat és röptettünk pillangót is, melyek messzire vitték a haragot / bosszúságot tőlünk.
“Miért fontos bocsánatot kérni? Miért bocsássunk meg másoknak? Hogyan kérjünk bocsánatot?” – fontos kérdések, amikre nem is olyan egyszerű válaszolni… Ebben a hónapban a megbocsátás volt a boldogságóráink témája. Közösen felidéztünk olyan történéseket, amikor bocsánatot kellett kérnünk a tettünkért vagy a szavainkért, illetve olyanokat is melyek során tőlünk kértek bocsánatot valamiért. Átismételtük a “varázsszavakat”, melyek segítségével megbocsátást kérhetünk, majd el is játszottunk pár szituációt, amikor szükség lehet ezekre a kifejezésekre. A megbocsátás pillangóinak segítségével pedig megszabadultunk a rossz érzéseinktől.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Megbocsátás
A 8. Boldogságóránk témája a Megbocsátás volt. Beszélgettünk a gyermekekkel arról, hogy mi is az a megbocsátás. Felidéztünk olyan helyzeteket, amikor valami rosszat tettek. Hogy kértek bocsánatot? Mi lett a történet vége? Relaxációs gyakorlatokon és Bagdi Bella táncoszenéjén kívül játékos feladatokat csináltunk a téma feldolgozásával kapcsolatban. Elbáboztam a Mackó barátság történetét. Varázsszavas és Jön a Zombi c. játékot játszottunk, bocsánatkérő mondókát tanultunk, lerajzolták azt a személyt, akire mindig számíthatnak, ha segítségre van szükségük. Megbocsátás erdejében is kalandozhattak. Mint mindig, most is ügyesen összedolgoztak a gyermekek.