Áprilisi témánk a megbocsátás gyakorlása, illetve a megbocsátás volt.
A foglalkozást beszélgetéssel indítottuk, a megbocsátás szó jelentéséről, saját tapasztalataikról, hogy kitől és miért kellett már bocsánatot kérnie. Összegyűjtöttük a bocsánatkérés szavait, majd néhány szituációs gyakorlatot játszottunk el a bocsánatkéréshez tartozó szavak, kifejezések felhasználásával. A Föld napjának alkalmából beszélgettünk, a környezetvédelemről, hogy mit tehetünk a Föld védelméért és miért nagyon fontos ez. Te szedd keretében intézményünk területét, és környékét tisztítottuk meg. Húsvéti ünnepek alkalmából játszóházat szerveztünk az alsós tanulók számára.
Megbocsátás
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
A foglalkozás címe: „Léggömb”
Ajánlott életkor: 4-7 éves
Osztály / Csoport: Pillangó csoport (középső – nagycsoportosok)
Tantárgy / Ismeretkör: Boldogságóra
Fő didaktikai feladatok: Előzetes tapasztalások, új ismeretközlés, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés
Tantárgyi / Foglalkozási átjárhatóság: verselés-mesélés; mozgás; ének, zene, énekes játék, gyermektánc; rajzolás, festés, mintázás;
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
Motiváció: Gyere velem kicsi rétre… c dal éneklése
Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Fújjunk lufit!” – légzőgyakorlat
A foglalkozást kezdő éneklés:
Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó…- közben kendővel simogatják magukat, ahogy fekszenek a szőnyegen (ism.)
A téma bevezetése: Bocsánatsoroló beszélgetés és szituációs gyakorlatok
A gyerekekkel közösen soroljunk fel minél több bocsánatkérő mondatot, szót. Vajon csak szavakkal lehet bocsánatot kérni? Ha nem, hogyan máshogy? Például testbeszéddel, öleléssel, apró gesztusokkal. Ötleteljünk közösen a gyerekekkel! A játék célja, hogy egymástól tanulva megtapasztaljuk, milyen sokféleképpen lehet szavakkal és szavak nélkül is bocsánatot kérni. Játsszuk el!
A téma feldolgozása: Elengedés módszerrel ismerkedés és gyakoroltatás
„Van e valakinek harag a szívébe valaki iránt?” – kérdezem
Beszélgetés a haragról bővebben. Mit okozhat nekünk? Miért érdemes elengednünk? Hogyan lehet megbocsátani?
„Léghajó” módszer megismertetése és gyakoroltatása a gyerekekkel.
A foglalkozás lezárása: A megbocsátás tánca
Kérjük meg a gyerekeket, hogy táncoljanak a zenének megfelelő hangulatban az alábbi klasszikus zenékre! A zenékkel a kiinduló problémát övező zaklatottságtól kezdve eljutunk a megbocsátást követő felszabadultságig, ezzel szemléltetve, hogyan hat ránk, ha megbocsátunk.
1.Vivaldi – tél, első tétel: zaklatottak, idegesek vagyunk. Járkáljunk gyorsan körbe-körbe, kezeinkkel teátrálisan a fejünket fogva, pörögjünk, forogjunk, közben gondterhelt arcot vágva!
2. Vivaldi – vihar: dühösek, mérgesek vagyunk. A zenére nagyokat toppantva ütemesen lépegessünk, mutatóujjunkat feltartva, kezünkkel hadonászva tegyünk fenyegető mozdulatokat a zene ritmusára, összehúzott szemöldökkel!
3.Brahms – Lullaby: kedves, lágy, engedékeny, elnéző, megbocsátó hangulatban vagyunk. Lábujjhegyen járva, lassan, lágyan ringatózva, hajladozva táncoljunk a zenére, arcunk megnyugvást tükrözzön. Öleljük meg a mellettünk állót, és ringatózzunk együtt a zene lágy ritmusára.
4. Vivaldi – tavasz: felszabadultak, önfeledtek, vidámak és gondtalanok vagyunk. Ugrándozzunk, szökelljünk könnyedén, mosolyogva! Táncoljunk, pörögjünk légiesen, a kezeinkkel is végezhetünk hullámzó, örömteli mozdulatokat. A foglalkozást záró beszélgetés: Milyen érzés most, hogy elengedtük a haragot, és helyette a szeretet, béke, öröm van? – a keletkező érzések, tapasztalások megbeszélése. A téma továbbadása: Szülőkkel beszélgetni a haragról, a megbocsátásról.
Reflexió: Fantasztikusan éreztük magunkat az órán! A gyermekek érzelmi- és erkölcsi értékrendje az év folyamán sokat változott pozitív irányban. Nagyszerű velük beszélgetni, fantáziájuk határtalan. Jól tudtam velük kapcsolódni. Öröm volt látni, ahogy a léggömbbe tették a haragjukat, (akik már ismerték a módszert, ők mondták, hogy a félelmeiket is belerakták)majd elengedték azt. Azután a helyére a szeretetet, a boldogságot, az örömöt, a békét fogadták be. A foglalkozás végén gyönyörűen megfogalmazták, jelenleg hogy érzik magukat. A legtöbben könnyűnek, gyorsabbnak, boldogabbnak. Kértem a gyerekeket, hogy otthon meséljék el, mi történt az órán, mutassák be a technikát, hogy szüleik, testvéreik is hasonlóképpen boldogabbak legyenek, mint ők. Akik átadták az információt, közülük néhányan örültek a lehetőségnek.
A bocsánatkérés, megbocsátás az egyik “legnehezebb” téma a boldogságóráink sorában. A megbocsátás dalának meghallgatása után hosszasan beszélgettünk arról kinek mit jelent ez a szó. Mikor, miért és kitől kellett már bocsánatot kérnie illetve kitől és miért kértek már bocsánatot. Mindenkinek volt legalább egy saját története a témához kapcsolódóan. Ezt követően átbeszéltük, hogyan lehet bocsánatot kérni. Eljátszottunk néhány olyan helyzetet, amikor szükség volt a “Ne haragudj”, “Bocsánatot kérek…”, “Elnézést, hogy …”, “Sajnálom, amiért…” kifejezések használatára… Bizony, még eljátszani sem volt mindig könnyű… Elkészítettük a “megbocsátás” koktéljainkat és röptettünk pillangót is, melyek messzire vitték a haragot / bosszúságot tőlünk.
“Miért fontos bocsánatot kérni? Miért bocsássunk meg másoknak? Hogyan kérjünk bocsánatot?” – fontos kérdések, amikre nem is olyan egyszerű válaszolni… Ebben a hónapban a megbocsátás volt a boldogságóráink témája. Közösen felidéztünk olyan történéseket, amikor bocsánatot kellett kérnünk a tettünkért vagy a szavainkért, illetve olyanokat is melyek során tőlünk kértek bocsánatot valamiért. Átismételtük a “varázsszavakat”, melyek segítségével megbocsátást kérhetünk, majd el is játszottunk pár szituációt, amikor szükség lehet ezekre a kifejezésekre. A megbocsátás pillangóinak segítségével pedig megszabadultunk a rossz érzéseinktől.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Megbocsátás
A 8. Boldogságóránk témája a Megbocsátás volt. Beszélgettünk a gyermekekkel arról, hogy mi is az a megbocsátás. Felidéztünk olyan helyzeteket, amikor valami rosszat tettek. Hogy kértek bocsánatot? Mi lett a történet vége? Relaxációs gyakorlatokon és Bagdi Bella táncoszenéjén kívül játékos feladatokat csináltunk a téma feldolgozásával kapcsolatban. Elbáboztam a Mackó barátság történetét. Varázsszavas és Jön a Zombi c. játékot játszottunk, bocsánatkérő mondókát tanultunk, lerajzolták azt a személyt, akire mindig számíthatnak, ha segítségre van szükségük. Megbocsátás erdejében is kalandozhattak. Mint mindig, most is ügyesen összedolgoztak a gyermekek.
Áprilisi foglalkozásunkat is relaxációval kezdtük. Ezután felolvastam a három csibe történetét, megbeszéltük és fel is vázolták a mese történéseit, kit milyen sérelem ért. Megbeszéltük hogy a megbocsátás es a hála együtt a boldogsághoz vezet.
Lerajzolta mindenki a kedvenc jelenetét a meséből. Elmondták kinek mikor kellett bocsánatot kérnie, mikor kellett megbocsájtani akár valami apróság miatt is. Játszottunk szituációs játékokat, amin nagyon jól szórakoztak a gyerekek.
Az óra végén zenét hallgattunk, Bagdi Bella: Ho’oponopono c. dalát.
Áprilisi boldogságóránk témája a megbocsátás. Az órát beszélgetéssel kezdtük. Arról kérdeztem a gyerekeket, hogy mit jelent az a szó megbocsátani. Hogyan kérhetünk bocsánatot? Hogyan érezzük magunkat, ha bocsánatot kérünk?
Ezután szófelhőt készítettünk a megbocsátáshoz kapcsolódó szavakkal.
Majd egy papírszívre ráírták ezeket a szavakat, melyet kitettünk a faliújságra.
Varázsszőnyegünkön elindultunk a megbocsátás erdejébe. Miután elmeséltem a Tündéri bocsánat című mesét, .aki szeretett volna, beszélt arról,hogy ő kit bántott már meg és őt ki bántotta meg. Kiemeltem az érzést, ami a megbocsájtáshoz társul és ezzel a jó érzéssel a szívünkben körbe álltunk. Elindítottam egy ölelést az egyik irányba és körbejárva vissza érkezett hozzám. A kérdésre, hogy-Ki érezte jól magát ölelés közben?-egy kisgyerek kivételével mindenki feltette a kezét.
Áprilisi témánk a megbocsátás, illetve a megbocsátás gyakorlása volt. A bevezető beszélgetés során megpróbáltuk meghatározni, hogy mit is jelent a megbocsátás, miért nehéz olykor bocsánatot kérni és megbocsátani a velünk történt sérelmeket. A téma sok sebet feltépett a gyerekeknél, amit a beszélgetés során megbeszéltünk, megvitattunk és megpróbáltunk helyre tenni. Volt, olyan tanuló, akinek nem esett nehezére bocsánatot kérni, de volt olyan tanuló is, akinek elsőre nem is ment. Végigvettük, ki hogyan kezd a bocsánatkéréshez, milyen lépéseket tesz a másik felé. Segítségül hívtuk a program által ajánlott “A bocsánatkérés öt nyelve” nevezetű, a bocsánatkérést segítő, kifejező mondatokat. Próbáltam tudatosítani a tanulókban, hogy az első fontos dolog, hogy egyáltalán észre vegyük, azt, ha valakit megbántottunk. A bocsánatkérésünk legyen őszinte! A gyerekek legyenek bátrak, ha bocsánatot kell kérniük! A megbocsátás jegyében elkészítették a saját bocsánatkérő pillangójukat, amiket el is engedtünk a magasból, elengedvén a korábbi sérelmeiket. A program által ajánlott jeles napok közül A méhek napját dolgoztuk fel, melyet április 30-án ünneplünk.
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Húsvétra várva hímes tojásokat rajzoltunk. Föld napjára hangolódva beszélgettünk arról, hogyan védhetjük Földünket, mit tehetünk azért, hogy jobbá tegyük környezetünket. A tojások hátoldalára ígéreteket fogalmaztunk meg, bocsánatot kértünk a Földtől helytelen viselkedésünkért. Majd készítettünk egy tavaszi fát, melyre ráhelyeztük a tojásokat.