E havi Boldogságórás témánk a Megbocsátás volt. Megbocsátani nem mindig olyan könnyű, még nekünk felnőtteknek is nehezen megy időnként. A megbocsátást egy szálló pitypanggal ábrázoltuk a gyerekekkel. A kisebbek ujjal festették meg a repülő bolyhokat, míg a nagyobbak már ecset segítségével tették ezt. Az iskolába készülő gyerekek az egész képet önállóan készítették el.
Megbocsátás
A megbocsátás témakörében felelevenítettük, hogy milyen konfliktusok voltak az osztályban, ezeket hogyan oldottuk meg. Jelenleg kiben milyen sérelem van valaki iránt, hogyan lehet a megbocsátást gyakorolni úgy, hogy a másik felé azt kimutassuk.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Áprilisban a Morgós medve és a Szorgos Méhecske történetével ismerkedtek meg a gyerekek. Tetszett nekik, közben megbeszélgettük az egyes részek tanulságát, ok-okozati viszonyait, és mozogtunk-táncoltunk is. Ügyesen feleltek a kérdésekre. A történet végén saját élményeiket mesélhették el társaiknak, valamint hogy számukra mit is jelent a megbocsátás. Természetesen ilyenkor Csupaszív is mindig a körükben van, akitől a foglalkozás végén mindenki egyesével elköszönt. Ezt követően méhecskék színezése közben, tovább beszélgettünk a megbocsátás témájáról.
Holokauszt 80.évi emlékév nemzetközi oktató projektében vettem részt a 7.b osztállyal. Online izraeli bejelentkezéssel Yad Vashem Intézetből.
Mikor lehet megbocsátani?
Milyen bűn a megbocsájthatatlan?
Az iskola körül sétálva közösen is gyűjtöttük a természet kincseit, de a gyerekek otthonról is hoztak be bogyókat, virágokat, terméseket, gallyacskákat. Többféle ötletünk is volt, szavazással döntöttünk a „Tavasztündér” mellett. Mivel azon a délutánon 3 osztály is Land Art képeket készített, megnéztük egymás munkáját és közösen énekeltünk a természetről szóló dalokat.
A megbocsátás témakör feldolgozását a „haragom kifújom” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük. Majd felidéztünk helyzeteket, amikor mérgesek voltak valakire vagy megbántottnak érezték magukat. Mindenki tudott olyat mondani, amikor barátjuk vagy csoporttársuk bosszúságot okozott vagy azzal, hogy kielőzte a sorban vagy nem kapott meg valamit, amivel játszani szeretett volna. Kértük, hogy mondjanak róla egy jó tulajdonságot is. Kiderült, hogy a bosszúság mellett jó érzéseket is tudtak egymásnak okozni. Kérdeztük, hogy tudják-e mi a megbocsátás, szerintük az, hogy már nem haragszunk a társunkra. Boldog Dóra elmesélte a Tündéri bocsánat c. mesét, majd végezetül Add tovább a szívet játékot játszottunk a tündérek mondókájával. Választani kellett valakit, akit esetleg megbántottak, de szeretnék, ha megbocsátana nekik és annak adhatták a piros papír szíveket. Tündéreket festhettek levezetésnek.
Egy másik alkalommal olyan helyzeteket idéztünk fel a beszélgető körben, amikor ők tettek rosszat társukkal és vissza kellett gondolniuk, milyen volt a megbocsátásra várni, hogyan kértek bocsánatot. Megállapítottuk, hogy sokáig tudunk sértődöttek is lenni, ezért elővettük a bábparavánt és az állat bábokat, majd elmeséltük a sértődött süni meséjét. A mese végén megbeszéltük a varázsszavakat, amikkel bocsánatot lehet kérni, majd a bábokat megsimogathatták és kedvük szerint eljátszhatták a saját történetüket.
A játékos gyakorlatok mindig nagy örömet váltanak ki a gyerekekből, bármely óráról legyen is szó. Az ötletes nyelvtörők tetszettek a tanulóknak. Gyakorlás és értelmezés után előbb eljátszottuk őket, amiket fel kellett ismerni a többieknek. Aki először jelentkezett felismerésre, neki a megfelelő nyelvtörőt kellett elmondania minél gyorsabban. Ebből nagyon vicces szituációk alakultak ki. Aztán vitaköröket hoztunk létre annak eldöntésére, hol van szükség a megbocsájtás gyakorlására. A gyerekek ügyesen érveltek, remek óra kerekedett.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A foglalkozást „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” relaxációval kezdtük. Megbeszéltük, hogy hogyan kezeljük, ha megbántottak, vagy ha megbántottunk valakit?! Visszacsatolásként a megküzdési stratégiákhoz megbeszéltük, hogy milyen érzelmeket vált ki belőlünk, ha megbántunk valakit, illetve minket és milyen az ha békességben együtt játszunk. Labdák és lufik segítségével, melyeken mosolygós és szomorú arcok voltak mindenki mesélt, hogy mit érez ilyen esetekben, illetve mesélhettek a gyerekek ezzel kapcsolatos történeteket, amik velük is megtörténtek. A foglalkozást nagy ölelésekkel zártuk, mindenki megölelt mindenkit, hiszen ez a megbocsátás egyik jele.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A hónap témája, a megbocsátás kapcsán beszélgettünk arról, hogy mit is jelent valójában a megbocsátás. Megbeszéltük, hogy „nem felejtés, hiszen az átélt fájdalom erős emlékké válik, és ez segít is bennünket egy következő negatív esemény elkerülésében, nem elnézés, hiszen fontos szembenéznünk azzal, ha valaki erkölcsileg nem helyes tettet hajt végre, vagy akár, ha mi magunk olyan döntést hozunk, amivel magunkat vagy másokat megbántunk, nem mentegetés, hiszen mindenkinek döntési szabadsága van a tetteire vonatkozóan, és érdemes ezzel a kompetenciával és felelősséggel felruháznunk egymást.”
Mindennapjaink része, hogy különböző élethelyzetekben, kapcsolatainkban megbántottnak, sértettnek érezzük magunkat. Amikor megbocsátunk, az mind a mentális, mind a fizikai egészségre pozitív hatással van.
Azonban nem csak az emberek közötti kapcsolatok esetén beszélhetünk a megbocsátásról.
Ebben a hónapban van a Föld Nemzetközi Világnapja is. Minden év április 22-én ünnepeljük, emlékeztetve magunkat arra, hogy a Föld az egyetlen hely, ahol élhetünk, és hogy Földünk sebezhető. Az emberi gondatlanság az elmúlt évtizedek alatt a végletekig kihasználta Földünket. Ennek ellenére a bolygónk a megannyi őt ért káros cselekvésünket megbocsátja nekünk, újra és újra ellát bennünket a létezéshez szükséges javakkal.. Nagyon fontos tudatosítani, hogy közös a felelősségünk a Föld megóvásáért, és mindenki tud tenni érte. Minden szervezett és nagy környezetvédelmi kampány (és nagyvállalati döntés) mellett az egyén apró döntésein és pozitív változtatásain is ott a fókusz.
A havi feladatainkat is e köré csoportosítottuk. A témák közül a Föld napi LandArt alkotást választottuk.