A mai témánk a megbocsátás gyakorlása, ami nem könnyű feladat sosem, bár a szituáció mélységétől függ. A gyerekek érzik, amikor megbántják társukat , de segíteni és biztatni kell őket arra higy ne tartsák magukban a haragot. A mese tartalma is jó erkölcsi útmutatást adott. A kérdések szintén ezt érzékeltették. A nyomatékosítás kapcsán énekeltük a Ho’oponopono dalt, színeztünk és játszottunk is. A varázsigét nagyon sokszor elmondtuk: sajnálom, kérlek bocsáss meg- köszönöm.
Megbocsátás
A Megbocsátás témakörében a gyerekekkel beszélgetünk az őket ért sérelmekről, egymást bántani nem jó cselekedett, milyen érzéseket vált ki a másik gyermekben, felnőttben. A 4 Varázsszót- Sajnálom, Bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek – beszéltük meg, illetve hogy milyen helyzetben, mivel lehet még megbocsátani. Beszéltünk arról is, hogy a harag, düh hosszú távon a lelki és testi egészségünket is befolyásolja, ezért fontos a megbocsátás magunknak és másoknak is. Az órát a Varázsigék számmal zártuk, táncoltunk és énekeltünk.
Az április hónapban még beszéltünk a gyerekekkel a méhek szerepéről, méhek munkájáról a természetben, és újrahasznosított anyagokból méhkaptárt készítettek a gyerekek.
A három pillangó című mesét már jól ismerik a gyerekek, ezért alkalmas arra, hogy egy kicsit tovább gondoljuk, megvizsgáljuk.
Témahetünkön (Pillangók és a kert lakói) több drámajátékot játszottunk: voltunk pillangók és voltunk tulipánok. Eljátszottuk: az esőben hogyan érezhették magukat a virágok; hogyan érezték magukat a pillangók; Milyen érzés lehetett, amikor nem tudtak a házukba bejutni? Megjelenítettük a különböző érzelmeket.
Fogas kérdés volt, hogy a virágok miért nem engedték be mindhárom pillangót …
– Gonoszok voltak a virágok … – az azonnali válasz ez volt.
– Biztos? Miből gondolod? Lehetett más oka is?
Egy pillanatra mindenki megállt, komoly kérdés volt ez. Végül érkeztek válaszok:
– Azért nem engedték be az összes pillangót, mert a kelyhük belül vizessé vált volna.
– A három pillangó együtt nem fért volna be egy virág kelyhébe.
Újabb nehéz kérdések következtek:
– Rendben van-e az, ahogyan a virágok elküldték a pillangókat? Szép volt? Jó volt?
– Hogyan mondhatták volna másképp?
Nehezen fogalmazták meg a gyerekek, hogyan lehet az elutasítást elmondani úgy, hogy a másik megértse az okokat, de végül sikerült. Talán korai volt még idáig eljutni, mégis azt gondolom, hogy nehéz helyzetekben a nézőpontváltás segíthet a megértésben, a megbocsátásban.
Arra a kérdésre, hogy a pillangók miért akartak inkább együtt maradni, gyorsan megérkeztek a válaszok:
– Hárman barátok voltak, azért akartak együtt marani.
– Szerették egymást.
Lezárásként pillangókká váltunk, zenére táncoltunk, megszárítottuk a szárnyunkat a meleg napsütésben. Vidáman, felszabadultan zártuk heti témánkat.
Ebben a hónapban a Boldogságórát a munkafüzetben lévő idézetekkel kezdtük. Minden tanuló húzott egyet, aki kedvet érzett hozzá, felolvasta, megvitattuk mondanivalójukat, az idézetekkel kapcsolatos gondolataikat, majd közösen kitalálták, mi is lehet a hónap témája. Sok jó ötletük volt diákjaimnak, de a megbocsátás szó nem jutott eszükbe.
Ezt követően felolvastam nekik ‘A megbocsátás jele’ című történetet. A végét nekik kellett kitalálniuk. A többség sejtette, hogy „happy end”-re végződik, de az egész fát borító szalagokra nem számítottak.
Ezután a munkafüzet segítségével megbeszéltük, hogy mit is jelent valójában a megbocsátás, végül az óra befejezéseként rövid bocsánatkérő levelet írtak egy általuk választott osztálytársuknak, akit a tanév során valamiért megbántottak.
Érzéseik megfogalmazása még mindig nehézkes többségük számára, de mindannyijukat jól eső érzés töltötte el a levél megírása után.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Meghallgattuk a klasszikus zenéket a gyerekekkel, és először megbeszéltük, hogy ezek a zenék, amit hallottak milyen érzéseket váltottak ki belőlük. (düh, szomorúság, öröm, bohóckodás, vidámság,) Zenének megfelelő hangulatban táncolhattak, mozoghattak.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Meghallgattuk a klasszikus zenéket a gyerekekkel, és először megbeszéltük, hogy ezek a zenék, amit hallottak milyen érzéseket váltottak ki belőlük. (düh, szomorúság, öröm, bohóckodás, vidámság,) Zenének megfelelő hangulatban táncolhattak, mozoghattak.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Meghallgattuk a klasszikus zenéket a gyerekekkel, és először megbeszéltük, hogy ezek a zenék, amit hallottak milyen érzéseket váltottak ki belőlük. (düh, szomorúság, öröm, bohóckodás, vidámság,) Zenének megfelelő hangulatban táncolhattak, mozoghattak.
Áprilisban a megbocsátás fontosságával foglalkoztunk.
Megtanultuk, hogy ha nem bocsátunk meg, sok rossz érzés – harag, szomorúság, düh – maradhat bennünk, ami nemcsak a lelkünket, hanem a testünket is bántja.
Szerencsére a megbocsátást lehet tanulni!
Fontos, hogy figyeljünk egymás érzéseire, próbáljuk megérteni a másikat, és gyakoroljuk az együttérzést.
A tanultakat egy kedves mesével is megerősítettük:
Lili és Anna barátsága című történetben Lili véletlenül megütötte Annát a labdával, de őszinte bocsánatkéréssel sikerült helyrehozni a barátságukat.
A mese tanulsága: ha megbántjuk a barátunkat, egy őszinte bocsánatkérés megmentheti, sőt még szorosabbá is teheti a kapcsolatot.
Végül elkészítettük a megbocsátás pillangóit:
Kétféle méretű lepkét színeztek ki a gyerekek, minden nehéz emlékhez választottak egy kisebb vagy nagyobb pillangót – aszerint, hogy mennyire érezték súlyosnak az adott sérelmet.
Így szimbolikusan „elengedték” a rossz érzéseket, és könnyebb szívvel zártuk a foglalkozást.
Megbocsátás gyakorlása
Fontosnak éreztük megbeszélni, hogy mért jó, ha megbocsátunk valakinek és mért szükséges bocsánatot kérnünk másoktól.
Hogyan tegyük meg ezt a gesztust a másik felé, mért kell a lelkünknek a megbocsátás, elengedés?
Milyen érzések kerítenek hatalmukba, ha bocsánatot kérünk valakitől, illetve, ha megbocsátunk valakinek? Mért leszünk boldogabbak ha megtesszük ezeket?
Bocsánatleveleket készítettünk. Egy megbocsátás és egy bocsánatkérés a múltat felidézve és elengedve a fájó gondolatokat, sérelmeket.
A megbocsájtás az egyik legfontosabb egészség – és lélekvédő témakör. Nagyon rossz haragos szívvel élni. Igaz- hamis állításokkal kezdtük a foglalkozást, majd szituációs játékokkal vizsgáltuk, ki mit bocsát meg könnyen. Elmondtam a Tündéri bocsánat című mesét. Utána csónakot úsztattunk, a gyerekek elmondták a rossz tulajdonságaikat majd a csónakkal elúsztatták. A legvégén egy “szélvihar” elvitte a sok rossz tulajdonságot. Ezt követően szívet adtak egymásnak a gyerekek, ki miért szereti azt, akinek a szívet adta. Nagyon elégedetten zártuk a mai témát, annak feldolgozását!