3/a – 3/b Plakát készítés
Megbocsátás
Idén az a megtiszteltetés ért minket, hogy az 1848-as forradalom megemlékezését Kaposvár városának mutathattuk be.
A megbocsátás gyakorlása óvodáskorban, különösen a 6-7 éves gyermekeknél, alapvető szerepet játszik az érzelmi intelligencia fejlődésében. Ebben az életkorban a gyerekek már képesek felismerni mások érzéseit, és megtanulhatják, hogy a sérelmek megbeszélhetők és feloldhatók. A megbocsátás magját úgy lehet elültetni bennük, ha következetesen példát mutatunk, és bátorítjuk őket arra, hogy kimondják érzéseiket: „Megbántottál, de megbocsátok.” A csoportunkban nagy hangsúlyt fektetünk az érzések, érzelmek szóbeli kifejezésére, mindennapunk része a békülőfal, ami arra szolgál, hogy vita, sérelem esetén oda tudnak menni és most már önállóan megbeszélik a konfliktusuk forrását … és kibékülnek.
Szerepjátékainkban nem csak beszélünk a megbocsátásról, hanem modellezzük is azt a mindennapi helyzetekben.
Játékos formában különböző drámajátékokkal gyakoroljuk a megbocsátást, a gyerekek kitalált konfliktusokat játszanak el, majd közösen keresnek megoldást. Ehhez segítségül hívtuk, Boldog Dórát, Nórát és Flórát is. Az ő bőrükbe bújva sokkal könnyebben nyíltak meg a játszó gyerekek.
Hooponopono – Sajnálom! Kérlek bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek! – varázsszavakat már jól ismerik a gyerekek.
Drámajátékunk végén egy vezetett meditációs hanganyagot hallgattunk meg – amit másnap is kértek, mert nagyon tetszett nekik, hogy kitörölhetjük a gondolatainkból a bánatot, szomorúságot.
A kitalált történetek is segítenek nekünk a mindennapokban: olyan kitalált történeteket mesélek el a gyerekeknek, ahol a főszereplő megbánt valakit, de tanul a hibájából és bocsánatot kér. Ezeket követően megbeszélem a gyerekekkel, mit éreztek a szereplők, és ők mit tennének hasonló helyzetben. A rendszeres beszélgetések, érzések kifejezése, valamint az empátia fejlesztése révén a megbocsátás fokozatosan beépül a gyermekek gondolkodásába, és képesek lesznek azt önállóan is gyakorolni.
Zajzoni Rab István középiskola
A mese elolvasása és megbeszélése után a gyakorlatoknak örvendtek a gyerekek.
Ezután elkészültek a csodálatos megbocsájtó pillangók.
Vörösmarty M. Általános Iskola
Varázsszavakat tanultunk, a legnehezebb szavakat a világon
Sajnálom
Bocsáss meg
Köszönöm
Igazad van
Segítek neked
A gyerekek végiggondolták kinek “tartoznak egy köszönömmel
Bocsánatkéréssel
És ki is mondták a szavakat.
A foglalkozást kezdő relaxáció előzte meg: „Repül a madár, szárnyalás száll, mert szabad madár.”
Meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono dalát.
Felolvastam Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat meséjét. Megbeszéltük: hogy ki mit tenne, ha lenne varázspálcája. Ha valakit megbántunk, akkor mit kell tennünk, mit mondunk neki.
Elbáboztam Ferenczei Éva meséjét. Megbeszéltük süni viselkedését.
A kedvenc szereplőjüket elkészítették gyurmából.
A Boldogság várunknak a nyolcadik lépcsőfokára felrajzoltuk a megbocsátás jelét.
A zárókörben mindenki elmondta, hogy miért fontos megbocsátani.
A téma megnevezése szinte a mindennapjaink része, hiszen gyakran fordul elő olyan szituáció, miután bocsánatot illik kérni a kis társától.
Megbeszéltük, hogy a varázsszavak, mint például „Sajnálom, Ne haragudj, Köszönöm, Bocsának” milyen erővel bírnak és mekkora jelentőségük van.
A gyermekek már jól megszokták, hogy egy ráhangoló dallal kezdjük a boldogságóránkat.
Egy színezővel és hozzá kapcsolódó mondókával vezettem át tevékenységbe a ráhangolódás szakaszát. Meghalltatták a kis mondókát:” Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz…”, ami annyira tetszett a gyermekeknek, hogy többször kellett elismételni nekik.
Felidéztünk szituációkat, amikor valakit megbántott a társa. Egy piros szív szimbolizálta a gyermekek lelkét, melyre ceruzával „firkáltunk” egy fekete foltot. Így éreztettem velük, hogy ez a folyamat történik, ha megbántanak minket, de ha bocsánatot kérnek tőlünk, akkor kitudjuk radírozni a foltot, és tulajdonképpen megtudunk bocsátani a másiknak.
Lerajzoltuk milyen érzelmeket mutatunk, ha szomorúak vagyunk és, amikor boldogok vagyunk. Így működik a megbocsátás folyamata.
Levezetésképp a bocsánatkérés, megbocsátás nonverbális típusait mutatták meg a gyermekek, miszerint simogatással, öleléssel is lehet bocsánatot kérni és a megbocsátani is.
A mai órán a gyerekek először egy tanmesét hallhattak a megbocsátásról. Kezdetben csoportosan majd közösen is megbeszéltük a mese tanulságait. A gyerekekkel meghallgattuk és megtanultuk Pintér Béla: Homokba írva c. dalát. A gyerekek a szöveget közben olvashatták az interaktív tábláról, ezzel segítve a tanulást. Ezt követte a közös éneklés, majd kiszínezték a megbocsátás pillangóit, melyeket az osztályteremben különféle helyeken helyzetek el. Megbeszéltük, hogy ha valaki bocsánatot kér tőlük az osztályból, neki levehet és átnyúthat egy pllangót a bocsánatkérés elfogadásaképpen.
Márciusi boldogságórás beszámolónkat ismét a naptárat követve szeretnénk elmesélni. Március elején a Nemzeti Faültetés Napjához kapcsolódva, mi is ültettünk egy fát iskolaudvarunkon. A növények fejlődésének nyomon követése, gondozása olyan nagy örömet okozott, hogy paprikamagokat is ültettünk, remélve, hogy palántaként kikelnek.
Fiaink teljes meglepetést okozva köszöntöttek minket, nőket, a Nemzetközi Nőnapon.
A következő közös iskolai program március 15-ének megünneplése, melyet mi egy mini projekt keretén belül dolgoztuk fel.
A rákövetkező hetet az alvás világnapjával kezdtük, s egész nap a pizsamáinkban lófráltunk. Több relaxációs gyakorlatot is köztük, a színes légzést is kipróbáltuk.
A boldogság világnapján boldogság pontot alakítottunk ki. Vigasztaltuk, aki szomorúnak érezte magát. Boldogság mesét írtunk a fekete felhőtől megszabaduló medvéről. Közösen alkottunk egy boldogságmondókát is. Örömkereső nagyítókkal kerestük közvetlen környezetünkben a szépet. Megismertük és feldolgoztuk Az öröm forrása történet.
Az erősségek közül a kedvesség állt a középpontban. A mondóka mellett a növényfigyelési napló és a gólya viszi a fiát játékot játszottuk. Egyszerű kör és háromszög formából remek rajzokat kerekítettünk. Akadálypályát építve jutottunk be a termünkbe. Egymásnak az értéklabda játékkal kedveskedtünk. A szépség csodálatát a nagyítós séta és egy újabb mondóka mellett a szabad örömtánc tette teljessé.
A hónap legösszetettebb, legszerteágazóbban feldolgozott témája a víz volt a Happy hét kapcsán. Alkottunk vízcseppeket lisztel töltött lufikból, papírból, melyeket felhőkre fűztünk, rák fejdíszeket, mozgó cápákat, halakat, virágos vízfestéses képeket. Berendeztünk egy víz bárt, ahol a vízivási szokásokat a saját magunk által dekorált poharakból gyakoroltuk. A folyosón egy ideiglenes víz adagolót üzemeltettünk. Kísérleteztünk a vízzel, megismerkedtünk az űrmértékekkel. Írás és matematika órán és társasjáték szakkörön is ehhez a témához passzoló feladatokat oldottunk meg. Megismertük a víz körforgását, a gleccserek jelentőségét, a koccintás történetét. S egy rekordkísérletben való részvétellel zártuk a témahetet.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
2024
Április a megbocsájtás hónapja.
A gyerekekkel sokat beszélgetünk arról, hogy ha megbántunk valakit, akkor bocsánatot kell kérni, mert nem jó érzés haragban lenni.
Viszont, ha minket bántottak meg, és elnézést kérnek, akkor nekünk is meg kell bocsájtanunk. Senkivel nem jó haragban lenni, így lehetünk igazán boldogok.
Foglalkozást kezdő relaxáció: „Az én hangom” játék (ezt nagyon élvezték a gyerekek, mert mindenki szereti hallatni a hangját, főleg hangosan).
– Ezután elmeséltem nekik a Só című mesét. A mese tanulsága, hogy ha valakit megbántunk, tudjunk bocsánatot kérni, és őszintén örülni a másik társaságának, mint a király, amikor rátalált a legkisebb (elkergetett) lányára.
– Beszélgettünk arról, hogy- Kire haragszol, vagy haragudtál már? Meg tudtál- e bocsájtani, és az milyen érzés volt neked?
– Eljátszottuk azt a szituációt, amikor valakit megbántottunk, és bocsánatot kell kérni. Hogyan teszed?
– Megoldottuk a megbocsájtás erdejében a szív fa feladatot.
Végül meghallgattuk a Ho’oponopono című dalt többször is (már ismerték a gyerekek).