A megbocsátás gyakorlása minden nap szükséges életünk különböző területein. A gyerekeink is ismerik ennek a jelentését, tudnak bocsánatot kérni, és ez nagyon fontos számukra. A mese meghallgatása nagyon mély nyomot hagyott bennük, tátott szájjal hallgatták, és a végén átbeszéltük, szerepjátékkal mélyítettük el az abban megismert tudást, és viselkedésmintákat.
Megbocsátás
Bocsánat kérés, Megbocsájtás
A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsájtás. Megbocsájtani annyi tesz, mint elfogadni a másik emberben lakozó értékeket még akkor is, ha helytelen cselekedetét elítéljük.
Hogyan tudjuk kezelni, ha valaki megbántott minket vagy ha mi bántunk meg másokat.
Fontos, hogy hagyjunk magunknak időt, a másiknak pedig időt arra, hogy haragra. A harag nem szűnik meg attól, ha elmondunk egy szót. Nem elég csak kimondani úgyis kell éreznünk, hogy megbántuk amit tettünk vagy mondtunk.
A foglalkozást egy relaxációval kezdjük: „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” A mondókára a tele tüdőt halható fújással ürítjük ki, amíg levegő kitart, közben a szőnyegen jó erős nyújtózással előrekúszunk a törzsünkkel. Majd pedig nagy levegőt veszünk és kifújuk.
Bagdi Bella: Ho’ oponopono dal meghallgatása.
Téma feldolgozása mesével. Beck Andrea A Titoktündér : Barátság és békítőpor
A mesével a gyerekek mindennapjában elforduló konfliktust dolgozz fel a mibe a gyerekek teljesen beletud helyezkedni.
Mese után elkészítettük a saját hangulat üvegünket, melyen keresztül megnéztük, hogy ha abban a pillanatban éppen kavarognak bennünk az érzelmek, de hagyunk egy kis időt akkor ahogy az üvegben a csillámpor úgy a belsőnkben dúló harag is szépen lecsillapodik és a víz kitisztul ahogy az érzelmeink is.
A gyerekeknek 5. osztályos koruktól vagyok az osztályfőnökük. Nem rég a kezembe akadt az 5. és 6. osztályban készült mappájuk, melyekben minden fontos dolog össze van gyűjtve az adott évfolyamra vonatkozóan. A gyerekeknek felolvastam, hogy az előző években milyen osztályon belüli vitákat kellett megbeszélnünk. Nagyon sokat nevettünk és néha meg is lepődtünk. Feljöttek olyan dolgok is, amelyek a gyerekek már el is felejtetettek, például, hogy ki- kivel veszett össze és miért. Ehhez kapcsolódva dolgoztuk fel ezt a témakört.
Boldogságóra keretein belül a magbocsájtás témakörét beszéltük át, ahol a gyermekek megismerkedhettek a bocsánatkérés és megbocsájtás erejével. Elsődleges célja az hogy felismerjék, a harag elengedésével nemcsak másokat, hanem saját magukat is megnyugtathatják. Játékos formában, különböző szituációk segítségével gyakoroltuk a bocsánatkérés formáit. A foglalkozás végén a gyermekek szívecskéket készíthettek a barátaiknak amit nagy szeretettel adtak át számukra, ezzel is kedveskedve számukra. A gyermekek nyitottan és együttműködően vettek részt a foglalkozásban. Sokan saját példát is hoztak, és néhányan a nap folyamán spontán is alkalmazták a megbeszélt bocsánatkérő kifejezéseket.
Áprilisi témánk a megbocsátás volt.
A foglalkozáson beszélgettünk a megbocsátás szó jelentéséről, és arról, hogy kitől és miért kellett már bocsánatot kérnie. Összegyűjtöttük a bocsánatkérés szavait, majd néhány szituációs gyakorlatot is játszottunk. A Föld napjának alkalmából beszélgettünk, a környezetvédelemről is, majd környezetünk kisebb területét is megtisztítottuk.
Ezen a foglalkozáson a megbocsátás gyakorlásával foglalkoztunk. A tanulók körbe ültek, és különböző bocsánatkérő mondatokat írtak le. Ezután akinek a legtöbb mondat összegyűlt, felolvasta az általa írtakat, a többiek pedig kipipálták saját munkájukon, ha hallották azt a mondatot. Ezután a többiek azokat olvasták fel, amelyeket még nem hallottak. Ezután olyan bocsánatkérő gesztusokat írtak, amelyek szavak nélkül is érthetők. Ezt is felolvasták egymás között.
Bár az osztályban nagyon jó közösség alakult ki, mégis gyakoriak a nézeteltérések. Fontosnak tartom, hogy a tanulókban ne maradjon benne a meg nem bocsátás érzése, hiszen az egy nehézség az életükben. Hiszem, hogy a megbocsátás tanítható, gyakorolható, ezért végezzük ezeket a gyakorlatokat.
Április: A megbocsátás gyakorlása
Ebben a hónapban – a tantestület szakmai programja, a tavaszi szünet, a munkaszüneti nap miatt – egyetlen boldogságórát tudtunk tartani, a másikat a magyarórámba csempésztem bele.
1. Bevezettük a témát: Mit jelent megbocsátani? Miért az egyik legfontosabb forrása testi-lelki jóllétünknek? Hogyan fejleszti a megbocsátás a személyiségünket? …
2. A későbbiekben „A megbocsátás útja” című – valós eseményeken alapuló – film feldolgozásával mélyítettük el ismereteinket a megbocsátás mibenlétéről, megismerhettük az odáig vezető út lelki nehézségeit, és azt, hogy a másik fél megértése, a helyzet „átkeretezése” mekkora lelki tehertől szabadíthat meg valakit – a történet végigvezet a megbocsátás három lépcsőjén.
Egy kis filmismertető, -ajánló:
Egy család életében váratlan tragédia történik: az anya és kislánya halálos autóbalesetet szenvednek.
Kiderül azonban, hogy elvesztésüket két fiatal fiú gyorsulási versenye okozta, s az elkeseredett apa fájdalmában és dühében ügyvédet fogad, hogy bosszút álljon az elkövetőn.
A tárgyalások során – megismerve a tettét őszintén megbánó fiút és annak kétségbeesett szüleit – hatalmas lelki változáson megy át, „utat jár be” a főszereplő: képessé válik felülemelkedni haragján, leteszi a bosszúvágyat, vagyis képes lesz megbocsátani szerettei gyilkosának. Látva a száguldó fiatalokat, rájön, hogy többet segíthet, ha ezzel a meggondolatlan, de nem elvetemült sráccal együtt előadásokat tartanak, és elmesélik a középiskolásoknak, egyetemistáknak a történetüket, hogy okuljanak belőle.
Közben a főszereplő apa szinte teljesen megfeledkezik másik két fiáról, akik ugyanúgy szenvednek. A kisebbik – aki korábban is nélkülözte apja figyelmét – balesete döbbenti rá az apát, hogy mennyire nem mutatta ki eddig szeretetét, és arra is, hogy mennyire fontos számára gyermeke. A szeretetkapocs kellett, hogy a fiúk is „a megbocsátás útjára” lépjenek.
A megbocsátás mindkét félnek megadta az újrakezdés lehetőségét: a megmaradt kis családnak – az őket ért veszteség ellenére – a lelki békét, egymás nagyobb megbecsülését, az örömteli pillanatok mélyebb átélését, az elkövetőnek pedig megadta a lehetőséget és a hitet, hogy jobb emberré válhat.
3. A foglalkozás végén nem maradhatott el az ún. „meleg-zuhany játék”, hogy mindenki érezze, hogy ő is jó valamiben, ő is szerethető!
„Amikor megbocsátasz, a múltat már nem változtathatod meg – de befolyásolhatod a jövőt.”
(Bernard C. Meltzer)
Izsákos7.a és Mariann néni
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
A megbocsátás témakörét dolgoztuk fel. Különböző kisebb szituációk által próbáltuk a bocsánatkérés formáit, lehetőségeit bemutatni. Mindezt szavakkal, érzelmek kifejezésével, illetve metakommunikációs eszközökkel (ölelés, simogatás) gyakoroltuk.
Megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni a másiktól, és megbocsátani másoknak. A harag, mint negatív érzelem megértésére, és feloldására törekedtünk a beszélgetés során.
Àprilisban szervezzük minden évben hagyomànyosan a 3 napos erdei óvoda természetjàró programunkat, mely keretén belül a természet megújulásàra, a természet és àllatvédelem fontossàgàra hívjuk fel a figyelmüket. A program előtti héten tartottuk a fentarthatósàgi témahetet, ahol szintén a bolygónk védelmének megóvàsàra való figyelemfelhívàs volt a célunk. Itt egyik nap a szülőket is bevontuk, segítségükkel a gyerekek különböző jàtékàllomàsokra làtogathattak el (pl.: vizek, vízi élővilág megóvàsa), valamint óvodaudvarunkon több növény is elültetésre került (fàk, bokrok, viràgok).
Áprilisi témánk a megbocsátás gyakorlása, illetve a megbocsátás volt.
A foglalkozást beszélgetéssel indítottuk, a megbocsátás szó jelentéséről, saját tapasztalataikról, hogy kitől és miért kellett már bocsánatot kérnie. Összegyűjtöttük a bocsánatkérés szavait, majd néhány szituációs gyakorlatot játszottunk el a bocsánatkéréshez tartozó szavak, kifejezések felhasználásával. A Föld napjának alkalmából beszélgettünk, a környezetvédelemről, hogy mit tehetünk a Föld védelméért és miért nagyon fontos ez. Te szedd keretében intézményünk területét, és környékét tisztítottuk meg. Húsvéti ünnepek alkalmából játszóházat szerveztünk az alsós tanulók számára.