Először feldolgoztuk „A morgós medve és a szorgos méhecske” mesét, a következőkről beszélgettünk:
Miért hívják a méhecskét szorgosnak az emberek? Miért fontos nekünk a méhecskék szorgoskodása? Kinek a bőrébe bújnátok szívesebben a meséből: a medvéébe vagy a méhecskéébe? Hogyan segítenétek a méhecskének a mesében és a való életben?
Ezután elkészítettük a megbocsátás pillangóját, miután mindenki megbocsátott valakinek elreptettük a pillangókat. Mindezek után az április nevezetes napjaihoz kapcsolódóan, bocsánatkérő tojásokat készítettünk a Földnek. Hogyan kértünk bocsánatot a Földtől, megnézheted az óra összefoglaló videójában.
Megbocsátás
A gyerekekkel megbeszéltük a megbocsátás jelentőségét. Majd szerettük részére megbocsátás kérő levelet írtak.
Boldogságóra – A megbocsátás hónapja a 4. számú napközis csoportban
„A megbocsátás hangja – dallammá szelídült harag”
A 7–8. osztályos napközis tanulókkal olyan témát jártunk körbe, amely talán az egyik legnagyobb lelki próbatétel mindannyiunk számára: a megbocsátás. Ez nem pusztán egy gesztus, hanem egy belső döntés, amely felszabadít – nem csak másokat, hanem önmagunkat is.
A beszélgetés során őszinte gondolatok hangoztak el: Mi a nehezebb – bocsánatot kérni vagy megbocsátani? Meg lehet-e bocsátani anélkül, hogy felejtenénk?
Egy tanuló így fogalmazott: „A megbocsátás nem azt jelenti, hogy elfelejtem, hanem hogy nem utálom tovább.” – szavai megérintették a csoportot.
Zenei élményként Alexander Rybak Fairytale című dalának instrumentális változatát hallgattuk meg. A dallam lágy, emocionális világa olyan érzéseket szabadított fel a tanulókban, amelyeket szóban is megpróbáltak megfogalmazni: megkönnyebbülés, békesség, remény, szeretet, elfogadás. A zeneterápia elősegítette a megbékélést egymással.
A közös gondolkodás során fontos felismerés született:
a bocsánatkérés nem a gyengeség jele, hanem az erőé.
Kérni valamit – legyen az figyelem, megértés, megbocsátás és segítségnyújtás munkában, tanulásban – nem szégyen, hanem bátor döntés.
És az sem könnyű, ha mi bántottunk meg valakit – de ilyenkor is ki kell tudnunk állni, a másik szemébe nézni, és őszintén kimondani:
„Sajnálom.” Ez a szó a legnehezebb – de gyakran ez nyitja ki a szívet ott, ahol addig csend és meg nem értettség vagy zavar volt.
A boldogságóra zárásaként közösen pizzáztunk. Ez a kis közös ünneplés nemcsak megkoronázta az alkalmat, hanem erősítette a csoport összetartozását is.
A foglalkozás tanulsága nem csupán az, hogy meg kell tanulnunk megbocsátani –
hanem az is, hogy kérni sem szégyen. A megbocsátás órája alatt nemcsak a szavak tanítottak minket – hanem a zene, a csend és az egymásra figyelés.
A gyerekek megtapasztalhatták, hogy a belső békéhez vezető út gyakran ott kezdődik, ahol végre kimondunk valamit, amit régóta magunkban hordozunk.
Nyerges Attila
tanár
Kiskunmajsa, 2025. 04. 04.
A mai napon tartottam foglalkozást. Sok gyermek volt jelen. Izgalommal várják minden alkalommal a gyerekek ezt a fajta tevékenységet. Boldog Dórát szívesen “fogják” sőt néha veszekszenek is rajta. A mese után csónakot úsztattunk, a gyerekek elmondták a rossz tulajdonságaikat majd a csónakkal elúsztatták a legvégén egy “szélvihar” elvitte a sok rossz tulajdonságot. Ezt követően szívet adtak egymásnak a gyerekek, ki miért szereti azt akinek a szívet adta. Nagy örömömre én is kaptam szívet egy kislánytól. Nagyon elégedetten zártuk a mai témát, annak feldolgozását!
Boldogságóra – A megbocsátás hónapja az 1. számú napközis csoportban
„Szívből jövő bocsánat – megkönnyebbülés a léleknek”
A megbocsátás témaköre különös jelentőséggel bír az alsó tagozatos gyermekek részére, hiszen számukra az érzelmek felismerése, kifejezése és szabályozása még a tanulási folyamat része.
A boldogságóra során azon dolgoztunk, hogy megértsék: a bocsánatkérés nem gyengeség, hanem erő: a kapcsolataink gyógyító ereje.
A foglalkozás kezdetén egy közös beszélgetéssel hangolódtunk a témára. A gyerekek megosztották saját élményeiket: volt-e már olyan, hogy megbántották őket, és ha igen, hogyan reagáltak. Megbeszéltük, mikor és hogyan szoktak bocsánatot kérni, s hogy mit éreznek, amikor valaki feléjük fordul egy „Sajnálom” szóval.
A gyerekek aktívan részt vettek a foglalkozásban.
A 3. osztályos tanulók felírták a csoport közös szívmontázsára a „varázsszavakat”: Bocsánat, Ne haragudj, Sajnálom. Ezek lettek a nap szimbólumai.
Ezt követően minden gyermek lerajzolta saját kezét egy színes lapra, majd kivágták és felragasztották a kollázs szív köré. A sok kis kéz és a közös szavak alkotta montázs erőteljesen fejezte ki: itt mindannyian részei vagyunk a közösségnek, ahol hibázni lehet, de a megbocsátás mindig nyitva áll.
A foglalkozás utolsó részében frissítő légzőgyakorlatot végeztünk. Lassan, közösen emeltük karjainkat oldalirányba, magas tartásba, mély belégzést végeztünk, majd karjainkat leengedtük és kilégzéssel guggolásba ereszkedtünk. Ezt a gyakorlatot többször megismételtük, segítve a gyerekeknek az érzelmi lecsendesedést és a belső béke megtapasztalását.
Figura Tünde
napközis nevelő
Kiskunmajsa, 2025. 04. 04.
Idén az a megtiszteltetés ért minket, hogy az 1848-as forradalom megemlékezését Kaposvár városának mutathattuk be.
A megbocsátás gyakorlása óvodáskorban, különösen a 6-7 éves gyermekeknél, alapvető szerepet játszik az érzelmi intelligencia fejlődésében. Ebben az életkorban a gyerekek már képesek felismerni mások érzéseit, és megtanulhatják, hogy a sérelmek megbeszélhetők és feloldhatók. A megbocsátás magját úgy lehet elültetni bennük, ha következetesen példát mutatunk, és bátorítjuk őket arra, hogy kimondják érzéseiket: „Megbántottál, de megbocsátok.” A csoportunkban nagy hangsúlyt fektetünk az érzések, érzelmek szóbeli kifejezésére, mindennapunk része a békülőfal, ami arra szolgál, hogy vita, sérelem esetén oda tudnak menni és most már önállóan megbeszélik a konfliktusuk forrását … és kibékülnek.
Szerepjátékainkban nem csak beszélünk a megbocsátásról, hanem modellezzük is azt a mindennapi helyzetekben.
Játékos formában különböző drámajátékokkal gyakoroljuk a megbocsátást, a gyerekek kitalált konfliktusokat játszanak el, majd közösen keresnek megoldást. Ehhez segítségül hívtuk, Boldog Dórát, Nórát és Flórát is. Az ő bőrükbe bújva sokkal könnyebben nyíltak meg a játszó gyerekek.
Hooponopono – Sajnálom! Kérlek bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek! – varázsszavakat már jól ismerik a gyerekek.
Drámajátékunk végén egy vezetett meditációs hanganyagot hallgattunk meg – amit másnap is kértek, mert nagyon tetszett nekik, hogy kitörölhetjük a gondolatainkból a bánatot, szomorúságot.
A kitalált történetek is segítenek nekünk a mindennapokban: olyan kitalált történeteket mesélek el a gyerekeknek, ahol a főszereplő megbánt valakit, de tanul a hibájából és bocsánatot kér. Ezeket követően megbeszélem a gyerekekkel, mit éreztek a szereplők, és ők mit tennének hasonló helyzetben. A rendszeres beszélgetések, érzések kifejezése, valamint az empátia fejlesztése révén a megbocsátás fokozatosan beépül a gyermekek gondolkodásába, és képesek lesznek azt önállóan is gyakorolni.
Zajzoni Rab István középiskola
A mese elolvasása és megbeszélése után a gyakorlatoknak örvendtek a gyerekek.
Ezután elkészültek a csodálatos megbocsájtó pillangók.
Vörösmarty M. Általános Iskola
Varázsszavakat tanultunk, a legnehezebb szavakat a világon
Sajnálom
Bocsáss meg
Köszönöm
Igazad van
Segítek neked
A gyerekek végiggondolták kinek “tartoznak egy köszönömmel
Bocsánatkéréssel
És ki is mondták a szavakat.