A manócska csoport meditációval kezdte a foglalkozást. A meditáció alatt elképzeltük magunk elé azt a személyt,akinek szeretnénk megbocsátani, hiszen tudjuk,hogy a megbocsátásnak gyógyító hatása van.
A meditáció után lerajzoltuk a bocsánat-állatkánkat.
Megbocsátás
A manócska csoport meditációval kezdte a foglalkozást. A meditáció alatt elképzeltük magunk elé azt a személyt,akinek szeretnénk megbocsátani, hiszen tudjuk,hogy a megbocsátásnak gyógyító hatása van.
A meditáció után lerajzoltuk a bocsánat-állatkánkat.
A munkák elkészítését megelőzőleg sokat beszélgettünk a megbántásról és megbocsátásról. Csoportunk kisgyermekei a bocsánatkérésüket a szavak mellett legtöbbször öleléssel fejezték ki. Alkotáshoz viszont ki kellett találnunk szimbólumokat, amelyek a gyermekek szerint leginkább kifejezhetik a bocsánat kérést illetve megbocsátást. Így a ,,Bocsánat állatkák” óriási fantáziával készültek, minden gyermek egyedi alkotást hozott létre és a szívéhez közel álló bocsánat szimbólummal ruházta fel állatkáját. Kinek a szív, kinek egy piros virág jelentette a megbocsátást, majd megállapítottuk, hogy a lényeg végül mindig az emberi jó szív megbocsátó győzedelme!
Megbocsátás gyakorlása
Ráhangolódást követően áttekintettük a téma elméleti hátterét.
Kétfajta játékot játszottunk:
1. A szabadulás útja
2. Szófelhő játék
Hallgattuk a hónap dalát.
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
A megbocsátás gyakorlása fontos érték és készség az óvodáskorú gyerekek számára.
A megbocsátás fogalmának megértéséhez Ferenczei Éva bábjátékát használtuk fel.
A mesejáték után megbeszéltük, elemeztük Süni Simi viselkedését és barátai megbocsátását.
A foglalkozás által lehetőség nyílt arra, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan kell bocsánatot kérni és hogyan kell megbocsátani másoknak.
Csoportbeszélgetés keretén belül a gyerekek megosztották egymással, ha valaki megbántotta őket, vagy ha ők maguk bántottak meg valakit.
A megbocsátás mezejére a gyerekek elvinnék a ragyogó napocskát, a virágokat, a kismadarat, a pillangót, a méhecskét.
A nap folyamán a foglalkozások, játékok segítették a gyerekeket abban, hogy megértsék, miért fontos a megbocsátás és hogyan lehet általa erősíteni az emberi kapcsolatokat.
Vidáman csendült fel a mesében is elhangzott ének: „Süss fel nap, fényes nap, tágas mezőn a barátok rád várnak.”
A boldogságóránk elején egy kalandos utazásra indultunk Hawaii szigetére, Bagdi Bella : Repülj velem zenéjére. A szigeten a szigetlakóktól egy különös varázsszót tanultunk meg a Hooponopono-t. A szó jelentése : a hibát kijavítani. Ebben segítenek a sajnálom, a köszönöm, a kérlek bocsáss meg és a szeretlek varázsszavak .
Az utazás után, a szigeten a gyermekek megismerhették a négy barát a süni, a mókuska, a nyuszi és a mackó történetét. A mese , amelyben a kis barátok megbocsátottak a mindig baj keverő süninek- segítette a megbocsátás fontosságának a megértését. Ezt követően vissza repülve az óvodába a gyermekek örömmel színezték, díszítették a megbocsátás ajándékát ábrázoló színezőlapokat és fogalmazták meg kis üzeneteiket azoknak a barátoknak, családtagoknak akiket véleményük szerint megbántottak. Hangulatteremtő zenének, meghallgattuk a hónap dalát : Bagdi Bella: Hooponopono-t.
Boldogságóránkat a „Hervad a virágom, éled a virágom…” és a „Meglengetem a karom..” relaxációs gyakorlatokkal indítottuk.
Ezt követően egy varázsszőnyegen Bagdi Bella: Repülj velem … zeneszámára elrepültünk Hawaii szigetére, ahol a szigetlakók különleges varázsszavakkal (sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek) ajándékoztak meg bennünket. A varázsszavakat egy játék során ki is próbáltunk. A játék lényege az volt, hogy a varázsszavak valamelyikével kellett sajnálatunkat, bocsánat kérésünket, vagy éppen köszönetünket egymásnak kifejezni. A játék során a gyermekek figyeltek egymásra, figyeltek arra, hogy ne maradjon ki senki közülük. A játék után kötetlen beszélgetést kezdeményeztem a megbocsátásról. Beszélgettünk az érzelmeinkről akkor amikor mi követünk el hibát és felismerjük azt, vagy akkor amikor nekünk okoz valaki fájdalmat. Elmondhatták melyek azok a varázsszavak, amelyeket ők ilyen helyzetekben a leggyakrabban használnak. A beszélgetés során olyan lelkesedés, motiváltság kerítette őket hatalmába, hogy a tervezett mesét későbbre kellett halasztanunk. Egymást meghallgatva, sorban osztották meg gondolataikat élményeiket a megbocsátással kapcsolatban. Boldogságóránk zárásaként lerajzolhatták képzeletbeli „Megbocsátás -állatkáikat” Ez az állat-már ha valóban létezhetne, szükség szerint segíthetne egy -egy hiba kijavításában.
A rajzkészítés közben meghallgattuk a hónap dalát : Bagdi Bella: Ho’oponopono-t.
Én hálásan köszöntem Nekik ezt az igen tartalmas -és számomra is mindig érzelmekben gazdag közös tevékenységet! ❤️💙
Relaxáció és hosszas beszélgetés után megszülettek a bocsánatkérő üdvözlőlapok, melyek személyesen átadásra is kerültek.
Az órát Mark Twain tankönyvi idézetével kezdtük. Ráhangolódásként felolvastam A megbocsátás jele című történetet, majd arról beszélgettünk, kivel történt már meg, hogy megbocsátott egy embertársának, és hogyan tette ezt.
Az óra következő részében megvitattuk, hogyan érdemes gyakorolni a megbocsátást, majd a táblára – egy egyszerű gondolattérképet készítve- a témával kapcsolatos fogalmakat írtunk fel.