A megbocsátás témakört ráhangolódó relaxációval kezdtük. Ezek után beszélgettünk milyen érzés, amikor rossz dolgot csinálunk és milyen érzés utána bocsánatot kérni. Könnyű vagy nehéz? És mennyire könnyen tudunk megbocsátani? Próbáltam az ő gyermeki szintjükön elmagyarázni, hogyan ne tartsunk haragot, miért vagyunk boldogabbak, ha meg tudunk bocsátani és tudunk bocsánatot kérni. Mert ez nem mindig könnyű. A megbocsátás körét teljes átéléssel játszották a gyerekek, felemelő érzés volt látni, mennyire bele tudják élni magukat. Mély volt és megindító a gyakorlat. Korábbi boldogságórán már megismerték és most is előkerült a szeretetfolyosós játék, többször is játszottuk, nagyon megszerették! A hónaphoz tartozó bábos mesét meséltem most el a bábok segítségével a gyerekeknek, akik kolléganőm elmondása alapján szájtátva hallgatták. Utána meg tudtuk beszélni közösen a mese lényegét, és szerintem meg is értették azt. A megbocsátás varázsszavait hamar elsajátították, így ezután a Jön a zombi játékot is könnyedén játszottuk el. Az Önbizalomprogramból is vettem elő játékot, az Érzelmes helyzeteket. Különböző helyzeteket meséltem nekik, ahol nehéz helyzetbe kerültek és gyűjtöttük az ötleteket, ki hogyan oldaná meg az adott szituációt. Ötletes megoldások születtek. A feladatok közül a megbocsátás táncát választottam, ahol a gyerekek Vivaldi 4 évszakára 4 különböző érzelmi intenzitású és hangulatú táncot táncoltak el. Minden tánc előtt elmagyaráztam nekik, hogy mit csináljanak, most hogy érezzék magukat. Az arckifejezések láttán szerintem megfelelően át tudták érezni az érzelmeknek ezt a 4 skáláját és a végére eljutottuk a teljes feloldozásig. Nagyon tetszett nekik! Zárókőrben a hét végén bocsánatkérő mondatokat soroltunk egymásnak és kértem, hogy meséljenek olyan szituációt, ami miatt most valakitől a csoportban bocsánatot szeretnének kérni. Ehhez készítette el mindenki a Megbocsátás fáját, korosztályuknak megfelelő technikával, a nagyobbaknak kicsi nehezítéssel. Észrevesszük a kolléganőmmel, hogy a boldogságóráknak hatalmas erejük van, és beleépültek a mindennapjainkba, mert egymással is sokkal empatikusabbak, elfogadóbbak a gyerekek, az érzelmi intelligenciájuk ennek a programnak köszönhetően pedig mindig fejlődik. Folytatjuk májusban a testmozgással! 🙂
Megbocsátás
A gyerekkel az adott havi témának bevezetéseként megbeszéltük a megbocsátás szó jelentését. A gyerekek azt mondták, hogy ha valaki mérges ránk mert valamit rosszul csináltunk felé és ő megbocsájtja a hibázást. Majd felsoroltam nekik a hónapra vonatkozó nevezetes napokat.
Ezt követően megbeszéltük az idézetet is, ami ehhez a témához kapcsolódik. A gyerekek azt mondták, hogy az idézet jelentése számukra az, hogy jó dolog másnak megbocsátani és akkor nem vagyunk fogja saját magunknak.
Ez után a Bocsánatsoroló feladatot csináltuk meg. A gyerekek mondták a gondolataikat és én leírtam lapra. A gondolatok a következők voltak:
– Bocsánatot kérek!
– Bocsánat, hogy megsértettelek!
– Nagyon sajnálom!
– Bocsánat, hogy megharaptalak!
– Sorry!
– Bocsánat! Többet nem csinálok ilyet!
– Sajnálom!
– Sajnálom, hogy megütöttelek!
A feladat után megcsináltuk a pillangóreptetést. A gyerekek kivágták a pillangókat és ez után elmondtam, mi lesz a feladat vele. Gondoljanak egy személyre, aki nagyon megbántotta őket és ezt követően megfogják a pillangót és mondják a következőt: „Elengedem a sérelmem!” Megbocsátok!
Miután ezt kimondták, el kellett hajítani a lepkéket jó magasba, szimbolizálva az elengedést.
Elmondtuk az őszinteség erősségmondókát is. Nagyon tetszett nekik. Utána játszottunk Én még soha… cím játékot. A gyerekek nagyon élvezték.
Az érzem a testem feladatot is megcsináltuk irányított kérdéseimmel. A feladat az volt, hogy a gyerekeknek széken csukott szemmel kellett ülni. Valaki puhának érezte a széket, valaki keménynek. A földön/ levegőben érezték a lábukat. Valaki nehéznek érezte a lábát. Volt olyan is, aki ülés közben szúrós valamit érzett.
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Megbocsátás mindennapjaink része
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Mindennapjaink része a megbocsátás
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Mindennapjaink része a megbocsátás
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Mindennapjaink része a megbocsáthatatlan
Megbocsátás
A megbocsájtás és boldogság óra tervezése óvodás korú gyermekek számára izgalmas és hasznos feladat. A cél, hogy a kicsik megértsék a megbocsájtás fontosságát és a boldogság érzését, miközben játékos módon tanulnak.
Cél:
• A megbocsájtás fogalmának megértetése
• A boldogság érzésének felismerése
• Empátia és szociális készségek fejlesztése
Időtartam:
• 30–45 perc
1. Bevezetés (5-10 perc)
Téma bevezetése: Egy mesével kezdtük a beszélgetést, amelyben a főszereplők megbocsátanak egymásnak. Tündérekről szólt akik testvérek voltak és összevesztek, de végül megbocsátottak egymásnak és boldogok lettek.
Beszélgetés a meséről:
• Miért fontos megbocsátani?
• Hogyan érezzük magunkat, amikor megbocsátunk vagy nekünk bocsátanak meg?
• Hogyan változik a helyzet, ha valaki bánt minket, de megbocsátunk neki?
2. Képzeletbeli gyakorlat (5-10 perc)
Játék: Képzeljétek el, hogy ti is a mese szereplői vagytok. Kérd meg a gyerekeket, hogy válasszanak egy-egy szituációt, ahol valaki megbántotta őket, és mondják el, hogyan éreznék magukat, ha megbocsátanának neki.
Például:
• „Mi történne, ha egy barátod elvenné a játékodat, de aztán bocsánatot kérne tőled?”
• „Ha véletlenül rád lépnének, és bocsánatot kérnének, mit tennél?”
3. Boldogság-kép készítése (10–15 perc)
Alkotó tevékenység: Most jöhet a kreatív rész. A gyerekek készíthetnek egy „boldogság-képet”, amelyen megjelenítik, hogyan néz ki számukra a boldogság.
• Milyen színeket használnak, amikor boldogok?
• Mi jelenhet boldogságot? Egy barát, egy szeretett állat, a napsütés?
• Képzeld el, hogy mi történik, amikor megbocsátasz valakinek: hogyan változik a kép, mit látsz a boldogság után?
4. Játékos megbocsájtás (5-10 perc)
Játék: „Megbocsátás-kék szívecske”. Készített az egyik kislány egy kék szívet A gyerekekkel beszélgettünk olyan szituációkról, amikor megbántották vagy ők bántottak meg valaki mást és el kellett dönteniük, hogy megbocsátanak vagy sem. Például:
• „Ha valaki ellopja a játékodat, megbocsátasz neki?”
• „Ha véletlenül megütnek, megbocsátasz neki?”
A cél, hogy a gyerekek közösen megbeszéljék a szituációkat és megtanulják, hogy a megbocsájtás nemcsak a barátságot, hanem a saját boldogságukat is segíti.
5. Zárás (5 perc)
Rövid összefoglaló:
• Megbeszéltük, mit tanultak a gyerekek a megbocsájtásról és a boldogságról.
• Hogyan érzik magukat most, hogy többet tudnak a megbocsátásról?
Kis meglepetés: A gyerekek választhatnak egy színes matricát vagy egy kis színes papírt, amit hazavihetnek, emlékeztetőül, hogy a megbocsájtás és a boldogság mindig fontos.
Ez az óra segít abban, hogy a kicsik megértsék a megbocsátás jelentőségét, miközben élvezetes és szórakoztató módon beszélünk róla.
Az órát az irka-firka nevű relaxációs feladattal kezdtük, majd felolvastam a Morgós medve és a szorgos méhecske című mesét. A mese feldolgozását követően, meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono c. dalát, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
A megbocsátás fogalomkörét jártuk körbe a gyerekekkel, amit a barátsággal kötöttünk össze többek között.
Néhány tanuló bocsánatot kért társától olyan cselekedeteikért, ami a közelmúltban történt.
Az óra az iskola udvarán folytatódott gyűjtéssel, majd alkottunk a természet adta „kincsekből”(tavaszi vadvirágokból, termésekből).
Lezárásként pedig minden gyerek megfogalmazott egy mondatot arról, hogy mit jelent neki a megbocsátás.
Április hónap jeles napjai közül az Autizmus Világnapján, április 2-án nemcsak osztályszinten, hanem intézményi szinten is programokat szerveztünk. Minden diák és pedagógus kék ruhába jött iskolába.
A tanteremben pillangókat színeztünk kékre, valamint kék képkeretben osztályképet készítettünk.
A gyermekek meghallgatták a a témához kapcsolódó történetet és zenét. A varázsszavakat megbeszéltük és gyakorolták, egymástól bocsánatot kérhettek. A Boldogság füzetükbe lerajzolhatták, hogy hogyan érzik magukat, ha megbocsátanak és bocsánatot kérnek egymástól.
Szituációs játékkal sokféle módon megjelenítettük a bocsánatkérés lehetőségét: ölelés, kézfogás, bocsánatkérés, gesztusok. Így talán a mindennapokban is könnyebb lesz választani az eszköztárból.