A megbocsátás témája kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy a gyermekek őszintébben és nyitottabban beszéljenek saját érzéseikről, sérelmeikről, valamint egymáshoz fűződő kapcsolataikról. Foglalkozásunkat Bagdi Bella „Ho’oponopono” című dalának meghallgatásával kezdtük, mely megalapozta a téma érzelmi hangulatát, segített a a témára hangolódásra.
Ezután egy képzeletbeli utazásra indultunk a „varázsszőnyeggel” az érzelmek világába. Az utazás során közösen beszélgettünk arról, milyen érzelmeket ismerünk, és arckifejezésekkel is kifejeztük ezeket: hogyan nézünk ki, amikor szomorúak, boldogok vagy éppen dühösek vagyunk. Amikor megérkeztünk az érzelmek világába, minden gyermek megoszthatta velünk, mikor érezte magát a legboldogabbnak, valamint olyan élményeit is, amikor dühös vagy szomorú volt.
A foglalkozás során tisztáztuk a megbántás, harag, bocsánatkérés és megbocsátás fogalmait. Egyszerű, életkorukhoz illeszkedő példákon keresztül beszélgettünk arról, hogy mindannyian hibázhatunk, és hogy a megbocsátás nem a gyengeség, hanem épp ellenkezőleg: a bátorság és az érzelmi erő jele. A gyerekek nyitottan osztották meg saját tapasztalataikat, sokan meséltek olyan helyzetekről, amikor ők bántottak meg valakit, vagy amikor nekik volt nehéz megbocsátani.
Gyakoroltuk a „varázsszavakat” is: sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek – melyeket egy játékos mondókán keresztül is elmélyítettünk. Ezek a szavak segítenek a konfliktusok megfelelő kezelésében.
A megbocsátás témáját nem csupán egyetlen foglalkozásként kezelem, hanem mindennapos, nevelési célként. A gyerekek életében gyakran előfordulnak konfliktushelyzetek vagy kisebb-nagyobb balesetek, ezért kulcsfontosságú, hogy megtanulják ezeket megfelelő módon, empátiával kezelni.
Megbocsátás
1. Foglalkozást kezdő relaxáció – Prof.Dr. Bagdy Emőke – kézikönyv 36.-39.o. 27. sz. gyakorlat
2. Dalos játék : Ki libámat elviszi c. játék
3. A téma feldolgozása mesével: Bezzeg Andrea: A lusta király c. mese előadása, bemutatása
4. Beszélgetőkör
5. Feladat: Boldogságóra munkafüzet 60. oldal
6. A foglalkozás lezárása: Megbocsátás jel elkészítése
7. A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Megbocsátás c. dalának meghallgatása
8. Téma továbbítása: Húsvét váró családi nap az óvodában
Megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy béke legyen mindenki szívében, lelkünkben nem őrzünk tüskéket. Megbocsájtó pillangókat készítettek a gyerekek. Aki akart, beszélhetett saját élményeiről, érzéseiről.
A hónap témájának célja, gyerekek megértsék, hogy a megbocsátás nem a gyengeség, hanem a belső erő jele. A harag cipelése helyett felszabadító érzés elengedni a sérelmeket. Nem volt egyszerű a gyerekeknek, mert az elején bizony nem mindig találták a szavakat arra- hogyan is fejezzük ki megbocsátásunkat. A feladatok viszont segítettek ennek a gyakorlásában!
Amikor a gyermekek megtanulják, hogy lehetséges helyrehozni egy hibát, rendezni egy kapcsolatot, az növeli önértékelésüket, empátiájukat és felelősségtudatukat. Egyben hozzájárul egy biztonságos, támogató közösségi légkör kialakításához, ahol nem a hibák elkerülése, hanem a jóvátétel és a kapcsolatok ápolása kerül a középpontba.
A szeretetkapcsolatok, az egymásra figyelés, az empátia, a megbocsátás képessége is fontos elemei a pozitív beállítódásnak, vagyis mindez nélkülönözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. E témakör feldolgozását tablón is megörökítettük.
Áprilisban a Boldogságóra program témája a megbocsátás volt, amely rendkívül fontos része a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlődésének. A Katica és Csiga-biga csoportban különféle módokon közelítettük meg a témát, életkorukhoz és élményeikhez igazodva.
A Katica csoportban a feldolgozást Bagdi Bella egyik ismert és kedvelt dalával kezdtük. A már korábban is hallgatott énekre a gyerekek játékos mozdulatokkal jártak körbe, ami segített nekik ráhangolódni a téma érzelmi mélységeire. Ezt követően különleges, bensőséges légkört teremtve gyertyát gyújtottunk, és azt körbe ülve beszélgettünk a megbocsátásról.
A gyerekek őszintén megosztották velünk, hogy volt-e már olyan élményük, amikor ők megbántottak valakit vagy őket bántották meg. A beszélgetés során áttértünk arra is, hogy sikerült-e megbocsátaniuk, és ha igen, hogyan; ha pedig nem, akkor miért nem. Együtt gyűjtöttük össze azokat a „forrásokat”, amelyek segíthetnek a megbocsátásban: szeretet, megértés, türelem, bizalom, és az empátia. Beszéltünk arról is, hogy a megbocsátás nemcsak a másik embernek segít, hanem saját lelkünket is megkönnyíti, és békét hoz számunkra.
A Csiga-biga csoportban meséken, dramatikus játékokon keresztül közelítettük meg a megbocsátás fogalmát. A gyerekek kedvelt bábfigurák segítségével dolgozták fel a „megbántás – megbocsátás” helyzeteit, és közösen kerestünk megoldásokat a konfliktusokra. Játékos helyzetgyakorlatokban gyakoroltuk a „bocsánatkérés” és a „megbocsátás” szavait, gesztusait is. Nagy öröm volt látni, hogy a gyerekek maguktól is kezdték alkalmazni a tanultakat napközben – több alkalommal hallottuk tőlük, hogy „bocsánatot kérek” vagy „megbocsátok neked”.
Áprilisban tehát nemcsak a megbocsátás jelentőségét ismerték meg a gyermekek, hanem gyakorlati példákon, játékokon és beszélgetéseken keresztül saját élményeken át dolgozták fel ezt a fontos témát. Hisszük, hogy ezek az apró lépések segítik őket abban, hogy nyitottabb szívvel forduljanak egymás felé, empatikusabbá váljanak, és megtanulják: hibázni lehet, de a megbocsátás mindig lehetőséget ad az újrakezdésre.
Óvodánkban mindig is fontosnak tartottuk, hogy a gyerekek az év jeles napjait, ünnepköreit ne
csupán megismerjék, hanem élményszerűen, tevékenyen, saját tapasztalataik által éljék meg.
Így volt ez idén húsvétkor is, amikor egy egész héten átívelő, közös projekt keretében
készültünk a tavaszi ünnepre, a szülőket is bevonva.
A hónap során többször is beszélgettünk a megbocsátásról, annak jótékony hatásáról, sőt egymás figyelmét is felhívták erre.
Elkészítettük a megbocsátás pillangóit és messzire röptettük őket:
Már várjuk a következő hónapot!
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Mit látsz rajtam? Haragos vagy megbocsátó figura rajzolása. A három csibe mese feldolgozása. Bocsánatkérő kártya készítése.