Zsúfolt volt a december hónapunk, sajnos nem tudtunk annyit foglalkozni a témával, mint szerettem volna. Azért igyekeztem megmutatni a gyerekeknek a jó cselekedetek fontosságát, s azt a jó érzést, amit a jótettek után érezhetnek.
Boldogító jó cselekedetek
Órakezdő relaxáció: Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar… Meghallgatjuk a hónap dalát, közben színezzük a témával kapcsolatos színezhető rajzot. A keresztrejtvényt csoportmunkában oldottuk meg. A megfejtés hez kapcsolódott a kőleves című mese, amit meghallgattak a gyerekek, majd megbeszéltük a mese utolsó mondatát. Beszélgettünk a mesebeli hősök segítőiről. A megvalósított jótetteket szívesebben írták le a gyerekek egy-egy piros almára, mint lerajzolták volna. Az almákat feltettük a táblára egy fa rajzára.Elővettük a fantáziánkat, amikor szuperhősök bőrébe bújtunk és elképzeltük, milyen jótetteket hajthatnánk így végre. Zázókörben jócselekedetek végrehajtásáról beszélgettünk. Az óra lezárásához a meditációt fekve végeztük el.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
A karácsony a szeretet és összetartozás ünnepe! Mi óvodánkban ezt a témát feldolgozást követően, tovább vittük az adventi-, karácsonyi délutánunkra, melyet közösen a szülőkkel valósítottunk meg. A gyerekek sokkal nagyobb örömmel készítették egymásnak és szüleiknek az ünnepi ajándékokat – közösen, együtt!
Vidáman és boldogságtól telve készülődtünk, elkészítve a karácsonyfa díszeinket, angyalkát, fenyőfát, és karácsonyi manót!
Kemecsei Református Hétszinvirág Óvoda és Tipegő Bölcsőde
Valamennyien közösséghez tartozunk, amelyben egymástól függünk, és együtt kell működnünk, minden tettünk lehet egy jó cselekedet, amikor empatikusabbnak és szerethetőbbnek látjuk magunkat is,
hiszen nemcsak másokat szemlélünk pozitívabban, de magunkat is kedvezőbben értékeljük A karácsonyhoz közeledve a gyerekek is szívesen beszéltek egymás segítéséről, az ünnepvárás izgalmairól, az ajándékozás öröméről.
A kettősség többnyire jellemző, hiszen van aki a Jézuskától, van aki a családjától várja a karácsonyi meglepetést.
Az viszont valamennyi gyerek esetében megtapasztalható, hogy örömet szeretnének okozni, meglepetést szeretnének készíteni családjuknak, társaiknak.Ennek az elhatározásnak a megvalósítását szolgálták az ajándékkészítő délelőttök, ahol különböző díszeket készíthettek az általuk választott óvodás társaknak, családtagoknak.
A jó cselekedetek gyakorlásának feldolgozását a relaxációval kezdtük, a Repül a madár, szárnyalva száll…gyakorlattal.Mivel „kismadarak” voltunk, így megkérdeztem tőlük, hogy hogyan tudunk segíteni a madaraknak, hogy átvészeljék a téli időszakot? Egyöntetűen azt válaszolták, hogy a folyamatos etetéssel.A madaras feladatlappal ezt most el is végezték, de megbeszéltük, hogy igaziból is etetni fogjuk őket.A mese meghallgatása után, beszélgettünk a jó cselekedetek fontosságáról, az érzésről amikor jót teszünk valakinek.Elhangzottak valódi élmények is,a témával kapcsolatban. Papír szíveket kaptak, amire rárajzolhatták azoknak a gyerekeknek a jeleit, akikkel már jót cselekedtek. Ezután segítettünk „anyának”a zoknikat összepárosítani. A szimbólum felragasztása után, mindenki kihúzta egyik csoporttársa jelét,és megbeszéltük, hogy kigondolja, hogyan tud vele jót cselekedni. Ez a foglalkozás, igazán jól illeszkedett a Karácsony-várás időszakához.
A pétfürdői Horváth István Általános Iskola 3.a osztályos tanulóinak a december hónap a jócselekedetekről szólt.December elején játékokat gyűjtöttünk rászoruló gyerekeknek.December 6.-án csatlakoztunk a „Hagyj el egy
mikuláscsomagot !”felhíváshoz,amellyel egy beteg,család nélküli kisgyereknek sikerült boldog pillanatokat szereznünk.
Beszélgettünk a jócselekedetek fontosságáról,amelyet a gyerekek egy-egy mondatban meg is fogalmaztak.Végül elkészítettük a jócselekedetek gyümölcsfáját is.
Karácsonyi képeslappal és egy nagy öleléssel kedveskedtek egymásnak a gyerekek.
A „jó cselekedetek gyakorlása” az egyik legszebb téma, amiről a gyerekekkel lehet beszélgetni. Karácsony előtt pedig különösen aktuális a téma. A csoportommal számba vettük, hogy milyen reális lehetőségeink vannak jót tenni, hol és kinek tudunk segíteni. Felsoroltuk, hogy milyen érzéseket idézhet elő egy-egy jó cselekedet abban aki adta, és abban aki kapta. Ezek az érzések kerültek fel a jó cselekedetek gyümölcsfájára.
Ebben a hónapban az egymásra figyelés, egymásra hangolódás volt a középpontban. Beszélgettünk arról, hogy milyen jó-cselekedetekkel tudnak kedveskedni otthon a szüleiknek, testvéreiknek és az óvodai csoporttársaiknak is. Lelkesen mesélték, ha esetleg tudtak jószívűek lenni, meglepetést okozni.
„Pályáztak” a Jószívű cím elnyerésére, még a kevésbé segítőkész gyerekek is gyűjtöttek egy-egy jelet.
Az eredményhirdetés végén megállapítottuk, hogy JÓNAK LENNI JÓ.
A Kiskunhalasi Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Katica csoport óvodásai az itt a tél, itt az advent témát választottuk. A gyermekek mindig nagy örömmel, izgatottsággal várják a karácsonyt, ezért döntöttünk amellett, hogy két óvodás csoportot, a Csiga-bigákat illetve a Szitakötőket is megajándékozzuk. A gyerekek nagy örömmel készítették a dekoráicókat.