Igen sok apró öröm ért bennünket ebben a hónapban, amit tudatosan gyűjtöttünk.A Nőnap, a március 15-re való készülődés, majd a Happy héten való részvétel, mind mind mind sok apró csodát tartogatott számunkra. A tavasz kezdete, a jó idő eljötte lehetőséget adott a természet szépségeinek felfedezésére. Egy-egy fa, bokor virágba borulása, virágok kinyílása,ezekre való ráeszmélés is apró örömöt tudott okozni. Nagyon nagy játékos élmény volt számukra a Víz világnapja alkalmából rendezett Vízivilág felfedezése, melyet a hatalmas, füves iskola udvaron tartottunk meg, ragyogó napsütésben. Különböző sportos feladatok: átkelés a tengeren, horgászás, célba dobás a sellők szigetén vizibombával, a kalózoknak rum átszállítása egyik hordóból a másikba,majd néhány apró kézműves tevékenység mind mind apró sikerélményt, örömöt okozott. Anyák napjára készülve már újrahasznosított papírból, melybe virágmagokat szórtunk, szívecskéket készítettünk. Összetéptük a használt papírokat, leáztattuk, turmixoltuk, színeztük, majd virágmaggal szórtuk meg, végül leszűrtük. Formákba tettük őket, majd kiszárítottuk. Kidíszítve remek kis ajándék lesz!Igazán sokféle élménnyel , örömökkel gazdagodtunk ebben a hónapban!
Apró örömök élvezete
Labdát gurítva egymásnak megbeszéltük, hogy ki miért örül a tavasznak. Képek segítségével csoportosítottuk, hogy melyik érzékszervünkkel mit érzékelhetünk a tavasz szépségei közül. Majd a hónap dalának meghallgatása közben rajzot is készítettünk.
A Boldogságóra foglalkozás témája: Az apró örömök élvezete
A foglalkozás címe: Az apró örömök élvezete
Ajánlott életkor: 16-17 év
Osztály: 11.
Tantárgy: osztályfőnöki
Fő didaktikai feladatok: ráhangolás, témakör bevezetése, tudományosság, motiválás, aktivizálás, érthetőség, fokozatosság, rendszeresség, elvonatkoztatás
Felhasznált források: Bagdi Bella-Dezső Anita: Boldogságóra 14-20 éveseknek, Bagdi Bella- Prof. Dr Bagdy Emőke: Boldogságóra 10-14 éveseknek
Relaxációs gyakorlat
„Görgetés” Tanári magyarázat
Párosmunka
Összegyűjtjük, milyen apró örömök érték ma a tanulókat, mi okozhat apró örömöt a mindennapjaikban
A tanulók körben ülnek, felírják a táblára Megbeszélés tábla
A tanulók kapnak egy idézetet, majd párjukkal megbeszélik, hogy mi jut eszükbe róla Páros munka Idézetek Tk.192-194. o.
Örömforrásaim a családban, az iskolában, a barátokkal, a hobbimbam, a tanulóknak mindegyikhez 3-3 dolgot kell írni. Csoportmunka
Megbeszélés Fénymásolat
Milyen örömforrásokat köszönhetünk az érzékszerveinknek?
A tanulók olyan apró örömeket mondanak, amelyeket a hétköznapokban bármikor átélhetnek érzékszerveik segítségével. Megbeszélés
A választás lehetősége
Boldog út – boldogtalan út Megbeszélés Tk.: 134.
Videó a nevetésről
https://www.youtube.com/watch?v=70piceo6SG0 Laptop, projektor
Bagdi Bella: Imádok élni c. dalának meghallgatása, éneklése Laptop, projektor
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A mi osztályunk egyszerűen beleszeretett a Zabszalma együttes dalába! Bár először félve fogadták a feladatot, gyorsan beleélték magukat a versírás örömébe, el kezdtek szárnyalni! Köszönjük!
Elolvastunk egy történetet: Hála
Mit jelent? Ti miért vagytok hálásak?
Szeretetünket, hogy fejezhetjük ki? Mi tudunk adni szeretetet?
Rajzoltam egy pillangót, amit a táblán könnyen meg lehet fogni, de a való életben , a pillangó elkapás nem is egyszerű feladat! Ha mégis elkapjuk, az örömöt jelent számunkra… Pillangó azonban tovaszáll!
Kerestünk életünkből olyan örömöket, amik a mindennapunk részei, de mégis sokszor nem állunk meg egy percre és nem mondunk hálát értük vagy nem csodálkozunk rá az élet mindennapi szépségeire, egyszerűen elsétálunk mellette a rohanó hétköznapokban. Ezekhez az apró örömökhöz készítettünk pillangót, mit visz a pillangó a szeretetfára?
-egyedül kiszállhatok az autóból,
-betegeknek segíthetek
-kosárlabdára járhatok,
-anya segít a házi feladat megírásában,
-felelősséggel lenni
– családdal lenni
– családi programon együtt lenni: kosarazni
-anya meleg ölelése
– anyukának segíteni
– cicával játszani
-vendégségben lenni, vendégeket fogadni
Ezek az apró örömök, lehet nem tartanak hosszú ideig, de szívünket megtöltik meleg szeretettel.
Az apró örömök minden napunkban, minden óránkban, minden percünkben jelen vannak. Elég, ha ránk néz egy pár csillogó szemű gyerkőc, megölel a barátunk, kinyílott a kiskertünkben a virág, éled a természet stb. Ez csak pár dolog az életünkből, a hétköznapokból.
A gyerekekkel beszélgettünk az örömről, miben találhatjuk meg, hogyan okozhatunk egymásnak örömet, milyen érzést ad nekünk. Fontos, hogy a gyermekek észre vegyék, megéljék a mindennapos pozitív érzelmeket. Ennek egyik forrása, eszköze és stratégiája az apró örömök élvezete, amely segíti a pozitív érzelmek kinyilvánítását.
Megbeszéltük kinek mi okozza a legnagyobb örömet, amit később le is rajzolhattak. Szépséges családrajzok készültek. 🙂
Körbe ültünk a szőnyegen, egy-egy érzékszervhez egy-egy hozzá kapcsolódó örömöt csatoltunk, sokat beszélgettünk róla. A „Simogató” című vers nagy kedvencünk lett, gyorsan megtanulták a gyerekek. Kiszíneztük a hónap jelét, a nagyobbak ki is vágták.
Óvodánkban átadásra került a felújított tornaterem és az óvoda udvara, így lehetőségem nyílt a Boldogság program bemutatására. Egy paravánt készítettem, de a csoportunk öltözőjében is helyeztem el „apró örömöket”.
Az apró örömök mindig készen állnak, hogy mosolyt csaljanak arcunkra. 🙂
„Az apró örömök olyanok, mint az útszéli kis virágok; csak azok találnak rájuk, akik igazán keresik őket.”
(Goethe)
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A mi osztályunk egyszerűen beleszeretett a Zabszalma együttes dalába! Bár először félve fogadták a feladatot, gyorsan beleélték magukat a versírás örömébe, el kezdtek szárnyalni! Köszönjük!
A Maroslelei Zengő Óvoda és Mini Bölcsőde boldogságórái, „Apró örömök élvezete” téma körében.
Apró örömök, a tanulók véleményei a témában:
“Amikor együtt van a család . Elmegyünk a természetbe. Apró örömök, figyelmességek , én ettől már boldog vagyok“
“Amikor a természetben lehetek, vagy sportolhatok valamit. A legjobban akkor érzem magam boldognak amikor biciklizem az utakon. Boldognak még az állataim közt érzem magam, felfoghatatlan mennyi szeretetett tudnak adni!”
“ Amikor boldog vagyok…”
“Szeretet, boldogság, család”
“Ha szeretnek”
“Amikor más is mosolyog velem”
Minden apró öröm a boldogságunk egyik forrása, teljesen megerősít minket. Az öröm az Élet szeretete, általa biztonságban vagyunk!ert mindaddig, míg mosolygunk, minden rendben van!
Jó érzés volt a gyerekeket hallgatni a témában, volt , aki azt mondta akkor boldog, ha másnak örömet szerez!
Feladatul az Örömfát készítettük el!
A gyerekek nagyon érdeklődőek voltak a téma feldolgozása során. Több alkalommal beszélgettünk arról, hogy nem csak a különös eseményeknek lehet örülni, hanem a mindennapi életünkben megjelenő, aprónak tűnő dogoknak is. Kiemeltük a fontosságát annak, hogy fejlesszük ki magunkban azt a képességet, hogy tudjunk örülni a „kis” dolgoknak is. Vegyük észre a körülöttünk lévő világ szépségeit, legyünk nyitottak, fogékonyak a jóra. Legalább ilyen lényeges, hogy mi is tudjunk örömet szerezni másoknak, és ezt mi is örömként éljük át. Ezt a képességet meg kell őrizni későbbi életünk során is, így lehetünk boldog emberek.
A gyerekek nagyszerű példákat említettek, vég nélkül sorolták, hogy mi minden jelentett nekik örömet az elmúlt időszakban. A pillangókra írt mondataik is azt illusztrálják, hogy értik és érzik a „mindennapi örömök” lényegét.