„Egy,kettő, három, négy…” projektünk méltó témája volt a „hála” gyakorlása. Újra együtt az óvodában beszélgető kör keretében bemutatkoztunk egymásnak, felnőttek, gyermekek egyaránt napraforgó plüssünk körbeadásával, hogy még jobban megismerjük egymást. Felelevenítésre kerültek a nyári élmények is. Egymás megismerése közben feltettem a kérdést, hogy mi is az a hála. Gyakorlott most már nagy- és középsős korú gyermekek már pontosan meg is tudták fogalmazni, hogy mi is az a hála. Miért is lehetünk hálásak a mai nap? Nagyon érdekes megfogalmazások lettek: „Azért vagyok hálás, mert újra együtt vagyunk”; „Hálás vagyok, hogy a testvérem már nem beteg és itt van velem”; „Hálás vagyok, hogy van anyukán”….s még folytathatnám. Közös énekléssel „Boldog vagyok” zártuk le a beszélgetést. Majd vizuális tevékenykedtetésként „Hála emblémát” készíthettek, minden kisgyermek élt ezzel a lehetőséggel és büszkén vitték haza. Szülői visszajelzésből tudjuk, hogy otthoni témaként is megjelent a hála témakör, melyről maguk a szülők meséltek.
A hála gyakorlása
A szeptemberi témát több tanítási órán dolgoztuk fel. Először elvégeztük a „Villámlazítás” relaxációs gyakorlatot. Miközben hallgattuk a hónap dalát, kaptak egy színezőt, ami egy fa volt szívecskés levelekkel. Ezután felelevenítettük az elméleti hátteret, összeszedtük, hogy miért, kikért lehetünk hálásak. Az első órát meditációval zártuk.
A következő foglalkozást mesehallgatással kezdtük. Boldizsár Ildikó: Esti mesék lányoknak című mesekönyvéből olvastam fel a táncoló királylány történetét. Megbeszéltük a mese tanulságát és azt is, hogyan kapcsolódik a témánkhoz. Mindenki kapott szívecske formát, amit kivágtak, ráírták, hogy miért-kiért hálásak, majd mivel ősz van, kiszínezték, mint egy falevelet. Közben többször meghallgattuk a hónap dalát, mivel jól ismerik már a dal szövegét, együtt el is énekeltük. Akik végeztek a színezéssel, táncolni kezdtek éneklés közben. Ezt a foglalkozást is meditációval zártuk.
Az utolsó foglalkozást a „Dagasztás” lazító, relaxáló gyakorlattal kezdtük. Elkészítettük a „Hála-fa” tablónkat. Kiszínezték a fát, felragasztottuk a szívecske-leveleket. Ezen a foglalkozáson is meghallgattuk, énekeltük a hónap dalát. Megbeszéltük, hogy milyen gondolatokkal lettek gazdagabbak. Ezt a foglalkozást is meditációval zártuk.
A nevelési évet a beszoktatás után boldogságos percekkel, napsütéses hangulatban töltöttük el. A „hála napján” boldogság sétát, öröm futást és hála csomagot készítettünk a szüleinknek a természet kincseiből, megköszönve szeretetüket, önzetlenségüket.🥰❤️
A szeptember a hála hónapja. Kis elsőseimmel először magáról, a fogalomról, majd annak jelentőségéről beszélgettünk. A szokásos üdvözlőkörök (pacsi, ölelés, kézfogás…) után mindenki elmondta, hogy miért hálás, minek örült a nap folyamán a legjobban. Ezt utána kis kör alakú színes papírokra le is rajzolták. A díszes köröket aztán „kacskaringósan” egymás mellé rakosgattuk, egy láncot „fűztünk” belőlük, így készült el a „hálagyöngysorunk”. Természetesen idén is készítettünk „hálabefőtt”-et: a hagyományos üvegünket szép, színes rajzokkal, a nagyobbak pedig hálás mondatokkal, kifejezésekkel kezdték el feltölteni. Jó játéknak bizonyult, amikor elképzeltük, hogy milyen lenne a HÁLA színe, alakja, hangja, hol élne, ha élőlény lenne, hol érezzük a testünkben? Így mindenki megalkotta a saját „Hálaszigetét”, ahova azt vihetett magával amit, és akit csak szeretett volna. A második és harmadik osztályosokkal a „Szívemhez közel” című feladatot oldottuk meg: a koncentrikus szívecskékbe önmaguk (ÉN) köré azoknak a személyeknek a nevét írták be, akiknek a családjukban, barátaik és ismerőseik körében hálásak valamiért, így születtek meg a hálaszívek. Alkotás közben pedig Bagdi Bella „Szép nap, ölelj most át engem!” című dalát hallgattuk. A csendes ellazulást a „Szívből figyelni” című gyakorlattal valósítottuk meg, aminek kapcsán mindenki egy kellemes, hálás pillanatot, élményt idézhetett fel az életéből, amit meg is oszthatott a többiekkel. Az elégedettség és az önbizalom növelését pedig a „Pozitív árulkodás” nevű játék biztosította.
Újra elindultunk a boldogság útján
Ebben a hónapban a hála témakörével foglalkoztunk. Bevezetésként „Az oroszlán és a kisegér” című tanmesét mutattam meg diafilm segítségével a gyermekeknek. A mese kapcsán beszélgettünk arról, hogy az oroszlán miért volt hálás a kisegérnek, és hogyan tudott a kisegér segíteni egy nála sokkal nagyobb állatnak. A gyerekek érdeklődve figyelték a történetet, és megfogalmazták saját gondolataikat a hála fontosságáról.
Ezután közösen kerestük a választ arra a kérdésre, hogy mit is jelent a hála, és kiknek lehetünk hálásak. Képek segítségével beszélgettünk arról, hogy a szülőknek, barátoknak, óvó néniknek, a természetnek – például a fáknak, a napnak, a kisállatoknak – is köszönetet mondhatunk. A gyermekek lelkesen sorolták saját példáikat, amihez vidám történeteket is fűztek.
Közös alkotásként elkészítettük a Boldogságfánkat, melynek leveleire ráírtuk a gyerekek által elmondott hála ötleteket és konkrét köszöneteket. A fa így hamar megtelt színes levelekkel, amelyek jól mutatták a gyermekek őszinte érzéseit.
Ezután kézműves tevékenység következett: a gyerekek „hálamanókat” készítettek. A kis figurákat pálcára ragasztottuk, hogy otthon akár könyvjelzőként, akár a szoba díszeként vigyázzanak a gyerekekre. A manók így emlékeztethetik őket arra, hogy minden nap érdemes hálát adni valamiért.
Újra előkerült a polcról a Szívmanó és a Pozitivity Szupererő kártyacsomagunk is, ezek is segítettek minket a beszélgetés tovább lendítésében, a tavaly tanultak felidézésében és tovább gondolásában.
Megköszöntük az óvodánk azon dolgozóinak a sok segítséget, akik nincsenek nap, mint nap velünk, de nélkülük nem tudnánk kiélvezni a mindennapjainkat (pl. takarító néni, konyhás nénik, karbantartó bácsi, a bácsi, aki mindennap az ennivalót hozza, az óvodatitkár). A gyerekek kis kutyusos kártyákat készítettünk és adtak át nekik és megköszönték, hogy vannak nekünk.
A hónap második felében megemlékeztünk a Gyermekek Világnapjáról. Beszélgettünk arról, hogy hányfélék vagyunk, miben különbözünk, és miben hasonlítunk egymásra. Példákon keresztül fedeztük fel, hogy miért lehetünk hálásak annak, amink van: például Afrikában mindig meleg van, míg az eszkimó gyerekek hógolyózhatnak és hóembert építhetnek. Közösen készítettünk egy színes plakátot a népek gyermekeiről, amely bemutatta a világ sokszínűségét.
Zárásként meghallgattuk Michael Jackson „We are the world” című dalát, amely segített még inkább megérteni, hogy bár különbözőek vagyunk, mégis összeköt minket az emberi szeretet és a hála érzése.
A gyerekek nyitottan és érdeklődve vettek részt a tevékenységekben, a hónap végére pedig mindannyian gazdagodtak élményekben és pozitív érzésekben.
Zárszóul pedig mi az, ami engem, mint Boldogságórát tartó óvodapedagógust igazán hálássá tett ebben a hónapban? A csoportunk tagjainak együttműködése és segítőkészsége. A tudat, hogy már a 3-4 éves gyermekeink is számíthatnak egymásra. Például, amikor egyik kicsi felsegítette minden kérés nélkül a másikra a cipőt, aki megköszönte neki a segítséget. Ilyenkor érzem azt, hogy az út, amin járunk egy nap valóban a Boldogságvárba vezet el minket.
Szeptember: Hála
Szeptemberi Boldogóránk témája a hála volt, amelyet az iskolakertben, a természet közvetlen közelségében valósítottunk meg. Fontosnak tartottam, hogy a gyerekek ne csupán beszéljenek a hála érzéséről, hanem át is éljék azt a mindennapi tapasztalatokban, kézzelfogható formában.
Az órán közösen szedtünk a kertben megérett termésekből: szőlőt, paprikát, paradicsomot, tököt, babot, mángoldot, almát, hagymát, valamint tökvirágot és leveleket. Ezekből a színes és sokféle ajándékból együtt készítettünk egy hála-mandalát, amely nemcsak vizuálisan volt különleges, hanem szimbolikus jelentőséggel is bírt. A mandala minden darabja azt fejezte ki, hogy a természet, az időjárás, a gondoskodás és a közös munka együttesen teremti meg számunkra az élethez szükséges kincseket.
A mandala körül közösen elénekeltük a Hála mantrát, ( https://www.youtube.com/watch?v=PAy9N_tZ5So ) amely mélyítette az élményt, és segített ráhangolódni a hála belső érzésére. Ez az együtt éneklés egyszerre volt meditatív és közösségépítő élmény.
Az órát különlegessé tette, hogy mezítláb voltunk a kertben. Ezáltal közvetlenül is kapcsolatba léptünk a föld energiájával, ami játékos, mégis mély élményt adott a gyerekeknek. A talaj érintése, a természet közelsége felszabadította őket, és erősítette az élményt, hogy valóban részei vagyunk a minket körülvevő világnak.
Az óra végén közösen fogyasztottunk a gyümölcsökből, majd a megtermelt paradicsomból, paprikából és hagymából lecsót főztünk. A közös ételkészítés és az együtt elfogyasztott étel egyszerű, de mély tapasztalatot nyújtott arról, hogy a hála nemcsak szavakban, hanem a mindennapi tettekben, az együttműködésben és a közös alkotásban nyilvánul meg.
Ez a Boldogóra nemcsak élményt nyújtott, hanem fejlesztő hatással is bírt:
• Érzelmi nevelés: a hála megélése, kimondása és átérzése.
• Közösségépítés: közös alkotás, éneklés, ételkészítés.
• Környezeti nevelés: a természet közelségének megtapasztalása, a kert értékeinek felismerése.
• Életvezetési kompetenciák: egyszerű, egészséges étel közös elkészítése és megbecsülése.
Összességében a szeptemberi Boldogóra élményben, tartalomban és pedagógiai értékben egyaránt gazdag volt. A gyerekek nemcsak tanultak a hála fontosságáról, hanem át is élték annak erejét a természet, a közösség és a közös tevékenységek által.
Az új tanév első Boldogságóráját ma megtartottuk. Megnéztük milyen nevezetes napok vannak ebben a hónapban. Megbeszéltük a napok jelentőségét is pár szóval.
Ki miért hálás reggel? És a nap többi részében? Beszélgettünk arról, hogy az ő életükben természetes dolgok más népek gyermekei számára csak küzdelmek árán valósulhatnak meg. Pl. iskolába járás, ivóvíz, ennivaló, ruházat stb.
Játszottuk a Ki dobta? játékot, majd a hónap dalát meghallgattuk.
Használati dolgokból és a gyerekek segítségével élő szót raktunk ki: HÁLA.
Az óra hátralevő részében A csodakantár c. mesét ismertük meg és beszélgettünk róla.
Nagyon jól érezték magukat a gyerekek.
Hatodikos tanulóimmal a háláról beszélgettünk. Közösen elkészítettük a hála tablónkat, melyet kiállítottunk az iskolánk aulájában.
Boldogságóra – A hála gyakorlása
A boldogságórát a Jól érzem magam című dal meghallgatásával kezdtük, ami jó hangulatot teremtett, és segített ráhangolódni a témára. Ezután közösen lefektettük a szabályokat, majd egy rövid relaxációs gyakorlat következett, amely megnyugtatta és összpontosította a gyerekeket.
Mindenki kitöltötte a „Mennyire igaz rád?” feladatlapot, amit aztán együtt megbeszéltünk. Érdekes volt hallani, ki hogyan látja magát, és milyen dolgok kapcsolódnak a boldogság érzéséhez. A boldogság szó betűivel közösen kerestünk olyan kifejezéseket, amelyek ehhez az érzéshez kötődnek – a gyerekek sok kreatív és vidám ötlettel álltak elő.
Az óra egyik legszebb része a „hálakövek” átadása volt. Mindenki kapott egy követ valakitől, ami a köszönet és a megbecsülés jeleként szolgált. A gyerekek örömmel fogadták egymás ajándékait, és látszott rajtuk, hogy jólesik számukra a figyelmesség.
Összességében az óra nagyon jól sikerült. A gyerekek aktívan részt vettek minden feladatban, lelkesek és nyitottak voltak. Bár az idő rövidnek bizonyult, mégis sikerült közösen megélni és megerősíteni a boldogság érzését.
Nyolcadikos tanulóimmal ismét a háláról beszélgettünk a tanév megkezdését követően. Miért hálásak, vagy miért lennének hálásak. Ezen gondolataik kerültek bele a képkeretbe, melyet kiállítottunk iskolánk aulájában.