.
A hála gyakorlása
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: Égig érő fa vagyok….
2. Ének: Szép nap, ölelj most át engem…
3. Téma bevezetése: Add tovább a falevelet…. játék
Miért vagy hálás? mf. 3. oldal
4. Téma feldolgozása: Kerek erdő kalandra hív téged……
Bezzeg Andrea: Hálafa története
Hálafa kiszínezése, majd a színes levelekbe beleírjuk miért vagyunk hálásak, és felragasztjuk a fára.
5. Lezárás: A hála jelének kiszínezése, majd felragasztása a Boldogság vár első lépcsőfokára.
Ének: Bagdi Bella: Jól érzem magam….
6. Továbbadás: Az udvaron gyűjtünk szép színes faleveleket és odaadjuk annak akinek valamiért hálásak vagyunk.
Reflexió: Már nagyon várták a gyerekek a boldogság órát. Mivel tavaly kivittem a középsős gyerekeket is így már tudták miről van szó, és nem volt új a számukra. A pozitív tapasztalatoknak köszönhetően ebben a tanévben is kiviszem az érdeklődő ügyes középsős gyerekeket. A relaxáció és az ének után játszottuk az add tovább a falevelet játékot amit nagyon szeretnek a gyerekek. Majd beszélgettünk a háláról ki miért hálás, majd ezt le is rajzoltuk. A Hálafa meséje nagyon tetszett a gyerekeknek, meg is beszéltük miről szólt. Kiszíneztük a saját hálafánkat és a levelekbe beleírtuk ki miért hálás majd felragasztottuk a hálafánkra. A kiszínezet hála jelét felragasztottuk a boldogság vár első lépcsőfokára. Végezetül jót énekeltünk és táncoltunk Bagdi Bella Jól érzem magam…. zenéjére. Az udvaron mindenki gyűjtött sok szép falevelet amit odaadhatott annak akinek hálás valamiért.
Boldogságórán a diákok egy kis hála- és jövőgyakorlatot végeztek: mindannyian leírtak 3 dolgot, amiért aznap hálásak voltak, majd megálmodták, milyen pozitív események történhetnek velük 5 év múlva. Egy apró gyakorlat, ami segít észrevenni a szépet a jelenben és reménnyel tekinteni a jövőbe.
Az óra célja az volt, hogy a tanulóim megtapasztalják, miért fontos a hála érzése, fejlődjön az önismeretük, empátiájuk, és megtanuljanak együttműködni csapatban, közösen alkotni. A tevékenység során egy látványos, közös produktumot készítettünk: a Hála Fáját, amelyen megjelenítettük mindazokat a dolgokat és személyeket, akikért hálásak vagyunk.
Az órát egy rövid ráhangoló beszélgetéssel kezdtem. Megkérdeztem a gyerekeket, szerintük mit jelent a hála, és mikor érezték utoljára, hogy hálásak valamiért. Igyekeztem előhívni személyes példákat is, majd a táblára felírtam a közösen említett kulcsszavakat: köszönet, figyelem, öröm, megbecsülés, kedvesség. Ezután elmondtam, hogy ma csoportokban készítünk egy-egy „Hálafát”, amely megmutatja, milyen sok mindenért lehetünk hálásak az életünkben.
Ezt követően 6 fős csoportokat alakítottam, és ismertettem a szerepeket. A csoportokban minden tanulónak volt feladata: az ötletgazda irányította az ötletelést, a rajzoló/vizuális tervező megrajzolta és díszítette a fát, az író/szövegíró felírta a hálás gondolatokat, az olvasó/ellenőrző felolvasta és javította a szövegeket, az anyagfelelős/eszközmester gondoskodott az eszközökről és a rendre figyelt, a bemutatóvezető/szóvivő pedig a végén bemutatta a csoport munkáját.
A csoportmunka körülbelül 25 percet vett igénybe. A gyerekek először közösen megrajzolták a fa törzsét és ágait, majd papírból leveleket vágtak ki. Kértem, hogy mindenki írjon 2–3 dolgot, amiért hálás, például a családjáért, a barátaiért, egy szép élményért vagy egy kedves gesztusért. Ezután a leveleket felragasztották a fára. Közben körbejártam, segítettem a munkát, figyeltem a csapatok együttműködését, és kérdésekkel ösztönöztem őket: „Kinek mondhatnál ma köszönetet?”, „Milyen érzés, amikor valaki segít neked?”, „Miért jó, ha hálásak tudunk lenni?”
A foglalkozás végén minden csoport bemutatta a fáját. A szóvivők röviden (egy-egy percben) elmondták, mit ábrázol a munkájuk, és mit tanultak a hála gyakorlásáról. A bemutatók után közösen megbeszéltük, mi volt könnyű vagy nehéz a feladatban, mi tetszett a többiek munkájában, és milyen érzés volt kifejezni a hálánkat mások felé.
Az óra zárásaként összefoglaltam a tapasztalatokat: elmondtam, hogy a hála gyakorlása nemcsak jó érzést ad, hanem erősíti a kapcsolatainkat, és segít abban is, hogy jobban érezzük magunkat a mindennapokban. Megköszöntem a gyerekek aktív részvételét, és javasoltam, hogy a kész „Hálafákat” helyezzük ki az osztályban, hogy emlékezhessünk mennyi mindenért lehetünk hálásak.
Az óra nagyon jó hangulatban telt. A foglalkozás végére nemcsak közös alkotással gazdagodtunk, hanem egy fontos belső élménnyel is azzal, hogy a hála kimondása és megélése jobbá tett minket és a közösségünket is.
Csodás szeptembert hagyhattunk magunk mögött a Miskolci Petőfi Sándor Általános Iskola 2.A osztályában! Dósa Veronika és Elek Ildikó tanító nénik 2025. augusztusában végezték el a Boldogságóra Integrált Program Boldogságóra Alapprogram képzését, amellyel régi vágyuk valósult meg: segíteni és támogatni a diákjainkat a mindennapi problémáikkal való megküzdésben, optimista, magabiztos és kitartó kisiskolások nevelése, akik megoldandó feladatként kezelik a hétköznapi kihívásokat, észreveszik az élet szépségeit, az örömteli pillanatokat, hogy boldog, határozott, pozitív énképpel rendelkező felnőtté váljanak.
A hónap témája a hála. Nyolcadik osztályban 20 tanulóval dolgoztuk fel. Két órát foglalkoztunk vele.
Először az alábbi nyitott mondatot felezték be a gyerekek: „A háláról az jut eszembe, hogy…”
Majd arról beszélgettünk, hogy hogyan lehetne körülírni, elmagyarázni a hála szót, mint az Activity játékban. Felmerült, hogy mi a különbség a köszönöm és a hálás vagyok között. A gyerekek ügyesen megfogalmazták, hogy a köszönöm nem mindig őszinte, lehet akár gúnyosan is használni, míg a hála őszinte érzés, mely belülről fakad.
Utána arról beszéltünk, milyen képi szimbólummal lehetne megjeleníteni a hála szót. A gyerekek a szívet mondták, illetve az imára kulcsolt kezet. Az egyik kislány ezt a következő órára le is rajzolta.
A második órán színes kis papírdarabokat osztottam ki, és kértem a gyerekeket, hogy írják rá ki miért tud hálás lenni. Én is részt vettem benne. Érdekes volt látni, hogy volt. akinek ez nem okozott gondot, több papírt is felhasznált (mindegyikre egy-egy dolgot írtunk), és két-három tanuló azt mondta, hogy ő ezen még sohasem gondolkozott, nem is tud írni semmit. Amikor segítségképpen felsoroltam (jó)néhány példát, elcsodálkoztak, és lelkesen belekezdtek az írásba. Ezeket a papírokat összehajtva összegyűjtöttük és beletettük egy üvegbe. Ez az osztály hálaüvege, amibe bárki, bármikor dobhat még bele.
A gyerekek élvezték a témát, nyitottak voltak és együttműködőek mindkét órán.
Hálás vagyok ezért a hálás témáért, mert nagyon fontos a mai világban tudatosítanunk magunkban, hogy mennyi mindenért lehetünk hálásak.
Program ismertetése,logó készítés,beszélgetés a háláról,közben Bagdi Bella hálával kapcsolatos zenéit hallgattuk.
A téma feldolgozását egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd egy beszélgetőkörrel folytatva a hála szó fogalmát boncolgattuk. Megbeszéltük, hogy mi mindenért lehetünk hálásak, például, hogy minden nap felébredünk, hogy szerető családban nevelkedhetünk….
Ezt követően a Hálafa történetét meséltem el a gyermekeknek, majd elkészítettük a csoport hálafáját . A tevékenység nagyon jó hangulatban telt, a gyermekek aktívak és nagyon hálásak voltak.
Iskolánkban a mentálhigiéné tantárgy keretén belül foglalkozunk a Boldogságórával. Ez a tantárgy az 5. osztályban került bevezetésre.