A hála érzésének megjelenítése a Szeretetet sugárzó napocskával. A Nap sugarai a 3.a osztályos gyerekek, a szív-kártyákon az általuk megfogalmazott feljegyzések szerepelnek: „Hálás vagyok, mert….” Köszönöm, hogy…..”
Zuglói Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskola
A hála gyakorlása
Az osztályomban megtartottam az első boldogságórát, az ablak témát választottam.
A gyerekek elmodtak 5 dolgot, aminek nagyon örülnek és hálásak érte. Sokan megemlítették édesanyjukat, családjukat. Mivel többségében fiúk vannak a csoportban ezért a különböző járművek (leginkább traktor) vagy a járművekkel kapcsolatos élmények jelentették a legnagyobb boldogságot. De volt aki a Karácsonyért, madarakért, napsütésért mondott köszönetet.
Magyarmecskei Általános Iskola
Köszönet versben – a Magyarmecskei Általános Iskola 5. osztályos tanulóinak műve:
A KÖSZÖNÖM egy varázsszó,
ha tiszta szívből mondjuk,
örömmel tölti meg szívünket.
Köszönjük az életet,
amit kaptunk,
köszönjük a családunkat,
akik mindent megadnak,
törődnek velünk, szeretnek.
Apa, anya mellettünk áll,
ők nekünk a legkedvesebbek.
A testvérek jó fejek,
vigyáznak ránk, szeretnek.
barátainkra számíthatunk,
bajban, jóban- rosszban,
bízhatunk bennük
és családtagjainkban.
Velük sokat nevethetünk,
játszhatunk, és örülhetünk.
Az iskolában sok dolgot
megtanultunk,
ettől az évtől
boldogságórát is
tartunk.
(Mecske5)
Báthory István Általános Iskola
A kicsi elsősök rajza egy ablakkeretben azt ábrázolja, mennyi
mindenért lehetünk hálásak, mi szépet láthatunk meg a természetből, városunkból, a közös tevékenységeinkből, a mindennapi örömeinkből, ha kinézünk azon az ablakon.
Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium
Osztályomba 14-16 éves, középsúlyos értelmi fogyatékos és autista gyerekek járnak. Emiatt – életkorukat és képességeiket figyelembe véve – olyan feladatokat válogattam össze, amiket ők is teljesíteni tudtak. A bevezető után arról beszélgettünk, hogy mi a boldogság, mit jelent, ha örülünk valaminek, majd közösen felsoroltuk, hogy mi okoz nekünk örömet, boldogságot. Megkerestük a szívünket és megpróbáltunk a dobbanására, a ritmusára figyelni, hiszen ez érzelmeink központja, így az örömet és boldogságot is itt érezzük. Közben meghallgattuk a hónap dalát a háláról, ami alatt egyesével megöleltem a fiatalokat. Megfogalmazták, hogy ez jó érzéssel töltötte el őket. Amikor megkérdeztem, hogy miért ölelünk át embereket, a válaszok között szerepelt a szeretet, az öröm és a hála is. Megbeszéltük, hogy kinek mi volt a jó a mai napjában, minek örült. Azt is elmondták, hogy kinek hálásak ezért. A hála kicsit elvont fogalom számukra, ezért több példával szemléltettem, hogy miért is érezhetünk hálát, mit érzünk ilyenkor, hangsúlyozva azt, hogy nem csak ajándékokért, kapott tárgyakért lehetünk hálásak. Több példát soroltunk fel arra, hogy miért lehetünk hálásak, és ezt hogyan fejezhetjük ki. Mutattam nekik egy rajzot egy kisegérről, akit Cincinnek hívtak. Nagyon éhes volt. Ebből kerekítettünk egy rövid mesét, ami arról szólt, hogy társai megsajnálták és jó szívvel osztották meg vele a vacsorájukat. Cincin nagyon hálás volt nekik, és mivel mást nem tudott adni, mindenkinek egy szeretetteljes ölelés lett a jutalma. Cincint ki is színezték a fiatalok, majd a kiszínezett és hálaszívbe rendezett kézrajzaik közepébe helyeztük, hogy ne felejtsék el: azért is hálásak lehetünk, ha kapunk valamit, de azért is, hogy adhatunk, van miből adnunk. A foglalkozást azzal zártuk le, hogy megbeszéltük, hogyan és miért fogják hálájukat kifejezni szüleiknek ha haza mennek. Én pedig hálámat fejeztem ki azért, hogy ilyen kedves és igyekvő tanulók járnak az osztályomba. Hálámat fejeztem ki a figyelmükért, az aktivitásukért és a szeretetükért. A végén egy nagy, közös, szeretetteljes öleléssel fejeztük be ezt a kedves napot.
Szeptember közepén megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a következő osztályfőnöki órán a boldogságóra egyik témájáról a boldogságfokozó háláról beszélgetünk. Az ajánlott óraterv alapján haladtunk. Megbeszéltük kinek mit jelent az öröm, a boldogság illetve a hála fogalma. Kinek mivel okozhatunk örömet, hogyan tudjuk a hálánkat kifejezni, kiknek és miért tartozhatunk hálával, köszönettel. Ez után elkészítettük a mi hálanapunkat, majd az óra befejezéseként minden tanulónak adtam egy kilépőkártyát, amire felírták a gyerekek az beszélgetés utáni érzéseiket. Örömmel tapasztaltam, hogy mindenki pozitív érzelmekkel távozott az óráról.
Tanévkezdő hónapunkban nagy örömmel vetettük be magunkat a boldogságóra témaköreinek munkájába. Elsőként a hálát dolgoztuk fel a gyerekekkel. Elkészítettük a színes hála virágokat, melyeket elhelyeztünk a csoportban.
Lehetőséget adtunk a gyerekeknek arra, hogy kifejezhessék a gondolataikat a háláról. Kicsit nehéznek bizonyult számukra ez a téma, de a hálafa történetének segítségével igyekeztünk közelebb hozni, megértetni velük a mese mondandóját.
A háláról való beszélgetés során a gyermekek hálájukat fejezték ki családjukért, az őket körülvevő természetért, a sok együtt töltött időért, játékért. A nagyobb gyermekek már meg tudták fogalmazni azt is, hogy hálás szívvel gondolnak az egészségükre és a barátaikra is.
Idén (2019/2020), a már megtanult technikákat elmélyítjük, tovább bővítjük, kiegészítve a (3.a-s) gyerekek egyéni ötleteivel, elképzeléseivel:
Szeptember: Program átismétlése, bevezető technikák:
1. Napindító üzenetek:
Akinek van kedve, minden reggel húz egy kisspatulát, rajta egy napi kis céllal, és arra a napra erre kell figyelnie. A spatulát visszateszi, így többeknek lehet az aznapi mottója ugyanaz. Először csak én írtam párat, de már elkezdtük az ő ötleteikkel is feltölteni a napindító boxunkat. Még a mi osztályunkban van, amint gyarapodnak a pozitív kis üzenetek, kitesszük a folyosóra egy kis „használati útmutatóval”együtt, így a más osztályba járó gyerekek is kipróbálhatják, ha kedvet kapnak hozzá.
2. Miniplakátjaink- kooperatív csoportmunkákban
• Hónapköszöntő- pozitív megállapításokkal, apróbb kis célokkal. hol tartok már, minek örülök, mire figyelek.
• Iskolába visszatérő gyerekeknek néhány jótanács: alapgondolat: Figyeljünk egymásra!
• Ideális iskola, ideális diák –alaptéma: önmagam ismerete-mi bennem a jó, mire figyelhetek jobban, minek örülök, mikor érzem jól magam.
3. Bánatevő szörnyikénk továbbra is segíti a mindennapjainkat, de már a a bánat-üzeneteinkre először mi magunk keresünk megodást. Nyitottunk egy”tanácsadó” füzetet, amibe belekerülhetnek a kisebb problémák. Már egymásnak adunk tanácsokat, hogyan nézzünk szembea bánatinkkal, hogyan segítsünk helyzeten. A bánatevő szörnyike már csak örül, hogy iyen segítőkész és konstruktív gyerekek járnak hozzánk. Segít megtalálni a sok lehetőség közül azt, ami leginkbb közel áll az adott kisgyerek személyiségéhez.
4. Hála:
Mindenki szabadon választhatott egy személyt, akinek pár soros hálaálevelet fogalmazott meg.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Az őszi szüreti napon számtalan dologért voltak hálásak kisóvodásaink, amit fényképekkel örökítettünk meg, s rajzokkal egészítettünk ki. Az óvó nénik meséje mulatságosan szórakoztató volt, a mozgásos feladatok végzése közben határtalan boldogságot, vidámságot éreztünk. Hálát mondtak azok is, akiket csősznek választottak társaik. Jó érzés volt kitalálni a találós kérdéseket, lelkesen mondtuk, énekeltük együtt a szüreti mondókákat dalokat. Örömmel hallgattuk a kopogó dió muzsikáló hangját. Az édes mustért is köszönetet mondhattunk. A legjobb mégis az volt ezen a napon, hogy ezt a sok örömöt együtt élhettük meg.